Vídeňské elektrotaxíky se budou automaticky dobíjet při čekání na stanovištích

Vizualizace dobíjení elektrických taxíků, Vídeň. Vizualizace eTaxi © ALT/SHIFTVizualizace dobíjení elektrických taxíků, Vídeň. Vizualizace eTaxi © ALT/SHIFT

Řidič spustí stisknutím tlačítka konektor z podvozku, spojí se s nabíjecí platformou, a tím začne nabíjení vozidla.

Vídeňská radnice chce během dvou let zabudovat na osmi stanovištích a do 56 vozidel taxi systém automatizovaného nabíjení. Cílem je usnadnit přechod taxislužeb ze spalovacích pohonů na elektřinu. Taxíky se budou nabíjet stiskem tlačítka na přístrojové desce, bez ručního zapojování kabelů nebo zajížďky na dobíjecí stanici. Podle vídeňských radních jde o průkopnický projekt.

Na stanovištích taxi bude zabudována nabíjecí deska Matrix Charging Technologie. Jakmile elektrický taxík zajede na stanoviště, spustí řidič stisknutím tlačítka konektor, který se vysune z podvozku, spojí se s nabíjecí platformou, a tím začne automatizované nabíjení vozidla. Řidič při tom nemusí vystupovat z automobilu a manipulovat s dobíjecím kabelem ani vyhledávat dobíjecí stanici.

„Vytváříme zde ukázkový mezinárodní projekt, který může udržitelně změnit městskou dopravu. Vídeň je vzorovým městem v oblasti klimatu a vydává se touto cestou jako první. Z přechodu na elektrickou taxi-flotilu ve Vídni profituje celé město a jeho obyvatelé. Snižujeme tím emise i hluk a zvyšujeme kvalitu ovzduší v našem hezkém městě,“ uvedl za vídeňský magistrát radní pro hospodářství Peter Hanke.

Potřebnou infrastrukturu ve Vídni vybuduje a bude provozovat městský energetický podnik Wien Energie. Ten zároveň slíbil pro dobíjení taxíků zajistit elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů. Do iniciativy se zapojil i Štýrský Hradec, kde se infrastruktury ujme místní Energie Graz. Součástí projektového konsorcia jsou i hospodářské komory obou měst, výrobce Easelink, místní taxislužby, půjčovna elektromobilů, výzkumné a odborné agentury, motoklub ÖAMTC a automobilka Hyundai.

Nápad vznikl v rámci programu Zero Emission Mobility Implementation klimatického a energetického fondu rakouské spolkové vlády. Projekt získal finanční podporu do poloviny roku 2024. Iniciativa mimo jiné odráží cíl spolkové vlády, aby všechna vozidla taxi v Rakousku, která budou uvedena do provozu od roku 2025, měla pouze bezemisní pohon.

Tagy taxi Vídeň
23 komentářů