Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Bagry vjely na Smíchovské nádraží, RegioJet ještě pár let zůstane

RegioJet na Smíchově. Foto: Jan Sůra
RegioJet na Smíchově. Foto: Jan Sůra

Developerská společnost Sekyra Group ve čtvrtek začala s demoličními pracemi v areálu Smíchovského nádraží. „Jde o demolici nevyužitých drážních objektů, je třeba vyčistit pozemek pro následnou etapu výstavby,“ řekl deníku Zdopravy.cz výkonný ředitel firmy Leoš Anderle.

Podle něj jde o velmi limitovaný rozsah prací, který nijak nenarušuje provoz vlaků ani zázemí společnosti RegioJet. Ta by měla naopak na nádraží ještě nějaký čas zůstat. Potvrdit to má smlouva mezi dopravcem a developerem, která je těsně před podpisem. „Bylo by to zhruba na dva až tři roky,“ doplnil Anderle. Sekyra chce zároveň ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty pomoci najít RegioJetu jiný „domov“. „Jsme přesvědčeni, že se podaří najít řešení tak, abychom, do doby, než začne probíhat na Smíchově developerská výstavba, mohli prostory našeho zázemí, které nezbytně potřebujeme k provozu vlaků, využívat,“ vyjádřil se mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet
Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet

Sekyra „zdevelopuje“ zhruba dvacet hektarů, kde mají vzniknou byty pro 3300 obyvatel a devět tisíc pracovních míst v kancelářích, obchodech a restauracích. Započatá demolice se zatím týká jen drobných staveb a potrvá zhruba měsíc. Koncem roku by pak měla začít první etapa výstavba Smíchov City.  Podrobně o projektu včetně fotogalerie informoval deník Zdopravy.cz v listopadu.

Smíchovské nádraží přitom není jediné, kde úřadují bagry. V plném proudu je výstavba bytového a kancelářského centra společnosti Penta u hlavního nádraží.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na knizeci zejmena kancelare ale i nekolik bytu. O kousek dal se dovroku 2026 zhruba premeni zlichovsky pivovar hrozne moc.tam ma vyrust az 600 bytu.praha 5 chce do podninek i skolku,obchody atd. Takze tahle cast za par let bude k nepoznani.a az se zmodernizuje koridor na beroun a plzen tak tyhle lokality budou djvele propojenr a lidi z plzne anebo z berouna ci busem z dobrise a pribrami budou jezdit za praci primo jen sem.bez jakychkoli dalsich prestupu… coz je dost sileny ale realny. 🙂

    • V tomto případě ale co jsem pochopil zlíchovskou výtopnu neohrožuje developer a projekt nové čtvrti, ale plány na rozšíření radlické radiály, respektive vybudování zázemí pro stavbaře.

  • Development = rozvoj, tedy „zdevelopuje“ = rozvine. 🙂 Já si spíš říkám, že by se hodilo i zázemí pro zásobování města po železnici. Zatím se to „řeší“ sklady v polích, natruc mimo koleje, a spoustou kamionů, které již leckde nevíme, kam odsunout, i pro dálkové přepravy, což je dáno také vymístěním výroby. Další zástavba může znamenat i další auta do plných ulic a další lidi do plné MHD. Pokud však současně ubudou ti dnes dojíždějící, čemuž by mohly naopak nové domy ve městě za určitých podmínek pomoci, uvolnilo by se místo na kolejích i pro ty sem směřující náklady. Na to se ale zatím zjevně vůbec nepomýšlí, ač by mělo.

    • AAA:
      No v Praze vymýšlí zásobováním centra loděmi, ono by celkem stačilo kdyby se železnice zakomponovala do vznikajících průmyslových a nákupních parků, eventuálně se lépe využila existující železnice při návrhu územních plánů, atd. Rozhodně by nebylo naškodu kdyby se více využilo nákladišť, obnovila se, nebo vytvořila nová. Pak by se při větších stavbách dal takto dovážet a odvážet materiál při různých příležitostech, zejména stavebních. Jiná situace by byla kdyby se vytvořil nějaký druh vozu, který by mohl mít přechodnost mezi tramvajovými a železničními tratěmi, pak by se dalo asi využití železnice pro zásobování měst zlepšit.

    • K.S.: A ještě více přínosná by byla i obojživelnost takového vozidla.

      Nechtěl byste si radši koupit LEGO a realizovat to tam než sem psát takové pičoviny?

    • Michal:
      Někdo hledá problémy, někdo zkouší vymyslet řešení a někdo není schopný přijít argumentem proč to nejde a posílá si lidi hrát s legem a ještě je sprostý.

      Čím dál tím víc přeprav se realizuje kontejnery, v Německu zavedli před lety nákladní tramvaj, dalším krokem by tedy bylo mít vagon, který může na oba systémy. Je tu několik podmínek na ověření a splnění, ale ty snad splnit lze. 13t má při plném obsazení asi 8,9t/náprava, ložené Zav (Ga) měly 9.5t náprava, t3 má bez spřáhel 14m Zav měl 16,9 přes nárazníky… výška šířka OK. Dle hmotnosti vozu jenom dojde k jisté redukci ložnosti kontejneru v tomto systému, ovšem proti kamionu, dle měřítek civilizovaných zemí, bude pokles nízký. Kdybyste chtěl, tak způsob najdete.

  • A ta výpověď, co daly čd Jančurovi, ta neplatí,? Radimek zavolal Ťokovi a ten udělal bububu?

    • Aspoň, že toto ČD nevyšlo ve své nenávistné kampani vůči RJ.

      Ale je mne zase líto, že z toho kdysi tak velkého nádraží moc toho nezůstane. Navíc nyní po rozvoji dopravy směr Plzeň, Cheb nebo Domažlice význam tohoto nádraží silně vzrůstá a je metrem B spojeno s centrem Prahy, takže cestující se může vyhnout ne moc přívětivému hlavnímu nádraží, hlavně ve večerní době.

    • No by zrovna Smícháč byl (speciálně večer) jak prostředím tak okolím tak osazenstvem přívětivější si fakt nemyslím.

  • Mě se líbí, co by dali v jiných městech za možnost rozšířit nádraží. A u nás přes rostoucí přímětskou dopravu klidně si někdo dovolí dát k zastavění rezervy na Masarykově nádraží a Hlavním. A pohoda. Bunkr taky zrušíme v této stabilní době. Na co.. Hlavně byznys.

    • přesně tak, hlavně že staví a staví a betonuje a betonuje. Tady ale aspoň sždc a Sekyra Group hledá nové místo pro RJ, třeba ČD a Výtopna Zlíchov, to najednou nejde, to ČD mlčí a klidně ji nechají zbourat.

    • U Masarykova nádraží budiž, ale zrovna na Smíchově je většina prostoru pro dopravní účely výsostně nepraktická – jak ostatně ukazovala kusá konečná zastávka Praha-Smíchov Na Knížecí. A bunkr to nevytrhne, to je anachronismus.

    • ad bunkry: V kopci za kolejištěm hl. n. je tunel s protiatomovým bunkrem, patří ČD, které by se ho nejraději zbavily. Na Smíchovském nádraží je protiatomový kryt přímo pod výpravní budovou a patří SŽDC, tudíž se ho aktivity Sekyry netýkají. Oba bunkry jsou v nepoužitelném stavu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora