Proměna koridoru na česko-slovenské hranici finišuje, nepojede většina přímých vlaků Praha – Bratislava

Práce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: SkanskaPráce na modernizaci úseku Lanžhot - st. hranice, stav léto 2023. Foto: Skanska

Během nepřetržité výluky dojde k napojování nového mostu přes řeku Moravu.

Velké omezení čeká od pátku 13. října na 13 dnů cestující mezi Lanžhotem a Kúty. Na hlavní koridorové trati z Prahy do Bratislavy bude probíhat napojování modernizovaného úseku na nový most přes řeku Moravu. Kvůli tomu dva týdny nepojedou téměř žádné přímé vlaky z Prahy či Brna až do Bratislavy.

O výluce se ví několik měsíců, České dráhy a RegioJet nyní zveřejnily, jakým způsobem se omezení dotkne jejich spojení mezi Prahou a Bratislavou. České dráhy zvolily variantu náhradní trasy po železnici přes Hodonín a Holíč s nutným přestupem v Břeclavi. RegioJet pro část spojů zavede náhradní autobusovou dopravu z Břeclavi do Bratislavy, část pojede přes Hodonín bez nutnosti přestupu. Výlukové jízdní řády jsou na stránkách Českých drah a RegioJetu.

Nepřetržitá výluka potrvá od 13. října 9:15 do 25. října 16:45. „Aby se v souvislosti s delší jízdní dobou nepřenášela zpoždění dále do českého a slovenského vnitrozemí, budou všechny původně přímé vlaky EuroCity rozdělené v Břeclavi a dále do Prahy nebo Bratislavy bude potřeba přestoupit do jiného vlaku. Jízdní doba mezi českou a slovenskou metropolí se kvůli tomu dočasně o hodinu prodlouží,“ uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

Dvanáct dnů bez vlaků. Modernizace koridoru lužními lesy na Slovensko pokročila, vlaky budou muset přes Hodonín

Rozlomení do dvou ramen

Odklonová trasa přes Hodonín a Holíč je asi o 45–50 minut delší, v úseku z Hodonína přes Holíč nad Moravou do Kútů je navíc trať jednokolejná. „Protože by se delší jízdní doba negativně projevila na jízdních řádech dále ve směru do českého i slovenského vnitrozemí, po vzájemné dohodě se Železniční společnosti Slovensko a českým i slovenským správcem železniční infrastruktury jsme dospěli k rozhodnutí, že všechny původně přímé dálkové vlaky v Břeclavi dočasně rozlomíme na dvě ramena, u nichž nebude zajištěn vzájemný přestup. V Břeclavi budou upravené časy odjezdů a příjezdů vlaků a přestupní vazby. Prosíme cestující, aby věnovali plánování cesty na Slovensko nebo do Maďarska zvýšenou pozornost,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Mezi Prahou a Břeclaví pojedou vlaky v obvyklých časech jako spoje InterCity. Z Břeclavi ve směru na Slovensko budou vlaky EuroCity oproti běžnému jízdnímu řádu odjíždět asi o 40 minut dříve. Nebude tak návaznost na vlaky z Prahy. Cestující z Prahy a Brna tak budou muset oproti bezvýlukovému stavu vyrazit o hodinu dříve vlakem railjet a v Břeclavi přestoupit. V opačném směru ze Slovenska budou vlaky EC přijíždět do Břeclavi asi o 50 minut později. V Břeclavi cestující přestoupí do vlaku railjet směrem do Brna a Prahy nebo pojedou pozdějším vlakem IC.

České dráhy doporučily pro cesty jen v rámci úseku Praha – Břeclav využívat více vlaky IC (odjezdy z Prahy hl. n. do Břeclavi ve dvouhodinovém intervalu od 5:45 do 17:45, zpět z Břeclavi do Prahy každé dvě hodiny od 7:07 do 19:07). Lze totiž očekávat, že cestující mířící na Slovensko a do Maďarska pojedou do Břeclavi railjety, aby nemuseli tak dlouho čekat na přestup. U railjetů tak hrozí výraznější přeplnění.

U některých ranních a večerních vlaků je potřeba počítat s odchylkami

Ve stanici Břeclav bude ve večerních hodinách zajištěn přestup mezi vlaky IC 583 (Praha hl. n. 17:45 – Břeclav 20:52) a EC 283 (Břeclav 20:55 – Nové Zámky 23:09). U vlaku EC 283 je potřeba počítat v části trasy za odklonem se zpožděním cca 40 – 60 minut.

Ve stanici Hodonín bude zajištěn přestup mezi vlaky EC 270 (Budapest Nyugati pu. 17:29 – Hodonín 21:27) a IC 10270 (Hodonín 21:32 – Praha hl. n. 01:04).

Ve dnech 14. až 25. října pojede vlak IC 271 v úseku Brno hl. n. – Kúty dříve (odj. z Brna hl. n. v 5:31). V pravidelném čase pojede jako náhrada vlak IC 10271 s odjezdem z Brna hl. n. v 6:22.

Stavební práce na česko-slovenském pomezí budou mít vliv také na pár vlaků EC 130/131 Báthory z polského Terespolu přes Varšavu, Katowice, Ostravu, Přerov a Břeclav do Bratislavy a Budapešti, resp. naopak. Tyto vlaky pojedou během výluky odklonem přes Hodonín a Holíč nad Moravou a v obou směrech nebudou obsluhovat stanici Břeclav.

Přímé vozy z Budapešti do Varšavy/Berlína, resp. v opačném směru pojedou během výluky mimo stanici Břeclav. Ze stanice Budapest Nyugati pu. budou odjíždět na spoji EC 270 s odjezdem v 17:29. Na stejném spoji bude řazený i přímý lůžkový vůz do Prahy, který pojede přes Břeclav. Přímý vůz Praha – Budapešť pojede jako obvykle na spojích IC 587 / EN 477, odjezd vlaku EN 477 z Břeclavi ale bude o 65 minut dříve, tj. už ve 3:50.

Tagy České dráhy Lanžhot - st. hranice Lanžhot / Kúty RegioJet
63 komentářů