Další aerolinka před krachem. Slovinské Adria Airways zastavily provoz, došly peníze

Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672Airbus A319 společnosti Adria Airways. Foto: Autor: Curimedia – Flickr: Airbus A319-132 Adria Airways S5-AAP, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19869672

Letecká společnost Adria Airways zastavila provoz. Podle vyjádření firmy zatím jen na dnešní den a zítřek, budoucnost aerolinek je ale

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Mocenské vakuum na trhu nikdy netrvá dlouho, vždy ho někdo zaplní. Jen už to nebude slovinská aerolinka. Je dost možná pravděpodobné, že to bude buď Austrian, Swiss nebo Eurowings, prostě někdo z impéria Lufthansy. Vzhledem k politické sféře vlivu by to dávalo logiku.

Radek Janata

Jak napsal někdo dole, žádná báze v takovém malém městě nemusí být. Jen pár linek ze zahraničí. Ljubljana je menší než Brno. Celé Slovinsko má jen 2M obyvatel.

Jen tak

+k tomu pár lowcostů….

Novyv

Holt Cesi prijdou o spojeni do Ljublane.

MartinS.

To je nepříjemné:-( Chtěl jsem letět z LJU příští rok v červnu… tak asi poletím ze ZAG… Bohužel Slovinsko, ale i Chorvatsko jsou stejně jako Slovensko tak malé země, že se jen málokomu vyplatí provozovat tam aerolinku…

Nicky

To je normální vývoj trhu, jsou aerolinky co žijí jen z dotací léta nevydělávají – třeba taková Alitalia.

Jen tak

tak alitalia “nezije z dotaci”, ta ma par bankrotu za poslednich nemnoho let za sebou

Cestující LBC MHD

Kdy přijde na řadu Smart Wings?

Tomáš

Naprosto ubohý komentář.

Sitgestravel

Ale no tak Tomasi.

Radek Janata

Smart Wings prodělává?

Nekdo

no to snad ne. ted zrovna docela usetril ranec zlataku tim, jak doplachtil do Prahy zcela proti predpisum…

Y.K.

Vy asi nemáte moc představu, kolik stojí provozvat letadla a aerolinky, což? I když tím jistě z hlediska jednotlivce pěknou částku ušetřili, v tom co proteče denně přes účty aerolinky za den je to kapička. Provoz čistě jen jedné B737-800 může stát tak baj voko 2000 $ (cca 50 tis. Kč) na hodinu. SW momentálně provozuje 50 letadel, ve vzduchu budou 12 a více hodin denně každé (to jsme na cca 30 a více milionech Kč denně jen čistě za letové náklady). K tomu administrativa, letištní poplatky, poplatky ŘLP na trasách, sloty… je to neuvěřitelné množství peněz, které se musí… Číst vice »

Y.K.

Zapomněl jsem odečíst 7 Maxů co stojí na zemi, ale ty také generují ztrátu…

Jen tak

no … moc ne (za minuly rok zadna velka dramaticka ztrata nebyla), nicmene letosek bude dost brutální, a to díky maxům.

nicméně .. ztráta, zisk … to jsou pofidérní čísla, ty na to , jestli skrachujes nebo ne, moc vliv nemají.

Sitgestravel

Snad ne, ono liat na jeden motor docela setri naklady.

Jen tak

no, naopak. letat na jeden motor stoji vic penez, nez na dva.

kanafasik

no řekl bych, že brzy. Mají celkem slušnou sekeru a velký problém s cashflow.

Stepan

Muzete dolozit konkretni cisla a nejaky oficialni dokument, ze ktereho vychazite? Jinak se pak jedna o pouhou snusku vymyslu nezalozenych na pravdivem zakladu…

liposh

Měl jsem pocit, že tam byl částečně vlastníkem i stát, ale asi to od té doby celé prodali, zprivatizovali a teď se slovinci jenom diví.

Jen tak

Tak hlavně, že jste projevil názor, a ted uz muzete zpátky na novinky 🙂

liposh

Vidíte to. A já myslel, že diskuze je od slova „diskutovat“ a né od slova „mlčet“ 😉

Y.K.

Někdy je mlčeti zlato. Tahle aerolinka se v mínusech potácí už desetiletí, privatizovaná je teprve tři roky. Bez peněz by se při stejném modelu provozu ocitla tak jako tak, akorát při krachu o peníze přijde investor a ne stát.

Jiří Kocurek

Z pozice českého daňového poplatníka je lépe mlčeti. Obzvláště s vědomím toho, co provedl politický trafikant a ekonomický diletant Jaroslv Tvrdík, již před nástupem do ČSA v letectví známý kauzou padáky pro AČR. Mimochodem: Za studií byl členem KSČ. To pro ty, kteří by chtěli provolávat, že komunisti by to nedopustili (ani tu kauzu s padáky).

Jaroslav

Stačí si přečíst třeba wiki a nemusíte tu balastit diskuzi. Problémy měla Adria již dávno před privatizací.

Martin V.

A myslíte, že to bylo špatným vedením společnosti (ať už v éře státní či nyní soukromé), nebo je prostě Slovinsko příliš malé na to, aby vlastní aerolinie mohlo smysluplně udržet? Slovinců jsou pouhé 2 miliony, což je míň než kolik obyvatel má Morava.

Ondra

To není o velikosti státu, ale o tom, jak bonitní a perspektivní je daný trh. Lucembursko je několikanásobně menší a aerolinky se tam v pohodě uživí.

Jiří Kocurek

Jak píše Ondra, není to o počtu obyvatel. Švýcarská MSC má více lodí než čínské COSCO i než francouzské CMA−CGM, které je 4. největší. Největší rejdařství na světě je překvapivě dánská firma Maersk. Alepoň co se kontejnerové přepravy týká.

Martin V.

Jenže Maersk nevozí ty kontejnery jenom mezi Kodaní a Jutským poloostrovem. 🙂 Adria obsluhovala v podstatě jenom Slovinsko (Ryanair taky nepovažuju za čistě irskou a Wizzair za maďarskou firmu). Příklad s Lucemburskem je lepší (i když místní letiště obsluhuje i přilehlá území Belgie, Francie a Německa. Mě spíš napadla pro srovnání Malta, ale to je ostrov, takže letadla suplují veškeré spojení se světem.

Nekdo

tak Adria mela zcela jasny a jednoznacny problem. neletala na nejdulezitejsi vzdusny pristav v celem vesmiru, do Ceskych Budejovic, takze logicky nemohla ziskat mistni ultrapremiove zakazniky. i Qatar se ted dostal do problemu, taky zpusobeno tim, ze nedokazali zakoupit sloty v Budejovicich… jsem zvedav, kdo dalsi si zde vylame zuby. mozna budou v BUdejovicich muset zacit stavet nove letiste, jeste vetsi nez PKX, aby dokazali uspokojit tu neuveritelnou poptavku mistnich.