Infrastruktura Železnice Zprávy

Správa železnic vypověděla smlouvu firmám Cedop a Egis k rychlotrati do Drážďan

VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Příprava vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany se komplikuje. Správa železnic vypověděla smlouvu se zhotovitelem studie proveditelnosti, kterým je česko-francouzské sdružení Cedop/Egis Rail. Studie je těsně před dokončením. Informaci přinesl server iDnes.cz.

Podle mluvčí Správy železnic jde o částečné odstoupení od smlouvy, která byla uzavřena v březnu 2017. „Zhotovitel v průběhu zpracování díla opakovaně neplnil řádně povinnosti vyplývající ze smlouvy, zejména pak smluvní termíny a smluvní rozsah prací. O těchto porušeních byla vedena korespondence,“ uvedla Friebová. Správa železnic bude podle ní vymáhat i smluvní pokutu, její výše se bude teprve upřesňovat. „Odstoupením není ohrožena spolupráce s Deutsche Bahn. Potřebné podklady a materiály zajistí Správa železnic vlastními silami,“ dodala mluvčí.

V lednu přitom státní správce železnic slavnostně ukončil zpracování první etapy studie a uvedl, že zpracování podkladů pro další přípravy mnohamiliardové stavby bude hotové letos v červnu. Z první etapy studie mimo jiné vyplynulo vedení trati skrze Ústí nad Labem, s čímž se původně nepočítalo. Podle původních plánů měla VRT procházet západně od města u Chabařovic a fakticky tak kopírovat dálnici D8.

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy
Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

„Ano, můžu potvrdit, že projekt má bohužel zpoždění. Primárně vzniklo skoro půlročním přerušením prací na pokyn ministerstva dopravy,“ reagoval pro iDnes.cz Petr Šlegr z Cedopu. Stále přitom věří, že existuje prostor pro dohodu a že sdružení bude bude moci studii dokončit. Podle Cedopu je totiž už z­ 95 procent hotová. Jakákoliv jiná varianta by podle Šlegra vedla k ­dalším průtahům.

Podle Správy železnic se ukončení spolupráce s Cedopem neprojeví na zpoždění nejsledovanější části projektu rychlotrati, kterou je 26 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami. Jak ale píše iDnes.cz, u ostatních částí svazuje odklad resortu dopravy ruce. To se týká například úseku přiléhajícího k hlavnímu městu, kde je problém s dostatečnou šířkou území pro plánovanou trať.

Plánovaná stavba totiž dělá čáru přes rozpočet obcím, které se v blízkosti budoucí stavby nacházejí, případně které plánovaly vlastní výstavbu. Nejpalčivější problém je v okolí Hovorčovic a Líbeznic, kde rezerva pro železniční spojení vede zastavěným územím – tam bude nutné koridor posouvat.

87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pravdepodobnost

Cesky VRT je jako americka cesta na mars. V dobe kdy jsem se narodil prohlasovali ze „za dvacet let tam jsme“ a az me zahrabou tak urcite v ten den nekdo pronese ze vse jde podle planu „za dvacet let tam jsme“.

Martin

😀

Radek

Bohužel. Ono bude zázrak, jestli se postaví něco z VRT Praha – Ostrava.

PeHo

Moje teorie polo-insidera:
1) studie vycházela příliš dobře, což nezkousnul pan Sosna z ministerstva. Říká se, že on byl za tím přerušením na půl roku, protože mu výsledky přišly příliš optimistické.
2) ve studii se navrhlo nějaké řešení, které boří jinou investici na kterou si už někdo dělal zálusk
3) navržená trasa jde přes nějaký „špatný pozemek“
Vím, že hodně zakázek „tradičních dodavatelů“ má zpoždění a evidetně to problém není. Proto hledám zakopanýho psa jinde

Jiří Kocurek

Hádám, že SUDOP by to u soudu ustál. Přecijenom pokyn z ministerstva je holt vyšší moc, tudíž za takové zpoždění nese vinu ten, kdo práce nakázal přerušit.

Lemmy

Šotoušek spekulující o zlé konspiraci proti VRT, jak komické.
To, že už předchozí výstupy studie stály za pendrek, protože dodavatel je garážovka o dvou lidech, vám zřejmě uniká…

Jiří Šrámek

Garážovka? Docela velká garáž.
Egis: https://www.egis-group.com

Jakub Krčín

Cedop je garaz

Martin

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1596474

Zde je smlouva… No nic, je to vypovezene, tak se zacne znova…

Milan alias Skeptik

Vsadil bych trenky, že hraniční tunel bude jednoho krásného dne dokončen a vlaky budou sjíždět u Ústí nad Labem, na navazující úsek VRT směr Praha se bude čekat dalších X let.

Radovan Komínek

Zajímalo by mne porovnání s jinými přeshraničními úseky VRT v Evropě, zda se někde dosahuje intenzita 20700 osob denně, která je ve studii v úseku na státní hranici uvedena. Znamená to zhruba každou půl hodinu v obou směrech 300 lidí na vlak mezi 4. a 23. hodinou. Takto zřejmě bude na věc pohlížet i ten, kdo bude posuzovat udělení dotace. To co je v Evropě teď, u nás za 20 let může být, takže jako příklad se to dá určitě použít.

R2R2

Bylo by to zajimave, ale neda se predpokladat, ze co je v Evrope dnes muze byt u nas za 20 let, kazdy preshranicni styk je jiny, minimalne jsou zeme ruzne velke, lidnate s ruznou krajinou a ekonomickou urovni, za 20 let muzeme posunout ekonomickou uroven, ale ostatni se prilis nezmeni. Osobne bych vytizeny usek VRT hledal mezi Spojenym kralovstvim a Francii, coz je zaroven ilustrace toho, ze nemuzeme cekat, ze za 20 let je v tomto dozeneme, pocet obyvatel nam tu asi nekolikanasobne nenabobtna, z Prahy se nejspis nestane mesto vyznamu Parize nebo Londyna i kdyz v mezicase zbohatne tak… Číst vice »

Honza Vrba

Neříkám, že by se stala Praha Paříží nebo Londýnem, avšak mohla se (ČR, Praha) více v minulosti snažit být atraktivní v souvislosti s očekávanou migrací společnosti způsobenou Brexitem. Ano, lákalo se články o perfektní české dopravní infrastruktuře, jen nevím kterou měly úřady na mysli…

Vladimír Bílý

… a nebo stačí srovnání s tím, co tam jezdí teď. Čili, aby se to postavilo, musí se tam napsat desetinásobek současného stavu, jinak to nevyjde.

Laik

To se mi nějak nezdá.

Démon

Pokud je to celé špatně již od začátku, co s tím?
Nechápu, proč se ve SP neuvažuje VRT přes letiště V.H. ve spojení s Novým Spojením 2. 3 mouchy jednou ranou, úspora času a kapacit stavebních firem. I kdyby to měl být tunel z Bubnů do Ruzyně, kdy by byl velký terminál.

Daniel Mach

Nevím, proč tahat na letiště VRT i místní spojení (trať z Masaryčky do Kladna). To tam bude větší nádraží než ta Masaryčka. Ale když už, tak by bylo lepší tam táhnout VRT na Plzeň. Nebo ještě někdo věří tunelu do Berouna?

XXXD

Tak alespoň se už vybrala varianta, kterou se budeme zabírat, samozřejmě k otevření tunelu je ještě daleko, ale pokud by VRT na Plzeň vedla přes letiště tak by se také nějaký tunel musel postavit, byť možná ne v takové délce. Ono obecně bych neřekl, že je problém v tunelu jako takovém, ale v tom že je to novostavba a s těmi to jde na české železnici dost ztuha.

Kirak

Jiří Kocurek

Praha – Plzeň přes letiště? Ze Smíchova? Tato křivka se nazývá chalupoida.

XXXD

Obávám se, že jste si to nějak popletl. Pokud by se dělala VRT přes letiště tak by pro ni bylo třeba udělat tunely pod centrem (varianta kterou prosazuje Hospodářská komora ČR), což je v podstatě v rozporu s NS2. Nemá smysl dávat pod zem VRT i příměsto.

Michal Štěpán

Mě by spíš zajímalo, co si tím vypovězením smlouvy Správa železnic pomůže, když je údajně hotovo 95%? A je úplně jedno jestli je to ve skutečnosti třeba 80% nebo 98%, prostě je to ve vysokém stupni dokončenosti. To si jako Správa železnic představuje, že to zadá někomu jinému a ten to začne celé projektovat od znovu? Zpoždění se dějí. Já osobně neznám, žádný projekt v jakékoliv oblasti (letectví/železnice/silnice), který by byl dokončen dříve, než 33% času po původním termínu. Ale jestli tady chce někdo ještě větší zpoždění, tak prosím. Upřímně, stejně nejdůležitější součástí celého spojení je ten tunel pod Krušnými… Číst vice »

F. K.

K čemu je 95 % díla, když se to nedá použít?

Martin

Muzu sem dat prezentaci od SZDC, kde uz je i navrh novych trati a propojeni, etapizace…
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/58075501/1_Studie+proveditelnosti+Praha+-+Drazdany_SZDC_CZ/d2a2da6e-bc26-4442-a936-5f3a8bec71b3
Celou studii proveditelnosti jsem nenasel, ale spise v tom vidim politiku,…

Martin

Jinak cela studie mela byt podle clanku z 29.1.2019 hotova v cervnu 2019… tak jestli to ma zpozdeni 1 rok… tak proc ne… ale i HK nechce tohle trasovani a lobuje za zmenu…

Rodney

No ona SŽ má dost větší zpoždění v jiných projektech, které všichni známe. Trať Brno-Přerov měla být už dva roky postavená. V současnosti je plán rok 2031. Z toho by si měly vyvodit důsledky.

Alois N.

Není to tak jednoduché. Ne vždy je chyba na straně SŽ.

Martin

Ani ja nechci tvrdit, ze je problem na strane SZ…

Vladimír Bílý

Vadí mě, že se neposuzuje varianta vedení přes letiště. Nikdo si zatím nevšiml, že tunel přes středohoří je výrazně delší, než česká část tunelu krušnohorského (cca 16 km vs. 11 km). A přepravní prognóza přeshraničního úseku by mohla vyjít snad jedině, pokud by byla tou dobou už hotová VRT do Vídně se zatáčkou u Brna. Taktéž chybí informace nejdůležitější a to přepravní prognóza nákladu, kvůli kterému se to celé staví.

Martin

Uprimne, tunel pres stredohori bude lepsi varianta nez povrchova… jiste zkusenosti s D8 bych nebral na lehkou vahu…
Jinak jde o dve velmi odliste stavby ve velmi odlisnych geologickych podminkach,…

Vladimír Bílý

Kde vidíte nějakou zmínku o povrchové variantě? Komentujete (a X lidí plusuje) něco, co nebylo zmíněno. Jen připomínám, že se tu má dělat vnitrostátní 16 km tunel, což je větší darda, než naše část tunelu krušnohorského, který mají stejně zajistit celý němci.

Martin

Psal jste o tom, ze si nikdo nevsiml, ze je Litomericky tunel pres stredohori delsi nez ceska cast tunelu krusnohorskeho? K variante pres letiste jsem se nevyjadroval, a k nakladum take ne, pac ty maji svou trat, ale samozrejme budou vyuzivat i tunel ve stredohori… https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/58075501/1_Studie+proveditelnosti+Praha+-+Drazdany_SZDC_CZ/d2a2da6e-bc26-4442-a936-5f3a8bec71b3 Jaky jiny duvod melo to, ze jste je zminil? Myslel jsem, ze diky cene a pak nevim v cem je vetsi dardou, kdyz to je snazsi teren a naklad bude rozhodne nizsi… Natoz jeste vezmeme v uvahu, ze v podzemi je mensi riziko sporu a odvolani… My jsme jedinou zemi, kde mame velky problem… Číst vice »

Vladimír Bílý

Problém s kapacitou je na německé straně, kde se potkává náklad se silnou osobní dopravou. Náš příhraniční úsek je pro náklad v podstatě volný. Také problém s hlukem je u němců. Čili němci potřebují postavit krušnohorský tunel a zbytek je jim buřt. Pokud jej mají celý zajistit, tak taxisův příkop celé VRT na Dresden je pak náš vnitrostátní 15 km tunel pod Středohořím! O něm však zatím nikde ani zmínka. Jen to jsem chtěl upozornit.
A ještě poznámka k prezentaci SŽ. Prezentovaná jízdní doba Praha – Ústí 25 minut by znamenala v úseku Prosek-Ústí průměrnou rychlost okolo 300 kmh:-)

Martin

Puvodne se pocitalo s rychlosti 350km/h v celem useku, ale stredohorsky (litomericky) tunel ma byt jen na 250km/h,… Ja tak nejak ted stredohorsky tunel vidim ve vsech prezentacich, i te od SZ… Po prijeti francouzskych norem mame uz snizenu max. na 320km/h a vlaky pojedou cca jen 300km/h do Litomeric a od tam az do Usti 250km/h aniz by to michali s ostatni dopravou (nakladni vlaky v Litomerickem budou spise vyuzivat okna mezi VRV, jinak mohou po puvodni trati), uz jsem nekde zahledl jizdni dobu 32min… ale nevim kde… Jasne, ze o tom tunelu se moc nemluvi, ja bych rekl,… Číst vice »

Jan Schmidt

Vy jste to viděl, že hodnotíte?

R2R2

V 95 % zpracovani muze byt zjevne, ze studie nevychazi dle prani zadavatele, v takovem pripade muze byt vhodne ji zrusit a nechat vypracovat novou nekomu, kdo dokaze dodat „spravne“ vysledky.

Luděk S.

Přesně tak. A tím jediným správným je… Hádejte kdo?

F. K.

Ono se stačí podívat do prací, které odevzdali dříve. Nic víc nepotřebujete.

Lemmy

Na to je pan robot moc líný a navíc to nesedí do šotoušských konspiračních teorií, že všichni škodí CEDOPu…

Jan Schmidt

Do kterých?

Aznoh

Evidentně už SŽ neměla jinou možnost. K tomuto kroku u SŽ obvykle nedochází, vždy je snaha se s dodavatelem dohodnout. Ať už se jedná o zpoždění nebo chyby v plnění. Přesně jak píšete, na SŽ si jistě dost dobře uvědomují, že vypovězení nedodělané zakázky znamená velké zdržení v přípravě této větve VRT. A určitě udělali vše pro to, aby od CEDOPu dokončenou studii získali. Ale evidentně to CEDOP nedal. A SŽ už muselo přistoupit k tomuto krajnímu kroku. Docela ostuda pro CEDOP.

Petr

Taky to tak vidím. Kdyby to bylo po prvním zaváhání ze strany Cedopu a šlo zpoždění kvůli „pokynu MD“, tak by to tak Cedop určitě nenechal a brojil proti tomuto vypovězení. Již i kvůli referencím. Proto to vidím stejně jako Aznoh… Nicméně to je škoda…

Jan Schmidt

A jak víte, že CEDOP nebrojí nebo nebude brojit? Že chce dle jejich vyjádření nejprve pracovat a ne vyhrožovat soudy?

Kirak

Srát na ICE hezky pěkně starej rychlíkáček ať se Češi proslavěj !

Lemmy

95% nevěřte, Šlegr jako vždy kecá…

Janek Pospíšil

Jak se vlastně Cedopu daří u jiných projektů? Poslední dobou o nich nějak není slyšet

Jirka

U francouzů je trochu jiná morálka a korona a zavřené hranice také mohli hrát roli.

Janek Pospíšil

2 roky korony a zavřených hranic? Nevšiml jsem si, že bylo tak zle

Lemmy

Mělo to být hotové už loni. A kecy o Francouzech si strčte za klobouk, ti VRT postavili a staví…

Jiří Kocurek

Přemýšlím, kdo jim tam ty VRT, dálnice, atomové elektrárny atd. postavil. Římani to nebyli.

Radovan Komínek

Pro porovnání, co se děje v zahraničí a jaké jsou k tomu termíny. V Česku se v tomto horizontu stihne možná uzel Ostrava, Choceň – Ústí nad Orlicí v nové stopě, když se bude hodně dařit i Brno – Přerov. https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej

Tomáš

Protože Poláci to všechno stihnou přesně na rok 🙂

Leden

No ono by bylo lepší, kdyby se CPK taky v 95% připravenosti zrušil, protože to je takový tunel PiSu, že až hanba.

Tomāš

Tak na pokyn MD anebo projektant nestíhá?

Martin Chovanec

Co jsem slyšel, tak MD si vzalo nějaký čas na prostudování něčeho, což blokovalo další postup.
Ale tipuju, že pravda je někde uprostřed, resp. v obojím.

Janek Pospíšil

To zpoždění ale není jen půl roku,ale už dva roky. Kdo asi zdržoval ten rok a půl?

Jan Schmidt

podívejte se do registru smluv

Jiří Kocurek

Podle smlouvy je termín odevzdání 22 měsíců po podpisu smlouvy.
A podpis smlouvy byl 17.03.2017
Tudíž je termín dodání 17.1. 2019, s přpočtením těch 6 měsíců, co to zdrželo MD 17.7.2019

Vy už máte rok 2021? Úžasné!

Tomáš

Předpokládal jsem, že se na tomto serveru dozvím více infromací a nějaké bližší důvody vypovězení smlouvy, ale zatím jsem si jen přečetl doslova stejný článek, jako vyšel ráno na iDnes. Škoda.

Aznoh

Amatérský spolek, který přesvědčil EGIS ke spolupráci (docela majstrštyk, ale dlouho jim to nevydrželo) a který se bil v prsa, jak převálcuje svými schopnostmi Sudop. Dostal šanci, ale evidentně jí totálně promarnil. Doufejme, že ostatní zakázky, které pro SŽ zpracovává, dopadnou lépe.

Luděk S.

Žádný strach. Monopoly si rozvracet nedáme!

Petr

Ať to někdo další zkusí. Ale musí to umět a dílo dodělat. Ne jen povídat o monopolech a jak je všechno špatně

Martin

No Sudop je dilo, s tou svou studii Brno-Prerov,… a to ano, to vazne proslo… Nevim, jestli se mam smat,…
Zajimavejsi je uz i to, ze CKAIT take hazel klacky pod nohy,… proste prece nam tu nebudou projektovat nejaci francouzi, co oni umi, ze?

Frantisek

Stanice vlaků v polích, redukce kolejové sítě a stávky za levný benzín do aut? 🙂

Martin

No puvodne mela vest VRT mimo Usti, cedop ji zmenil pres Usti…
Ale podivejte na VRT Polabi a pokracovani na Brno, uplne mimo hlavni sidla… a to jeste vyskrtli stanici u Bitese, trat vedou mimo Jihlavu a H.Brod se zastavkou u Svetle pak uplne mimo sidla (Kolin, K.Hora, Caslav) az do Nehvizd, kde ale neni sjezd z dalnice, ten je u Jiren…
Nejak mi neco nesedi…

Nejak Sudop to projektuje podobne 🙂

Jiří Kocurek

Vyměnili byste lokálku do Nemotic za VRT Praha-Brno? NIKDY! To by zničilo železniční síť v ČR!

Luděk S.

Tak tak. Takové věci je třeba sabotovat. Jednak nevyhrál Jediný Správný Projektant no a potom takové věci prostě nechceme. Moc práce a tak. To raději zmodernizujeme nějakou užitečnou lokálku.

Sitgestravel

Ja uz se lekl, ze chteji planovat VRT Liberec – Praha.

Jerry

Která lokálka se modernizovala co to meleš ludane táhni.

Jiří Kocurek

Do Lužce nad Vltavou. Zvedacím mostem.

David

Francouzi nedodržujou termíny? To mě nijak nepřekvapuje.

Honsa

Proc? Docela sikovny kdyz chtej. Urcite 40let pred cechy. Koukni na RSD za posledni 20let nic na cas

Jerry

Když tedy panuje birokraticko – zkorumpovaný bordel tak se vrt nedočkáme nikdy.

Martin

Pekne no, tak hlavne ze koronavirus u SZ nebyl a ani nic nezpozdil…

Martin Chovanec

Tenhle problém byl už před koronavirem.

Martin

Napr. vypovezeni akreditaci francouzum kvuli cestine ze strany CKAIT?
Nebo zmena trasovani?

Janek Pospíšil

Koronavirus to těžko mohl zdržet o 2 roky

Martin

To ano, souhlasim, ale udelat to ted, kdyz se musi posouvat trasa u Prahy, po koronaviru a pri 95% pripravenosti… to uz fakt pul roku nepocka?
A co CKAIT a akreditace? To take zpozdilo prace… Neni to tajemstvi, ze sudop ziskava zakazky dost pochybne a dokonce take miva zpozdeni … dokonce umi i pekne i zmanipulovat cisla…

Nechci se zastavat cedopu, ale sudop uz u me duveru nema… a s projektovanim VRT maji podle me lepsi zkusenosti prave francouzi z Egisu…

Petr

A kdo říká, že je 95% hotovo?

Martin

Cedop v clanku… nevim jestli tomu mam verit, ale trsovani az na usek u Prahy pry je uz hotove, vcetne napojeni na stavajici trate…
Ta studie neresi jen samotnou VRT, ale i propojeni s ostatnimi tratemi a nove regionalni trate…
Zatim co jsem videl u SZDC to malo co je, tak mi to prijde velmi siroce pojate,… a to povazuji za spravne…

PeHo

Napojení do Prahy je hotové. Už před časem mi to ukazoval kolega z IPRu

Martin

Proste mi to pride nejake divne, nerozporuji zpozdeni na strane cedopu, ale to, ze smlouva je vypovezena ted, nedava mi moc smysl nechat 2 roky pracovat smlouvu s dilcimi terminy a kdy chybi poslednich par kroku, tak to vypovim kvuli zpozdeni…

Paja

A proč o 2? Tady se píše o jednom.

Martin

Ano 1 rok, termin byl cerven 2019..

Jiří Kocurek

Protože je z nějakého mlhavého důvodu důležité ukázat, že jsou špatnější než ve skutečnosti.

Janek Pospíšil

Jste moc vtipný. Leden 2019 je „jen“ rok a půl zpátky, omlouvám se. Ale ten červen 2019 nevidím, kde to najdu?