Autobusy Doprava ve městě

DPP odhalil, proč vyřadil z miliardové zakázky Iveco. Kvůli zobrazovači, který dříve nevadil

Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra
Autobus DPP na Letišti Václava Havla. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik hlavního města Prahy prolomil mlčení o tom, proč vyřadil z tendru za 1,5 miliardy korun na nákup 300 nízkopodlažních autobusů společnost Iveco Czech Republic. Spor o vyřazení začal řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

DPP původně nechtěl kvůli probíhající soutěži důvody komentovat, nakonec ale včera přišel s vysvětlením. „Důvodem bylo jednoznačné dílčí nesplnění technických požadavků na vybavení autobusů odbavovacím informačním zařízením. Tomuto rozhodnutí předcházelo zadání posouzení nabídky přizvanému soudnímu znalci, který výslovně ve svém závěru konstatoval nesplnění zadávacích podmínek. Soudní znalec se svým závěrem seznámil ostatní členy komise,“ uvedla mluvčí Aneta Řehková.

Podle ní šlo konkrétně o nabídnutý typ zobrazovače času a tarifního pásma. „Nabízený typ nesplňoval funkční a technické požadavky DPP,“ dodala Řehková. Podle ní současně Iveco nabídlo zařízení pro nevidomé, které nebylo v době podání certifikováno. „Z laického pohledu se může jednat o zdánlivě nepodstatné závady, z pohledu zákona o zadávání veřejných zakázek se však jedná o zásadní nedodržení kvalifikačních kritérií,“ dodala Řehková.

Iveco se podivuje nad tím, že v předchozích soutěžích nabídlo stejný systém a nikdo jej nevyloučil. V nich ale Iveco nevyhrálo. Důvody považuje za marginální. „Naše nabídka ohledně odbavovacího a informačního systému byla identická ve všech třech paralelních výběrových řízeních na 50 částečně nízkopodlažních, 150 kloubových a 300 krátkých nízkopodlažních autobusů. A pouze v jednom z nich byla naše nabídka vyřazena, zatímco v dalších dvou řízeních byly naše nabídky hodnotící komisí posouzeny jako odpovídající zadávací dokumentaci a byly tedy předmětem hodnocení,“ řekla mluvčí Iveco Czech Republic Katarína Kutlíková.

 

4 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Dpp vyřadil Iveco a místo toho nakoupí autobusy Sor:-). Diky dobrým lobistům společnosti Sor, bude celá tato země vrácena na úroveň 70 let, kam tyto autobusy patři. Poddimenzovaně motory, nápravy, brzdy, praskající rámy, nevhodné pneumatiky, totálně tragická ergonomie pro řidiče, špatné řešení místa pro cestující, při plném autobuse velký problém, aby zůstalo neodmlžené alespoň přední sklo protože v Soru do teď nepochopili, že ventilátory na střeše maji z vozu vzduch odsávat a ne hnát dovnitř. Na Kladně provozují vozy Sor 10, 5 na cng s automatem. Tento autobus sám nečekaně vyřadí v křižovatce a řidič musí zastavit, manuálně vyřadit , nově zařadit a pak teprve odjede. Akcelerace je na úrovni Pragy RND z 50 tých let. Tyto kusy jsou velkou hrozbou v silničním provozu a přes to je někdo homologoval. U jednoho z nových vozů ulétla za jízdy střecha o rozměrech cca 2,5 na 4 metry. Takových neuvěřitelných závad a dalši obrovské množství závad během provozu, by se jistě našlo mnoho a technici a řidiči ze všech firem používající tyto tragické výrobky by mohli vyprávět. Co se tyče konkrétně autobusů Iveco – linkových i městských řady Urban, tak ty prostě jezdi od garance ke garanci bez vážnějších závad. Nehledejte za timto mý postřehem prosím náklonnost k nějaké značce nebo neobjektivitu, jen se jedná o prožité a podložené zkušenosti cca 10 let a informace od ostatních kolegů, kteři umí objektivně posuzovat. Autobusy od firmy Sor je dle mého názoru nevhodné s autobusy Iveco vůbec porovnávat, o tak obrovský rozdíl kvality se jedná a to přes to, že Sor používa motory této značky a převodovek Voith nebo ZF. Porovnávat by bylo možné s jinou ( zaplaťpánbu zaniklou značkou) Tedom. To byl také důkaz “kvality”.

    • Nám v Liberci jezdí TEDOM, SOR i IVECO. Můžu to hodnotit jenom jako cestující, ale TEDOM děs, SOR běs a IVECO mi přijde, že má divné brzdy, buď to nebrzdí, nebo brzdí tak, že se půlka autobusu přemísťuje na druhou stranu busu.

  • Kdyby ty autobusy objednávali u prodejců, tak prodejci už vědí jaké mají namontovat. Někdy se to děje tak, že fa co to dělá, tak ty panely vyměnila a dala jinde, ale kolik vozů má praha objednaných tak to by asi nešlo.