Česko-slovenská výluka začala. Za 13 dní pojedou vlaky už po novém mostě přes Moravu

Práce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnicPráce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnic

Během dvou týdnů se trať napojí na nový most přes řeku Moravu.

Na hlavní koridorové trati mezi Brnem a Bratislavou dnes v 9:15 začala 13denní nepřetržitá výluka, kvůli které se výrazně zkomplikuje cestování vlakem mezi Českem a Slovenskem. Za necelé dva týdny by už vlaky měly jet po novém mostě přes řeku Moravu.

Na české straně má práce na starosti sdružení Skanska a Elektrizace železnic. Hraniční most je investicí Železnic Slovenskej republiky (ŽSR), jeho výstavba nabrala zpoždění. Nyní by ale mělo být hotovo. Výluka skončí 25. října v 16:45, kdy se již bude jezdit po novém mostě.

 „Hned na počátku výluky odstraníme stávající trolejové vedení, zrušíme dosavadní propojení protisměrných kolejí a o víkendu přivedeme kolej až k mostu přes Moravu. Na slovenské straně se počítá díky novému mostu a jeho zatěžovacím zkouškám s rozsáhlejšími pracemi, ale budeme mít vše připraveno na to, aby se mohl koridor opět propojit po jedné nové koleji na nový most,“ říká projektový manažer Skanska Ondřej Zedník.

Na koridorové trati bude po kompletním dokončení modernizace možné zvýšit rychlost z původních 120 na 160 km/h. Zlepší se bezpečnost a plynulost provozu a sníží hlučnost a vibrace. Na české straně už byly vybudovány nové koleje i čtyři nové mosty, trať byla zvýšena o 0,75 m. Důvodem je napojení na nový hraniční most přes Moravu s vyšší polohou i ochrana před pravidelnými záplavami v okolních lužních lesích.

Modernizace 1,5 kilometru trati mezi Lanžhotem a hranicí se Slovenskem byla zahájena v roce 2022. Práce vyjdou na necelých 600 milionů korun. Most přes Moravu měl být podle původních dohod hotový již letos v březnu.  Na slovenské straně staví most italsko-slovenské sdružení JV-ICM a Váhostav-SK. K vysunutí mostu došlo letos v srpnu, záběry jsou na stránkách Moravia Consulting.

Komplikace na česko-slovenské železnici. Slováci mají zpoždění, vznikne provizorní propojení

Výluka přinese zásadní omezení pro osobní dopravu, většina přímých vlaků z Prahy do Bratislavy nepojede.

Proměna koridoru na česko-slovenské hranici finišuje, nepojede většina přímých vlaků Praha – Bratislava

Práce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnicPráce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnicPráce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnicPráce na novém přeshraničním mostě přes řeku Moravu mezi Lanžhotem a Kúty. Foto: Správa železnicPráce na úseku Lanžhot - st. hranice. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: Skanska
Tagy Lanžhot - st. hranice Lanžhot / Kúty Skanska Správa železnic Železnice Slovenskej republiky ŽSR
14 komentářů