egoe-plus
Dopravci Železnice

27 nových vlaků. Olomoucký kraj bude vybírat dopravce na elektrický provoz, vítěz převezme i pantery

Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy
Elektrická jednotka RegioPanter v Koutech nad Desnou. Foto: České dráhy

Olomoucký kraj chce během února vypsat takzvané tržní konzultace, v kterých chce vybrat dopravce pro provoz v elektrické trakci. Rozsahem půjde o velkou zakázku, která počítá s nasazením 29 elektrických jednotek a ročním provozem 4 milionů vlakokilometrů.

Po sérii výběrů dopravců loni a předloni půjde o jednu z největších zakázek na české železnici. Provoz elektrických vlaků dosud zajišťují České dráhy, které na tyto úseky mají nově jen dočasnou tříletou smlouvu. Pro cestující půjde o zásadní změnu k lepšímu: zmizí staré jednotky řady 460 nebo lokomotivou tažené soupravy složené většinou z vozů z 80. let minulého století. Nasazování většinou vysokopodlažních souprav znamená i to, že kraj musí dosud na koridor nasazovat i nízkopodlažní regionovy kvůli přání některých obcí.

Finalizujeme zadávací dokumentaci, během února oslovíme dopravce,“ řekla ředitelka krajského koordinátora veřejné dopravy Kidsok Kateřina Suchánková. Krajští zastupitelé už dříve rozhodli, že nevypíší klasickou soutěž, ale budou postupovat jako řada jiných krajů či ministerstvo dopravy a osloví více dopravců, aby podali nabídku, ale ne podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Vyhnou se tak komplikacím s odvoláváním u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Oslovíme dopravce, kteří v Česku působí,“ dodala Suchánková. Smlouva by měla být podepsána ještě letos.

Vybraný dopravce by tak měl mít přes dva roky na přípravu. Kraj bude požadovat nasazení elektrických nízkopodlažních jednotek, celkem jich bude 29. Půjde o rozšíření provozu, nově budou elektrické soupravy jezdit z Olomouce do Uničova, kde probíhá aktuálně modernizace a elektrizace trati. I proto nesoutěžil kraj provoz elektrických vlaků dříve, novou trasu chtěl zahrnout do celého souboru.

Součástí podmínek soutěže je i převzetí tří Regiopanterů z majetku Českých drah. Ty jezdí v kraji pořízené z dotací z Regionálního operačního programu a v kraji nesmí jezdit jinde. „Není jiného řešení, podle podmínek dotace je nemůžeme nasadit jinam a Olomoucký kraj tyto jednotky hradí,“ vysvětlila Suchánková.

Kterých tratí se bude soutěž týkat:

— Olomouc – Přerov (i mimo Přerov) – Hranice na Moravě – Bohumín,
— Šumperk – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Prostějov – Nezamyslice,
— Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná,
— Olomouc – Uničov – Šumperk,
— Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
— Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Homer

Buďte všichni v klidu.. Kdo jim to vyrobí?? Za dva roky 27 souprav!!!
Výrobce je zasekany pro jiné objednavatele..

Herber West

A bordel s experimentovaním so zmluvami a výberom dopravcov pokračuje v ďalšom kraji. Snáď sa toho idioti na Slovensku nechytia …

Jiří 24

RegioJet by byl u nás fajn osvěžení, jen by mě zajímalo jestli by musel jezdit v bílé barvě, nebo by mohl ve jejich žluté jen s nálepkami olkraj.cz; Olomoucký kraj a „Jedeme v tom spolu“ 🤔

Karlod

A jak to bude s rezijkama 😂 budou je uznávat?? Bude stávka 🤟🤟🤟🤟😂😂😂

Hen ten oný

Na co Vám bude režjka, když tam ČD jezdit nebudou?

Milos

Na to bude ta stavka ne?

Tuzemák

No nějak to téma stávky utichlo. Mají už jen necelé dva týdny.

Jerry

Proč by se ty pantery musely od ČD prodat kdyby to nevyhráli jsou jejich majetkem.

eLKá

Protože jsou koupeny z dotace, která zakazuje jejich provoz mimo Olomoucký kraj (IMHO podmínka Olomouckého kraje). A pokud se stane, že tendr vyhraje někdo jiný, tak ČD bude mít tři možnosti:
– nechat je stát v kopřivách (to se nebude líbit nikomu),
– vyplatit ty vlaky z dotace a jezdit s nimi jinde (to se nebude líbit ČD),
– vlaky prodat tomu, kdo bude v Olomouckém kraji jezdit.

dopravák

Nebo existuje ještě možnost provozovat je tam nad rámec objednávky „na vlastní triko“.

bohyn

Ale fuj, takový sprostý návrh, ještě by se toho mohli pak chytit další kraje 😀

Tronda

A nebo za d) podmínkou přidělené dotace bylo od počátku, že v případě, že kraj vybere jiného dopravce, tak ten stávající jednotky předá a ČD s tím tedy odpočátku počítaly.

Apollo 17

Asi tak nějak.Podobně je to ve smlouvě v Ústeckém kraji.Jen místo předání je musí nový dopravce odkoupit.ČD je vlastník a dotace byla 40 procent.Jiný dopravce by je odkoupil za 60 procent současné ceny.

Lektor

Udržitelnost dotace nejdéle v roce 2024 končí, pak si vlakem může majitel dělat co chce, kdo je skutečný majitel nevím.

Strojvůdce Příhoda

Nechat je stát v kopřivách je přesně to, čím drží ČD pevně za koule Olomoucký kraj. A ČD to moc dobře vědí a budou li chtít, tak ty koule zmáčknou a Olomoucký kraj se p.o.s.e.r.e. bolestí. Tak co chcete?

Hen ten oný

ani jedno, ani druhé

X 1

Podmínkou dotace bylo, je a bude že Pantery mají jezdit. Stání v kopřivách je porušením podmínky dotace.

HolyTrinity

V posledním odstavci máte odpověď. Pantery si platí kraj ve smlouvě s ČD a dotace na pořízení panterů je vázána na kraj a mám takový pocit, že i přesně na trať Nezamyslice – Šumperk/Kouty. Pokud by si pantery ČD nechaly a nasadily jinde, asi by se musely vrátit celé dotace použité na jejich pořízení.

Honza

Vzhledem k rámcové smlouvě ČD na Pantery je tipuji na vítěze. Myslím, že mají opravdu velkou šanci.

jal

Pokud se píše „je i převzetí tří Regiopanterů z majetku Českých drah“, tak to nejspíš napovídá, že příští dopravce už je vybrán.

Honza

Vzhledem k tomu, že v Olomouckém kraji vládne hnutí ANO dost pochybuji, že vyhraje někdo jiný než ČD. Viz i to jak nakonec dopadla motorová trakce.

Hen ten oný

Pánové, tak si mně prohledejte. 🤓 Bylo toto dobrodružství s delegací moci krajským mocipánům nutné? Tohle asi nedopadne dobře.

jan

Pokud z zmizí jednotky 460, jsem zvědav, jak budou zajíždět do jiného kraje. Na Vsetín. Kde dělají páteř krajům navzdory. A taky jakou malou soupravou ji zase nahradí. (Chřipkaexpres). Taky si myslím, že mají asi menší náklady na opravy, než nové soupravy. Viz soutěž jihomoravského kraje. Přece jen za komančů to standardizovali, nejspíš výrobce dodal plánky atd, takže si to pak asi mohou servisovat sami nebo u více dodavatelů. U 2 vozové soupravy s polovičním obsazením to dělá na cestujícího dost podstatnou část ceny paliva, kdyby jel autem, pokud jsem počítal dobře. Jen servis.

jan

Jsem zvědav jestli to dopadne jako jihočeský/plzeňský kraj a Horadžovice. Zda olomoucký bude končit v Přerově, zlínský v Valmezu. A severomoravský celkem tradičně v Suchdole.

jan

PS a do Valmezu z Vsetína zlínský diselem.

Tady na Moravě

Nemusis se obavat, OLK linka jezdi az do Valmezu, a pres Kojetin do Nezamyslic.
Z druhe strany od CT do Zabreha zajišťuje Os PCE kraj a z Hulina do Prerova ZLK

Kubrt

Olomoucký a zlínský kraj na objednávce spolupracují a s pokračováním spolupráce se počítá.

Haha

Plzeňský by to rád protáhl aspoň do Strakonic. Ale klíčové slovo JIKORD.

pozorovatel

JIKORD nebo POVED, to je „prašť nebo uhoď“ …

Hen ten oný

v jakém smyslu?

jal

„severomoravský celkem tradičně v Suchdole“
Kde by měl končit? V Polomi? Na přímé Os vlaky tam jezdí málo lidí. Co hodinu i méně je spojení rychlíky, takže pro drtivou většinu lidí žádný kraj nikde nekončí.

Lektor

Nejlogičtější by bylo opravit trať na Budišov a osobáky protáhnout tam, to by ocenily i cestující.

Lektor

Myšleno vlaky z/do Ostravy.

jal

A proč jen ženy?
Z koridoru odbočují 4 tratě. To má na každou z nich jet přímý vlak? Aby se potom vešly na koridor i ty mezistátní EC, Ex, Nex atd
Jinak blbost. V kraji jsou potřebnější tratě a nic se na nich dělat nebude, minimálně v dohledné době. Ta jer ta jedna z posledních, co by potřebovala elektrizaci.

Dan

Když jezdily přímé osobáky Přerov – Bohumín, tak v nich aspoň někdo jezdil. Teď v panťácích Hranice – Suchdol nejezdí téměř nikdo.

malej-jarda

Nějak se v počtech jednotek ztrácím.
V článku se píše potřeba 29. Tři Pantery od ČD + 27 nových, to je přece 30. Počítám špatně nebo je někde chyba. Ta jedna je třeba záloha, nebo tak nějak.

malej-jarda

Díky. Není jedna málo?
Ale když chce kraj jen jednu záložní soupravu, tak ať se pak nediví, že nebude s čím jezdit. Stačí vážná nehoda na přejezdu a souprava může být na několik týdnů/měsíců mimo provoz.

Robert

Jihomoravský kraj, který je větší, má, pokud je mi známo, jednu elektrickou a jednu dieslovou zálohu.

a8n

To ovšem mícháte jabka a hrušky, v JMK jde o horké zálohy.

Leinad

Jedna objednaná dispečerka, nemění nic na tom, že kdyby se dopravce rozhodl půl roku nevypravovat spoje, tak dostane pokuty.
Záloha je na omezení přenosu zpoždění atd.

Pako

Záloha je ideálně 20-30%, sice se to dneska už moc tak nedělá, ale taky pak občas není s čím jezdit, ani čas na pořádnou údržbu…

jan

Tržní konzultace na zakázky takového rozsahu jsou zvěrstvo. Co na to Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže..
Nenašel jsem zatím v Evropě případ, kdyby vymysleli něco podobného. Když nejsou schopni soutěžit, ať nesoutěží.

jan

To je přece jiný případ,to je jejich vlastněný státní dopravce. A takto to bylo určitě původně zamýšleno. Nikoliv jako obcházení soutěžního práva. Ne, že si tady někdo bude zadávat miliardové zakázky soukromým firmám bez pravidel.

jan

Tak jsem se koukal do 134/2016 Sb , HLAVA IV,VÝJIMKY, § 29,Obecné výjimky, o) jde-li o veřejnou přepravu cestujících po železniční dráze 14). Takže čeští poslanci si to zdá se alibisticky jednou větou vyhodili z veškerých pravidel normálního zacházení se státními penězi. To je gool..

jan

Třeba bod (32) směrnice 2014/24/EU o zadávání veřejných zakázek je zajimavý.
Na veřejné zakázky zadávané ovládaným právnickým osobám by se neměly vztahovat postupy stanovené v této směrnici, pokud veřejný zadavatel ovládá dotčenou právnickou osobu obdobně, jako ovládá vlastní organizační složky, za podmínky, že ovládaná právnická osoba vykonává více než 80 % svých činností při plnění úkolů, jež jí svěřil ovládající veřejný zadavatel nebo jiné právnické osoby ovládané tímto veřejným zadavatelem, bez ohledu na příjemce plnění veřejné zakázky.

eLKá

Naopak. Vlaky prostě nejsou komodita a vozidla se do značné míry přizpůsobují potřebám zákazníka. Tržní konzultace tak jsou nástroj, kde si výrobci a zákazník vyjasní své možnosti a požadavky, takže zadavatel pak do zadávačky dá takové vozidlo, které lze v daném čase vyrobit. A ZVZ už dává dost možností k obraně před zneužitím tržních konzultací.
Přijde mi to daleko čistší řešení, než kardinálně měnit zadávačku během výběrka (také jsem zažil).

Bart

Kdy mají přijít nové jednotky, tuší někdo? Resp. Od kdy má platit nová smlouva.

Lektor

Smlouva by měla platit od 12/2022. Jednotky budou zcela jistě později.

Bart

Děkuji za info. 🙂

BoH

Omlouvám se za off-topic, ale nemohu se nepodělit o včerejší historku… Včera jsem se vracel z Brna domů a místo vozu Bdtee byla řazena koženka (skutečně koženka), pěkně prosezená, přetopená (na konci cesty jsem měl pěkně mokrá záda) a říkal jsem si, že si ČD fakt dělají z nás prču. Pak přišla jedna paní (okolo 45 let) a spustila, že je tady hrozný hic. No ale pořád lepší než u RJ, kde je věčná kosa. Paní byla z RJ zjevně hodně nešťastná, tak mi povídala historky o tom, jak se chovaly některé slepice (doslovný název), když cestovala z Vyškova do… Číst vice »

-TR-

Nevím, o jaký konkrétní vlak se jednalo, ale pokud všechna ostatní místa byla rezervovaná, nelze se divit, že byla paní vykázána do jiného vozu.

Samozřejmě nemohu tento konkrétní případ posoudit pro nedostatek informací.

BoH

Paní jela z Vyškova do Brna. Předpokládám tedy, že když tam nikdo neseděl (byla v kupé sama), tak ta místa vyrazervována nebyla.

-TR-

Tak už na to koukám. RegioJet i na svém webu ukládá cestujícím s jízdenkami IDS, aby nastupovali do vozu č. 5. Tento vůz je nemístenkový a při nákupu v e-shopu do něj nelze zakoupit místenku. Doslova se tam píše toto (omlouvám se za CapsLock, to tam tak opravdu je): VÁŽENÍ CESTUJÍCÍ, I KDYŽ JE VLAK V REZERVAČNÍM SYSTÉMU VYPRODANÝ, ZARUČUJEME, ŽE CESTUJÍCÍHO PŘEVEZEME I NA STÁNÍ. AVŠAK PROSÍME, KUPTE SI V TOMTO PŘÍPADĚ FLEXIBILNÍ JÍZDENKU NA PRODEJNÍM MÍSTĚ ANEBO U STEVARDA VE VLAKU BEZ JAKÉKOLIV PŘIRÁŽKY, A TO V HOTOVOSTI I PLATEBNÍ KARTOU. PRO CESTUJÍCÍ, KTEŘÍ SI PLÁNUJÍ KOUPIT JÍZDENKU… Číst vice »

BoH

No toho jsem se právě bál. Chápu RJ, že se snaží i na této trati „vychovávat“ zákazníky, aby si kupovali jízdenky na internetu, nicméně mi to přijde dosti nešťastné. Tak uvidíme časem, jestli se jim tento poměrně tvrdý postup vůči všem ostatním vyplatí (přeci jen jsou lidé na této trati zvyklí si kupovat lístek na místě a případně jezdí často na IDS, tak mi přijde jeden vůz vůči zbytku dosti málo).

Dušan

Dobrá a co když chci na R8 a) jet na IDS a za b) si koupit místenku ? Pak teda platí co ? Viz Brno – Břeclav, kde dokonce je pro mě ta místenka přímo povinná a platí pouze pro LOW COST vůz – pokud je vyprodán, tak mne REGIOJET nepřepraví, protože do vyprodaného LOW COSTU nelze prodat logicky místenku, že ?

Matti

Místenka se dá dokoupit. Jenom (zatím) ne přes eshop, ale jen na pobočce nebo ve vlaku.

Dušan

No to je právě to zcela absurdní, místenka se dá dle sdělení Regiojetu k jakékoliv jízdence dokoupit, ale současně při jízdě na jízdenku IDS je cestující povinen si s ní sednout pouze ve voze č. 5 do kterého se ale místenky neprodávají:-)). To je taková hlava XX:-)). Jak dlouho to bude trvat než si to u RegioJetu uvědomí ? Jeden celý GVD ?:-)))

jan

Hmm flexibilní jízdenka, to zní velmi britsky. Bude se to i cenově podobat britské flexibilní jízdence?

Matti

Já myslím že to zní celkem jako FLEXI jízdenka u ČD. Chybí tam jenom bilní, což je ale přípona vhodná i pro jiné slova a použitelná třeba k ohodnocení tohoto příspěvku a jeho autora zároveň ;)))

Libor

Kam se má a nemá nastupovat se řešilo dříve facebooku IDS JMK a ano prioritně je určen vůz číslo 5, protože se tam neprodávají místenky, tak cestující nemůže být „vyhozen“ z místa. Ale s jízdenkou IDS JMK lze nastoupit do jakéhokoliv vozu a jediné co se riskuje je vyhození někým kdo má na místo místenku.
Linku R8 objednává MD, takže z podstaty věci nemůže být povinně místenkový.
Pokud paní někdo vyhazoval, tak to asi byl nějaký akční vlakvedoucí, který nevěděl jak se věci mají…

A je to rychlík, jestli opravdu jen vůz 5 netopí, tak tam nemůžou nikoho nutit sedět…

Matti

Posilové vozy 7 a výš na R8 jsou v prakticky původním provedení lehátek. Každopádně, když ta Vaše zhrzená paní pobrala takové zkušenosti, nebylo to „vyhánění do vozu 5“ způsobeno náhodou tím, že si sedla do toho „extrémně tvrdého kupé“ určeného dětem? Každopádně ten problém s původním provedením interiéru nebo s úrovní ex-lowcost vozů jsou dány asi spíš tím, že MD dalo dopravci na přípavu doslova jen pár měsíců, jestli OLK umožní dopravci pořizovat vozy během dvou let, než vyjede, za tu dobu se toho dá stihnout o dost více. MD si je toho očividně taky vědomo, protože RJ má ve… Číst vice »

BoH

To nevím, odkud všude ji vyháněli. Spíše mi přišlo, že ji vadilo to, že ji vyháněli do netopícího vozu, i když v daném kupé (ať to bylo kterékoliv) nikdo neseděl. … A v tom druhém máte pravdu a jsem rád, že se jedná o dočasné výjimky a bude to řešeno. Ale bylo by pěkné, kdyby přeci jen nebyli tolik biti cestující na IDS, pokud to není nutné (říkala, že někdo ji vyhazoval, ale našly se i případy, že nad tím, že nesedí ve voze 5 mávl, jen rukou).

Matti

Nevím o tom, že by IDS-áci nemohli jet jinými vozy. Samozřejmě, když obsadí sedadlo s místenkou, tak jsou posláni jinam. A vůz pět je pro ně prioritně určen, to je taky fakt. Jel jsem RJR8 zatím 2x a situaci o vyhánění IDSáků jsem nezažil. V rozhlase hlásí automat a o IDS tam taky nic Andula neříká.

-TR-

Pravidlo o voze č. 5 skutečně platí – viz web RegioJetu: https://www.regiojet.cz/nase-trasy/brno-bohumin/tarify-ceny.html

Krušnohorec

By mne zajímalo jakou výjimku má Arriva. Včera z Vinohradského tunelu najížděla na R1174 do Budějovic souprava 750.096 + Bc + BDs. Vozy špinavé, „zagrafitivané“.

Lesan

Vůz KDS by zagraffitovaný být neměl, je nedávno po laku a z dálky to může vypadat jako čmárání. BDs je z jedné strany celkem čisté, z druhé strany grafitti bylo a jsou tam stopy po jeho odstraňování.

Krušnohorec

KDS byla pouze lokomotiva. Shlédnuto ze „Steinherrova chodníku“

Matti

Arriva nemá výjimku, ale pokutu.

a8n

Nutno říct, že neplní ani požadavky, u kterých přechodné období není. Za všechny třeba vizuální IS.

dada

no R8 jezdim pravidelne, vuz 5 a dal neni v predprodeji pres web, tj je pro cestujici bez mistenek. Vzhledem k tomu, ze jezdi 1. tridou nesedel jsem v nem. Cojsem jel temahle RJ vlakama, zazil jsem jednou netopici nebo malo topici vuz ve vlaku. pac jsem zvedavej, prolezu dycky celej vlak….

a8n

Z mých 6 dosavadních cest R8 jsem měl to štěstí třikrát. A to nepočítám ty švýcarské sr*če, které houby topí vždy.

Juraj

Takže toto je úplně doslova „jedna paní povídala“ 🙂

Jan Semela

Takže to dostanou ČD.

Dominik

Dávalo by to největší smysl, když za dotace nakoupily nová vozidla.

Krušnohorec

ARRIVA, jedině ARRIVA …

Hen ten oný

Ano, německé elektrické vysloužilé soupravy na olomoucké trati. Apropos, co takle pojmenovat trať 273 (274, 275) Syrečková dráha? 😃

-TR-

Německé elektrické soupravy zde nemůžou jezdit kvůli odlišné napájecí soustavě. V Německu se používá 15 kV 16,7 Hz.

55p

To Arrivě nevadí 😀😀

dopravák

Změna výzbroje by teoreticky neměla dělat extra velký problém.

Pedro

Když už tak tvarůžková

Petr

Proč je tam ten Sobotín? Ten přece elektrifikovaný není.

Kuba

Asi by nedávalo smysl, aby tam působil jiný dopravce, když všude okolo bude ten jeden vybraný. Nějaký Šukafon se podaří sehnat snad každému.

Hen ten oný

Tam bude dopravce jezdit na baterky. 😃

dada

tužkový….

Hen ten oný

buřty

noerf

Celkem mě bude zajímat, kdo se přihlásí, tipuji ČD, LE, Regiojet. Arriva, ani GWTR zatím provozují jen dieslové vlaky. A konečně první kraj, který začíná soutěžit nebo poptávat tři roky dopředu, aby dopravci měli nárok dva roky čas na pořízení vozidel.

Lektor

Tak jde o to jesli nějaký výrobce je schopný za tu dobu vyrobit 27 jednotek. Ale podle toho jak jsou výrobci zahlcený tak tomu moc nevěřím. A taky tu smlouvu s výrobcem podepíše dopravce až bude mít smlouvu s krajem tedy tak za rok až rok a půl. Takže na výrobu bude něco málo přes rok.

Tomariero

To je výhoda pro ČD které mají rámcovou smlouvu na 50 Regipanterů, byť je fakt že je tam už jen asi 19 ks které nemají zasmluvněné v jiných krajích

X 1

Leoš má v opci snad na 30 Čínskejch pohřebních vozů. Regiojet by mohl vyšmelit v Polsku u Pesy taky nějaké jednotky Elf.eu. Arriva kdysi avízovala, že pokud vstoupí do elektrické trakce, tak sáhne po Panterech. Ale reálnější by mohly být výběhové Talenty 2. Bombardier je umí na AC/DC. Ještě může překvapit Transdev. Ten už provozuje snad ke dvou stovkám Stádlerů. Takovej Flirt je cenově a hlavně kvalitativně dost zajímavý. No a ČD? Tam to vidím na zvýšení objednávky na Pantery. Nic jiného snad nepřichází v úvahu. Už by někomu muselo hrábnout v kouli, aby se zde uskutečnila regulérní soutěž. Tak… Číst vice »

eLKá

Já se obávám, že Olomoucký kraj bude mít problém najít někoho, kdo to bude schopen řekněme do 12/2022 uvést do provozu: – Sirius: dva kusy na okruhu, zprávy o postupu zkoušek chybí, poslední veřejně dostupná informace je ze začátku listopadu, kdy se ta první jednotka fotila na malém okruhu. PR LE sice šíří optimistické zprávy (to má v popisu práce), ale chybí v nich cokoliv, z čeho by šlo soudit, jak na tom v reálu jsou. Stav je tedy někde v intervalu „stojí to v kopřivách“ po „zítra jdeme na DÚ“. Osobně si ale myslím, že (na základě toho, co… Číst vice »

Lektor

Zasmluvneny má podle mě zatím jen dvou vozové pantery. třívozové zatím ne (nebo jsem o tom alespoň nečetl). Ale to nic nemění na tom že nejdříve se musí vyrobit už ty objednané.

Ondra

Pár měsíců zpět se šuškalo, že RJ chce jít do Olomouckého kraje (nevím jestli pod dráty nebo s motoráky), ale vzhledem k situaci má největší potenciál to vyhrát (ČD teď nesplnilo datum se Stadlera), a taky Pesa potřebuje zakázky, takže si myslím, že by mohlo vyhrát RJ

Vladimír D.

Rum, kontušovka, čert, jeřabinka, ořechovka, višňovka a vanilková….“. Z vás bude mít pan rytmistr König radost. 😃