Železnice ministerských memorand. Česko a Německo si opět slíbily rychlejší dráhu mezi oběma zeměmi

Vlak alex Praha - Mnichov, Regensburg Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan SůraVlak alex Praha - Mnichov, Regensburg Hbf, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

O lepším železničním spojení do Německa se několik desítek let hlavně mluví.

Ministři dopravy Německa a Česka se shodli, jak důležité je zlepšit železniční spojení obou zemí. Kvůli tomu podepsali memorandum, které má přispět k dobudování potřebné infrastruktury.

Jde o několikátý slib zlepšení železničního spojení. V roce 2009 například tehdejší ministr dopravy Petr Bendl (ODS), kterému současný ministr dopravy Martin Kupka dělal v té době mluvčího, podepsal s německou stranou memorandum o vysokorychlostní trati z Prahy do Drážďan. O dva roky později sliboval rychlejší spojení do Mnichova jako ministr dopravy Vít Bárta.

Obě ministerstva se chtějí soustředit na vybudování vysokorychlostního spojení na ose Praha – Drážďany – Berlín, modernizaci a elektrizaci trati Praha – Plzeň – Domažlice – Norimberk/Mnichov a na zlepšení parametrů spojení Norimberk – Marktredwitz – Cheb – Praha. Ministři také chtějí postupovat koordinovaně při jednáních o získání finančních prostředků na železniční infrastrukturu na úrovni Evropské unie.

Lepší pozice pro vyjednávání o penězích

Naši občané a firmy pociťují každý den nedostatky stávajícího železničního propojení mezi Českem a Německem. Máme v zásadě pouze jedno kapacitní spojení přes Ústí nad Labem, které je už ale mnoho let na hranici svých možností. Je pro nás proto velmi důležité vybudovat nová moderní železniční spojení a jsem rád, že se k tomuto úkolu přihlásila i německá strana, a to i v kontextu připravované aktualizace Spolkového plánu rozvoje dopravních cest,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj společný postup může přinést lepší vyjednávací pozici vůči Evropské unii při zajišťování finančních prostředků.

Přeshraniční mobilita je jedním ze základních kamenů evropské myšlenky. K tomu je ale nutně potřeba odpovídající infrastruktura. V rámci naší dnešní dohody se zaměříme na rozvoj klimaticky šetrné železnice. Chceme zkrátit cestovní dobu mezi Berlínem a Prahou a elektrifikovat jižní spojení z Mnichova a Norimberku. Tím posílíme osobní i nákladní železniční dopravu mezi našimi dvěma zeměmi,“ řekl spolkový ministr digitalizace a dopravy Volker Wissing po podpisu memoranda.

Krušnohorský tunel a rychlejší trať do Bavorska

Ve společném prohlášení panuje shoda na nutnosti postavit nové vysokorychlostní železniční spojení Berlína, Prahy a Vídně, tzv. trať Via Vindobona. Nejvýraznější stavbou nové trati v úseku Drážďany – Praha bude až 29 kilometrů dlouhý přeshraniční železniční tunel pod Krušnými horami. Správa železnic momentálně připravuje soutěž na zhotovitele geologického průzkumu v lokalitě Krušnohorského tunelu. Průzkum by měl být ještě letos zahájen.

Pro zlepšení spojení s Bavorskem je důležité pokračovat v modernizaci, elektrizaci a zkapacitnění trati Plzeň – Domažlice – Česká Kubice – státní hranice – Schwandorf – Mnichov/Norimberk jako dalšího dálkového osobního a kapacitního nákladního železničního spojení. Na české straně se připravuje modernizace úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice. Z pohledu ČR je důležité využití tratě nejen pro osobní dopravu, ale i pro dopravu nákladní, a to v minimálním rozsahu jednoho nákladního vlaku během každé hodiny včetně špičkové (24 párů vlaků rovnoměrně rozdělených během dne).

Ministr Kupka i ministr Wissing se zároveň shodli, že chtějí usilovat i o modernizaci trati Praha – Plzeň – Cheb – Norimberk. „Spojení přes Cheb podporujeme a považujeme ho za perspektivní pro meziregionální dopravní obslužnost mezi Karlovarským krajem a Bavorskem, případně i pro nákladní dopravu z Ústeckého kraje,“ zdůrazňuje Kupka.

Kompletní text memoranda je zde.

Tagy Ministerstvo dopravy praha - mnichov sliby v dopravě spojení Česko - Bavorsko VRT Praha - Drážďany
96 komentářů