Krizová varianta na Výtoni: V případě nouze pomůže provizorní most

Diagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czDiagnostika na Vyšehradském mostě. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Ministerstvo dopravy a Správa železnic mají plán, jak zabránit dopravnímu kolapsu.

Ministr dopravy Martin Kupka v úterý představil další kroky, které mají vést k vyřešení problému s dosluhujícím železničním mostem na pražské Výtoni. I pokud půjde vše podle aktuálního harmonogramu, začne se se stavbou nové konstrukce nejdříve v roce 2027.

Už nyní je přitom most v havarijním stavu, nedávno na něm musela být snížena rychlost a nově se na něm nesmí míjet vlaky. To vedlo k celkovému snížení počtu spojů, které tudy projíždí, a k přesunu lidí do MHD. Některé vlaky totiž nyní končí už na smíchovském nádraží.

SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy

Na mostě funguje dlouhodobý monitoring, který má na případné problémy či únavové trhliny upozornit. Provoz tak může být zastaven ze dne na den, a Praha by tím přišla o klíčové dopravní spojení.

Proto se v rámci příprav projektu počítá i s krizovou variantou. V první řadě Správa železnic (SŽ) spěchá s dokončováním zdvoukolejnění Branického mostu (tzv. most Inteligence), na který se odvede hlavně nákladní doprava a dálkové spoje. Hotovo by mělo být v létě příštího roku.

Pokud by nastal na Výtoni krizový stav, podle Kupky by byl most dočasně snesen a po nezbytně nutnou dobu nahrazen mostním provizoriem. To by mělo zabránit dopravnímu kolapsu.

Správa železnic by se musela obrátit na Správu státních hmotných rezerv, která má pro tyto případy ve skladech provizorní mosty. „Ale to je skutečně nejkrajnější a nejkritičtější varianta, na kterou chceme být připraveni,“ řekl deníku Zdopravy.cz ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar.

Klíčový však bude stav mostu, pokud by se dál zhoršoval, přistoupí se podle něj ke kritické variantě.

Výluka potrvá 20 měsíců

Provoz na mostě však bude muset být přerušen i během výstavby toho nového, jelikož bude veden ve stejné stopě.

Bude hodně záležet na tom, zda se nám podaří spojit stavbu i s opravou celého úseku až na hlavní nádraží včetně celého jednoho tubusu Vinohradského tunelu. Ideálně bychom to chtěli realizovat v rámci jedné výluky,“ vysvětlil Paidar s tím, že by to předběžně představovalo vyloučení provozu na 20 měsíců. Záležet tak bude organizačním harmonogramu výstavby.

Pro odklon dálkových rychlíků se bude využívat Branický most, vlaky na hlavní nádraží tak budou míjet Smíchov. Příměstské linky pak čeká redukce.

Sami však nyní vidíme, jak se to promítá do městské dopravy, takže to vše se nyní musí zohlednit a promítnout do plánů,“ uzavírá Paidar.

Praha píše Kupkovi: Kvůli omezení na Výtoni se nám v metru hromadí lidé, řešte to

Tagy Branický most Smíchovské nádraží Správa železnic tunel Vinohrady Výtoňský most
162 komentářů