Čtyřmiliardová modernizace lokálky z Olomouce na 160 km/h míří do finiše, vlaky se vrací ve čtvrtek
Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut.
Rozsáhlá modernizace a elektrizace trati z Olomouce do Uničova míří ke svému závěru. Správa železnic otevře zítra (čtvrtek 9. září) provoz na trati v celém úseku, dokončila úpravy části mezi Šternberkem a Uničovem. Změnou pro cestující zatím bude po dvou letech výluk nejen návrat do vlaků, ale klidnější jízda. K zásadní proměně dojde do dvou let, kdy České dráhy nasadí na trať nové elektrické jednotky, které využijí maximální rychlosti 160 km/h.
Modernizace trati začala v létě 2019, teď zbývají dokončovací práce. Během půlroční výluky došlo na patnácti kilometrech mezi Šternberkem a Uničovem k rekonstrukci železničního spodku a svršku a elektrizaci tratě. Cestujícím zde začnou sloužit čtyři revitalizované zastávky. Trať je zatím postavena na stejnosměrnou napájecí soustavu, je ale připravena na přechod na střídavou trakci.
Bezbariérová nádraží pro nízkopodlažní vlaky
Ve všech zastávkách vznikla nová nástupiště s výškou hrany 550 mm nad kolejí, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Na zastávce v Uničově má nástupiště stejně jako ve stanicích délku 110 m, v ostatních zastávkách měří 90 m. V Újezdě u Uničova se cestující dostanou na vnější nástupiště u koleje číslo 3 po přilehlém přejezdu. Všechna nádraží jsou bezbariérová, v rámci úprav se zřídily přístřešky pro cestující, nový orientační a informační systém a osvětlení stanic, zastávek i přístupových cest. Nástupiště budou monitorována kamerovým systémem, stejně jako vybrané frekventované přejezdy.
Mezi stanicemi Šternberk a Uničov je nyní celkem 10 přejezdů zabezpečených výstražnými světly a závorami. Před modernizací byl závorami osazen pouze jeden, 7 chránilo světelné zabezpečovací zařízení a 3 byly zabezpečeny výstražnými kříži. Jeden z přejezdů s výstražnými kříži byl zrušen bez náhrady.
Do prosince budou na trati probíhat ještě v menším rozsahu práce na trakčním vedení a dokončovací stavební práce. Na příští rok jsou potom naplánovány činnosti spojené se zprovozňováním zabezpečovacího systému ETCS.
Pod dráty až do Šumperka
Trať z Olomouce do Uničova je první regionální tratí, kde se Správa železnic rozhodla zvýšit rychlost na 160 km/h. Díky hustotě osídlení kolem trati a nedostatečně kapacitním silnicím tak má vlak velký potenciál v této relaci dostat řadu lidí dojíždějících do Olomouce do vlaků. I když se pro regionální tratě používá slovo lokálka, nelze tuto trať svým potenciálem nárůstu počtu cestujících zaměňovat s těmi, kde chce Středočeský kraj omezit provoz.
Po modernizaci mají vlaky zvládnout jízdu z Uničova do Olomouce za 17 minut, ze Šternberku za 8 minut. Kromě vyšší rychlosti je zkrácení jízdních dob plánováno i díky zavedení spěšných vlaků. Zastávkové vlaky pojedou 32 minut. Dosud jezdí vlak z Olomouce do Uničova za 37 až 42 minut. Délka trasy je 29 kilometrů.
Zakázku za 3,88 miliardy korun získalo sdružení firem Subterra, OHL ŽS, Eurovia a EŽ Praha. Většinu nákladů platí Evropská unie.
Nové vlaky se na trati mají objevit v roce 2023, půjde o jednotky RegioPanter od Škody Transportation.
Elektrické vlaky mají jezdit v budoucnu až do Šumperka, na trati z Uničova přes Libinu již aktuálně běží modernizace a elektrizace.