Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví Zprávy

Jak bude vypadat společný podnik DPP a Penty? Pro každou stanici jedna dcera

Vizualizace stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP
Vizualizace stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP

Vedení pražského dopravního podniku (DPP) ve čtvrtek poprvé detailněji představilo plán na založení společného podniku s finanční skupinou Penta, který má urychlit výstavbu první části trasy metra D. „Je to odvážné, moderní a pro město výhodné řešení,“ uvedl generální ředitel DPP Martin Gillar na workshopu k tématu. Podle něj jiné rychlé řešení než spojení se soukromým kapitálem neexistuje.

Metro D, vedení linky. Pramen: DPP
Metro D, vedení linky.
Pramen: DPP

Ve společném podniku má mít Penta 51 procent a DPP 49 procent. Nová firma by se tak řídila soukromým právem, čímž by se urychlil výkup pozemků a následně zjednodušilo získání stavebních povolení. Město podle Gillara nemůže vlastníkům nabídnout tržní cenu, majitelé přitom žádají násobky cen, které vycházejí ze znaleckých posudků. Celkem jde o 655 pozemků se 162 vlastníky. Proces vyvlastnění by přitom byl zdlouhavý. „Můžeme jít touto cestou, ale dostáváme se s realizací někam k roku 2038,“ řekl Gillar.

Celý projekt metra I.D s deseti stanicemi má stát 40 miliard korun, z toho by na společný podnik (DPP plus Penta) vycházela investice 6,5 miliardy. Desetinu této sumy by tvořilo základní jmění podniku, 331,5 milionu by dodal soukromý partner a 318,5 milionu DPP. Zbylých 90 procent investice má pokrýt komerční úvěr od konsorcia bank.

Společný podnik by měl na starosti nadzemní části stanic a development přilehlých pozemků. Práva ke všem pozemkům musí nabýt do čtyř let, jinak může dopravní podnik Pentu z holportu „vykopnout“. „To je podle mě velice důležitý ochranný mechanismus,“ uvedl ekonomický ředitel DPP Peter Hlaváč.

Jednou firmou ale nápad nekončí. Zatím bezejmenná společnost bude mít řadu dcer. Ze sta procent bude vlastnit investiční společnost, která postaví stanice, kde není developerský potenciál nebo už ho má pod palcem jiná firma. Jde o stanice Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a také most přes krčské nádraží. Pro ostatní stanice budou založeny developerské dcery (pro každou zvlášť).

Stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP
Stanice metra D Olbrachtova.
Pramen: DPP

Vedení dopravního podniku nazývá tyto speciální developerské dcery zkratkou SPV (special purpose vehicle). Podíl společného podniku v těchto „espévéčkách“ se bude odvíjet od vůle města k developerskému podnikání a ochotě do něj investovat, maximálně však bude 49 procent. Minimálně bude mít hodnotu vložených pozemků. Zbytek podílu (vždycky však většina) připadne na Pentu. Se založením SPV se počítá pro stanice Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. DPP nicméně přiznává, že konkrétní business plány pro jednotlivé stanice zatím neexistují.

Společný podnik bude mít několik příjmů, ze kterých bude splácet několikamiliardový bankovní úvěr. V první řadě půjde o platby od DPP za pronájem a využívání prostor, do podniku by měly plynout i dividendy z jednotlivých SPV. Východy ze stanic budu smluvně zajištěny. Všechny peníze půjdou na splátky úvěru, pokud nebudou stačit, nalije do podniku peníze DPP skrze směnečný program. Tím by měl dopravní podnik převzít od bank věřitelskou roli. Finále má přijít za 15 let, kdy Penta bezplatně převede svůj podíl ve společném podniku na DPP.

„Odvážné řešení to určitě je, jestli je výhodné, to se teprve ukáže,“ reagoval ředitel české pobočky Transparency International David Ondráčka. Podle něj má vedení města možnost vykupovat pozemky za vyšší ceny, chybí mu však odvaha. „Bojí se, že je zavřou,“ dodal Ondráčka. Upozornil mimo jiné na riziko, že společný podnik nebude moci iniciovat vyvlastnění, když se i přes nabídnutou vyšší cenu majitel pozemku odmítne dohodnout. Otázkou je i kontrola podniku nad jednotlivými stanicemi.

Metro I.D, základní údaje. Pramen: DPP
Metro I.D, základní údaje.
Pramen: DPP

Společný podnik bude mít tříčlenné představenstvo, kde jeden člen (předseda) bude nominant DPP a bude zároveň vykonávat funkci generálního ředitele. Gillar přiznal, že už o obsazení této pozice jednal s někdejším šéfem stavební společnosti Hochtief CZ Tomášem Bílkem. V dozorčí radě bude poměr opačný, dva členové budou z DPP. Pro některá rozhodnutí, například manipulaci s pozemky, bude třeba stoprocentní shoda.

Penta se stala adeptem na partnera ve společném podniku s DPP díky vítězství v tendru, ve kterém do finále postoupila ještě konsorcia Geosan a Karlin Group/Ungelt. Založení společného podniku musí schválit rada města Prahy v roli valné hromady DPP. Jednat by o tom měla v úterý.

Podle Gillara si příprava společného podniku už vyžádala zhruba 500 hodin práce externích právníků, a to včetně kanceláře HSP & Partners Květoslava Hlíny, která se do podniku dostala s nástupem hnutí ANO. Dříve pracovala pro Agrofert. Jak zjistil deník Zdopravy.cz, její sazba pro DPP činí 2400 korun za hodinu.

Do samotné přípravy stavby metra D už podnik investoval přes 800 milionů korun, na podzim má začít geologický průzkum za dalších 950 milionů. Provoz má zajišťovat 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího.

1 komentář

Klikni pro vložení komentáře
  • SPV není termín, který by DPP s Pentou vymyslely. Jedná se o oficiálně používaný termín, který se v rámci PPP projektů používá, pro společnou společnost, ve které má podíl soukromý a veřejný sektor. Nicméně je dobré se podívat, také na to, že tyto PPP projekty v ČR končily totálními fiasky. Z původních cca 10 pilotních projektů v ČR, kterých se stát měl účastnit, se nerealizoval žádný. Odstrašujícím příkladem může být aquapark v Olomouci. Záleží, jak je nastavena smlouva, ovšem má-li se vybudovat tolik dceřiných společností, pravděpodobnost problémů je mnohem vyšší.

Newsletter

Partneři


Výběr editora