Autobusy Zprávy

Velké autobusové klání na jihu Čech: Útok Arrivy, nezájem Transdevu

Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj v úterý definitivně uzavřel příjem nabídek od autobusových firem, které se snaží získat smlouvy na příštích deset let. Oficiálně zatím žádné oznámení nevydal, podle zjištění deníku Zdopravy.cz ale má v celkem sedmi souborech zhruba tři desítky zájemců. Reálně jich ale je méně, neboť řada firem usiluje o více souborů.

O průnik do kraje se snaží Arriva, která podala nabídku ve všech sedmi souborech. Ty zhruba kopírují jihočeské okresy. Naopak nový hráč na českém trhu Transdev, který nedávno ovládl Moravskoslezský kraj, se do jihočeských soutěží nepřihlásil. Podle předpokladů se o obhajobu svých výkonů hlásí „domácí“ skupina Jihotrans i jihlavský ICOM. Obě skupiny jsou největšími dopravci na jihu Čech; ICOM nyní usiluje o čtyři oblasti. Účast se dá předpokládat i u dalších místních firem ÖBB-Postbus (ČSAD Autobusy České Budějovice/busem) a Comett Plus.

Nad jinými hráči zatím visí otazník, což se týká především firem ze skupiny podnikatele Zdeňka Zemka Z-Group. „Můžu sdělit pouze to, že o oblast Jihočeského kraje se dlouhodobě zajímáme bez ohledu na probíhající výběrové řízení, nicméně konkrétnější informace v současné době nebudeme poskytovat,“ sdělil na dotaz mluvčí Miroslav Slaný. Podle informací deníku Zdopravy.cz se o krajské zakázky uchází BusLine. Firma na dotaz k účasti nereagovala.

Dopravci mohli podat nabídku pro jednu či více oblastí. Celkový roční nájezd podle smlouvy je 20,87 milionu kilometrů. Celkový objem zakázek se odhaduje na deset miliard.

Stávajícím dopravcům vypršely desetileté smlouvy už loni v prosinci, kraj je ale prodloužil o další dva roky, aby získal čas na přípravu nového modelu. Kraj tendr vypsal loni v červenci, původní uzávěrka pro nabídky byla 13. srpna 2019, neustále se ale odkládala. Vítězové měli být podle plánů vyhlášeni do konce loňského roku. Není tak jasné, zda se při současném skluzu stihnou připravit a vyjet koncem příštího roku, zvláště dojde-li na tahanice u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Jednotlivé provozní oblasti a roční objem výkonů v km

Provozní oblast České Budějovice 3 840 009

Provozní oblast Český Krumlov 2 626 381

Provozní oblast Jindřichův Hradec 3 650 654

Provozní oblast Písek 2 432 577

Provozní oblast Prachatice 2 606 546

Provozní oblast Strakonice 2 633 424

Provozní oblast Tábor 3 083 954

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Ramert

aaa, helemese BuznaLine je ve VŘ, takže opět stejně jako všude jinde: buď mi tu smlouvu dáte, nebo to řeknu tatínkovi ÚOHS a ten vám vyhlásí válku…

Bývalý autobusák

Doufám, že se udrží stávající tradiční dopravci!

Václav

Doufám, že v podmínkách na provozování dopravy je závazek zapojit se do IDS. Dneska, když jedu autobusem do práce, musím vybírat, kterým dopravcem pojedu, aby mi uznal předplatní kupon.

Josef Petrák

To tříd bude umět SJT autobusy, než IDS JčK nabízet plnou integraci.

jarda V.

osobně mě překvapuje s jakou kuráží tady u nás, (českébudějovický a českokrumlovský okrsek) Jihotrans – v závorce GW-Bus investoval do nového vozového parku když mu bude končit smlouva, takže indicie je jasná, je dohodnuto a bude z toho taškařice.

Jan Sůra

Jasně, šest firem v jedné oblasti se za této situace domluví na ceně…

Arrivák

Držíme palce Arrivě.

Honza

Jen to ne. Pevně doufám, že se Busem co nejvíce udrží.

PetrB

Tak vzhledem k tomu jake panuji zpratelene vztahy mezi krajem a Jihotransem tak nejspise Jihotrans o sve pole pusobnosti neprijde. A tak je to na jihu Cech od veky veku: ja na kamarada a kamarad na me…

Jan Sůra

Jak může jedna firma v soutěži s nabídkami podávanými elektronicky ovlivnit zadavatele? Chápu, že u části jihočeských držitelů režijek je GW v nemilosti, ale nechcete se jít raději léčit?

LiborV

Předpokládám, že se alespoň v jedné oblasti podaří uspět Arrivě. Má a bude mít dostatek starších vozů splňujících podmínky výběrového řízení. Transdev je s novými vozy cenově nekonkurenceschopný. Umím si představit, že i Commet bude umět nabídnout dobrou cenu. Z vyjádření Z-Group lze usuzovat, že jsou ve výběrovém řízení přímo oni nebo nějaký menší lokální partner, do kterého by majetkově vstoupili až v případě úspěchu.

Apollo

A nebo Transdev čeká co bude s Arrivou v kuloárech se šušká že by provoz Frantici od Němců koupily. A stejně u arrivy není o co stát pod současným vedením

noerf

Bude to zajímavé, protože třeba táborský comett se může opřít o MHD v Táboře, podobně Sttrans navíc obě tyto firmy jsou částečně vlastněné svazky obcí v dané lokalitě. A GW bus patřící do stejné skupiny jako GWTR dokázala v tendru na vlaky v kraji porazit ČD. Takže jediná reálná šance na průlom je v regionech autobusů pod značkou busem (Český Krumlov, Písek, Prachatice), kde si současná firma může pomoci provozem MHD v Písku.

Kryšpín Jankovec

To mi teda vysvětli jak se comett může opřít o MHD tábor. To v tom nehraje vůbec žádnou roli. Podobně Busem nebo Sttrans co zmiňuješ.

noerf

Kryšpín Jankovec: Jednoduše, Comett má jeden areál, kde má autobusy pro MHD i linkové autobusy, čerpací stanici, servis. A provoz areálu něco stojí (správa budov, energie, opravy) a nikdo nepozná, jestli tyto činnosti platí z provozu linkových autobusů, či MHD. Kdežto nový dopravce si to bude muset postavit nebo pronajmout.

Jan Mahdal

BusLine se sice nepřihlásí, za to se ale odvolá:-)

Jiří 3

Na to sázková kancelář Tipsport vypsala kurz 1,12.

LiborV

To je již taková tradice 😉.

Iva D.

A ještě sázkové kanceláře vypsali kurz 1.11 že jim ÚHOS vyhoví, protože třeba nabídka nebyla vypsána správnou velikostí písma.

Jiří 3

A 1,15 na to, že bude neoznámená změna druhu papíru z klasického na ruční z Velkých Losin.