Dopravci Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Zabezpečovač ETCS vyjde SŽDC dráž, než plánovala. Rutinní provoz začne v druhé polovině roku

Měřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Měřicí vlak AŽD Praha. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost AŽD Praha vyhrála zakázku na instalaci zabezpečovače ETCS na koridoru mezi Českou Třebovou a Přerovem. Firma byla jediným uchazečem. Už v druhé polovině roku chce SŽDC spustí rutinní provoz s novou technologií, která má přinést bezpečnější železnici.

Podle údajů v registru smluv zaplatí SŽDC 383,2 milionů korun za projekt a samostatnou instalaci zabezpečovacího zařízení. To je o více než 40 milionů korun více, než byla odhadovaná cena. „Vzhledem k tomu, že technologii ETCS vyrábí pouze omezený počet výrobců, je i počet uchazečů o tyto zakázky nízký. Navýšení nabídnuté ceny oproti předpokládané přisuzujeme zejména tomu, že technologie ETCS prochází stále vývojem a do nových verzí jsou zapracovávány zkušenosti a úpravy z již realizovaných staveb,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Systém ETCS je zatím instalovaný na zhruba 250 kilometrech mezi Kolínem a Břeclaví. K dokončení došlo s tříletým zpožděním.

V současné době probíhá v tomto úseku ověřovací provoz. Zavedení rutinního provozu se předpokládá v průběhu druhého pololetí letošního roku,“ dodala Šubová. SŽDC mezitím začala soutěžit instalaci ETCS na další tratě. Dnes například odstartovala zakázku na instalaci ETCS u tratě z Plzně do Chebu.

ETCS znamená pro dopravce velké investice do pořízení zabezpečovačů na hnacích vozidlech. Zatímco novější stroje jsou jím už vybaveny, u starších je jejich cena téměř na podobné úrovni jako hodnota lokomotivy. „Zařízením ETCS postupně vybavují svoje vozidla i dopravci, ale přesný počet SŽDC není znám,“ doplnila Šubová. Aktuálně vybavení zabezpečovači soutěží ČD Cargo i České dráhy.

ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude strojvedoucího kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje. Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti daného vlaku.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

    • Na lokálky přijde ETCS? To by asi dříve skončily. A lidi v autech.

  • v hulíně to dělali před týdnem, byla výluka km-hulín a jezdily autobusy- jestli ta náhradní doprava tu cenu nezvýšila?

  • Tohle je dalsi predrazena vec, ktera za ty penize prinese pramalo.dopravci jsou bohužel rukojmí v tomto celém smutném příběhu. To se to potom provozuje ta Švestková draha za těch pár drobných v meritku AZD, které si stejně všichni zaplatíme a hodně draho. Jak už bylo řečeno v jednom legendární filmu, kraviny patří do kravína !

    • Ono se na Švestkové dráze taky hezky ukazuje, jak zbytečně přísné jsou požadavky SŽDC na rekonstrukce lokálek. Protože se tím soukromý provozovatel trati nemusí řídit, má to pak vše levnější. Třeba „nezabezpečená“ nástupiště.

    • Radši si zaplatím spojení po Švestkové dráze, než nové „opičí dráhy“ v jiných stanicích – a zastávkách…

    • Tak prazce vyrábí OHL ZS, kolejnice Třinecké železárny, zabezpečovací zařízení AZD, trakci Elektrizace železnic, projekty Sudop, sterky dodávají vybrané lomy s papírem. To je Česká železnice.
      Nevím proč se na rekonstruované tratě nedává Etcs rovnou, místo stávajících zabezpecovacich systému.

    • @noerf: kdyby na trati bylo jen ETCS, nemá po ní téměř co jezdit. Mohla by tam jen vozidla, která jsou mobilkou ETCS vybavena. Jiné vozidlo by na ni totiž ne že nemohlo, ale v žádném případě nesmělo. A vozidlo, které sice ETCS vybaveno je, by v případě jakékoli závady muselo zůstat stát. Takže buďme rádi za stávající zabezpečovače.

    • @mirekk

      Presne tak, buďte radi, že to u vás na SŽDC je s pokrytím národným zabezpečovačom, také ako je. Ja keď odchádzam osobákom na našom slávnom koridore v hmle od perónu po odchodové návestidlo, preklínam tu hlavu pomazanú, čo rozhodla koridor modernizovať bez líniového národného zabezpečovača. Ak dáme do dôsledku tieto dva faktory, a to, že koridor bol modernizovaný ako bol a že cca 90% vozidiel všetkých dopravcov po ňom jazdiacich nie je mobilnou časťou ETCS vybavená, tak je tristné, že draho modernizovaná trať v 21.storočí je de facto nezabezpečená.

Newsletter