Doprava ve městě Infrastruktura Železnice Zprávy

Obrazem: Jak se promění areál Smíchovského nádraží po vypuzení žlutých vlaků

Areál Smíchovského nádraží. Autor: IPR Praha
Areál Smíchovského nádraží. Autor: IPR Praha

Developerský projekt společnosti Sekyra Group v oblasti Smíchovského nádraží nabývá konkrétních obrysů. Zájemci si budou moci podobu nové městské čtvrti Smíchov City prohlédnout díky virtuální realitě od zítřka na výstavě v Emauzském klášteře, kterou pořádá Centrum architektury a městského plánování.

Na projekt ale částečně doplatí železniční doprava. První obětí byla před rokem zastávka Na Knížecí, v budoucnu (zhruba do dvou let) má zmizet i takzvané severní nástupiště (nebo také společné nádraží), které jako zázemí využívá dopravce Regiojet. Ten si bude muset najít jiné útočiště. Zmizet má i spojka zvaná Na paloučku, která přes Nádražní ulici napojuje právě severní nástupiště na most přes Vltavu. Správa železniční dopravní cesty bude muset zároveň nově napojit na osobní nádraží trať zvanou Pražský semmering.

Sekyra „zdevelopuje“ zhruba dvacet hektarů, kde mají vzniknou byty pro 3300 obyvatel a devět tisíc pracovních míst v kancelářích, obchodech a restauracích. Počítá se i s občanskou vybaveností a parky. „Projekt Smíchov City je pro Prahu klíčový. Hledáme skrze něj recept, jak ze stovek hektarů dnes nevyužívaných ploch udělat fungující městské čtvrti. Zároveň je to unikátní příklad plodné spolupráce mezi městem, občany a developerem,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová.

Podle vedení Sekyra Group se na projektu podílejí i občané, což už má konkrétní výsledky. „Z diskuze s obyvateli Smíchova vyplynulo, že by občané v nové čtvrti uvítali podélný park místo chystaného bulváru, a tuto změnu jsme do projektu zapracovali. Parkem se díky virtuální realitě na výstavě mohou obyvatelé projít již nyní,“ řekl Leoš Anderle, výkonný ředitel společností Sekyra Group Leoš Anderle.

Kritici nicméně namítají, že využívaná železniční infrastruktura by se neměla rušit. Správa železniční dopravní cesty proto jedná s Regiojetem o možném přesunu jinam, čímž by se kolejiště stalo nevyužívaným a zbytným. To pak otevře cestu k jeho likvidaci. Situaci navíc komplikuje fakt, že pozemky pod kolejemi patří Českým drahám, které se Sekyrou před lety uzavřely příslušnou smlouvu.

 

29 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • No opravdu se nejedná o vypuzení, se žlutými vlaky se zavírala smlouva a oni to moc dobře vědí s tím, že je to na dobu určitou, než se začne realizovat tento develouperský zájem. Takže vypuzení je pouze blamáž od RJ a jeho příznivců na těchto stránkách.

  • Konečně tedy snad dojde k přímému propojení Smíchovského nádraží na pražský semmering bez potřeby dvojité úvrati – proč už taková spojka dávno není?! Severní nástupiště pro osobní dopravu skutečně nemá význam.

    • Čeká se na rekonstrukci Smíchova – teda to je oficiální důvod. 🙂

  • Ve Vršovicích, po bývalém seřaďovacím nádraží, jsou rozlehlé pozemky, dosud vč. kolejiště i trolejí. Snadno lze tam přesunout zázemí pro odstavování a lehkou údržbu ze Smíchova.

  • Taková stupidnost, jednoho dne to bude chybět… a uvidíte důsledky… přesto park bude plný opilců a bezdomovců. Stačí co se dělo, kolika lidem vadilo zrušení zastávky Na Knížecí… přitom taková krásná přestupní stanice (vlak, metro, bus, tram) jen kvůli tomu že na to kašlali to vypadalo tak otřesně (celé ty prostory tam) a teď se lidi nedostanou ani nahoru na Semmering…

    • krásná přestupní stanice a krásný interval vlaků jednou za hodinu (mimo špičku jednou za dvě)

    • Nikde snad není psáno, že opilci a bezdomovci jsou přirozenou součástí parku. Ono bude asi všechno lepší, než to co je tam teď. A přestupní stanice? Mě by zajímalo, kolik lidí to za den použilo. Zapojení Semeringu do Smíchova je rozhodně lepší.

  • Zdravím.
    To nemohl být nadpis trochu jiný tohoto jinak věcného a dobrého článku?
    Třeba po odchodu nikoliv vypuzení???
    Tak tu píšou ultra drážní debilové z ČD a SŽDC o tom ať někdo táhne.
    To je fakt neskutečné co některé lopaty dokážou vypotit v diskuzi…

    • Zdravím též,
      asi mohl. Jenže odchod mám spojen spíš s dobrovolností, když někdo nechce odejít, je vypuzen. Teď neřeším, zda je či není v právu. Přišlo mi to výstižnější.

    • No opravdu se nejedná o vypuzení, se žlutými vlaky se zavírala smlouva a oni to moc dobře vědí s tím, že je to na dobu určitou, než se začne realizovat tento develouperský zájem. Takže vypuzení je pouze blamáž od RJ a jeho příznivců na těchto stránkách.

  • Pohledem ty pozemky musejí mít cenu zlata, ale nezaznamenal jsem, že by se ČD nějak zásadně napakovali..

    A Krnáčová vesele vypráví o nevyužívaných pozemcích, přitom tudy normálně jezdí vlaky a nemají kudy jinudy a RegioJet tu má „depo“ a nemá kam jít.

    A tenhle velekšeft odsere právě RegioJet, kterému vezmou střechu nad hlavou (což se mmj. ČD hodí) a SŽDC, které nařídí, ať za vlastní peníze postaví nové zhlaví, protože Sekyra chce stavět. A Sekyra se směje..

    • Nejen Regiojet ale i samotná SŽDC. V budově pod lávkou sídlí SSZT Praha-západ, SŽE a další, vedle jsou dílny SŽDC… To vše se musí někam přestěhovat.

    • A co ten prvorepublikový, či těsně poválečný, projekt na velké drážní dílny? Jak je to tam s pozemky a možností to nějak realizovat? I třeba bez nějakého extra zázemí oněch dílen, jen kolejiště + to nejnutnější pro údržbu, co jsem viděl nějaký výřez letecké fotky, tak tam nic nestojí.

      Jestli má růst, a měnit se, železniční přeprava, pak bude třeba po letech rušení kolejišť začít budovat nová právě pro odstavování vlaků. Jenže ta budou muset zase vznikat někde na krajích měst jako v minulosti. To že se města nalepla na tratě jaksi není chyba železnic.

    • mirekk:
      Přesně to jsem myslel, možná jsem se špatně vyjádřil. Něco takového ale asi naději na realizaci nemá, že?
      Nejspíš by to chtělo začít uvažovat o nějakém novém zázemí pro železnici v některé z přilehlých obcí, jak pro nákladní, tedy asi spíše někde směrem k Labi, tak pro osobní vlaky. Jinak by to nemuselo dopadnout dobře. Není možné si myslet že při rušení kolejí a vleček může dlouhodobě růst počet vlaků, v určitý moment dojdeme do stavu kdy je nebude kde efektivně odstavit. Nechávat to stát v kterékoliv stanici není prostě možné.

  • To zas bude pěkný průšvih. Lidi si tam koupí byty a pak budou řvát, že jim tam jezdí vlaky a je slyšet rozhlas, vlaky houkaji… Viz. Libeň, ZAhradni město v dobách ranžíru atd.

    • U Libne byl problem jiny, zbourali se objekty, ktere hluk spolehlive odstinili, ale po rekonstrukci trati je klid…

  • Ať už ten Jančura odtamtud vypadne!!! Pokud jsem nedávno četl, tak už dostal od Českých drah výpověď a pořád se tam drží jako veš košile a nechce odejít. Tak a teď mi to jančurovci můžete vytmavit.

    • Není to jen Regiojet. Přes severní nástupiště vede linka ČD z Hostivice na hl. n.

    • nejsem jančura, ale nemám tmu jak ty, co kope do všeho co je dobrý pro lidi. Zeptej se dětí z mateřské kdo je majitel tych kolejí, ale jak ty píšeš tak čd to určitě nebudou.

    • Majitelem té části nádraží jsou opravdu ČD a pár měsíců nazpátek dali Regiojetu výpověď. Jen Jančura se jí jaksi rozhodl ignorovat. Jeden čas se o tom hodně psalo, pak to nějak utichlo. Docela by mně zajímal další vývoj kauzy.

    • Přesně tak, nechápu proč areál neobeženou páskou, za asistence Policie nevyprovodí veškeré neoprávněné osoby a vozy neodtáhnou do pryč. To je tak když se tvoří děravé zákony pro šmejdy…

    • čd patří pozemky, sždc patří koleje. Nevím proč nadáváte jančurovi a né tomu co ten podvod zpeněžil.

    • Jaký podvod? Regiojet využívá i majetek ČD, je tam v nájmu. ČD mu daly výpověď, Regiojet ji nerespektoval (a nerespektuje). A to, že se zrovna v této části Prahy bude stavět nová čtvrt, o tom se mluví snad už 10 let.

    • Petře, nevím o tom, že my dva si tykáme. A dětí z mateřské školky jsem se ptal a věřte mi, že jim je to úplně fuk a ani neví, kde to leží. A co se týče kopání do věcí pro lidi, tak jsem pouze vyslovil svůj názor 😉.

    • Majitelem té části nádraží jsou opravdu ČD – ČD jsou majitelem budov, nikoli kolejí.