Vývoj u JHMD: Obnovení provozu koncem léta, lepší nálada v dílně a bufet ve vagonu

Parní lokomotivy JHMD čekají v remíze na svou šanci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotivy JHMD čekají v remíze na svou šanci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

"Zpeněžování majetkové podstaty nebude uspěcháno a nebude tlak na rozprodej majetkové podstaty po částech"

Patnácti zbylým zaměstnancům Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), na které byl koncem května prohlášen konkurs, se pomalu lepší nálada. Vidí totiž, že ještě není vše ztraceno a vývoj směřuje k obnovení provozu. K tomu by mohlo dojít koncem léta nebo začátkem podzimu. Tak popsal insolvenční správce David Jánošík situaci ve firmě na nedávném setkání se soudcem českobudějovického krajského soudu Zdeňkem Strnadem, protokol z jednání byl zveřejněn v insolvenčním rejstříku.

Cesta k obnovení provozu vede přes Drážní úřad, kam JHMD v květnu skrze svou novou dceru Správa úzkokolejných drah podaly žádosti o úřední povolení k provozování dráhy. Úřední povolení k provozování dráhy je základním předpokladem k získání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Teprve po zisku osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy budou moci na jindřichohradecké úzkokolejky znovu vyjet vlaky.

Soudce přitom vyjádřil překvapení, když se od insolvenčního správce dozvěděl, že řízení u Drážního úřadu bylo zhruba na šest týdnů přerušeno, a to z důvodů nedostatků v dokumentaci (špatný elektronický podpis a absence odborné osoby). Odborná osoba chyběla ve vedení Správy úzkokolejných drah po výměně jednatelů. Nově je odbornou osobou Michal Handrejch, který se stal jednatelem. Správní řízení bylo 26. července obnoveno.

Insolvenční správce očekává, že úřední povolení k provozování dráhy by mohla být vydána zhruba v polovině srpna. Následné vydání osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy správce předpokládá během jednoho až dvou měsíců. Na tratě by pak vyjel jiný dopravce, neboť JHMD v polovině loňského října přišly i o osvědčení dopravce. JHMD by novému dopravci na tratích pronajaly lokomotivy a vagony, správce zmiňuje firmy WTT a Gepard Express. „Provoz nesmí být pro majetkovou podstatu ztrátový,“ zní základní podmínka. V zápise je zmíněna „výrazná verbální podpora ze strany samospráv“, kraje ale s jednáním čekají až na zajištění potřebných povolení.

„Pracovníci traťové údržby soustavně a pravidelně procházejí tratě, které kontrolují, a případně oznamují závady či jiné nedostatky na tratích (zatím drobného charakteru), aby nedošlo ke znehodnocení majetku. Nic závažného na tratích signalizováno není,“ stojí v zápisu.

Na jednání byly zmíněny i další činnosti, jejichž účelem je vydělávat a krýt výdaje majetkové podstaty. „Snahou je mít příjmy nejméně na úrovni výdajů a udržet tak podnik v provozu. V provozu je dílna, která má zakázky do konce roku a výdělek bohatě pokryje provoz dílny, přičemž zbývají prostředky i na pokrytí dalších nákladů majetkové podstaty,“ stojí v zápisu. V dílně pracuje zhruba deset zaměstnanců, kteří rovněž udržují i vozový park dopravce.

Další příjmy generuje ubytování, kde správce hlásí využití služby Booking.com a výrazný nárůst poptávky. „Všech šest apartmánů ve třech objektech je maximálně vytíženo,“ sdělil soudci. Vrátili se i zahraniční turisté. Firma i díky opětovnému připojování budov k elektřině hodlá ubytovací kapacity rozšiřovat. Znovupřipojení k elektrické síti pak „umožňuje úvahy o dalším zdroji příjmů: tisku historických jízdenek“. Dodávky zajišťuje Beskydská energetika.

„Zdrojem příjmů je také zprovoznění jednoho z vozů jako bufetu s občerstvením na nádraží v Jindřichově Hradci, v němž se mimo jiné zužitkovávají zásoby navezené z bývalé kavárny provozované JHMD,“ píše se v protokolu.

Insolvenční správce také potvrdil dohodu s věřitelským výborem, že „zpeněžování majetkové podstaty nebude uspěcháno a že nebude tlak na rozprodej majetkové podstaty per partes“. Podnik je podle něj finančně stabilizován a nejsou obavy o znehodnocení majetkové podstaty.

Na účtu majetkové podstaty se aktuálně nachází zhruba 3 miliony korun, dalších 1,15 milionu je v úschovně u okresního soudu. Zároveň probíhá inventura majetku a bude zajištěno jeho ocenění. Následně bude způsob a forma zpeněžení projednána s věřitelským výborem. Soud již dříve uvedl, že firma dluží kolem 360 milionů korun, číslo se ale může měnit v závislosti na nových či odmítnutých přihláškách věřitelů.

Tagy insolvence JHMD JHMD Správa úzkokolejných drah
47 komentářů