Čtyřmiliardová modernizace lokálky z Olomouce na 160 km/h míří do finiše, vlaky se vrací ve čtvrtek

Nádraží v Uničově po modernizaci. Foto: Správa železnicNádraží v Uničově po modernizaci. Foto: Správa železnic

Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut.

Rozsáhlá modernizace a elektrizace trati z Olomouce do Uničova míří ke svému závěru. Správa železnic otevře zítra (čtvrtek 9. září) provoz na trati v celém úseku, dokončila úpravy části mezi Šternberkem a Uničovem. Změnou pro cestující zatím bude po dvou letech výluk nejen návrat do vlaků, ale klidnější jízda. K zásadní proměně dojde do dvou let, kdy České dráhy nasadí na trať nové elektrické jednotky, které využijí maximální rychlosti 160 km/h.

Modernizace trati začala v létě 2019, teď zbývají dokončovací práce. Během půlroční výluky došlo na patnácti kilometrech mezi Šternberkem a Uničovem k rekonstrukci železničního spodku a svršku a elektrizaci tratě. Cestujícím zde začnou sloužit čtyři revitalizované zastávky. Trať je zatím postavena na stejnosměrnou napájecí soustavu, je ale připravena na přechod na střídavou trakci.

Mapa modernizovaného úseku Olomouc - Uničov. Foto: Správa železnic

Mapa modernizovaného úseku Olomouc – Uničov. Foto: Správa železnic

Bezbariérová nádraží pro nízkopodlažní vlaky

Ve všech zastávkách vznikla nová nástupiště s výškou hrany 550 mm nad kolejí, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Na zastávce v Uničově má nástupiště stejně jako ve stanicích délku 110 m, v ostatních zastávkách měří 90 m. V Újezdě u Uničova se cestující dostanou na vnější nástupiště u koleje číslo 3 po přilehlém přejezdu. Všechna nádraží jsou bezbariérová, v rámci úprav se zřídily přístřešky pro cestující, nový orientační a informační systém a osvětlení stanic, zastávek i přístupových cest. Nástupiště budou monitorována kamerovým systémem, stejně jako vybrané frekventované přejezdy.

Mezi stanicemi Šternberk a Uničov je nyní celkem 10 přejezdů zabezpečených výstražnými světly a závorami. Před modernizací byl závorami osazen pouze jeden, 7 chránilo světelné zabezpečovací zařízení a 3 byly zabezpečeny výstražnými kříži. Jeden z přejezdů s výstražnými kříži byl zrušen bez náhrady.

Do prosince budou na trati probíhat ještě v menším rozsahu práce na trakčním vedení a dokončovací stavební práce. Na příští rok jsou potom naplánovány činnosti spojené se zprovozňováním zabezpečovacího systému ETCS.

Pod dráty až do Šumperka

Trať z Olomouce do Uničova je první regionální tratí, kde se Správa železnic rozhodla zvýšit rychlost na 160 km/h. Díky hustotě osídlení kolem trati a nedostatečně kapacitním silnicím tak má vlak velký potenciál v této relaci dostat řadu lidí dojíždějících do Olomouce do vlaků. I když se pro regionální tratě používá slovo lokálka, nelze tuto trať svým potenciálem nárůstu počtu cestujících zaměňovat s těmi, kde chce Středočeský kraj omezit provoz.

Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut. Kromě vyšší rychlosti je zkrácení jízdních dob plánováno i díky zavedení spěšných vlaků. Zastávkové vlaky pojedou 32 minut.  Dosud jezdí vlak z Olomouce do Uničova za 37 až 42 minut. Délka trasy je 29 kilometrů.

Zakázku za 3,88 miliardy korun získalo sdružení firem Subterra,  OHL ŽS, Eurovia a EŽ Praha. Většinu nákladů platí Evropská unie.

Nové vlaky se na trati mají objevit v roce 2023, půjde o jednotky RegioPanter od Škody Transportation.

Elektrické vlaky mají jezdit v budoucnu až do Šumperka, na trati z Uničova přes Libinu již aktuálně běží modernizace a elektrizace.

Tagy elektrizace trati OIomouc - Uničov Správa železnic trať 290 Olomouc - Šumperk trať Olomouc - Uničov
234 komentářů