Životnost maximálně pět let. Olomouc řeší, co s tramvajovou tratí do Hodolan. Hrozí i její uzavření

Tramvajová trať v Hodolanech. Foto: Google Street ViewTramvajová trať v Hodolanech. Foto: Google Street View

První studie doporučila namísto uzavření kompletní modernizaci za více než čtvrt miliardy korun.

Modernizaci za 274 milionů korun doporučili městu autoři studie ohledně budoucnosti tramvajové trati mezi olomouckým hlavním nádražím a čtvrtí Hodolany. Ta je kvůli špatnému stavu na hranici provozuschopnosti.

O dalším postupu informovalo město v tiskové zprávě. Studii zpracovaly příslušné odbory magistrátu a Dopravní podnik města Olomouce. Ve hře je nyní několik variant – celková modernizace s evropskou dotací nebo jen oprava tramvajového svršku, případně pouze lokální oprav. Vyloučeno ale není ani úplné uzavření trati. Dopravní podnik preferuje modernizaci s opravou tramvajového svršku i spodku a novými zastávkami.

„Musíme si ujasnit, kam a kdy se chceme posunout,“ řekl primátor Miroslav Žbánek. Připomněl, že samotná komunikace patří státu, nikoliv městu, stejně jako most přes řeku Bystřici a že bude nutné jednat s Ředitelstvím silnic a dálnic.

Příprava bude podle primátora Žbánka složitá, protože se jedná o důležitou dopravní tepnu, jejíž uzavření zkomplikuje provoz. „Přitom nemůžeme čekat na dobu, než vznikne souběžná rychlostní tangenta na Šternberk, ale životnost trati je zároveň odhadnuta jen na pět let,“ řekl primátor. Dopravní podnik proto musí počítat i s variantou, že by tramvaj při rekonstrukci měla konečnou u autobusového nádraží.

Trať vede ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu a Edisonova. Zprovozněna byla v roce 1957 a její poslední velkou rekonstrukci dopravní podnik provedl v roce 1983, takže nyní už je na konci životnosti.

Částka za modernizaci by mohla podle odhadů činit 274 milionů korun, ale více než tři čtvrtiny nákladů by pokryla evropská dotace. V případě opravy svršku, který by technickou situaci vyřešil jen v horizontu let, by město muselo vynaložit 194 milionů zcela ze svého rozpočtu. Aby se město mohlo o dotaci ucházet, musí modernizaci projekčně připravit a provést do konce roku 2028. Nebo riskovat odsunutí do doby, až budou známé dotační podmínky z nového programového období fondů Evropské unie po roce 2027.

Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO Hodolany Olomouc
64 komentářů