Letectví Letiště

-30 %. Pardubickému letišti ubyli cestující. Poslanec ANO chce přesunout lety z Prahy a dál ho dotovat

Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistává v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice
Boeing 737-800 společnosti Ryanair přistává v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice

Letiště Pardubice loni odbavilo 102 045 cestujících. V meziročním porovnání jde o pokles o více než  třicet procent méně než v roce 2018. Výrazný pokles vysvětluje zrušením linky Ryanairu do Londýna nebo ztrátou charterových letů společnosti SmartWings. Letiště je ztrátové a nevydělalo s největší pravděpodobností ani loni.

Přepravní výsledky zveřejnila společnost East Bohemian Airport v tiskové zprávě. Podle letiště mírně stoupla přeprava carga.

Pokles je nakonec menší, než vedení letiště očekávalo: loni v květnu odhadovalo pokles až na 90 tisíc pasažérů. Na druhou stranu provoz v roce 2018 ovlivnily dva měsíce uzavírky dráhy.

Ztrátové hospodaření nepřímo potvrzují slova poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka v tiskové zprávě, v které zopakoval plán přesunout některé lety z Letiště Václava Havla do Pardubic. Jakým způsobem chce přinutit letecké společnosti, aby namísto na Ruzyni létali do Pardubic, není jasné.

Inicioval jsem proto osobní setkání s jeho vedením. Byl jsem potěšen, když kolegové potvrdili má slova. Náš vzájemný vztah není konkurenčním, ale naopak partnerským. Letecká doprava dlouhodobě roste a Letiště Václava Havla už nyní není schopné uspokojit veškerou poptávku a část letů ve špičce musí odmítat. Jsem přesvědčený, že některé z těchto letů by mohly směřovat do Pardubic,“ řekl Kolovratník.

Jeden z ekonomických expertů hnutí ANO věří, že pokud dojde k přesunu některých linek z Prahy, v roce 2024 by mohlo letiště již fungovat bez dotací. „Pokud se nám to podaří, jsme schopni do roku 2024 zajistit provoz letiště bez dotací,“ dodal Kolovratník.

V roce 2018 letiště prodělalo 15,9 milionu korun, což je více než trojnásobek  roku 2017 (-5,2 milionu korun).

Letiště loni přišlo o linku Ryanairu do Londýna, její výpadek v říjnu částečně nahradilo nové spojení Pardubic s ukrajinským Kyjevem od společnosti SkyUp Airlines.  „Jsme rádi, že se podařilo otevřít nové přímé spojení s evropskou metropolí a otevřít tak dál cestujícím brány do celého světa,“ uvedla ředitelka letiště Hana Šmejkalová. SkyUp nenabízí lety s přestupem, cestující si musí koupit více letenek.

Vedení letiště společně s krajem a městem se snaží o provoz linky do ruské Kalugy, delegace odcestovala loni do Ruska na návštěvu, jednání ale nepřinesla zatím žádný výsledek.

125 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

To je další pěkná pitomost. Každý kdo se o letectví trošku zajímá,tak moc dobře ví, že tento plán nikdy nevyjde a fungovat nebude.Tiěm co říkají, že například v Londýně je Stansted vzdálený od Londýna cca 70 km by bylo třeba připomínat, že Stansted také má rychlodráhu přímo do centra. Představa, že přiletíte do Pardubic, na letišti budou dva obchůdky, sednete na autobus a ten vás doveze na nádraží a poté pojedete vlakem na přeplněneném koridoru do Prahy je zcestná. Myslím si, že spíše někdo před volbama jen potřebuje vytahovat něco z rukávu a slibem nezarmoutíš, ale ekonomicky je to sebevražda,… Číst vice »

Hans

Chlapče, byls na tom letišti a letěl někam ?
SkyUp tam má autobus a hned odjizdi na Černý Most.. (50 minut to trvá cca )
linka z Kyjeva využitá velmi dobře.. 98% Ukrajinci teda, i letušku si to pochvalovaly opakovaně, ze se ani tolik pasažérů nečekali

Pracovně tam litam z Pardubic každý 2.tyden na 2-3 dny
Fakt každý nežije v Praze a Ruzyně nemá zrovna nej polohu i vůči ČR – tím myslím západ města

Částečně to fungovat může, jak chce Kolovratnik.

Jiří Kocurek

A kapsa daňového poplatníka je bezedná, což? Ještě zavést dědickou daň i v lini přímé, aby se kasa naplnila.

hloba

se fakt bavím jak jsou tu všichni najednou odborníci. Ale kdopak asi bude platit výstavbu všeho nového v LKPR. samo letiště asi né co? no přeci daňový poplatník 🙂 🙂 tak si to přeberte jak chcete

sledovatel webu

Konečně aspoň trochu chytrý příspěvek v záplavě těch hámotin …

Apex

Pokud myslíte svůj příspěvek jako ironii, tak ok. Ale pokud ne, tak výstavba na LKPR nás, daňové poplatníky, už drahně let nestojí nic, vše letiště financuje samo a i fi budoucna to tak bude, LKPR vzhledem ke své velikosti nemůže na svůj rozvoj dostat veřejné peníze.

BravoNovember

Me se u podobnych clanku vzdycky libi, jak se resi, jestli poletim radsi z PRG nebo z Pardubic/Varu/Brna atd. Me by spis zajimalo, jak by se tvarili vsichni ti tranzitujici cestujici, kteri by misto v Praze skoncili treba prave v tech Pardubicich a pak co? Trada na vlak?

Ondra

Na Ruzyni už je tranzitu naproté minimum.

Ota

místní diskuze je jak nekonečná telenovela .Pivko, klobásu a zábava na celý večer :-DDD

Jenda

Nevím kolik se tu vyjadřuje teoretiků, kteří plamenně píší o bezvýznamnosti letiště a ve skutečnosti o něm ví jen z článku, ale z praxe mohu konstatovat, že když jsem si vybíral odlet na dovolenou, tak to pro cestu z Libereckého kraje jsem z varianty Ruzyně nebo Pardubice zvolil ty Pardubice a budu je preferovat dál. Pozitiva při přiblížení autem: vyhnete se průjezdu Prahou, zaparkujete bezplatně u letiště, žádné davy a zmatky na letišti. Komerční služby jsou na letišti sice mizerné, ale i to je pozitivum, protože ve free-shopu, který cenově připomíná spíš akce šmejdů s předraženými vysavači, zkrátka nemáte před… Číst vice »

Daniel Novák

Vy jste ale zřejmě vůbec nepochopil o čem je řeč. Koupácké chartery zabezpečí regionálním letištím obživu na 2-3 měsíce. Ale co těch zbývajících 9 měsíců? 70% cestujících odbavených v Praze do PRG přilétá ze zahraničí a zase se tam vrací, tzn. zájem je o Prahu.
Kdyby byl zájem o PED a aerolinky v tom viděly smysl jistě by tam už dávno létaly. Realita je taková, že se neudržela ani štědře dotovaná linka do Londýna, což pana Kolovratníka nijak neovlivňuje v jeho snaze nařizovat aerolinkám kam budou létat.

Bob

Pokud bude cena letenky z Prahy jen o 500 korun dražší než z Pardubic, tak dám přednost Praze. Pokud bude rozdíl už 2000 korun, tak do těch Pardubic rád dojedu. Dnes je (by byl) ovšem cenový rozdíl mezi Prahou a Pardubicemi jen pár stovek, takže by z Pardubic letěl jen hlupák nebo místní. Možná kdyby se z Pardubic létalo do zajímavých destinací neobsluhovaných z Prahy, tak tam rád dojedu bez ohledu na cenu (napadá mě např. cokoliv z Balkánu, kam Praha moc spojení nemá – např. Skopje, Tirana, nyní i Lublaň atd. nebo třeba Bilbao, Porto, Talin, Vilnius, Jerevan…). Nebo… Číst vice »

Nicky

To je výborný nápad, když k sobě seženete dalších téměř 200 lidí na každý let, tak to může i fungovat.

Apex

No, chápu, že jste asi uživatel letecké dopravy, ale jejímu fungování úplně nerozumíte… Zda jsou letenky předražené (alespoň podle vašeho názoru) vůbec není dáno tím, odkud se létá… Stejně tak si opravdu myslíte, že by se z Pardubic uživily spoje do destinací, u kterých je Prahy omezený počet spojení? Počet destinací a letů do nich je primárně determinován poptávkou z obou směrů a pokud ta není dostatečná, takovou leteckou linku nikdo nebude provozovat. A konečně, není možné z logiky věci očekávat, že náklady na provoz letecké linky z Pardubic a Prahy do stejné destinace mohou být zásadně jiné, k tomu… Číst vice »

Petr Petr

Do Lublaně se nevyplatilo létat ani z Prahy natož pak z Pardubic, Lublaň má méně obyvatel než Brno.

Nicky

Ten Kolovratník bude asi nějaký asociální inženýr nebo tak něco…
Jen pro informaci – ani ty SkyUp Airlines by z/do PED nelétaly pokud by mohly do Prahy.
Brání jsou mezistátní dohody.
To letiště je jinak o ničem, dotovat budou pořád.

PetrPetr

Pardubice by mohli být dobrou alternativou, ale je potřeba aby dopravci uváděli název Praha-Pardubice. Dále je potřeba vyřešit dopravu z letiště autobusy k hlavnímu nádraží.

pozorovatel

Ke kterému hlavnímu nádraží? V Pardubicích autobusová linka od nádraží k letišti existuje (jízdní doba 8 minut), takže stačí jen rozšířit její provoz – pokud tam ale žádná letadla nelétají, tak vymýšlet pro ni třeba desetiminutový interval je asi hloupost, nemyslíte?

LSD

Pokud má letadlo zpoždění, tak autobus č. 90 nečeká, ale odjede. Což je možná OK podle jízdního řádu, ale nedává to vůbec smysl z pohledu cestujících a asi ani pro přepravce, který jezdí prázdný. Pokud tam přistane jedno, maximálně dvě letadla za den, tak by snad pardubický dopravní podnik zvládl zohlednit i případná zpoždění.

michalspina

Pokud se tím odpískají jak Vodochody (Penta), tak rozšiřování Ruzyně, budiž.

Nezávislý

Fór je v tom, problém „Praha východ“ je již částečně vyřešen – z/na ukrajinské linky fungují návazné busy do/z Prahy. Takže to chce spoustu práce a jednání přesvědčit ostatní dopravce. Držím PED palce. 🙂

Radek

A proč letiště rovnou nepojmenovat jako Praha – Pardubice, jako to je i v jiných státech? Např. Milan – Bergamo… Z určitých částí Prahy je letiště ještě dostupnější, než to Pražské (když beru v úvahu, že z hlavního nádraží to trvá na LVH cca 45 minut a do samotných Pardubic necelou hodinu, kde je navíc letiště situováno v blízkosti nádraží). Toto by odlehčilo samotnému Pražskému letišti a přilepšilo tomu v Pardubicích.

Jen tak

no… moc casti prahy, odkud by bylo dostupnejsi me nenapada. a to bydlim kousek od cerneho mostu.

letiste v ped tedy moc blizko k nadrazi neni – nutnost prestupu na bus toto spojeni dost deklasuje. konkurenceschopne je fakt jen pro lidi z vychodu prahy, pokud pojedou autem.

spojeni z hlavniho na ruzyni je 30 minut.

v tomto ohledu ped toho moc nabisdnout nemuze.

Jen tak

mimochodem, z prahy to trva do ped hodinu na nadrazi. jeste pripoctete nutnost prestupu na bus a jizda busem. a jste na hodine a pul.

no a k tomu nutnost mnohem vetsi casove rezervy pro ceste do ped , nez na lvh (pro prazaky)… ped je zcela nekonkurencni

Ivan

Stačilo by zavést hlídané parkoviště zadara na týden a bylo by to pro dost lidí zajímavé.
Ale v zásadě mi stejně přijde letiště zbytečné, radši investovat do PRG

pozorovatel

A máte snad aspoň nějaké konkrétní počty českých leteckých cestujících z / do Prahy-Ruzyně, jaré generuje přímo město Praha a jaké jednotlivé další kraje v ČR? Pardubické letiště totiž může docela dobře (a výhodněji) sloužit nejen leteckým cestujícím z východních čtvrtí Prahy, ale v podstatě velké většině lidí žijících východně od 15. poledníku, což nejen vám (ale všem zjevným pragocentristům) zjevně uniká! Prakticky i pro minimálně celou severozápadní západní Moravu jsou Pardubice o minimálně 1,5 hodiny bližší než Praha-Ruzyně, navíc by nemuseli zbytečně dopravně zatěžovat ani vlastní Prahu. Kolovratníka sice za množství jeho pominutých nápadů spojených s dopravou vůbec nemusím,… Číst vice »

a8n

>Toto by odlehčilo samotnému Pražskému letišti a přilepšilo tomu v Pardubicích.
Myslíte třeba tím, že už by tam nemohl lítat zmíněný SkyUp?

Vítek

To je mi tedy „ekšpert“. A pokud možná ekonomický, tak na to do čeho se motá určitě ne.

Martin Kolovratník

Dobrý den všem, kdo se o věc zajímáte. Já jsem onen „poslanec ANO“, který to chce dotovat. Riskuju, že to pan Jan Sůra smaže, ale třeba v sobě najde dost odvahy a chvíli to tady bude viset. Takže stručně: 1) pan Jan Sůra neunesl naši osobní animozitu. Tak si mě zablokoval na Twitteru i jinde. Články píše rád bulvárně a pohraje si s titulkem (poslanec chce dotovat…..). Nikdy – opakuji nikdy – se neozve, nezeptá se na názor, nepožádá o vyjádření a upřesnění. Jo jo, takhle si žijeme s českými rádoby novináři. 2) s Václavem Řehořem jsem opravdu jednal. Jsme… Číst vice »

Nezávislý

Děkujeme za hodnotný komentář. A nebojte, nejste první ani poslední, kdo má s autorem článku problém. 🙂

Jen tak

ale on nikdo leteckym spolecnostem preci nebrani, aby do pardubic, pokud je lvh odmitne, zacli okamzite letat.

nemyslite, ze to, ze tak doposud necini, je jasnym dukazem, ze je to nesmysl a pro letecke spolecnosti je to neco, co je nevyhodne a nezajimave?

pan sura je sice obcas ponekud “za carou”, nicmene … ten napad s pardubicemi je trosku mimo a svedci o vcelku silne nekompetentnosti jeho autora.

Apex

Pane poslanče, pokud je mi známo, tak problém se sloty na LKPR je zatím jen v určitých časech, ale že by byl akceptovaným řešením pro letecké společnosti přesun do LKPD, to si opravdu nemyslim, takhle to negunguje a pro ty společnosti, kterých by se to týkalo, by šlo o značnou konkurenční nevýhodu. Navíc, s výjimkou RYR a WZZ žádná jiná letecká společnost, ať už nízkonákladová a tím spíše tradiční na regionální letiště typu LKPD létat nebude. Pokud jde o možnou ziskovost, asi by bylo dobré si k tomu něco nastudovat nebo si nechat vysvětlit, jak vlastně funguje regionální letiště… což… Číst vice »

Letec

Pane Kolovratníku, máte velkou drzost někoho hodnotit. Statečnost Vás a Vašich kolegů, pokud se řeší jakýkoliv problém Vašeho šéfa je skutečně maximální a připomínáte Jehovisty. měl byste mlčet!

Lukáš F.

Pane poslanče, oceňuji, že jste přišel vysvětlit své názory do zdejší diskuze. Neoceňuji, že smyslem vašeho příspěvku bylo primárně zanadávat si na zdejší redakci a brečet, jak je vám ubližováno (ještě jste zapomněl napsat, že je to „účelovka“ a „kampáň“). Všichni zde chápeme vaši pracovní úvahu. Ale vy prosím chápejte, že letečtí dopravci nejsou blbí. Pokud nedostanou sloty v Praze, oni sami si umí spočítat, jestli se jim vyplatí létat do Pardubic. Ať jim letiště nabídne konkurenceschopnou výši poplatků a třeba zajištění autobusové linky k nádraží. Ale ne za naše peníze, prosím pěkně. Pokud se dotace „může vrátit“, jistě si… Číst vice »

milan

Co to je „potencionál“?

náhodný kolemjdoucí

To bych se taky rád zeptal. Obecně nemám rád, když se kvůli takovýmto mouchám napadne něčí vyjádření bez ohledu na jeho obsah.
Ale „profesionál by se měl takových kroků vyvarovat“ a těžko pak považovat za odborný názor člověka, který je na štíru s jazykem českým.

dvojiteF

Ty vole, to sú sprostosti. Že ste patriot tam začína aj končí celá vaša spôsobilosť 😀

Petr

Jestli jste opravdu pan poslanec Kolovratník, tak smekám před Vaší ochotou zapojit se do této diskuze a děkuji za reakci.
Pokud by to bylo tak, jak píšete, tak takový návrh lze jedině podpořit. Sám bych pardubické letiště docela rád využíval. Bydlím pár stanic autobusem od libeňského nádraží, takže by mě to časově vyšlo skoro na stejno jako PRG, i přesto že jde o letiště v jiném městě.

Martin Kolovratník

Dobrý den, Petře. Ano, jsem to fakt já. I když nevím, jak a kudy bych se měl prokázat 🙂 Bohužel jsem na trochu tenkém ledu. Pan Sůra má opravdu slabé sebevědomí a kromě toho, že si mě zablokoval, tak taky zřejmě maže moje příspěvky do diskuze. Inu což – je to soukromý server……. Každopádně: DĚKUJI ZA REAKCI. Opravdu je to tak, jak píšu. Třeba pro Vás osobně by PED mělo velký smysl, skoro stejná doba jako na LVH, ale mnohem mnohem nižší ceny. Ve světě je to běžné. Já opravdu nejsem pitomec, který chce za každou cenu dotovat nějaké betonové… Číst vice »

bernardýn

Tak tohle jste si mohl odpustit. Pokud bych chtěl, tak bych Vám vyjmenoval, co mi u různých politických stran vadí, ale tohle přece není politický server, tzn. takové věci sem nepatří.

Petr

Pane Sůra.. Já jsem sice Ano nevolil, ale žijeme v demokratické zemi, kde rozhodují voliči ve volbách a né co si o někom zrovna Vy myslíte… A tak je to dle mého názoru správně. To že nesnášíte oponentní názory a neustále někoho blokujete je bohužel pravda a takhle by se nechovala ani moje šestiletá neteř.. Vím, že je to soukromý server, ale od novináře bych čekal určitou míru profesionality. Teď už to doufám bude pouze o dopravě. Přeji hezký večer

Eda

A proč tedy nenapíšete, jaké lži jsou tu o vás údajně šířeny. Prozatím tu jen píšete, že o vás někdo lže, buďte tedy konkrétní. Takhle tomu věřit můžeme, ale také nemusíme, že? Mimochodem když jste zmínil to mazání urážek – názor níže „ANO, už je líp! Koblížek zdarma, nová dálnice D1, nejnižší schodek, důchodci za 29,- vlakem do Brna a hned zítra poručíme větru dešti!“, který zde visí už několik hodin tedy urážlivý není a je k tématu, že? Nebo názor začínající zjevnou urážkou: „Soudruh poslanec (…)“ – také čtyři hodiny visící. Nebo v článku k možné výpovědi LEO Expressu… Číst vice »

Eda

Vynechal jste druhý příklad. Jelikož není smazán, patrně jej považujete za normální a zcela na místě. Fajn, takže když napíšu třeba něco ve smyslu „Soudruhu Sůro, můžete mi vysvětlit (…)“ nebo „Pane Sůro, už jste dnes baštil koblihu?“ – jedná se o korektní příspěvky, které jsou k tématu a nikoho neuráží, tudíž je ani nesmažete. Souhlasíte se mnou? Víte, toto jsou poměrně mírné příklady jen z posledních dvou článků. Pokud se podíváte do minulosti, tak tam lze nalézt velké množství mnohem horších příkladů (a to i v diskuzích, do kterých jste se zapojil a tudíž jste si musel být vědom… Číst vice »

Eda

Díky za odpověď. Jen několik posledních poznámek a více to již rozmazávat nebudu. Doufám, že budete při mazání stejně korektní nebo benevolentní, ať je napadání a urážení vedeno z jakékoliv strany. Ono je v dnešní době velmi jednoduché svést všechno třeba na tzv. ruské trolly, ale stejně bezohledně se chová i opačné spektrum „diskutujících“. Ostatně měl byste se začít soustředit na diskuzi k pádu ukrajinského letadla – tam naleznete velkou spoustu „perel“, což je celkem smutné a velmi dobře to ilustruje skutečnost, do jaké fáze se zde postupem času diskuze dostaly. Je tedy nutné si přiznat, že problém není jen… Číst vice »

Eda

V pořádku, vaše zklamání z některých diskutujících beru a nakonec i to silné slovo. Ale kdo jiný by měl jít příkladem, když ne vy jako redaktor. Pokud se k takovým výlevům snížíte, jak pak můžete objektivně zdůvodnit (ne)přijatelnost podobných výlevů od jiných diskutujících? Pana poslance nechme stranou, protože nevím, co jste si udělali v minulosti (a popravdě je mi to celkem jedno) a osobně se domnívám, že byste si tuto vzájemnou averzi měli vyřídit mimo web. Navíc by tu měl mít stejnou možnost diskutovat jako ostatní (tím nechci obhajovat obsah jeho příspěvků). Chápu vás, že pokud považujete z jeho strany… Číst vice »

Eda

Ještě doplním odkaz, kde to zavádění registrací popisují – https://kosmonautix.cz/2020/01/blizi-se-registrace-diskutujicich-naseho-webu/

náhodný kolemjdoucí

Kdyby se jednalo o komunistu (míním tím současného funkcionáře KSČM) či člena SPD atd., budiž. Tyto strany, ač s nimi slušný člověk nemá co do činění, alespoň mají nějaké společné politické názory či program.
Zato hnutí ANO má pouze Andreje Babiše. Politik zvolený za toto hnutí pak prosazuje buď své osobní plány a vize (které žádná „stranická linie“ nespecifikuje a jsou proto nepředvídatelné), nebo osobní plány a vize Andreje Babiše (nevyzpytatelné jakbysmet).
Z těchto důvodů je tu značný rozdíl, zda se jedná o příslušníka nějaké politické strany, nebo příslušníka hnutí ANO.

GPGP

Stojím za p. Sůrou, poslanci ANO nemají páteř, pomocí populistické strany ANO se dostali k moci. Musí si uvědomit že my s páteří je nemáme rádi.
ANO během 10 let stejně zanikne, páč ty důchodci co je volí už nebudou mezi námi.
Tato naděje mě dělá radost a těším se až bude ANO vyklízet pozice.
Duch demokracie je více než cokoliv ANO udělá dobrého pro tuto zem.
Narkobaron Escobar taky chudým lidem rozdával peníze a víme jak skončil.
Babiš a ANO jsou ostuda pro naši zem.
Pravda a láska zvítězí nad lži a nenávistí soudruha Babiše…

Letec

Vážený pane Sůro, nenechte se znechutit, patolízaly Andreje Babiše. Kdybyste p. Kolovratníkovi řekl, že A. Babiš škrtil děti, tak by Vám odpověděl buď, že u toho nebyl nebo že to bylo potřeba kvůli snížení počtu obyvatel. Je drzý.

Jen tak

mnohem, mnohem, mnohem nizsi ceny?

tak proc uz tam proboha ty spolecnosti neletaji? co a kdo jim brani v te krasne svetle budoucnosti letani z pardubic?

proc jedine spolecnosti, ktere to zkusil jsou ryanair (i kdyz to je spis fiasko) a skyup?

proc uz tam ten ryanair, wizzair, easyjet neletaji, kdyz je to pro ne tak super?

Daniel Novák

Pane Kolovratníku, ta otázka je stejná jako v případě projektu Babišových kolegů estébáků z Penty, ve Vodochodech: Kdo bude platit provoz letiště, když nízkonákladové aerolinky očekávájí od regionálních letišť dotace přímé a nepřímé dotace. Ve Středočeském kraji mají ale natolik soudnosti, že od Vodochod dali ruce pryč, protože logicky nemají zájem subvencovat turisty, kteří míří do Prahy. A samozřejmě u Ryanairu ani u Wizzu nejsou hloupí a všimli si v jak zoufalé situaci co se zájmu aerolinek o provinční letiště v ČR jsou a že pomyslně taháte za výrazně kratší konec provazu a vaše vyjednávací pozice je docela zoufalá.

Nekdo

i Vy optimisto. stredocesti politici od Vodochod dali ruce pryc proto ze jsou soudni, nebo proto, ze nepripluli kaprici? kdo to rozsoudi?

pozorovatel

Proti aktivaci rozsáhlejšího civilního provozu na vodochodském letišti se dost ostře stavějí především okolní obce a město Kralupy nad Vltavou, takže je docela logické, že Stč. kraj proti jejich tlakům nepůjde, pokud z toho nejen sám „kraj“, ale především vlivní jednotlivci na něj navázaní nebudou mít takový profit, aby se jim vyplatilo se s protestujícími rozhádat.

Apex

Souhlas, projekt Vodochod byl od začátku zaměřen na to, jak podojit stát. Pominu-li fakt, že v pražské aglomeraci se dvě letiště nemohou smysluplně uživit, tak s výjimkou Velké Britanie je všude v Evropě, kde je více letišť (např. CDG – ORY, FCO – CIA, MXP – LIN), zcela běžné, že letiště provouje stejná společnost, tj. letiště si nekonkurují.

Daniel Novák

Proč by provoz PED měl být dotován z veřejných rozpočtů (na úkor potřebnějších projektů) a nějakým socialistickým centrálním plánováním ponižován obrat/zisk PRG potřebný k jejímu dalšímu rozvoji?
Regionální letiště objektivně životaschopné nejsou, chybí relevantní poptávka, což ale nebrání provinčním papalášům ve vyhazování miliard doslova oknem. OSR, PED, BRQ, Budějovice.

Martin Kolovratník

Dobrý den. Podle oficiálních statistik EUROCONTROL (pokud chcete, pošlu odkaz) i podle lidí ze strategie MD bude letecký provoz nad Evropou růst do roku 2040 o více než 50% !!!!!!!!!! Jasně, kapacita regio letišť v ČR je dneska zbytečně velká. Ale je před námi dlouý a trvalý růst – a například LVH už dneska musí žádosti odmítat. A bude jich odmítat víc a víc. Proč by potom některé lety nemohly jít do PED – jako do „Praha – východ“? Na Černý most to trvá stejně dlouho jako z Ruzyně! Chápete ten fór – v čem je ukrytá ta šance?

Jen tak

ty spolecnosti tu moznost maji jiz nyni. staci jim zvednout telefon

asi moc nechapete, ze letiste neni tou instituci, ktera rozhoduje, kdo kam leta. ale tou jsou spolecnosti, a letiste jim poskytuji jen sluzby a infrastrukturu.

a pokud je posle lvh do haje (protoze sloty apod), staci jim zvednout telefon do pardubic a mohou zacit letat. nepotrebuji na to nejaky pokyn politiku – to jste se cca o 30 let spletl 🙂

GPGP

Až se na severovýchodě Prahy postaví terminál pro VRT, jak je v plánu, tak se Parda někomu možná vyplatí, ale mě, co bydlím v centru Prahy a létám min. 4* aerolinkami ne 🙂

Jakub

A ty čtyřhvězdičkové aerolinie je co? A kolik je max hvězdiček?

Lukáš F.

Jaká šance? Na Ruzyni se postaví druhá rwy a je vymalováno, kapacity bude dost i pro růst. Kdyby měla regionální letiště smysl, klientelu by si našla i bez dotací.

Jen tak

Ono je potřeba číst mezi řádky .)))

ve jménu záchrany letiště v perníkově zakážou vodochody, zakážou rozšíření letiště v praze … 🙂

milan

Tak pokud by zakázali rozšíření letiště v Praze, rozhodně by tím spoustu lidí potěšili. Už dneska je bydlení v nebo poblíž koridorů utrpením. A to jsme se nenastěhovali v nedávnu, s vědomím, že to budeme mít nad hlavou abychom mohli dělat chudinky.

dopravák

O výstavbě paralelní („druhé“) dráhy na ruzyňském letišti v historicky dohledné době mám velmi vážné pochybnosti – odpor proti ní u většiny lidí kromě vedení letiště a těch několika dalších vlivných, kterým by to přineslo větší osobní profity, je dost silný, a argumenty letiště používané aktuálně na podporu té investice jsou dost chabé na to, aby je nedokázal vyvrátit i pouhý středoškolák, který si sežene dostatek informací. Kdyby letiště ty prostředky, které zatím chce utratit za výstavbu té ještě hodně dlouho nepotřebné kapacity, věnovalo na zřízení adekvátního odbavovacího pracoviště někde na pražském hlavním nádraží a zajištění kvalitní pozemní dopravy na… Číst vice »

Daniel Novák

Vy jste taky z ANOfertu?

dopravák

Ne – jen jsem nedávno absolvoval jednu presentaci „PR agentů“ ruzyňského letiště o tom, jak je „druhá dráha“ naprosto nezbytná, ačkoli se v posledních rocích snižuje počet pohybů na něm, při níž jejich argumenty „roznesly na kopytech“ i pouhé zúčastněné návštěvnice – neodbornice, jimž na to stačily i pouhé „kupecké počty“ na úrovni maximálně středoškolského vzdělání (ale spíše jen vyšší třídy ZŠ).

Daniel Novák

V posledních letech rostly pohyby na LKPR o +8.4% (2017), respektive +6% (2018). Zřejmě by se účastnice měly přihlásit aspoň do VŠŽ.

Apex

Paralelní dráha je v Ruzyni plánovaná již od šedesátých let, nejde o nic nového. A hlavně, výstavba, rozvoj letišť se musí plánovat na desítky let dopředu. Stávající dráhový systém je zastaralý, nová dráha je prostě potřeba, pořád pak budou k dispozici jen dvě dráhy.

Petr

A kudy ta letadla budou létat? Budou dělat společnost Gripenům nebo kličkovat na dálnicích mezi auty? Odjakživa platilo, že papír snese všechno a statistiky nejsou výjimka. Letový provoz bude naopak kvůli rušení mnoha krátkých letů klesat.

Ten_z_Bíliny

Člověk si vždycky tak nějak „rád“ přečte tyhle články. Jako OSVČ jsem byl několikrát předvolán na finančák, protože se snad paním odbornicím úřednicím něco nezdálo. S člověkem, co ročně odvádí pár mil do rozpočtu, tam jednají jak se zlodějem, povýšeně, tváří se, jako bych mohl být vůbec rád, že mě nechají podnikat. Pak si tady člověk přečte, kam ty vybrané peníze putují. Že jdou na takovéto společensky přínosné věci, které si na sebe krásně vydělají a jsou velmi potřebné a vůbec se nejedná o vyhazování peněz z oken někým, kdo nenese za své rozhodnutí téměř žádnou zodpovědnost. Ono to nevadí,… Číst vice »

Martin Kolovratník

Tak koukám, že jsem tady měl reakci – a už mi ji pan Sůra smazal…. pozoruhodný chlápek a „profesionál“. Ale co, je to jeho soukromý server, žeano 🙂

GPGP

Martine zkuste to napsat ještě jednou. I mě se občas stane, že server to neuloži, to víte my obyčejní lidé, co nečerpáme mld. dotace jako pan premiér si nemůžeme dovolit drahé a dokonalé HW vybavení 🙂

Tom

Letiště typu Pardubice jsou vhodný max pro koupáky a ne na nějaké celoroční lety. No těším se ČESKÉ BUDĚJOVICE INTERNATIONAL AIRPORT až tam bude lítat Korean Air, British Airways, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines, KLM, American Airlines, South African Airways, Scandinavian Airlines…. i takova letiště jako Linz musí řešit rušení letů pro nezájem. Za Chvíli bude mít u nás každé město nad 5 tisíc obyvatel mezinárodní letiště 😂

HonzaX

ČESKÉ BUDĚJOVICE JOSEF ŠVEJK INTERNATIONAL AIRPORT

PetrPetr

Ono i ruzyňské letiště není nabídkou letů a cenami nic moc. Vídeň nebo Berlín nabízí lepší ceny a možnosti. Už aby bylo VRT a dalo se na lepší letiště rychle dojet.

GPGP

Když letíte přes Čínu tak se do Asie dostanete do 10.000, v ceně jídlo i zavazadla.
Vídeň a Berlín možná stejná cena, ale nějak tam musíte dojet, a VRT nebude zrovna levné 🙂

Jen tak

aj … tyhle pohadky miluju 😀

Apex

Proboha… kdy už takovéto komentáře skončí?! Ceny letenek neurčuje letiště!!! A ani s tou nabídkou zase toho tolik udělat nemůže. Napadlo by vás jít na hlavní nádraží a vyčítat jim, že vám chybí nějaké vlakové spojení??? Letiště žádné spojení samo o sobě nezajistí, protože základem je poptávka cestujících po službách leteckých společností. Takže až u nás bude taková, jako v Berlíně nebo ve Vídni, a to jak směrem od nas, tak ale i k nám, tak bude i nabídka spojení. Naopak to prostě nefunguje a fungovat nebude.

GPGP

A350 by tam mohla létat, na vzlet potřebuje jen 2.2 km dlouhou dráhu 🙂

...

Inu, Kolovratník.Pokud se objeví návrh nějaké opravdu velké dopravní pitomosti, je téměř jisté, že to je jeho práce. Má nesporně talent.

Vladimír Bílý

Tak lobuje poměrně aktivně za dostavbu D35 a D43, takže na rozdíl od jiných poslanců alespoň něco dělá.

Jiří Vomáčka

Akorát o tom žvaní, ale výsledky nula.

Deer

Lobuje už řadu let, jeho strana má dlouhá léta ministerstvo dopravy a jaký je výsledek? D35 v nedohlednu, obchvaty Pardubic v nedohlednu, Nemošická/Ostřešanská spojka v nedohlednu…

Petr

Nízkonákladovky v Pardubicích by byly fajn. Nižší poplatky, takže šance na nižší ceny letenek. Obecně v Praze na rozdíl třeba od Berlína nebo Vídně není moc šance na takové ty špeky napříč Evropou za 9 €. Na druhou stranu, třeba by to znamenalo odliv klientely a rušení linek. Tohle si prostě musí vyřešit trh. A ne nějaký soudruh poslanec. Do háje! Od revoluce uplynulo 30 let a pořád by někdo něco nařizoval.

petr766

V Rakousku a Německu už taky dlouho ne skrz nové poplatky. Ale jestli můžu letět z Prahy řekněme za 15 – 20 Euro nebo za 9 z Pardubic tak to moc motivace není. Co ušetřím dám za vlak.

Martin

K te posledni vete, vsiml jsem si, ze kdyz jde o leteckou dopravu, tak zastupci letaji vyjednavat bud na Ukrajinu nebo do Ruska, a to temer vyhradne… Ale kdyz clovek chce letet na dovolenou, tak do zajimavych destinaci v jizni a zapadni evrope, africe nebo jihovychodni asie nic primo temer nelita, krom Prahy…

Apex

Tohle je bohužel velmi obvyklý argument.. ale položil jste si někdy otázku, kolik vás takových je, co by letěli z PED do atraktivní destinace? Ono zavádět leteckou linku bez toho, aby byla zajištěna obsazenost dostatkem lidí, co jsou ochotni zaplatit férovou cenu, není pro nikoho jednoduché a proto to nikdo neudělá. Uvědomte si, že jedna frekvence LC dopravce řekněme A320 za den vyžaduje cca 160-170 cestujících v jednom směru (!). Kolik takovych zajímavých destinací by se z PED dlouhodobě naplnilo i v případě minimálního provozu, což jsou 2 frekvence týdně? A hlavne, nezapomínejte, ze potrebujete to letadlo naplnit z obou… Číst vice »

Jakub

A on říkal že to chce někomu nějak nařídit?

Jen tak

no nejspis ano… protoze jak jinak toho chce docilit?

Apex

Letenky za 9 € jsou nesmysl, i kdyby v PED (nebo kdekoliv jinde) byly nulove poplatky… Ve Vidni je to dnes možné jen proto, že všechny LC tam díky cenové válce těžce prodělávají a hraje se o to, kdo to odpíská. I ty nejvíc LC, jako je RYR nebo WZZ, mají průměrný náklad na sedačku a kilometr kolem 1.20 – 1.50 Kč a značnou část výnosů generují z prodeje na palubě nebo dalších služeb (konkrétní sedadlo, kufr…). Ostatně, právě linka z PED do LON (nebo třeba BRQ – BER) byla zrušená ne proto, že by byly lety málo obsazené, ale… Číst vice »

Petr

Já samozřejmě rozumím tomu, že 9 € nikdy nemůže být normální cena letenky. Nicméně v zahraničí tyto letenky vídám častěji než v Praze. A i normální ceny letenek s nízkonákladovkami jsou v Praze zkrátka vyšší, alespoň z mých četných zkušeností.
Jinak to, že letenky stojí obvykle zlomek ceny vlaku nebo autobusu, není na většině mezinárodních tras nějaká představa, ale fakt.

Jiří Vomáčka

Rozdíl je v tom, že Němce 9 euro přiláká, ale pak koupi dražší letenku na termín, který se mu hodí. Kdežto Čech jinou než tu devitieurovou nekoupí.

Jen tak

1) sice to fakt je, ale jen pokud srovnáte akční letenky lowcostu s neakčnimi jízdenkami vlaků. jinak ty ceny jsou .. velmi podobné.

2) to, jestli je to Praha, nebo není, nemá na ceny letenek ani tak vliv. poplatky v praze patří mezi průměrné . rozhodně neplatí, že by byla „drahá“ (což je oblíbená mantra)

Daniel Novák

Jestli si myslíte, že linku uživí akční ceny za 5 EUR tak jste zcela mimo realitu podobně jako ten Babišův poskok s tendencemi k centrálnímu plánování.

Martin Kolovratník

Ne, milý, Petře. Fakt nejsem soudruh a fakt nebudu nikomu nic nařizovat nebo regulovat…. To jen chudák autor článku J. Sůra neunesl naši osobní animozitu, tak si rád pohraje s textem a dá tam bulvární titulek. Takhle si tady žijeme. Odpověď je jednoduchá: jednal jsem s ředitelem LVH Václavem Řehořem. Jádro pudla je v tom, že oni už dnes některé žádosti prostě odmítají, protože mají plno. Pokud bychom se dohodli mezi sebou – a berte to jako pracovní nápad – a nabídli žadatelům alternativu v podobě levného letiště „Praha – východ“ (odkud je to na Černý most 50 minut), tak… Číst vice »

Tom

Věnujte se Vašemu programu, obraně Andreje Babiše . Vzhledem k jeho aktivitám v STB soudruhy minimálně obdivujete. Pokud ne, tak jste zcela bezpáteřní člověk, který kvůli korytu dělá něco jiného než si myslí. Doufám, že se stydíte.

Vítek

Tak nízkonákladovky by možná fajn byly, ale rozhodně by nebyly letenky za 9 €. Za prvé v Pardubicích není konkurence a když není konkurence nebudou levné letenky. Když není konkurence tak to dají za víc a když tu cenu lidi nepřijmou tak tu linku zruší. Ostatně jako většinu linek. Můžete zapomenout že by nasazovaly takové ceny jaké si představujete jen tak, pro potěšení lidí z Pardubic a pro to aby ta linka nelítala úplně prázdná když už by tak těší pana Kolovratníka.

Vítek

A PRG není taky zas tak předražené jak si většina lidí myslí. Na PRG jsou pro aerolinky ceny konkurenční i třeba s Vídní a ostatníma.

Modré zábradlí

To co píšete má logiku. Ale podívejte se např. na ceny, které teď nabízí Ryanair do Bergama z Prahy a z Brna.

Milan_86

Tak osobně jsem si letost vybral let z PED, který je o něco levnější než z PRG, ale nebyla to cena, nýbrž ochota zkusit něco neokoukaného, v růměru odlétám z PRG tak jednou měsíčně. Docela se těším na provinční letiště, naposledy jsem letěl na SJZ, tak jsem napjatý. Jetě chybí ty Budějice, ale to si asi počkám 🙂

Miloslav

Lety z Ukrajiny nebudou mít dlouhého trvání. Většina turistů chce buď do Prahy nebo do lázní – KV, Teplice, Mariánské Lázně. A pro ně přistání jinde než v Praze znamená významné prodloužení cesty do cílové destinace.

LSD

Uvidíme, až konečně krachne UIA, jestli se přestěhují.

dvojiteF

preco konecne? a preco by vlastne mala UIA krachovat ? 😀

LSD

Důvodů je několik, shrnutí např. zde: https://112.international/ukraine-top-news/airstrike-of-oligarch-kolomoysky-would-zelensky-save-uia-from-bankruptcy-45290.html
Taky dost napověděla ta divoká „optimalizace“ tras UIA v listopadu.
Ukrajinci jsou na cenu hodně citliví a aktuální ohlášený růst Ryanu a Wizzu určitě vezme část mezinárodních cestujících na linkách, které nemají omezení mezinárodními smlouvami. V tomto kontextu UIA nemá moc co nabídnout. A navíc nesmí využívat ruský vzdušný prostor, což dost komplikuje lety východním směrem.
Teď jim možná sestřelený boeing přinese politické body, ale jestli se to přetaví v nějakou (skrytou) státní podporu…

Poutník99

Lázně Bohdaneč jsou jen přes řeku… Podívám-li se do Itálie, tak takové Bergamo má s Milánem pramálo společného

Miroslav

No ale samotné Bergamo jako malé městečko má co nabídnout. Co nabídnou Pardubice? Perník? To zřejmě nestačí…

Nekdo

posloucham. co takoveho? malebne centrum s malym namestim? hrad/zamek? pizzerie? co z toho v Pcich nemaji?

geras

Upřesněte, co by teoreticky mělo nabídnout sídlo regionálního letiště, a jeho blízké okolí, a uvidíme. – Já jsem staromilec, který dá na takové věcí jako jsou památky UNESCo apod.

pozorovatel

Českým Krumlovem Pardubice jistě nejsou, ale nikdo přece ani neočekává, že by tam měly létat tisíce turistů z Japonska, Číny či odjinud z Asie denně. A i v té polabské „placce“ je dost atraktivit, které jen nejsou v cizině dost propagovány: hned „vedle“ je Gočárův Hradec Králové, Chlumec nad Cidlinou s Karlovou Korunou, kousek dál bojiště z Prusko-rakouské války, Jaroměř s josefovskou pevností, Šporkův Kuks, safari ve Dvoře Králové, nedaleko i Náchod se zámkem a bunkrem v Dobrošově, na opačné světové straně třeba skanzen Veselý kopec, kousek dál na východ Litomyšl a Polička, a menších lázní, pro které by provoz… Číst vice »

Daniel Novák

Ono je to tak, že i v HK si místní radnice čas od času pohrává s myšlenkou zprovoznit místní letiště. Dokonce už několik milionů za certifikaci vyhodili oknem. HKCITY.cz je radniční propaganda, takže brát s rezervou:

http://www.hkcity.cz/novy-letecky-terminal-airport-hradec-kralove-letiste/

Na(ne) štěstí ale je mezi radničními „vizionáři“ největší hit podobně zbytečný fotbalový stadión za miliardu.

Jiří Kouba

Několik národních kulturních a technických památek v Pardubicích samotných, další v Hradci, zachované staré město se zámeckým areálem, který je pokládán odborníky za unikátní přechod hradu v zámek, je to vlastně obojí v jednom,2 památky UNESCO v dojezdové vzdálenosti v kraji,

LSD

Ty lety nejsou cílené na ukrajinské turisty (upřímně, cestování je pro Ukrajince dost netypická aktivita, i když u mladší generace se to mění). Ale je zde cca 140 tis. lidí legálně a (podle některých odhadů) až 100 tisíc „ne tak legálně“. To je dost lidí aby nějakou poptávku vygenerovali. A určitě nejsou všichni jen v Praze. A navíc, mí ukrajinští kolegové jeli z Prahy dokonce i do Vídně, když měli možnost letět do Kyjeva a zpět levně. Což je rozhodně dál, než Pardubice 🙂

Nekdo

ANO, už je líp! Koblížek zdarma, nová dálnice D1, nejnižší schodek, důchodci za 29,- vlakem do Brna a hned zítra poručíme větru dešti!

Letec

Soudruh poslanec Kolovratník si zřejmě neuvědomil, že už je 30 let po roce 1989 a nejde nařídit leteckým společnostem kam mají létat. Kdo bude chtít Pardubice? Lufthansa? Emirates? To nás s. poslanec neinformoval.

Miky

Kdo pohrdne Pardubicemi, ten bude muset rád létat z Budějovic 🙂