Začala výluka na Branickém mostě, nákladní vlaky musejí přes Budějovice nebo Ústí

Branický most, oprava (leden 2024). Pramen: Správa železnicBranický most, oprava (leden 2024). Pramen: Správa železnic

Uzavření mostu znamená pro nákladní dopravce velké komplikace, neboť na nedaleký most na Výtoni nesmějí.

Dvoumiliardová oprava Branického mostu, kterému se někdy přezdívá Most inteligence, dnes dospěla k výluce. Téměř 70 let starý most se během prací dočká i druhé koleje. Jednokolejný provoz by měl být obnoven 1. července, plně funkční trať se otevře 24. října. Oznámila to dnes Správa železnic.

Práce na mostě byly slavnostně zahájeny už loni v polovině července. „Díky stavebním úpravám získá železniční spojení využívané zejména nákladními vlaky druhou kolej, a to až do stanice Praha-Krč. Navýšení kapacity tohoto úseku výrazně přispěje ke zlepšení a zefektivnění dopravy i k celkové modernizaci pražského železničního uzlu,“ uvedla Správa železnic (SŽ).

Po mostě se jezdí od roku 1964. Přestože se budoval jako dvoukolejný, stavbaři na něm nakonec položili pouze jednu kolej. Dosud byl využívaný především nákladními vlaky, v případě mimořádností soužil i pro odklony osobních vlaků mezi Prahou a Berounem. Most byl ve špatném stavu, jak předloni vyplynulo z posledního posudku.

Uzavření mostu znamená pro nákladní dopravce velké komplikace, neboť na nedaleký most na Výtoni nesmějí. Odklonové trasy jsou tak pro nákladní vlaky buď velmi dlouhé nebo kopcovité. Ty hlavní vedou od Plzně jižně přes České Budějovice (triangl v Nemanicích) a severně přes Most a Ústí nad Labem. Zřejmě spíše sporadicky dopravci využijí i trasu z Kralup nad Vltavou přes Podlešín, Hostivici a Rudnou u Prahy do Berouna, která je sklonově náročná. Podrobně se deník Zdopravy.cz odklonům věnoval před Vánoci.

Význam Branického mostu může brzy výrazně stoupnout, pokud by došlo k dalšímu zhoršení stavu mostu na Výtoni.

Tagy Branický most Most inteligence Správa železnic
171 komentářů