Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Elektrizaci „Uničovky“ dokončí Subterra a spol., cena v tendru opět překonala odhady

Trať 290 v úseku Šumperk - Libina. Pramen: Správa železnic
Trať 290 v úseku Šumperk - Libina. Pramen: Správa železnic
Stanice Nový Malín a zastávka Hrabišín dostanou nová nástupiště

Správa železnic má už pod smlouvou také firmy, které provedou modernizaci a elektrizaci posledního úseku trati 290 Olomouc – Uničov – Šumperk, konkrétně 14 kilometrů Libina (mimo) – Šumperk. Zakázku získalo v tendru sdružení firem Subterra, Porr a Eltra.

V návaznosti na v pondělí oznámený podpis smlouvy s vítězem výběrového řízení na elektrizaci mezi Uničovem a Libinou to znamená, že stavební práce budou moci proběhnout současně na celém úseku z Uničova do Šumperku.

I z posledního tendru vzešla nakonec vyšší cena, než činil odhad Správy železnic. Subterra a spol. vylepší úsek do Šumperka za 1,362 miliardy korun, předpokládaná cena byla 1,14 miliardy korun. Pro vedlejší úsek Uničov – Libina byl odhad 1,35 miliardy a vysoutěžená cena 1,65 miliardy. Už od roku 2019 se pracuje na úseku Olomouc – Uničov, kde vzešla z tendru cena 3,88 miliardy (odhad byl 3,66 mld.).

Elektrizace a rekonstrukce trati v úseku Libina – Šumperk umožní zvýšení traťové rychlosti až na 100 km/h. Železniční přejezdy projdou modernizací. Trakční vedení bude zatím stavěno na stejnosměrnou soustavu 3 kV, počítá se ale s budoucí konverzí na střídavou soustavu 25 kV, 50 Hz.

Stanice Nový Malín a zastávka Hrabišín dostanou nová nástupiště s výškou hrany 550 mm nad kolejí. V Novém Malíně se posune kolejové rozvětvení až za nově upravený železniční přejezd, u výpravní budovy vznikne jednostranné nástupiště o délce 90 metrů.

Na úsek Olomouc – Uničov vyjedou pravidelné elektrické vlaky s cestujícími koncem letošního roku, na zbytek trati o rok později.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IGCT

Vyhozené peníze daňových poplatníků

navratp

Dotace Anofertu jsou vyhozene penize danovych poplatniku. Tohle ne.

Jenda-71

Tak si říkám, jestli příslušní úředníci SŽ neumí odhadnout cenu stavby, nebo firmy nabídnou práci vždy za víc, protože ví, že jim to projde (smajlík mírně se dávící namalovat neumím).

johny

anebo ještě třetí varianta – obojí dohromady

Jiří Kocurek

A dokonce různé firmy dávájí různé nabídky. Jak přesný odhad požadujete?

a8n

Cena se většinou odhaduje podle standardizovaných sazebníků, které odrážejí situaci na trhu před několika měsíci až lety. Tudíž bývají období, kdy jsou výsledné ceny obvykle pod odhadovanými a období, kdy jsou zpravidla nad.

bkv

Tak máš možnost odhadnout kolik bude stát v roce 2022 realizace 1 m3 štěrkového lože? O kolik procent se sekneš?

Vbb

Je vidět, že jste postavil nanejvýš psí boudu (a i to jste nesměl ohnout ani jeden hřebík a ani v jednom prkně nesměl být suk na blbém místě)

Bert

Pokud vím, tak Nový Malín je jen zastávka s nákladištěm. Má se po rekonstrukci stát opravdu stanicí?

Posunutí kolejového rozvětvení na přejezd by mohlo znamenat něco jako Luštěnice, ale vzhledem k tomu, že to stanicí nazývají už v současném stavu (a za přejezdem je poměrně málo místa), mi to nepřijde pravděpodobné.

Jiří 3

Můžou tam být 2 koleje s nástupištěm a ZZ dálkově ovládaným.

Projektant

Nový Malín bude takto: (1 dopravní a dvě manipulační kol., u kusé nákladiště)
|| _65m_
|| _30m_\_30 m_
___nást._____||_/__118 m______\___

Dom

A Zlín, krajské město, pořád čeká a ještě dlouho čekat bude 🙂

Tomáš Gottschalk

Zlínský kraj je paskvil, stejně jako Vysočina nebo Karlovarský kraj.

Dom

a jak to souvisí s městem Zlín a jeho tratí prosím?

Původní Pražák

S argumentem „krajské město“ docela úzce, řekl bych?

Jiří Kocurek

A proto by tam měli mít horší nádraží než ve Lhotce nad Bečvou? Obec má 231 obyvatel.

Původní Pražák

To jste vydedukoval z čeho? Kdyby původní argument zněl Zlín, město se 75 000 obyvateli, tak se tahle zbytečná debata vůbec nerozjela.

Pravdepodobnost

Lhotka nad becvou je na koridoru. Zlin stred je jen mestska zeleznice spojujici hlavni nadrazi v otrokovicich s par zastavkama.

Panda

To je celkem irrelevantní – pokud je celkem významná spádovost do Zlína, tak by bylo žádoucí mít přímé vlaky např. z Hulína/Starého Města/UH/Kroměříže… A zároveň je významná spádovost ze Zlína do Brna/Olomouce/Prahy, a tak by bylo žádoucí mít tam přímé vlaky z centra… Byť jsou samozřejmě Otrokovice víceméně předměstí Zlína se solidní MHD, tak by podobně odrazující mohl být nutný přestup na MHD/osobáky například v Ostravě-Svinov, pokud by nic přímo nezajíždělo na hl.n., Stodolní a další stanice v Ostravě… Jinak vznik těchto malých krajů mohl být motivován i tím, aby z nich nebyly periferie, o které se Olomoucký/Plzeňský/JM/StČ kraje příliš… Číst vice »

xyz

Hlavně je škoda, že kdysi nedopadlo vybudování železnice z Vizovic do Valašské Polanky. Ta trať z toho směru do krajského Zlína dost chybí co se vnitrokrajských přeprav týče.

Panda

Jojo, to hodně limituje tamní význam železnice – ze Zlína se teď dá vlastně dostat rozumně jen do pár měst v kraji a to ještě většinou s 1-2 přestupy. Se spojkou do Polanky by přibyl nejen Vsetín, ale i Klobouky či Bylnice (a samozřejmě dálkové vlaky Praha-Žilina). Bez toho elektrizace/zkapacitnění do Otrokovic pomůže jen pár relacím a to ještě spíš v mezikrajské dopravě…

Jerry

Snad do Vsetína

Alibaba

Do Valašské Polanky, kde měl být triangl (rozplet na oba směry) pro směr Lideč i Vsetín.

Pavel

Solidní MHD? Frekvencí možná, ale těch 24 minut do centra je rychlost na úrovni jízdního kola.

Panda

Pravda, rychlost je mizerná, zvlášť když se ještě bere v potaz přestup a nespolehlivost…

Kalina

Smůla Zlína je, že leží na slepém rameni mimo koridor (podobně jako př. Hustopeče), takže nikdy nebude mít tak dobré spojení jako Otrokovice a ani elektrifikace za mnoho miliard to nijak nezmění. Řešením by byla expresní linka MHD mezi Otrokovicemi a centrem Zlína.

Alibaba

Vždyť ta navrhovaná trať bude plnit právě vámi navrhovaný požadavek. Bude rychlejší než trolejbus, a stavět taky bude na míň zastávkách. A když budou 2 koleje, tak i nějaké spoje můžou jet na střed bez zastavení.

Vrták

Po modernizaci budou mezi OT a ZL pouze 2 zastávky, Prštné a Malenovice.

Stanislav Domanský

Vznik těch malých krajů byl motivován tím, aby nedošlo k návratu k tradičnímu zemskému zřízení, jako třeba v NDR, kdy by se jednalo o skutečnou samosprávu. Namísto toho byly obnoveny „bolševické kraje“ z roku 1949, které utužily centrální řízení ČR (pro porovnání země hospodaří s 1/3 daní, zatímco kraje s 9%) O tom, jak byl systém krajů nepřipraven hovoří Petr Pithart, který dnes nevzniknutí tradičního zemského zřízení považuje za největší chybu své politické kariéry, s čímž souhlasím.

Ondra

Což ovšem význam Zlína jako regionálního ekonomického centra nijak nesnižuje, a tamní nádraží je opravdu ostuda. Spíše by mohlo sloužit jako muzeum časů minulých..

Ondřej

Regionální ekonomické centrum??? 🙂 Prosím Vás, zajeďte se podívat do Číny, tak takové skutečné regionální ekonomické centrum vypadá! 75 000 obyvatel je městečko 🙂

xyz

Zlín ale není v Číně, ale v Česku, takže ano, regionální ekonomické centrum v rámci České republiky.

Ondřej

Ty mínusy jsou od lidí bez smyslu pro humor.
🙂

Vrták

Trocha historie
Znalí historie vědí, že již minimálně od 16.století do konce války – tedy dobrých 300 let existoval kraj Hradišťský, takže to není nic nového, co by v minulosti neexistovalo, jen se centrum kraje posunulo do větších měst, tedy do Zlína, podobně jako z Opavského do Ostravy.

Kodl

Stale ta zlinska elektrifikace vazne na tom jednom prejezdu, kde uz za prvni tyden roku 2021 zemrel 26 lety ridic? Premyslim, jak dlouho toto jeste potrva.

Jiří 3

Vázne to kvůli přejezdu vedle, a to do Eurocaru u Zdravotnické školy. Nehoda se stala na Podvesné.

Kamui

Zlín napojení na železnici má, hlavní zlínské nádraží se jmenuje Otrokovice.

Panda

To je ale přece stejné jako by Ostrava měla jen Svinov nebo by se mezi Prahou a HK muselo přestupovat v Pardubicích.

a8n

Zrušení hl. n. pro dálkovou dopravu (minimálně ve směru Bohumín) byla jedna z posuzovaných variant modernizace uzlu Ostrava.

Panda

Vzhledem k tomu, že ze Svinova je velmi zdlouhavé spojení do půlky Ostravy (a přestup na tramvaj nic moc), tak je logický spíš trend vést (nejen) dálkové vlaky přes hl.n. i Stodolní.

Jarek

Poměr cestujících Svinov > Hlavní 70 : 30 % jen tak na okraj…

Jan Soukup

Píši to již výše, cituji: „…a taky je ze svinovského nádraží lépe MHD lépe dostupná většina Ostravy, tj. jen Poruba a Ostrava-Jih bezmála 180 000 obyvatel.“

Panda

Ok, půlku jsem nadhodnotil. Na druhou stranu dojíždějící do Ostravy (pracovně i volnočasově) budou častěji preferovat Hl.n./Stodolní…

Panda

Jinak by to byl samozřejmě totální nesmysl a rána pro atraktivitu železnice. Předpokládám, že některé vlaky by končily na hl.n. (směr Stodolní) a některé by se přesměrovaly přes centrum Ostravy (hrozilo by, že by na to doplatil také Bohumín a hlavně Karviná).

Jan Soukup

Mnohdy je spojení Praha – Hradec s přestupem v Pardubicích rychlejší, než přímý vlak Praha – Hradec. To stejné /ale tady nevím, jak jste to myslel/, je fakt, že nejdůležitější nádraží v Ostravě je právě Svinov. Jednak oproti ostravskému „hlaváku“ jsou na Svinově vazby do větších měst /Svinov – Opava, Havířov, hlavní nádraží – Bohumín, Frýdek/ a taky je ze svinovského nádraží lépe MHD lépe dostupná většina Ostravy, tj. jen Poruba a Ostrava-Jih bezmála 180 000 obyvatel.

Panda

Pro mě je přestup v Otrokovicích/Pardubicích ok, ale pro mnoho lidí je velmi odrazující (více než lehce delší jízdní doba) a může být důvodem pro volbu jiného bezpřestupového dopravního prostředku (bus, auto). Se Svinovem souhlas jen částečně, pořád je pro třetinu Ostravy (+ pro většinu dojíždějících) lépe dostupné Hl.n./Stodolní.

Jiří Kocurek

Co takhle ukončit vlaky v Praze – Běchovicích? Hlavní se může zrušit, do Běchovic přece jezdí MHD.

2084

Mně by to nevadilo, alespoň by se mi zkrátila jízdní doba o 10 minut 🙂

Kalina

Ne, to je špatné srovnání, protože Praha hl.n. leží v přirozeném centru několika žel. koridorů. Zlín je na tom přesně opačně, leží zcela mimo koridor, navíc na trati, která za Zlínem dál nepokračuje.

Jaaa

To je narážka na Brno. 🙂
V „přirozeném centru“ mohou ležet i Malešice nebo Vršovice, když se to správně nakreslí.

Jiří Kocurek

Nebo to myslíte jako pomsu za Tomáše Baťu, který zemřel v roce 1932?

Jerry

Taky by kraj mnel tlačit na správu železnic..

navratp

Spousta obyvatel Prahy to má dal na sve hl.n. nez 75000 obyvatel Zlína. Otrokovice jsou vhodnější. V Praze hl.n. vystoupite z vlaku aprestoupite na MHD. Dnes ve Zlíně taky /Otrokovice/. V Olomouci by taky pražský rychlík mohl jet až na Ol.-Město.

Panda

Ale jasně, že ve větších městech to mají někteří lidé na hl.n. dále. Ale nemění to nic na faktu, že přestup v Otrokovicích snižuje atraktivitu železnice pro velkou část Zlína. Navíc regionální vlaky zpravidla ve větších městech obsluhují více míst.

Partneři

Škoda transportation