Odklony nákladních vlaků oživí Buštěhradskou dráhu, výluka Branického mostu se blíží

Nákladní vlak ve stanici Noutonice. Foto: Ondřej KubalaNákladní vlak ve stanici Noutonice. Foto: Ondřej Kubala

Během hluboké noci by mohly lehčí nákladní vlaky jet přes Výtoň.

Velké komplikace přinese nákladním dopravcům na železnici dočasné uzavření Branického mostu v Praze. Výluka by měla podle posledních informací proběhnout v termínu od 10. 1. do 1. 7. 2024 a i s ohledem na omezení, která platí na železničním mostě na pražské Výtoni, pojede mezi Berounem a Prahou jen naprosté minimum nákladních vlaků. Odklonové trasy pro nákladní dopravce jsou však buď velmi dlouhé nebo extrémně kopcovaté.

Nejvíce se dotkne uzavření Branického mostu dopravce ČD Cargo. „Přepravy jednotlivých vozových zásilek odkloníme trasou z Plzně do Českých Budějovic, respektive Nemanic a dále do Prahy a také trasou z Plzně na Cheb, Most a Ústí nad Labem,“ řekl deníku Zdopravy.cz
Michal Roh z ČD Cargo. To budou i hlavní trasy pro ucelené nákladní vlaky.

Přes Cheb tak pojede například dřevní štěpka z Plané u Mariánských Lázní do Hněvic, přes Nemanice by pak jel například pravidelný NEX z Plzně na Ostravu.

SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy

Sklonová náročnost a úvratě

Železniční fandové často s nadšením očekávají i odklony těžkých nákladních vlaků na neelektrifikovaných tratích s dieselovými lokomotivami. V tomto případě však budou zklamaní, protože většinu odklonových přeprav se budou snažit dopravci zvládnout v elektrické trakci. Pohledem na mapu je nejkratší náhradou za uzavřené mosty v Praze trasa z Kralup nad Vltavou přes Podlešín, Hostivici a Rudnou u Prahy do Berouna. Její sklonová náročnost, tři úvratě na cestě a velmi hustý provoz osobních vlaků kolem Hostivice z ní však dělají neatraktivní cestu, kterou budou dopravci chtít využívat jen sporadicky.

V tuto chvíli tuto trasu využívá dopravce se soupravami o délce 250 metrů a čtyřmi lokomotivami, které jsou spojeny ve dvojících. Z Berouna do Rudné u Prahy je stoupání až 26 promile, což odpovídá normě pro jednu lokomotivu přibližně 300 tun,“ popisuje například specifika přepravy dopravce SD – Kolejová doprava v okolí Rudné u Prahy Jan Nevola ze Správy železnic. Z druhé strany pak jezdí kopcovatým terénem od Kralup nad Vltavou přes Podlešín do Středokluk především palivo pro pražské letiště, ale i patrové železniční vozy s osobními automobily do Jenče či menší počty vozů pro sklady FM Logistic v Tuchoměřicích.

Určitá část odklonů by však mohla v režii ČD Cargo oživit Buštěhradskou dráhu mezi Lužnou u Rakovníka a Žatcem, především přepravy vápenců. „Dieselové odklony lze čekat na trase Beroun-Rakovník-Lužná-Žatec-Počerady. Náročné sklonové poměry, úvratě a omezená přechodnost však neumožní vozbu těžkých vlaků. Situace ukáže, zda se na této trase objeví později i další vlaky,“ doplnil Michal Roh s tím, že pro lehké ucelené vlaky, například vyrovnávky prázdných vozů, které by splnily omezenou přechodnost přes most na Výtoni, by mohlo být možné během hluboké noci využít i cestu přes pražský Smíchov.

Tagy Branický most ČD Cargo odklony Správa železnic
49 komentářů