Olomouc plánuje koupit 20 elektrobusů, nahradí diesely

První a zatím jediný elektrobus DPMO, SOR NS 12. Zdroj: DPMOPrvní a zatím jediný elektrobus DPMO, SOR NS 12. Zdroj: DPMO

Pro elektrobusy bude nutné vybudovat nabíjecí infrastrukturu, zprovoznění se předpokládá do konce roku 2027.

Dvacet elektrobusů se chystá koupit olomoucký dopravní podnik v rámci své dlouhodobé strategie rozvoje. Nové autobusy mají nahradit starší dieselové vozy. Náklady na vozidla i infrastrukturu mají částečně pokrýt dotace.

Z možností bezemisních pohonů by v podmínkách olomoucké MHD přicházely v úvahu vodíkové autobusy, nebo elektrobusy s průběžným dobíjením. Elektrobusy s nočním dobíjením byly vyhodnoceny jako nevhodné zejména kvůli potřebě vysokokapacitní baterie, která snižuje užitečné zatížení, a tím i obsaditelnost vozidla.

Po porovnání provozních nákladů vodíku a baterie s průběžným dobíjením byla jako ekonomičtější zvolena druhá varianta. Její výhody v porovnání s ostatními uvažovanými variantami spočívají v olomouckých podmínkách mimo jiné v teoretické možnosti využití měníren jako nabíjecích bodů. Rovněž lze zakázku pojmout jako kompletní systém a nevyvstává nutnost úpravy opravárenských prostorů.

Konec salámové metody. Olomouc už nekupuje tramvaje po jedné, dopravní podnik vypsal soutěž na devět

Chybějící infrastruktura

Bude však potřeba vybudovat infrastrukturu dobíjecích stanic na trase i na odstavné ploše pro noční balancování baterií. Do konce roku se proto dopravní podnik chce zúčastnit dotační výzvy. Ta by měla pokrýt 35 % nákladů.

Kromě existující odstavné plochy na Dolní Hejčínské, kde by se elektrobusy dobíjely přes noc, se jako možná nabíjecí místa uvažují areály na Fibichově, Tržnici, Tabulovém vrchu, u Farmaku, Šlechtitelů a Řepčín.

Uvažované lokality dobíjecích stanic elektrobusů DPMO. Zdroj: DPMO

Uvažované lokality dobíjecích stanic elektrobusů DPMO. Zdroj: DPMO

Dobíjecí stanice se plánují v místech, kam zajíždějí kloubové autobusy (linky 16, 17 a 19), a tomu odpovídá i předpokládaná skladba nových elektrobusů.

Dopravní podnik chce pořídit patnáct 18metrových a pět 12metrových vozů, náklady na ně by měla z velké části pokrýt dotace z operačního programu Doprava 3.

Předpokládaná výše dotace na 20 vozů je 243 milionů Kč. DPMO chce vypsat tendry na dodavatele vozidel i infrastruktury zároveň, a to pravděpodobně během roku 2024. Podle podmínek operačního programu musejí být elektrobusy v provozu do konce roku 2027.

Při plánovaní se Olomouc inspiruje u ostravského dopravního podniku, který disponuje 32 elektrobusy. DPMO doposud provozuje pouze jeden elektrobus, SOR NS 12 vyrobený v roce 2018. Flotila 78 dieselových autobusů je kompletně pod vlajkou Solarisu.

Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO elektrobus Olomouc
3 komentáře