Infrastruktura Železnice

Lepši zabezpečení koridoru má tříleté zpoždění. Penále? 0 Kč.

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha
ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Už tři roky měly vlaky na hlavním železničním koridoru mezi Kolínem a Břeclaví využívat lepší vlakový zabezpečovač ETCS. Jenže dodavatel, sdružení firem AŽD Praha, Sudop Praha, Starmon a Signalbau, ho předal Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) teprve na konci března letošní roku.

Prodloužení předcházela řada dodatků prodlužující termín dokončení. SŽDC tvrdí, že dodavatel za nic nemůže a proto po firmě nechce ani penále.

Jde o více než půlmiliardový kontrakt na technologii ETCS, která má, zjednodušeně řečeno, přinést bezpečnější cestování po železnici a vyloučit lidské chyby.

AŽD Praha a další firmy získaly zakázku 7. srpna 2012, slavnostní zahájení celé akce proběhlo na konci září 2012. V soutěži porazila s výrazně nižší cenou 629 milionů korun italské Ansaldo, s kterými se podílelo AŽD Praha na prvním úseku s ETCS v Česku u Poříčan. Hotovo mělo být za dva roky. Jenže není.

SŽDC vysvětluje zpoždění tím, že muselo tuto akci koordinovat se souvisejícími stavbami, například průjezdem Ústí nad Orlicí nebo instalací dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení na několika úsecích koridoru. Ve většině případů šlo ale o akce, o kterých se vědělo dopředu a mohly se tak zohlednit v samotné přípravě celé zakázky. V minulosti ÚOHS pokutoval řadu zadavatelů za to, že firmám nakonec nechal bez sankcí prodloužit termín plnění, kvůli stejnému postupu mají České dráhy vážný problém s vracením evropských dotací za pozdní dodání vlaků bez sankce.

„Je třeba vnímat, že šlo o období dočerpávání prostředků z OPD1 a realizace uvedených staveb měla významnou prioritu,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Projekty, kvůli kterým ETCS nabralo podle SŽDC zpoždění
Vstupy do oblastí ETCS Kúty – Lanžhot, Hohenau – Břeclav, Letohrad – Ústí/Orlicí 11/2014
Průjezd uzlem Ústí nad Orlicí 12/2014
Uzel Břeclav, 2. Stavba 12/2014
EMC Praha – Bohumín 05/2015
DOZ v úseku Lanžhot – Břeclav (mimo) – Brno (mimo) 06/2015
Rekonstrukce mostu v km 80,930 trati Hohenau (ÖBB) – Přerov 08/2016
DOZ Břeclav 11/2016
DOZ Česká Třebová – Kolín 03/2017

Sdružení firem mělo podle posledního dodatku termín do konce března letošního roku, ten firmy dodržely. „Stavba byla ve smluvním termínu dokončena a v současné době probíhá ověřovací provoz,“ dodal Illiaš. Podle něj proto není pro udělení důvod k udělení sankcí.

ETCS funguje, České dráhy pro něj lokomotivy nemají

Podle generálního ředitele AŽD Praha Zdeňka Chrdleho ke zpoždění skutečně došlo, teď už je ale projekt plně funkční. Čí je zpoždění vina nechce hodnotit. „Nyní se projednává na půdě i orgánů EU formální forma schválení. Potíž je v tom, že v ČR nemáme vlastně lokomotivy, které by systém testovaly v ověřovacím provozu, jak požaduje schvalovatel,“ řekl Chrdle.

České dráhy vlastní několik vozidel, se kterými se v minulosti systém u Poříčan zkoušel – jednotku CityElefant, po jedné lokomotivě řad 151 a 362. ETCS je také ve výbavě souprav pendolino. Naopak lokomotivy 380 z produkce plzeňské Škody Transportation, které dráhy pořizovaly pro mezinárodní provoz, tento systém z výroby nedostaly.

ETCS naopak využívají jiní čeští dopravci – METRANS Rail na trasách svých kontejnerových vlaků do Německa a Nizozemí nebo RegioJet, který na Slovensku využíval lokomotivy Siemens Vectron s tímto systémem nutným pro jízdu rychlostí 160 km/h.

ETCS měly mít lokomotivy pro ČD Cargo i Českých drah, tendr na dodávku technologie ale padl. Do zakázky na montáž technologie pro více než tisíc lokomotiv se nikdo nepřihlásil. Dopravci teď řeší, co dál.