Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy objednaly u Škody RegioPantery za téměř sedm miliard korun, nejvíce pro Olomoucký kraj

Nový dvouvozový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
Nový dvouvozový RegioPanter pro České dráhy. Pramen: České dráhy
České dráhy během čtyř let převezmou 79 nových elektrických jednotek.

České dráhy podepsaly se Śkodou Transporation smlouvu na dodávku dalších 19 dvouvozových a 29 třívozových jednotek RegioPanter. Nová objednávka s již předchozími bude znamenat dodávku celkem 79 nových jednotek během příštích čtyř let. Hodnota objednávky je 6,88 miliardy korun.

„Tím, že objednáváme nové vlaky, plníme smluvní závazky vůči krajům, které s námi i díky tomu uzavřely dlouhodobé kontrakty,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. Firma podle něj současně nákupem řeší  přirozenou obnovu vozidel. Do mnohých z nich již nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS, nevyhovují současným požadavkům na komfort cestování, ani nemohou plně využít nově modernizované tratě,“ dodal Bednárik.

Rámcová smlouva na dvouvozové jednotky plně vyčerpána

Další objednávka znamená vyčerpání celého rámcového kontraktu na 50 dvouvozových jednotek. „Již dříve jsme podepsali výrobu 31 jednotek s dvěma vozy a nyní k nim závazně objednáváme dalších 19. Jejich nasazení plánujeme v letech 2023 a 2024 v krajích Olomouckém, Moravskoslezském a Jihočeském,“ řekl člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Jiří Ješeta. Jedna jednotka podle smlouvy vychází na 118 milionů korun (19 jednotek za 2,242 miliardy Kč).

České dráhy současně objednaly 29 třívozových jednotek z nedávno uzavřeného rámcového kontraktu na odběr až 60 vozidel. Z nich jsou první dvě jednotky, jejichž nákup je podpořen i dotací z OPD2, určeny pro Moravskoslezský kraj. „Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji,“ dodal Ješeta. Jedna jednotka podle smlouvy vychází na 160 milionů (29 jednotek 4,64 miliardy korun).

Ve dvouvozové variantě mají RegioPantery až 140 míst k sezení, ve třívozovém provedení nabídnou až 240 sedadel. Cestující ocení komfortní interiér, moderní výbavu, možnost pohodlné přepravy osob na invalidním vozíku i prostor pro kočárky a jízdní kola.

První jednotky míří do Plzeňského kraje

Oproti původním jednotkám RegioPanter mají ty nové řadu technických vylepšení. Jsou vybaveny moderním informačním systémem, Wi-Fi, kamerami, možností automatického vedení vlaku a už z výroby budou vybaveny nejmodernějším vlakovým zabezpečovacím zařízením ETCS. Jednotky jsou určeny pro provoz na obou českých napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC a jejich maximální rychlost je 160 km/h.

První jednotky ze série dříve objednaných dvouvozových vlaků aktuálně procházejí testy ve zkušebním centru VUZ. Již od poloviny roku 2021 obslouží zrychlenou linku z Plzně do Mariánských Lázní, Chebu a Karlových Varů. Další budou jezdit na lince P2 Klatovy – Plzeň – Beroun, na Vysočině a v Jihočeském kraji.

České dráhy již provozují desítky vlaků tohoto typu. Jedná se o 12 jednotek RegioPanter řady 440 a 8 jednotek řady 640 (oba typy jsou třívozové), 17 jednotek řady 650 (dvouvozové) a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661 (třívozové a pětivozové).

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

Škoda,že němci kupují dvouvozové elektrické/bateriové jednotky o milion Euro na kus levněji 🙁 https://vm.baden-wuerttemberg.de/de/service/presse/pressemitteilung/pid/land-bestellt-erstmals-batterieelektrische-zuege/

Tonda Sehnal

Hmm, souhlas. Ze začátku sem byl velmi smutný, protože sem jezdím po světě a viděl jsem, že České Dráhy opravdu kupují za hodně peněz málo muziky… Proces je už daleko a rozjetý tak doufám, že se to dostane na vyrovnanou cenovou úroveň alespoň dodávkami jednotných ND a dalších výhod pramenících z jednotného vozového parku.

Apollo17

Tak Regionova je také dvouvozová:-)
To Mireo je veliké jako Desiro,nebo Šark (120 mist k sedění).

Michal

Asi bude vyhlášeno další výberko, když je toto vyčerpáno.A třeba se Siemens přihlásí. Ale Škodovka (Kellner) to bude mit asi ošefované …

Luboš Beneš

Milé dráhy, tím že objednáváte nové jednotky žádné sliby neplníte! Sliby splníte až ty jednotky budou vozit cestující. Jak dlouho ještě budou čekat cestující na slibovaný komfort, rychlost kvalitu?

TPal.

Samotnému nasazení nových jednotek předchází několik procesů. Jedním z nich je i závazné objednání nových jednotek. To je asi nejdůležitější.

Hans

Ano, to je ten problém c.1! Když se na mnohé tratí setkávám se 40 let starými odporné vresticimi 460 nebo 560 tak podobné články jsou pro mně jen sliby-chyby! Cenu pro mně mají jen zprávy typu Zítra dojezdi definitivně vozy 810, 460, 560 a Honeckery a nikdy je už v provozu nezaradime!

Jojo

No nevím, co by jste ještě chtěl? Číst myslím umíte, tak si to v článku přečtěte.

Gwann

Běžte se léčit, z té nenávisti Vás musí bolet hlava.

Jerry

Milí soukromníci ,nekupujte nové jednotky nám stačí ten šrot co stě dovezli z raichu

Petr

Tak soukromníci pantery nekupují, klientela Škody jsou pouze státní/obecní organizace a to ještě pouze na východních trzích.

Vojta

Mám hroznou radost. Ono téměř každé nové vozidlo odstraní něco, co už na kolejích v tak bohaté zemi jako ČR nemá co dělat. A prosím všechny, kteří vzpomínají se slzou v oku na dnes již desítky let staré vozidla zamyslete se…

Vedu neustále diskuze s otcem, který furt brečí, že něco šrotují. Já, ale na rozdíl od něj vlaky jezdím po celé zemi. On dneska už jednou za uherák. A ani ty lepší rekonstrukce prostě nemůžou konkurovat novým vlakům. Všichni si vzpomeňme také na kauzu Regionova…

Jojo

Uz

Jojo

Už tady je, akorát se jmenuje Luboš Beneš.

Gwann

Tak reginy jsou peklo. Ale hydry nebo i řada 560, stejně jako spousta mašin – Bardotky i Brejlovci – by ještě na okrajových výkonech měly misto

Krušnohorec

Jsem zvědavý na reakci švestky a zatím nic.

Lektor

Škoda, že není přesně specifikováno, kam přesně má jít těch 19 nově objednaných dvou vozových panterů.
Ale nějak to vypadá, že na Hradec – (Chlumec a Týniště) nic nezbyde.

Michal

No ta rámcová smlouva byla prostě na málo vozidel. Nevím, nejsem z oboru, ale co brání ČD udělat rámcovku třeba na 120 vozidel?

Karel z HK

Taky jsem si myslel, že z těch 19 dvouvozových Regiopanterů bude něco pro Královéhradecký kraj. Takže do Chlumce a Týniště v prac. dny stále Honeckerova pomsta (aspoň by ty vozy mohli poslat na modernizaci).

Kamui

Však se snad už v Tratecu modernizují.

Martin V.

Jsou všichni Panteři vybaveni ETCS už z výroby, nebo bude až tato série?

Dušan

Nejsou..tito budou první a pak ti pro JMK.

Apollo17

První s ETCS už jezdí na okruhu(pro vlaky Plzeň-K.Vary).

Xaver

S těmi původními světly vypadala líp, než s tímhle podivným kosočtvercem.

Petr

Design vem čert, spíš by chtělo něco udělat s tou hlučnou vzduchotechnikou aby si cestující uvnitř nepřipadal jak v serverovně.

medical_examiner

Aby mohl cestující lid použitelně telefonovat svým blízkým, šéfům, dětem…

TPal.

A nebo použitelně odopočívat, číst si knížku…

jirka

Ať jezdí v příměstské dopravě co chce, na to dojíždění do práce do 40 km. Hlavně když to jede tak jak má, tedy podle jízdního řádu a v zimě ať to topí. V létě si otevřeme okno.

Anonymní alkoholik

Hodně štěstí s otvíráním okna v panterovi! 😀

Kernteriér

Kladívka tam nějaká jsou, ne?

Jiří Kocurek

Nebo v Bdmtee.

Vojta

A jeje, pán je asi další bojovník proti klimatizaci.

mirek

V zimě do vlaku v beranici a v létě otevřít okno, vítejte v 19. století.

Michal

Rozumím tedy tomu, že na Lipenku a Bechynku už tedy nezbylo? Bude se muset delat další výběrko na dvouvozové soupravy? To straré je tímto vyčerpáno. Proč se to furt souteží po tak malých počtech. Uznávám, že se ČD už zlepšilo, že soutěží desitky a ne jednotky souprav.

Tomariero

Právě že asi zbyloy původně mělo jít pro Jihočeský kraj 11 kusů z těch původních 31 a teď je to atom nespecifikovaný počet z těch dalších 19.

Michal

Vyhodnocení zkušebních jízd na techto dvou tratích mělo trva 6 mesíců tak se mi nezdá, že by tedy objednali vlaky bez výsledků měření. Ale možné je všechno.

Leo

Na Lipence by už Pantery měli jezdit zkušebně o víkendu

Štěpán

Tak schválně, napíšu zde, že mám rád 460, 560 a klasické soupravy s Bdt. Schválně, kolik mínusů dostanu? 🙂
Jak se někde objeví článek o nových panterech, jiné téma, než nadávky na starší soupravy, se v komentářích téměř vůbec neobjevuje.

Pražák

Však rád je mít můžete, to není nic proti ničemu. Ideálně v muzeu. Já mám rád např. autobusy řady Š 11, nicméně nepožaduji po DPP, aby je nasazoval do provozu.

medical_examiner

Chtělo by to v dobách, až se bude dodávat nová generace cityelefantů, ř. 671 do provozu, nasadit občas 451…

Xaver

Jj, já mám zase rád veterány. Ale stejně jezdím Mondeem 😉

medical_examiner

Tak to bude dříve nebo později taky veterán…a to se vyplatí!

Tonda Sehnal

Ale vždyť si je mějte klidně rád 🙂 Určitě se bude i pár kusů prodávat za ceny šrotů, tak si je můžete koupit jako masturbační pomůcky na zahradu. My ostatní se rádi svezeme moderními vlaky.

Palecek.M

V pořádku, mám je taky rád, ostatně jezdím s něma defacto celý život…Ale můj syn s něma už úplně jezdit nemusí, že jo

M M

560 mám taky rád, ale… nedávno jsem s tím jel Brno-Židlochovice a připadal jsem si jak při muzejní jízdě. Kvalita jízdy, hluk, vypadalo to, že se každou chvilku vlak rozpadne… Tyhle jednotky už by v pravidelném provozu být neměly.

Martin V.

Já jsem je dokonce považoval za nejmodernější vozidla v širokém okolí. Proč? – Hodně dveří, které se navíc samy zavírají, tzn. rychlá výměna cestujících a odjezd. – Nadprůměrné zrychlení, nový interiér. – V zimě nejsou mezi vozy oblaka páry, které jsem se bál. – A ještě jezdily po nejmodernější trati v okolí Brna (ve srovnání se směry na Znojmo, Třebíč nebo Blansko, kde jsme věčně trčeli u rozkopaných tunelů). Teď, když se jimi občas v Brně svezu, tak vidím propastný rozdíl mezi tím, jak jsem je vnímal v 70. letech a jak vypadají dnes. Zvenku to ještě nevypadá tak hrozně,… Číst vice »

jan

První třída asi s kraji padá?

Vnější pozorovatel

Proč soudíte? I když V te dvouvozovce… v Elefantech pry kolem prahy bývá taky prazdna

Kubrt

V elefantech kolem Prahy je méně plná než dvojka, určitě ne prázdná.

Petr

Tak to co se v panterech nazývá 1.třídou se od druhé liší pouze barvou sedaček.

G G

…. a sirkou a roztecemi.

Kubrt

A počtem a chováním cestujících, což je důležitější.

JirkaK

u 650.2 má být 1.třída oddělena od statných oddílů dveřmi

Bob

Tak 1. třída snad vždycky byla jenom proto, aby snobové měli pocit, že mají něco extra, a aby nemuseli cestovat spolu s normálníma lidma.

Petr

Já jsem teda obvykle 1. třídu občas používal kvůli tomu, že např. ve starších kupéčkách byly hluboce polstrované polohovatelné křesla, ve kterých si člověk krásně odpočinul po celodenním chození/sportu. U nových jednotek tento požadavek splňuje jen Business třída v Railjetu.

Vnější pozorovatel

Konec šrotu rady 460 v dohledu???
By jeden zvracel jen to vidí u nástupiště…

Jiří Kocurek

Vidí… ale slyší brzdit!

medical_examiner

Když brzdí jakýkoliv vlak žlutohnoje, tak je to taky slyšet přes všech 7 nástupišť…

Laik

Well done, Škoda a ČD. Posun správným směrem, pryč se starými šroty. Nechť nové Pantery mají vytuněný podvozek a klidnou jízdu.

Jirka

Je někde k dispozici přehled toho, co aktuálně jezdí u ČD z hlediska počtů? Dost by mě zajímalo, kolik panterů je třeba, aby to vyřadilo všechny staré elektrifikované osobáky.

M H

Vzhledem k syslům a nedávno zasmluvněným rekonstrukcím Honeckerů to nikdy „všechny“ vlaky s lokomotivou a řídícím vozem pařící svým způsobem stále do kategorie „staré elektrifikované osobáky“ nevyřadí.

Jirka

Jojo právě no, našel jsem statistickou ročenku ČD, kde to je bez podrobnosti na jednotlivé řady. Sysly chápu a beru. Spíš jde o to, kdy se zbavíme všech těch vysloveně starých řad.

Lektor

O tom ale nerozhodnou ČD, ale jednotilvé kraje…

Tomariero

Pardubický kraj, Hradecký kraj a Ústecký kraj, zbytek bude z velké části v jednotkách starších souprav. U Moravskoslezského kraje je otázka kolik kusů bylo objednáno krom těch 2 třívozových. A pak Středočeský kraj v případě spěšných vlaků.

Kubrt

V GVD 2021: Česká Třebová 6x162WTB – zůstává (Pardubický kraj) 5×163 klasika – spíš doplňkové výkony kolem Hradce – nevím, že by se plánovala změna Děčín 4x163WTB osobáky na pravobřežce 2x162WTB Litvínov 3×163 rychlíky Kolín (to nejsou osobáky, ale myslím, že panter by tam stačil) 5×163 doplňkové výkony Vršovice 3x162WTB patra Řevnice – to snad někdy nahradí „nový elefant“ spěšňáky Benešov+Kutná Hora – tady asi klasiky můžou dožít Bohumín 10×163 osobáky Ostravsko+Olomoucko – něco nahradí EMU240 v objednávce olomouckého kraje Maloměřice 2×263+16×242 (výhledově vše nahrazeno EMU JMK a EMU160 vysočina) 5x362WTB Ferdinandka – to asi ještě zůstane dlouho Plzeň 11×242… Číst vice »

Big Fat Fabulous Woman

Tak ono se bohužel mezi lety 1989-2008 de facto nenakupovalo (snad s výjimkou Pendolina), tahle předlouhá perioda je znát holt dodnes. ☹️

David

A co 83 city-elefantů?

Krušky-Středohoří

Do roku 2008 se vyrobila ani ne polovina city-elefantů

Kubrt

Nakupovaly se třeba ty pershingy ( i dkyž se dráhy bránily), které dnes na osobácích chceme vytlačit..

Jiří Kocurek

Ešusy už padly, přidám 842 (35 ks) a všecny 843 (31 ks). A pak ještě nechutnou hromadu Honeckerů, dráhy je odebíraly ještě po rozpadu RVHP.

Tomariero

Navíc jeste poslední série Bdt

Martin V.

Kdo tohle mohl ještě v tu dobu kupovat?

Jaaa

Musel, smlouvy se podepsaly dřív.

Ares

Když to kraje zaplatí, proč ne.

Jerry

Ti určitě

xyz

„Dalších 27 vlaků by mělo po dohodě s krajskou samosprávou v letech 2023 a 2024 postupně vyjet na regionální tratě v Olomouckém kraji“

Bude jich tolik proto, že:
– jednak, aby mělo co jezdit po nově zadrátované t-290

– ale také, protože ani dnes nezvládají ČD svými několika málo Pantery pokrýt celou „páteřní“ trasu Nezamyslice – Olomouc – Kouty nad Desnou (a pak to dopadá tak, že do Koutů jezdí soupravy jako peršing s vozy, případně jako náhrada panťák řady 460).

Jiří 24

Několik málo? Přesně 3, z toho průměrně dva provozní, a za ten jeden jezdí 460.

EC104

no především bych je nasadil na hlavní tratě kde využijou 160ku nějaké lokálky do Koutů atd… musí počkat, no a právě že je to úplně opačně na 280ce jsem pantera vživotě ještě neviděl…šlechta kraje rozhodla…

Jerry

I kdyby ne 160 km/h ale furt lepší 110km/h u tornáda..

Domis

Není typičtější příklad využití 160 u osobních vlaků než úsek Olomouc – Zábřeh u vlaků do Koutů.

Jiří Kocurek

Jenže oni by nejraději, aby se v Zábřehu přestupovalo na něco lokálkovějšího, jako např. Regionova. Jenže jsou tam už dráty a dvouvozová 460 je nesmysl.

X 1

Kupuje se jich tolik, protože ETCS.
Původní kontrakt OL Kraj vs. ČD byl postaven na zachování šrotoidního stavu na dalších deset roků. Jen s drobným doplněním Stadlery Gtw.
Modernizaci a elektrifikaci trati do Šumperka přes Uničov nikdo z kraje nevěřil ale ono se to fakt rozjelo.
Do toho Spr.Žel opět zdůraznila rok 2025 jako počátek výhradního provozu pod dohledem ETCS.
Takže ten kdo bude chtít jezdit 100km/h a více, buď muset mít ETCS.
Z toho vyplývá, že bez moderních souprav se budoucí regionální provoz v OL Kraji neobejde.

Martin V.

Takže nakonec budeme ETCS blahořečit ne kvůli zvýšení bezpečnosti, ale pro vynucenou obměnu vozového parku z muzejního na soudobý…

Radiátor

Neví někdo jak to vypadá s průchodnosti panterů na Bechyňce ?

Lesan

Ještě je brzo na výsledky.

watslaw

Škoda, že nemají v té rámcové smlouvě ještě nějakou rezervu. Dvouvozové Pantery by se hodily na pražskou S9, až tam za dva roky skončí smlouva Arrivě. Taky asi není rezerva na tu případnou Bechyňku, kdyby to vyšlo. A kdyby ČD dělaly pro vozidla pro nabídky na tyto tratě extra výběrko na pár kusů, tak se asi moc výhodné nabídky čekat nedají.

watslaw

Pardon, na pražskou S49.

bkp

Není kvůli ten Jihočeský kraj právě kvůli bechynce?

David

Na S49 se uživí i ty 3-vozové.

Jakub

A možnost, že si Pantery na S49 objedná třeba Arriva nepřipadá v úvahu? Nebo Regiojet neobjedná Elfy.EU? Samozřejmě budu rád za ČD ale není to jediný dopravce.

watslaw

Samozřejmě může. Hlavně ať se to vysoutěží včas, a nepokračují tam pořád 845. Ale přál bych si, aby i dopravce, jehož jsem nepřímo akcionář, měl do soutěže co nabídnout a i nabídl. A získával zakázky kvalitou, a ne zvykovým právem. A snažil se i o férovou výhru tam, kde dřív vyklidil pole.

XXXD

Tak v první řadě by se o to musel zajímat kraj (případně jeho organizace). Ale vypisovat soutěže i několik let dopředu jako v Německu je v českém prostředí asi utopie.

Krušky-Středohoří

Arriva se chce prý věnovat především motorové trakci.

Zapa

Tak jasně, protože tu může přitáhnout z Německa. V tomhle směru zrovna u Arrivy moc velký přínos do budoucnosti nevidím. Ale asi to za ty peníze stačí.

Vojtíšek

Snad by nebyl problém uzavřít další rámcovou smlouvu na větší počet vozidel.

watslaw

Obávám se, že byl. Jednak se podívejme, jak se táhnou a ruší jiné soutěže, a jednak nevím, jestli by ten nový větší počet vozidel měl někde uplatnění. Mě přijde, že v této kategorii zbývají už spíš jen drobky, které se ale samostatně budou pořizovat hůř. Leda by ČD plánovaly masivní expanzi do zahraničí, tam by to třeba uplatnit mohly.

Tomariero

Tak stále jsou kraje které vůbec nemodernizuji a nízké desítky kusů by se v nich uživilo Pardubický a Hradecký kraj kupříkladu, byť tam by se hodila spíše řada 640 a tam je ještě 31 kusů k dispozici

mirekk

Jeden z „drobků“ je koridorová trať 220 z Tábora do Benešova. Tady se stále budou prohánět 810, Reginy a Eso s 1,5 kočárkem

Krušky-Středohoří

Nebo trať 072. Zde jsou rychlíly ve složení 163+ “ drobky“ v sestavě nejčastěji honecker+Btn+ AB. Rovněž na osobácích se syslem, kde je na modernizovaných honeckrech po zhruba 8mi letech už znát opotřebení.

Luboš Beneš

Navíc pokud se zvýší kvalita cestování tak se dá očekávat zvýšení počtu cestujících a některé dvouvozové soupravy se nahradí třívozovými. V Plzni máme také dvojvozové ale jezdí vždy v páru – divím se že by nebyla lepší jedna čtyřvozová jednotka.

medical_examiner

Nebyla. Co by jste s těmi 4 vozovými jednotkami dělali v sedle?

medical_examiner

Neboť doba, kdy se řekne např.:
„Je v provozu xy jednotek řad 460 a 560, musíme je nahradit novými jednotkami řady 640“ je v nedohlednu…protože kraje…

Jackub

JM kraj přece řadu 560 novými (dokonce vlastními) jednotkami už brzy nahradí. A jinde 560 nejezdí…

SaulGoodman

Navíc myslím, že vzhledem k objemům, v kterých už Škoda ty pantery vyrábí, by asi neměla problém nabídnout normální cenu i při výběrku na pár kusů. Jim je asi celkem jedno, pod jakou smlouvou ty identické vlaky vyrobí, hlavně když to vyhrajou.

Spíš je teoreticky „problém“, že kdyby výběrku na pár kusů jednotek vyhrál nějaký jiný výrobce, tak to bude zbytečně tříštit vozový park. Ale jako to je skutečně čistě teoretická úvaha, nepředpokládám, že by u ČD někdy vyhrál někdo jiný 😀

David

Česká klasika, uzavřít rámcovou smlouvu bez závazné objednávky byť jediné jednotky a ihned po podepsání s jediným správným výrobcem ihned podepsat závaznou objednávku na několik desítek (či v případě pražských tramvají i stovek) kusů. Dal bych ruku do ohně za to, že jediný správný výrobce na rozdíl od konkurence má ještě před podáním nabídky zákulisní informaci, že k té objednávce dojde a v jaké míře.

Jerry

Furt někdo bude Pico….že místo toho aby byl rad

David

Já jsem rád, že se konečně obnovuje vozový park v ČR. To ale neznamená, že nemohu kritizovat způsoby jakými se to dělá.

Jerry

V tomto režimu ..se vůbec divím že se něco koupí

Kubrt

Přesně; unitární státní Kubánské železnice nakupují šukafony (DMU 70) na bázi autobusů PAZ a nikdo je neotravuje s nějakým výběrkem. Centrálně řízená ekonomika prosperuje a umožňuje nákup všeho potřebného pro národní hospodářství i pro potřeby obyvatelstva.

medical_examiner

Tak to řekněte lidem bydlícím např. na Vítězném náměstí, jaká je hrkající 15T pokrok…

BDT

Ja bych řekl ze v komfortu cekem velký, co se tyce hlucnosti, zas tak strašné to není, bydlím kousek od točny tramvají a nevidím v tom problém, ale na 14T nic nemá, to bych nazval krokem vedle.

M H

Když nemáte práci pro žádný vlak, tak nemůžete garantovat jeho odběr. Česká klasika krátkodobých VŘ a přímých zadání…

Tom

Koukám, že se následující roky zapíšou do historie české železnice jako OBDOBÍ PANTERIZACE 😀 😀

Dan

9 let po vyjetí prvních panterů. Že nám to ale trvalo, co? 😀

Bob

Už to pomalu začínají být taky muzejní kousky.

Jerry

Konečně ty šunky r.460 půjdou do Třebové na žiletky ..s tím skončí i 163+ 3x bdt .. hurá.

Ic540

Jojo. Dávám palec nahoru. …
460 už ať skončí. A nejen v Třebové. Něco by mohli zachovat do muzea…

Prý je to dle Unucky z dřívější diskuze nastaveno tak, že by je převzal vítěz soutěže v kraji. Tedy mluvil či psal asi za především náš Ms kraj. Zmírnil to možné převzetí i u jednotek pusch pull…

Těch článků už tu bylo tolik, že se mi přesný text nedaří dohledat….

Jiří 24

Pravda, alespoň jednu 460 by mohli dát do Šumperka jako muzejní (stejně jako tam stojí Žabotlam).

Jerry

79- 80 retro bude muzejní..ještě by měli dvě jednotky rozebrat na náhradní díly..

XXXD

Z pohledu budoucnosti dává větší smysl zachovat spíš nějaké 560 a všechny 460 sešrotovat. Jednou se totiž té konverze možná dočkáme.

Kubrt

To platí teoreticky, ale prakticky ne – provozuschopných 560 je 5 souprav, je jim 50 let, koncepčně jsou dneska out a konverze bude ještě dlouho probíhat tak, že se zastaví před stejnosmerným uzlem (Přerov, Praha, Kolín), takže stejně budou potřeba dvousystémová vozidla.

XXXD

No jestli se má jednat o historická vozidla, tak bych očekával, že s nimi bude počítat na dlouhou dobu a ne třeba na 20 let. 560 by holt do doby konverze, jezdily jen tam kde můžou, 460 by na tom sice na začátku byly líp, ale postupně by se to zmenšovalo, až by nakonec neměly kde jezdit.

Kubrt

Než se projeví efekt konverze, rozpadnou se 560 i 460 🙂

XXXD

Tak pokud má historické vozidlo fungovat tak, že se stáhne z běžných výkonů (aby se mohlo říct, že nám tam jezdí jen nové, moderní, nízkopodlažní a nevím ještě jaké vlaky) a bude se nasazovat pouze na zvláštní spoje za zvláštní (drahé) jízdné aniž by se vozidla nějak zásadněji udržovala, tak máte bezpochyby pravdu. Nicméně určitě ty vlaky můžou vydržet déle, samozřejmě se po delší době bude muset vyměnit většina originálních částí vlaku (pokud ne všechny), ale ve výsledku to z venku může vypadat stejně, vydávat stejné zvuky a obecně navozovat stejný dojem. Jestliže se ČD chtějí vydat první uvedenou cestou,… Číst vice »

Jiří Kocurek

A šlo by to udělat tak, že se zachová 1 hnací vůz z 560? Sestavit 460+060+060+560 Tím pádem to může jet od Jadranu po Balt, kdyby se někomu chtělo.

Luboš Beneš

To jste pane Kocurek neměl tady psát. Přečte si to někdo z ČD a hned bude vědět jak rychle vyrobit dvousystémové jednotky…..a budou fungl nové! Řada 1020-:))

Gwann

A co zachovat celou soupravu 560, klidně i raději nějaký ten hnací vůz navíc? A 460 dtto.

medical_examiner

Nebojte, jen tak rychle neskončí…