Odstartoval tendr desetiletí. Automatizace metra zahrne nové vlaky, nástupiště i celý systém

Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR PrahaStanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha

Jedna z největších zakázek v historii DPP předpokládá náklady 86 miliard. Součástí je dodání 69 souprav, které budou jezdit bez řidiče.

Pražský dopravní podnik (DPP) ve středu oficiálně spustil jednu ze svých historicky největších soutěží. Na jejím konci bude vybrán dodavatel automatizace linky C a kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.

Dopravní podnik poptává nejen výrobu vlaků metra, ale i jejich údržbu, servis či vybudování automatických nástupištních stěn. Bude se tak jednat o navržení a dodávku celého systému včetně zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC (Communications-Based Train Control).

Předpokládaná hodnota společné veřejné zakázky automatizace linky C a dopravního systému linky D činí téměř 86 miliard bez DPH. Její konečná výše však bude záležet na upřesnění počtu vlaků na základě simulací provozu od samotných uchazečů. Intervaly spojů se mají zkrátit alespoň na 90 vteřin.

Soutěž prozatím poptává dodání 69 plně automatických vlaků bez strojvedoucích, součástí bude vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Zajištění údržby se bude týkat celé předpokládané základní životnosti nových vlaků v délce 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.

Historická zakázka na desetiletí

Pražští radní rozhodli o spojení projektů automatizace linky C dopravního systému linky D do jednoho balíčku letos v lednu. Půjde tak o komplexní dodávku celého systému na klíč, Praha se inspirovala u jiných evropských metropolí.

„Spojením projektů získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.

Nyní se v Praze staví první úsek linky D, Praha věří, že letos bude moci začít i s druhým. Dohromady má mít nejkratší provozuschopný úsek Pankrác – Nové Dvory pět stanic. Fungování a fyzická podoba nástupištních stěn se již delší dobu testuje v části stanice metra C Zličín.

„Nákup nového dopravního systému a plně automatických vlaků pro linky C a D pražského metra je jednou z největších veřejných zakázek v historii DPP. Její výsledky určí, jak bude vypadat a fungovat pražské metro v následujících desetiletích,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Dodal, že chce, aby metro odpovídalo nejmodernějším standardům a bylo maximálně spolehlivé a bezpečné, provozně nenáročné, nákladově úsporné a pohodlné.

Tři kola

Tendru předcházely tržní konzultace, následovat bude kvalifikační fáze, soutěžní dialog a podání závěrečných nabídek. Upřesňování zadání ze strany DPP bude pokračovat během všech fází soutěže a z velké části tak bude vycházet i z nabídek samotných soutěžících.

Do konce letošních letních prázdnin má být dokončena kvalifikace, na podzim začne soutěžní dialog. Podnik předpokládá vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním v říjnu 2025.

„Chtěli bychom, aby se do tendru přihlásili všichni velcí světoví výrobci, minimálně ti, kteří se účastnili i předběžných tržních konzultací,“ dodává Witowski.

Přesný počet vlaků, které DPP bude potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne právě až ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu. Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D.

V první kvalifikační fázi musí uchazečí prokázat profesní způsobilost a ekonomickou a technickou kvalifikaci. DPP je poté vyzve k účasti samotnému soutěžnímu dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky.

Výsledkem soutěžního dialogu bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.

Obavy z ÚOHS

Dopravní podnik se pro formu soutěžního dialogu rozhodl po dobrých zkušenostech při zakázce na nové tramvaje. Ta byla podepsána v letos v lednu a zvítězila v ní Škoda Group. Stejnou formou byl vybírán i architektonický návrh na Nový Hlavák, kde DPP spolupracoval na soutěži se Správou železnic a s magistrátem.

Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T

Nevýhodou soutěžního dialogu však je, že má několik kol a trvá tak podstatně déle. Klasické nadlimitní zakázky jsou sice kratší, je u nich však větší riziko stížností na antimonopolní úřad (ÚOHS), který může tendr zablokovat či zrušit vyhlášení vítěze. Přesně to se stalo u zakázky na pokračování metra D. Tam se nyní až do září bude čekat na nový posudek, i volbu jeho zpracovatele však neúspěšný soutěžitel nyní napadá.

U soutěžního dialogu se postupně vyspecifikuje zadání a soutěžitelé poté dávají indikativní nabídky, čímž se riziko stížností na ÚOHS minimalizuje.

„Abychom zajistili maximální integritu tohoto tendru se zákonnými podmínkami, zejména v oblasti předcházení korupčních rizik a dodržení transparentnosti nastavení zadávacích podmínek, nechali jsme je posoudit Transparency Interational,“ ujišťuje generální ředitel DPP.

Ať posuzují vady betonu, ne ceny. Vinci nesouhlasí, aby Kloknerův ústav zkoumal jejich nabídku na metro D

Z celkové předpokládané 86miliardové ceny zakázky má tvořit cca 35,9 miliardy korun investiční náklady pro obě linky na nákup vlaků (53 souprav pro linku C a 16 vlaků pro linku D), zabezpečovacího zařízení, bezpečnostních stěn na nástupiště a vybavení dep a dispečinků. S 10,9 miliardou korun již počítá rozpočet na výstavbu metra D.

Předpokládanou částku 50,1 miliardy korun budou činit provozní náklady na zajištění údržby všech 69 vlaků formou full service po celou dobu jejich základní životnosti, tj. 35 let, jakož i údržby dopravního systému a bezpečnostních stěn na nástupištích.

Podrobný popis základních požadavků na nové vozy metra či na nástupištní stěny přineseme v následujícím článku.

Tagy automatické metro dpp metro C Metro D nástupištní dveře
69 komentářů