Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Do Šternberka se po téměř deseti měsících vracejí vlaky

Regionova ve Šternberku. Foto: České dráhy
Regionova ve Šternberku. Foto: České dráhy
Traťový úsek Olomouc – Uničov prochází kompletní modernizací včetně úpravy zastávek a stanic.

Projekt elektrizace trati mezi Olomoucí a Uničovem postoupil do další fáze, což mimo jiné znamená konec nepřetržité výluky v úseku Olomouc – Šternberk. Motoráky začnou z olomouckého hlavního nádraží jezdit do Šternberka v úterý, oznámil dnes šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Denní výluka (v časech od 8:00 do 18:00) byla na trati už od 10. ledna, v březnu se plynule změnila na výluku nepřetržitou. Vlaky se sem měly vrátit už s příchodem nového jízdního řádu 13. prosince, dojde k tomu ale až v úterý. „Zásadní přestavbou prošla stanice Bohuňovice,“ doplnil Svoboda.

Traťový úsek Olomouc – Uničov (trať č. 290) prochází kompletní modernizací včetně úpravy zastávek a stanic, budování nových nástupišť, přístřešků či nového informačního systému. Jde o vůbec první trať, která je vedena jako regionální, kde Správa železnic zavede dosud maximální možnou rychlost na české železnici 160 km/h. Dosud se zde mohlo jezdit maximálně „devadesátkou“.

Délka trasy je 29 kilometrů, modernizace si vyžádá téměř čtyři miliardy. Hotovo má být ve druhé polovině roku 2021. SŽ plánuje v budoucnu zelektrizovat a modernizovat i další úsek trati z Uničova do Šumperka.

Po dokončení elektrizace plánuje Olomoucký kraj nasadit na trať nové RegioPantery od Škody Transportation. Zítra se na trať vrátí motoráky Regionova a 843.

96 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krysa350

Ach jo, v Hlušovicích už se realizoval blb sprejer, hnáty zpřerážet.

none

Ani to netrvalo tak dlouho 🙁
https://twitter.com/i/status/1341397151742570496

Vladki

160 km/h ? Takze tam bude ETCS? Nebo jak si mam vysvetlit ze na lokalce je po velke rekonstrukci 160 km/h mozne, ale na koridoru praha – beroun to mozne nebude?

Mišin

160 samozřejmě s ETCS.

jan

Smekám nad tím krajem, že to protlačili a dotáhli v OPD2. Z EU peněz. Budou mít pořádnou moderní železnici. Na například denní dojíždění. Dobrá zpráva pro Šternberk, Uničov a podobně.

xyz

K dennímu dojíždění ta trať ale byla použitelná už předtím. Ano, dojde k vylepšení, ale netřeba se tvářit tak, jako by předtím „nebylo nic“.

A pozor – dle cílového konceptu, má po tomto úseku jezdit 1 pár zrychlených a 1 pár osobních vlaků za hodinu, kde zrychlené vlaky mají po Olomouci zastavovat až ve Šternberku, tzn. např. pro Bohuňovice půjde o ZHORŠENÍ četnosti obsluhy.

Vlastimil Kocurek

a už tam také stojí rychlovlak, CHA !!

Václav

Dobrá zpráva. V dohledné době tedy snad bude dostatečně rychlé spojení z Olomouce do Šumperka nejen přes Zábřeh. To je cesta, jak odlehčit koridoru. Ještě zapracovat na spojení (Praha-) Poděbrady – HK – Letohrad – Hanušovice. A ne čekat na VRT a podobné chiméry.

Tady na Moravě

Přes Hanušovice odlehčíte koridoru maximálně tak od výletnických vlaků. Rychlostně tam směrové poměry nikdy nebudou umožňovat alespoň srovnatelnou rychlost s koridorem a nikdo dobrovolně nepoleze na delší a sklonově náročnější štreku.

Václav

Ne všichni jedou z Prahy do Šumperka. To, že se dnes jezdí z HK do Prahy rychleji přes Pardubice a z HK do Lichkova i do Hanušovic rovněž výrazně delší cestou po koridoru, je důsledkem katastrofálního zanedbání tratí od Týniště na východ.

Václav

… o stavu přímého spojení Praha-HK nemluvě.

xyz

Koridoru se tím nijak neodlehčí – rychlíky Brno – Olomouc – Šumperk nadále pojedou přes Zábřeh, totéž 1h takt Os vlaků Nezamyslice – Olomouc – Zábřeh – Šumperk – Kouty nad Desnou.

Petr

Lokálka na 160. 🙂

Jerry

Regionální trať, 160 čeho ? Hrušek?

Petr

Ano hrušek, ještě nedávno to byla ostatní celostní trať. Zřejmě se dnes mohou opravovat jen tratě TEN-T (koridory) a regionální tratě (lokálky).

Alibaba

Omyl.
Ani jedna část z trati Olomouc – Uničov – Šumperk nebyla stavěna podle lokálkového zákona.

Petr

Však také do nedávna, to lokálka nebyla.

Alibaba

A i dneska to není lokálka.
Dokonce to není ani dráha místní…

Petr

Zde se lze přesvědčit, že je to nyní regionální dráha, tedy stejná kategorie jako třeba Březnice -Rožmitál. 🙂 https://provoz.spravazeleznic.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/kategorie.pdf

Alibaba

Ale já vám nerozporuji, že je to dráha regionální, já vám rozporuji, že je to lokálka, což je termín zastaralý a v současné době v legislativě nepoužívaný.

Petr

Tak to ano, to se shodneme. Je to tedy trať, která je v současnosti shodné kategorie, jako dřívější tratě postavené dle zákona o lokálních tratích.

Luboš Beneš

Už vidím ten regiošrot jak se řítí 160….to bude muset od Olmika hodně foukat!

Jerry

Leda že by mu tam dali raketu

Josef Král

Zastávce Hlušovice se říkalo (možná ještě mezi staršími lidmi říká) Trousilov. Působil zde hrdina soc. práce Trousil (tuším, že Antonín). Když sem měl v první polovině 60. let přijet prezident (tehdy ještě president) Antonín Novotný (přijel vlakem), byla postavena stávající (nyní vlastně už stará) budova zastávky.

xyz

Aha, tak odtud byl do poslední scény filmu „Jáchyme, hoď ho do stroje“ převzat „Já so Tonek Trósil“ (z podniko Katoda Holomóc“…

Martin V.

Škoda, že na tomto webu příliš nefungují tagy. Nebyl jsem si jist, jestli pokračování ze Šternberka do Uničova už je hotové, tak jsem zkusil tag „elektrizace trati Olomouc – Uničov“. Něco to našlo, ale odpověď na moji otázku ne. Přes Google jsem se nakonec dostal sem https://zdopravy.cz/projdete-si-unicovku-trhaji-se-koleje-stavi-sloupy-meni-mosty-a-ubouravaji-nadrazi-45236/ , kde je ale pro změnu tag „trať Olomouc – Uničov“. Je to velká škoda, protože množství informací na tomto webu je značné, ale opakovaně mi dělá problém je najít, i když tuším, že jsem tu už něco takového četl nebo viděl, jen nevím přesně co a kde to bylo. Nešlo by s… Číst vice »

mates
Railfort

Tyhle aglomerační tratě se mají rovnou dvoukolejnit alespoň v úvodní fázi. Zde alespoň po Šternberk, lépe po Uničov.

Jerry

Přesně..jak Opava – Ostrava

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

tam mi druhá kolej hodně chybí, no ale jsem rád, že aspoň do Frýdku budou 2 koleje

Jerry

Budou ano ….2220

Pajoš

Nebyl bych tak optimistický … vždyť teď tam byly nějaké výluky, takže trať je zase ve výborném stavu 😀

Jerry

Ta trať je v háji.. tam pomůže jen druhá kolej.ja to fakt nepochopím..spojuje to velká města Frenštát ,Frýdlant , Frýdek.jezdi se tam jak s hnojem .. modernizaci to potřebovalo už před lety

jan

A mohla být „zdarma“ z europeněz. min 15 let na to měli.

Jerry

My do EU neposilame peníze?

Petr

Ty by měly být až do Frýdlantu, dyť je tam rovina, zelené pozemky, nic co by překáželo… Zas někdo šetřil na nesprávném místě 🙁

Pavel

Co se stane, když si namísto starých motoráků Olomoucký kraj od ČD objedná RegioPantery? Půjdou nepotřebné herky do šrotu? Ne, ČD je obratem přemístí do jiných krajů, kde hejtmanství žádné podmínky na komfort cestování nemá. Třeba do sousedního Moravskoslezského kraje na tratě v okresech Bruntál, Opava a Nový Jičín.

Railfort

Zákonem padající herky spíš dojde na šrotaci těch nejhekrovatějších v síti.

Jerry

Letos se zlikvidovalo několik 810

Pavel

O tom to je. Počítá se s tím, že kdo byl zvyklý na 50leté herky, bude vděčný za jejich náhradu herkami 40letými. Před pár lety proběhla kompletní modernizace trati Opava-Krnov, cca za 1 giga. MS kraj si pak objednal na tuhle trať osobáky u ČD zajišťované 810kami.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Přesně tak. Třívozové regionovy můžou přijít na trať Opava – Hlučín, dvouvozové na trať Krnov – Jindřichov ve Sl., taky je může koupit GWTR na trať Milotice n. O. – Vrbno p. P.

Jerry

Furt stále dokola.co si kraj zaplatí to dostane

Pavel

Obávám se, že cenový rozdíl je mnohem menší. Spíš je to dovednost a nedovednost krajů prosadit nějaký standard kvality. Třeba MS kraj klade nejpřísnější požadavky na autobusy, ale zároveň se spokojí s vlaky na úrovni 70. let.

sterndestodes

No kraje si toho už moc nezaplatí, když nedostanou z daní nic…

Leinad

A vážně je tam cenový rozdíl? Nebo spíše ČD využívají toho, že kraj některé věci nenacpal do smlouvy natvrdo?

adamgolias

Hezké. Jen považuji za velikou chybu provozovatele , ze si neumi udržet zazemi v tomto stavu dele nez tyden. Idioti s barvickami v pastelkach a sprejich pocmaraji zdi , luza poplive a pozvraci chodniky , hrdinove si dokazou jaci jsou silaci na inventari. Viz Kolin. Zastupy špindirů degraduji stanici od prvniho dne otevreni. na lidi musi byt prisnost. a ti co vyrostly v teto dobe kdy se muze vsechno a napomenuti ze tady se vajgly na zem nehazou a do zahonu se nemoci je okamzite duvod pro milion urazek a obvineni z podpory policejniho statu . osož tu chybi jak… Číst vice »

Martin

Ja bych to opravil, na deti musi byt prisnost, a tak aby vyrostli zodpovedne k ostatnim a ke svemu okoli.
A nejvetsi problem je prave alcohol a cigarety…

Swariner

Takže viníka bychom měli. To je půlka úspěchu, ne-li celý!

Maršál

Souhlasím s vámi, ale bohužel to odhazování vajglů bývá spíš výsadou strýců okolo 50-60ky. A když je člověk slušně upozorní, vyslechne si, že mu do toho nic není, že on si může dělat co chce. Takže bych to neházel zrovna na jednu věkovou skupinu.

Martin

To urcite neni jen vsadou jedne skupiny, ale kdy se rozhlednete, hodne mladych lidi kouri, a jeste vice holek nez kluku, … ja jsem z te generace, kde to bylo povazovano za prezitek a nenavidel to u svych rodicu a jejich vrstevniku, a ted mladsi generace jde v jejich stopach…

Kubrt

Oblíbenost cigaret mezi mladýma lidma klesá. Nicméně v sociální skupině trávící čas poflakováním po nádraží jistě bude vyšší spotřeba než za celou věkovou skupinu.

Swariner

Můžu se zeptat, kterážeto generace považovala kouření za přežitek? Fakt by mě to zajímalo.

adamgolias

nebylo zamerem ,,generalizovat,, , tak to ani nemyslim , to se jen neumim vyjadrit , v kazde skupine obyvatel ,( cestujici , cernoch , modelář, akvarista…) je procentuelne zastoupeno urcite množství ,, slušných,, , hovad, precitlivelich , atd… . jen se ty mnoziny v zavislosti na skupine zvetsuji nebo naopak. napr kuraci jsou ve velke míře bezohlední a zpusobujici znečištění. bez ohledu na vek. naopak pradlenu – uvazovana skupina prepravovanych ,- jsem jeste pozvracet chodnik nevidel. narozdil od šedivych monterek z tpca .

Leinad

A jsou mezi tím hranice?
Student je v běžnou sobotu ráno blijici opilec, během zkouskoveho slušný člověk v kvádru.

Jaaaa

Heh, takovej student se poblije i v kvádru. 🙂

jan

Tak v Malajsii a Singapuru by smradům uložili trest bičování a podobně. A nikde v LRT „metru“ není ani čárka..

Radim Cenek

Na té titulní fotce se fotograf dost nadřel, aby nebylo vidět, že zastávka Hlušovice dopadla ve skutečnosti dost tragicky, viz https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1397189.jpg&httpref=28/28964

Pavouk

Neomluvitelná je dále ta baterie klimatizací na fasádě na nádraží ve Šternberku (fotky na facebooku SŽ) či ta v Bohuňovicích. Přitom baráky se revitalizovaly, zateplily, stačilo dát možná lepší okna a rekuperaci.

Lektor

V budově je umístěno dost drahé technologické vybavení tratě, které potřebuje mít stále stejou teplotu…

SaulGoodman

A není náhodou ta budova v pozadí určena k demolici?

Martin

Myslite tu boudu za nastupistem? Dle meho v tomto pripade, je nove reseni lepsim resenim… a to jsem proti borani budov, pac to povazuji za plytvani stavebnim materialem a ve spouste pripadu lze najit i nove vyuziti…

MildaIV

No ale ty skříně mohli být součástí toho nového přístřešku. Tohle je na přes drž..ku.

medical_examiner

Šídlo nefunguje, zkusíme lopatu…

Pavouk

To oboustranné zábradlí pro jeden schod v Bohuňovicích je povinné ze zákona? Nestačilo by něco odlehčenější? Viz třeba https://www.solift.cz/individualni-rampy-a-najezdy-excellent-systems/#prettyPhoto

55p

Nedalo se to tam raději udělat bez toho jediného schodu?

Jaaaa

Nikdy se to tak nedělalo.

Pavel Vavříček

Nevíte jaká napájecí soustava zde bude ? Z doslechu mám, že 3kV stejnosměrných, což mi přijde nelogické, když ze za pár let už bude kompletně přecházet na 25kV 50 Hz střídavých.

Lektor

30 let není pár….

Michal

Stejná jako na hlavním koridoru, takže ano, ty 3 kV. Momentálně by bylo dražší budovat na tomto úseku kompletní infrastrukturu na 25 kV, byť je v podstatě jednodušší, než se připojit na stávající 3 kV. Do budoucna nebude tento úsek znamenat až tak veliký problém navíc při přepojování na střídavou trakci, to bude samo o sobě docela složité. Takže to, že „za pár let“ se bude předělávat, bych neviděl tak úplně optimisticky, vzhledem k tomu, jak to u nás v republice s administrativou chodí a než se Správa železnic odhodlá k tomuhle kroku a dořeší všechno potřebné, tak si myslím,… Číst vice »

Martin

Spis otazka zni, za se pri rekonstrukci s nim pocita, aby se pak nedelalo vse znovu…

Kubrt

Dobrá správa si zejména chtěla vylepšit napájení koridoru za evropské peníze, elektrifikace do Uničova je jen takový vedlejší produkt 🙂

milan

Přesně, to je takové veřejné tajemství, proč vlastně tato celá stavba je. A jinak celkové strašné provedení a ubohost tohoto díla nijak nevybočuje.

Jerry

Tak zvýší se tam rychlost ,je tam nové zab.zarizeni .takže to jsou plusy

milan

Vedlejší produkty.

Jerry

To je co?

MildaIV

Těch 160kmh je fakt super, když tam jezdí jenom osobáky.

medical_examiner

Když bude zastavovat všude, je to diskutabilní.
Ale kdyby zastavoval na znamení (elektronický signál), tak by to nebylo marné.

Aleš

Nezapomenu, jak jsem čekal v Kinetě (Řecko), ještě na staré (úzkorozchodné) trati. Zastávka na znamení. Poledne, příšerné horko. Vlak z Peloponésu měl pochopitelně zpoždění. Po nějaké době jsem se šel schovat do příštřešku. Najednou vidím vlak, vyběhl jsem ven, vlakvedoucí byl naštěstí bdělý a ještě dokázal dát pokyn fírovi a ten vlak ještě zabrzdill :-)))

Dušan

Až to bud hotové, tak tam má jezdit v prokladu Os-Sp a ty Sp tu 160-ku s přehledem „dají“…

Tady na Moravě

Komplet se tam vybagrovaly násepy, dělaly se nové mosty a propustky. Prakticky to vzali jako novostavbu trati v původní stopě. A největší vtip je, že aby se dalo zavděk úřednickému šimlu, tak je to všechno v původní nivelitě trati, tj. ty nízké a úzké podjezdy u Hlušovic a Bohuňovic mají stále ty stejné parametry, i když spolkly desítky milionů korun a jedná se o moderní betonové stavby. Pakárna.

Kubin

Zastávka v Hlušovicích, přesněji přístřešek, konečně trochu vypadá! Kéž by se toho dočkaly další zastávky, místo těch betonových hrůz, co se dávaly doposud jinde…

Džaro

I při velké výluce na 341, která minulý týden skončila, jsme se dočkali lepší verze zastávky než obludného betonového monstra.

Ondra

Vypadá to pořád úděsně

mgr.pavel

Proč to nezadrátovali už nyní? Proč kvůli tomu bude předpokládám další výluka?

Kubrt

Myslím, že dává smysl přivézt soupravu na rozvinutí trolejí až jako poslední krok a natáhnout to najednou na celý úsek až po Uničov.

Kamui

Očekávám, že stejné to bude i v úseku Brno – Střelice, dokud nebude hotovo až do Zastávky.

Lektor

On by jim to taky někdo mohl stočit zpátky.. (napáječky ještě nejsou hotový)

Jerry

Natáhnou lana a trolej to je pár dní

Michal

Super. A nemohla by SŽ ještě doinstalovat do rekonstruovaných stanic nějaké zabezpečovací zařízení, které by každému vandalovi a sprejujícímu hovádku dalo ránu proudem?

Jenda-71

Lepší by byla klasická facka, líp se to pamatuje.

Palavan

Nebo něco takového jako je v úvodu 😀 https://m.youtube.com/watch?v=m3XlqruFEUM

Martin

😀

none

Ke kazde nove budove bych na prvni tri dny dal kameru a dalkove obsluhovanou klec s hladovym krokodylem 😉 A nebo alespon nejake postrikovadlo se zajimavou tekutinou.

medical_examiner

Třeba s napalmem 🙂

Partneři

Škoda transportation