Českobudějovické nádraží bude vonět. Velká hala se otevřela cestujícím

Budějovické nádraží, odjezdová hala s pokladnami (nejen) ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala s pokladnami (nejen) ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Součástí projektu bylo i vybudování průchodu mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Nová pasáž lépe napojí nádraží na Lannovu třídu.

Cestující využívající nádraží v Českých Budějovicích se dnes dočkali završení více než 3,5 roku trvající rekonstrukce budovy. Provozu se otevřela odjezdová hala ve střední části budovy. Rekonstrukce začala v červnu 2020 a vyšla na miliardu korun.

Během stavby se ukázalo, že novorenesanční památka z roku 1908 je v mnohem horším stavu, než se čekalo. Například některé nosné konstrukce se musely zbourat a postavit nově, objevily se problémy s kanalizací a především spodní vodou, kterou musel zastavit betonový sarkofág.

To vše způsobilo zpoždění a růst nákladů. Původně mělo být hotovo do konce roku 2022, a to za 690 milionů korun. „Stavbaři vrátili budově podobu, jakou měla v době uvedení do provozu. Veškeré následné zásahy byly odstraněny,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Součástí projektu bylo i vybudování průchodu mezi severní věží a hlavní odbavovací halou. Nová pasáž lépe napojí nádraží na Lannovu třídu. „Jejím otevřením snížíme počet cestujících směřujících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice, zvýší se tak jejich bezpečnost,“ řekl šéf Správy železnic Jiří Svoboda.

Využití zrekonstruované budovy bude podle něj multifunkční. Kromě veřejně přístupných prostor s obchody a nabídkou služeb ji tvoří i kanceláře a místnosti pro dopravní zaměstnance. V centrální části se nachází nový výtah, který spojuje podchod s 1. nástupištěm, další výtahy jsou v severní i jižní věži.

Objekt dostal také nový orientační a informační systém pro cestující. Zajímavostí potom je „speciální vůně přidaná do vzduchotechniky, která zrekonstruované prostory jemně provoní“.

Rekonstrukci provedly stavební firmy Metrostav, Edikt a Avers. Šlo o první celkovou rekonstrukci budovy, dosud se dělaly pouze dílčí úpravy či opravy.

Podívejte se, jak se měnilo českobudějovické nádraží

Příjezdová hala v jižním křídle během rekonstrukce. Pramen: SŽRekonstrukce nádraží České Budějovice, příjezdová hala (červen 2022). Pramen: Správa železnicZrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrekonstruovaná příjezdová hala nádraží České Budějovice v den otevření (1. březen 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží v Českých Budějovicích před rekonstrukcí, odjezdová hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOdjezdová hala nádraží České Budějovice během rekonstrukce (prosinec 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOdjezdová hala, nádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽNádraží České Budějovice, odjezdová hala před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice, odjezdová hala před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPůvodní chodba s toaletami. Dnes je z ní nová přístupová pasáž. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStejná chodba, budoucí pasáž (listopad 2022). Pramen: Správa železnicStejné místo, nová vstupní pasáž skrze severní křídlo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, odjezdová hala s pokladnami (nejen) ČD. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí, severní křídlo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRekonstrukce výpravní budovy v Českých Budějovicích, severní křídlo. Foto: Správa železnicStejné místo, nový vstup s pasáží, severní křídlo. Pramen: SŽNový severní vstup. Zde stávala parní lokomotiva a poté rumiště. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSejmutí lokomotivy 310.076 (Kafemlejnek) z železničního pomníku před nádražím v Českých Budějovicích (2009). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHlavní vchod do nádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice před rekonstrukcí. Pramen: Správa železnicOprava nádražní budovy České Budějovice (listopad 2022). Pramen: Správa železnicVchod do odjezdové haly nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBudějovické nádraží, okolí jižního křídla se ještě upravuje (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽNádraží České Budějovice po rekonstrukci. Pramen: SŽOprava nádražní budovy České Budějovice, jižní křídlo (listopad 2022). Pramen: Správa železnicOprava nádražní budovy České Budějovice (listopad 2022). Pramen: Správa železnic
Tagy nádraží České Budějovice Správa železnic
60 komentářů