Třicet let sloužila jako zahradní domek. Teď se historická tramvaj č. 16 vrací do Olomouce

Olomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš Klapal

Veřejnost bude mít možnost si vůz prohlédnout příští rok během oslav 125 let městské dopravy.

Do Olomouce se po 24 letech vrací historická tramvaj č. 16, která byla od roku 1999 uložena v depozitáři Technického muzea v Brně.

Památkově chráněný vůz má za sebou pozoruhodnou historii, v Olomouci začal cestující vozit v roce 1914 a na zdejších tratích fungoval až do roku 1956. Poté přes třicet let sloužil jako zahradní domek, než se v 90. letech dočkal renovace a návratu na koleje.

„Vůz byl z důvodu nedostačující kapacity olomoucké vozovny uložen od své renovace v roce 1999 v depozitáři. Po dokončení stavby haly odstavů Jeremenkova jsme se domluvili na přesunu tramvaje zpět do Olomouce,“ popsal místopředseda představenstva olomouckého dopravního podniku Pavel Zatloukal.

Právě v nové vozovně bude nyní tramvaj umístěna, veřejnost dostane možnost si ji prohlédnout příští rok při příležitosti 125. výročí tramvajové dopravy v Olomouci.

Tramvaj s evidenčním číslem 16 byla spolu s dalšími třemi vozy vyrobena v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Šlo o první tramvaje objednané přímo městem poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy.

Třicet let v zahrádkářské osadě

V druhé polovině padesátých let byla tramvaj vyřazena a vozová skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje za manipulační poplatek odprodána do soukromých rukou. Dopravní podnik pustil tramvaj na třicet let ze zřetele. Až ve druhé polovině 80. let sešlou karoserii objevili tramvajoví nadšenci v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.

„Původní vozovou skříň roku 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve byla umístěna na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 došlo k převozu karoserie do hangáru na letiště v Neředíně a poté byla tramvaj ve dvou etapách renovována,“ doplnil příběh tramvaje Miroslav Bureš, který se zabývá historií městské hromadné dopravy v Olomouci.

Renovaci se podařilo dokončit v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu v tramvají v Olomouci. V tom samém roce se také tramvaj přesunula do depozitáře v Brně. V Olomouci se potom vůz objevil ještě o deset let později, na jaře 2009 se zúčastnila oslavy 110 let tramvají v Olomouci.

Olomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Erik ŠmerdaOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16, vůz pro nekuřáky, zákaz plivání. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalOlomoucká historická tramvaj č. 16. Foto: Lukáš KlapalHistorická tramvaj č. 16 před olomouckým hlavním nádražím. Zdroj: DPMO
Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO historická tramvaj
7 komentářů