Autobusy Doprava ve městě

DPP nesmí uzavřít smlouvu na 300 autobusů se SOR Libchavy, rozhodl ÚOHS

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (DPP) zakázal Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) uzavřít smlouvu se společností SOR Libchavy na dodávku 300 nízkopodlažních autobusů.

Včera bylo v této věci vydáno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem . Uběhla zákonná blokační lhůta a Úřad tak musel předběžným opatřením zamezit případnému zmaření účelu správního řízení,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Návrh na předběžné opatření podalo Iveco, které v zakázce nabídlo lepší nabídku, ale hodnotící komise ho nakonec vyřadila. Iveco bojuje u ÚOHS proti svému vyřazení. Zakázku za 1,5 miliardy korun tak měla získat společnost SOR Libchavy, která původně skončila druhá.

DPP vyřadil Iveco kvůli údajnému nesplnění podmínek u technických požadavků na vybavení autobusů odbavovacím informačním zařízením. „Tomuto rozhodnutí předcházelo zadání posouzení nabídky přizvanému soudnímu znalci, který výslovně ve svém závěru konstatoval nesplnění zadávacích podmínek,“ řekla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Iveco se v reakci na rozhodnutí DPP podivuje nad tím, že v předchozích soutěžích nabídlo stejný systém a nevyloučili je. V nich ale dal SOR výhodnější nabídku.  „Naše nabídka ohledně odbavovacího a informačního systému byla identická ve všech třech paralelních výběrových řízeních na 50 částečně nízkopodlažních, 150 kloubových a 300 krátkých nízkopodlažních autobusů. A pouze v jednom z nich byla naše nabídka vyřazena, zatímco v dalších dvou řízeních byly naše nabídky hodnotící komisí posouzeny jako odpovídající zadávací dokumentaci a byly tedy předmětem hodnocení,“ řekla mluvčí Iveco Czech Republic Katarína Kutlíková.

Není přitom jasné, zda SOR skutečně splnil podmínku na odbavovací a informační systém u předchozích dvou zakázek na 50 částečně nízkopodlažních a 150 kloubových autobusů. V registru smluv DPP začernil technické údaje, podle kterých by se dalo ověřit, jaký odbavovací systém SOR dodal.

Nejde o jediný sporný bod celé soutěže. Deník Zdopravy.cz zjistil, že zakázku administruje pro DPP společnost Rowan Legal, která současně pracuje pro SOR Libchavy. DPP bude chtít po Rowan Legal vysvětlení, proč je na možný střet zájmů neupozornili.

Iveco nabídlo v soutěži autobusy za 1,482 miliardy korun, SOR za 1,5 miliardy korun. Třetí byl Solaris, který nabídl 1,639 miliardy korun. Cena nebyla jediným ukazatelem, váhu měla i spotřeba a provozní náklady. Iveco ji má vyšší, ale nakonec v bodovém hodnocení těsně SOR porazilo: o čtyři setiny bodu. Přesto mu to na vítězství nestačilo. Hodnotící komise, která se kvůli rezignaci některých členů musela loni měnit, nakonec našla nedostatek v nabídce, kvůli kterému Iveco vyloučila.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Nějak chybí vyhodnocení nákladovosti TCO z provozu SORu a Ivecu a jeho modifikace o inovované prvky.

Vlastimil
Host
Vlastimil

Tak z hlediska správkárny je samozřejmě lepší mít jeden typ autobusů.

Jen tak
Host
Jen tak

Pokud mas tech busu mnoho desitek nebo celkove stovky, tak uz argument spravkarny neplati. A naopak, diverzita se zacinat projevovat jako pozitivum.

Matěj
Host
Matěj

Když tak na to koukám, jakým způsobem se vlastně v minulosti dostaly Crosswaye k DPP?

vovi
Host
vovi

Nevím to jistě (asi tak z 20%) ale DPP je dostalo jako omluvu za hořící citybusy

🆗
Host
🆗

Super 😁😁😁
Takže vyhrálo Iveco?😉