Správa železnic vypověděla smlouvu firmám Cedop a Egis k rychlotrati do Drážďan
VRT Praha - Drážďany, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Příprava vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany se komplikuje. Správa železnic vypověděla smlouvu se zhotovitelem studie proveditelnosti, kterým je česko-francouzské sdružení
Cesky VRT je jako americka cesta na mars. V dobe kdy jsem se narodil prohlasovali ze „za dvacet let tam jsme“ a az me zahrabou tak urcite v ten den nekdo pronese ze vse jde podle planu „za dvacet let tam jsme“.
😀
Bohužel. Ono bude zázrak, jestli se postaví něco z VRT Praha – Ostrava.
Moje teorie polo-insidera:
1) studie vycházela příliš dobře, což nezkousnul pan Sosna z ministerstva. Říká se, že on byl za tím přerušením na půl roku, protože mu výsledky přišly příliš optimistické.
2) ve studii se navrhlo nějaké řešení, které boří jinou investici na kterou si už někdo dělal zálusk
3) navržená trasa jde přes nějaký „špatný pozemek“
Vím, že hodně zakázek „tradičních dodavatelů“ má zpoždění a evidetně to problém není. Proto hledám zakopanýho psa jinde
Hádám, že SUDOP by to u soudu ustál. Přecijenom pokyn z ministerstva je holt vyšší moc, tudíž za takové zpoždění nese vinu ten, kdo práce nakázal přerušit.
Šotoušek spekulující o zlé konspiraci proti VRT, jak komické.
To, že už předchozí výstupy studie stály za pendrek, protože dodavatel je garážovka o dvou lidech, vám zřejmě uniká…
Garážovka? Docela velká garáž.
Egis: https://www.egis-group.com
Cedop je garaz
https://zdopravy.cz/studie-na-rychlovlaky-nabrala-zpozdeni-ministerstvo-k-ni-ma-vyhrady-dopravcum-i-kraji-se-libi-5668/
Uz tohle mluvi za vse…
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/1596474
Zde je smlouva… No nic, je to vypovezene, tak se zacne znova…
Vsadil bych trenky, že hraniční tunel bude jednoho krásného dne dokončen a vlaky budou sjíždět u Ústí nad Labem, na navazující úsek VRT směr Praha se bude čekat dalších X let.
Zajímalo by mne porovnání s jinými přeshraničními úseky VRT v Evropě, zda se někde dosahuje intenzita 20700 osob denně, která je ve studii v úseku na státní hranici uvedena. Znamená to zhruba každou půl hodinu v obou směrech 300 lidí na vlak mezi 4. a 23. hodinou. Takto zřejmě bude na věc pohlížet i ten, kdo bude posuzovat udělení dotace. To co je v Evropě teď, u nás za 20 let může být, takže jako příklad se to dá určitě použít.
Bylo by to zajimave, ale neda se predpokladat, ze co je v Evrope dnes muze byt u nas za 20 let, kazdy preshranicni styk je jiny, minimalne jsou zeme ruzne velke, lidnate s ruznou krajinou a ekonomickou urovni, za 20 let muzeme posunout ekonomickou uroven, ale ostatni se prilis nezmeni. Osobne bych vytizeny usek VRT hledal mezi Spojenym kralovstvim a Francii, coz je zaroven ilustrace toho, ze nemuzeme cekat, ze za 20 let je v tomto dozeneme, pocet obyvatel nam tu asi nekolikanasobne nenabobtna, z Prahy se nejspis nestane mesto vyznamu Parize nebo Londyna i kdyz v mezicase zbohatne tak… Číst vice »
Neříkám, že by se stala Praha Paříží nebo Londýnem, avšak mohla se (ČR, Praha) více v minulosti snažit být atraktivní v souvislosti s očekávanou migrací společnosti způsobenou Brexitem. Ano, lákalo se články o perfektní české dopravní infrastruktuře, jen nevím kterou měly úřady na mysli…
… a nebo stačí srovnání s tím, co tam jezdí teď. Čili, aby se to postavilo, musí se tam napsat desetinásobek současného stavu, jinak to nevyjde.
To se mi nějak nezdá.
Pokud je to celé špatně již od začátku, co s tím?
Nechápu, proč se ve SP neuvažuje VRT přes letiště V.H. ve spojení s Novým Spojením 2. 3 mouchy jednou ranou, úspora času a kapacit stavebních firem. I kdyby to měl být tunel z Bubnů do Ruzyně, kdy by byl velký terminál.
Nevím, proč tahat na letiště VRT i místní spojení (trať z Masaryčky do Kladna). To tam bude větší nádraží než ta Masaryčka. Ale když už, tak by bylo lepší tam táhnout VRT na Plzeň. Nebo ještě někdo věří tunelu do Berouna?
Tak alespoň se už vybrala varianta, kterou se budeme zabírat, samozřejmě k otevření tunelu je ještě daleko, ale pokud by VRT na Plzeň vedla přes letiště tak by se také nějaký tunel musel postavit, byť možná ne v takové délce. Ono obecně bych neřekl, že je problém v tunelu jako takovém, ale v tom že je to novostavba a s těmi to jde na české železnici dost ztuha.
Já
Praha – Plzeň přes letiště? Ze Smíchova? Tato křivka se nazývá chalupoida.
Obávám se, že jste si to nějak popletl. Pokud by se dělala VRT přes letiště tak by pro ni bylo třeba udělat tunely pod centrem (varianta kterou prosazuje Hospodářská komora ČR), což je v podstatě v rozporu s NS2. Nemá smysl dávat pod zem VRT i příměsto.
Mě by spíš zajímalo, co si tím vypovězením smlouvy Správa železnic pomůže, když je údajně hotovo 95%? A je úplně jedno jestli je to ve skutečnosti třeba 80% nebo 98%, prostě je to ve vysokém stupni dokončenosti. To si jako Správa železnic představuje, že to zadá někomu jinému a ten to začne celé projektovat od znovu? Zpoždění se dějí. Já osobně neznám, žádný projekt v jakékoliv oblasti (letectví/železnice/silnice), který by byl dokončen dříve, než 33% času po původním termínu. Ale jestli tady chce někdo ještě větší zpoždění, tak prosím. Upřímně, stejně nejdůležitější součástí celého spojení je ten tunel pod Krušnými… Číst vice »
K čemu je 95 % díla, když se to nedá použít?
Muzu sem dat prezentaci od SZDC, kde uz je i navrh novych trati a propojeni, etapizace…
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/58075501/1_Studie+proveditelnosti+Praha+-+Drazdany_SZDC_CZ/d2a2da6e-bc26-4442-a936-5f3a8bec71b3
Celou studii proveditelnosti jsem nenasel, ale spise v tom vidim politiku,…
Jinak cela studie mela byt podle clanku z 29.1.2019 hotova v cervnu 2019… tak jestli to ma zpozdeni 1 rok… tak proc ne… ale i HK nechce tohle trasovani a lobuje za zmenu…
No ona SŽ má dost větší zpoždění v jiných projektech, které všichni známe. Trať Brno-Přerov měla být už dva roky postavená. V současnosti je plán rok 2031. Z toho by si měly vyvodit důsledky.
Není to tak jednoduché. Ne vždy je chyba na straně SŽ.
Ani ja nechci tvrdit, ze je problem na strane SZ…
Vadí mě, že se neposuzuje varianta vedení přes letiště. Nikdo si zatím nevšiml, že tunel přes středohoří je výrazně delší, než česká část tunelu krušnohorského (cca 16 km vs. 11 km). A přepravní prognóza přeshraničního úseku by mohla vyjít snad jedině, pokud by byla tou dobou už hotová VRT do Vídně se zatáčkou u Brna. Taktéž chybí informace nejdůležitější a to přepravní prognóza nákladu, kvůli kterému se to celé staví.
Uprimne, tunel pres stredohori bude lepsi varianta nez povrchova… jiste zkusenosti s D8 bych nebral na lehkou vahu…
Jinak jde o dve velmi odliste stavby ve velmi odlisnych geologickych podminkach,…
Kde vidíte nějakou zmínku o povrchové variantě? Komentujete (a X lidí plusuje) něco, co nebylo zmíněno. Jen připomínám, že se tu má dělat vnitrostátní 16 km tunel, což je větší darda, než naše část tunelu krušnohorského, který mají stejně zajistit celý němci.
Psal jste o tom, ze si nikdo nevsiml, ze je Litomericky tunel pres stredohori delsi nez ceska cast tunelu krusnohorskeho? K variante pres letiste jsem se nevyjadroval, a k nakladum take ne, pac ty maji svou trat, ale samozrejme budou vyuzivat i tunel ve stredohori… https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/58075501/1_Studie+proveditelnosti+Praha+-+Drazdany_SZDC_CZ/d2a2da6e-bc26-4442-a936-5f3a8bec71b3 Jaky jiny duvod melo to, ze jste je zminil? Myslel jsem, ze diky cene a pak nevim v cem je vetsi dardou, kdyz to je snazsi teren a naklad bude rozhodne nizsi… Natoz jeste vezmeme v uvahu, ze v podzemi je mensi riziko sporu a odvolani… My jsme jedinou zemi, kde mame velky problem… Číst vice »
Problém s kapacitou je na německé straně, kde se potkává náklad se silnou osobní dopravou. Náš příhraniční úsek je pro náklad v podstatě volný. Také problém s hlukem je u němců. Čili němci potřebují postavit krušnohorský tunel a zbytek je jim buřt. Pokud jej mají celý zajistit, tak taxisův příkop celé VRT na Dresden je pak náš vnitrostátní 15 km tunel pod Středohořím! O něm však zatím nikde ani zmínka. Jen to jsem chtěl upozornit.
A ještě poznámka k prezentaci SŽ. Prezentovaná jízdní doba Praha – Ústí 25 minut by znamenala v úseku Prosek-Ústí průměrnou rychlost okolo 300 kmh:-)
Puvodne se pocitalo s rychlosti 350km/h v celem useku, ale stredohorsky (litomericky) tunel ma byt jen na 250km/h,… Ja tak nejak ted stredohorsky tunel vidim ve vsech prezentacich, i te od SZ… Po prijeti francouzskych norem mame uz snizenu max. na 320km/h a vlaky pojedou cca jen 300km/h do Litomeric a od tam az do Usti 250km/h aniz by to michali s ostatni dopravou (nakladni vlaky v Litomerickem budou spise vyuzivat okna mezi VRV, jinak mohou po puvodni trati), uz jsem nekde zahledl jizdni dobu 32min… ale nevim kde… Jasne, ze o tom tunelu se moc nemluvi, ja bych rekl,… Číst vice »
Vy jste to viděl, že hodnotíte?
V 95 % zpracovani muze byt zjevne, ze studie nevychazi dle prani zadavatele, v takovem pripade muze byt vhodne ji zrusit a nechat vypracovat novou nekomu, kdo dokaze dodat „spravne“ vysledky.
Přesně tak. A tím jediným správným je… Hádejte kdo?
Ono se stačí podívat do prací, které odevzdali dříve. Nic víc nepotřebujete.
Na to je pan robot moc líný a navíc to nesedí do šotoušských konspiračních teorií, že všichni škodí CEDOPu…
Do kterých?
Evidentně už SŽ neměla jinou možnost. K tomuto kroku u SŽ obvykle nedochází, vždy je snaha se s dodavatelem dohodnout. Ať už se jedná o zpoždění nebo chyby v plnění. Přesně jak píšete, na SŽ si jistě dost dobře uvědomují, že vypovězení nedodělané zakázky znamená velké zdržení v přípravě této větve VRT. A určitě udělali vše pro to, aby od CEDOPu dokončenou studii získali. Ale evidentně to CEDOP nedal. A SŽ už muselo přistoupit k tomuto krajnímu kroku. Docela ostuda pro CEDOP.
Taky to tak vidím. Kdyby to bylo po prvním zaváhání ze strany Cedopu a šlo zpoždění kvůli „pokynu MD“, tak by to tak Cedop určitě nenechal a brojil proti tomuto vypovězení. Již i kvůli referencím. Proto to vidím stejně jako Aznoh… Nicméně to je škoda…
A jak víte, že CEDOP nebrojí nebo nebude brojit? Že chce dle jejich vyjádření nejprve pracovat a ne vyhrožovat soudy?
Srát na ICE hezky pěkně starej rychlíkáček ať se Češi proslavěj !
95% nevěřte, Šlegr jako vždy kecá…
Jak se vlastně Cedopu daří u jiných projektů? Poslední dobou o nich nějak není slyšet
U francouzů je trochu jiná morálka a korona a zavřené hranice také mohli hrát roli.
2 roky korony a zavřených hranic? Nevšiml jsem si, že bylo tak zle
Mělo to být hotové už loni. A kecy o Francouzech si strčte za klobouk, ti VRT postavili a staví…
Přemýšlím, kdo jim tam ty VRT, dálnice, atomové elektrárny atd. postavil. Římani to nebyli.
Pro porovnání, co se děje v zahraničí a jaké jsou k tomu termíny. V Česku se v tomto horizontu stihne možná uzel Ostrava, Choceň – Ústí nad Orlicí v nové stopě, když se bude hodně dařit i Brno – Přerov. https://cpk.pl/pl/inwestycja/kolej
Protože Poláci to všechno stihnou přesně na rok 🙂
No ono by bylo lepší, kdyby se CPK taky v 95% připravenosti zrušil, protože to je takový tunel PiSu, že až hanba.
Tak na pokyn MD anebo projektant nestíhá?
Co jsem slyšel, tak MD si vzalo nějaký čas na prostudování něčeho, což blokovalo další postup.
Ale tipuju, že pravda je někde uprostřed, resp. v obojím.
To zpoždění ale není jen půl roku,ale už dva roky. Kdo asi zdržoval ten rok a půl?
podívejte se do registru smluv
Podle smlouvy je termín odevzdání 22 měsíců po podpisu smlouvy.
A podpis smlouvy byl 17.03.2017
Tudíž je termín dodání 17.1. 2019, s přpočtením těch 6 měsíců, co to zdrželo MD 17.7.2019
Vy už máte rok 2021? Úžasné!
Předpokládal jsem, že se na tomto serveru dozvím více infromací a nějaké bližší důvody vypovězení smlouvy, ale zatím jsem si jen přečetl doslova stejný článek, jako vyšel ráno na iDnes. Škoda.
Amatérský spolek, který přesvědčil EGIS ke spolupráci (docela majstrštyk, ale dlouho jim to nevydrželo) a který se bil v prsa, jak převálcuje svými schopnostmi Sudop. Dostal šanci, ale evidentně jí totálně promarnil. Doufejme, že ostatní zakázky, které pro SŽ zpracovává, dopadnou lépe.
Žádný strach. Monopoly si rozvracet nedáme!
Ať to někdo další zkusí. Ale musí to umět a dílo dodělat. Ne jen povídat o monopolech a jak je všechno špatně
No Sudop je dilo, s tou svou studii Brno-Prerov,… a to ano, to vazne proslo… Nevim, jestli se mam smat,…
Zajimavejsi je uz i to, ze CKAIT take hazel klacky pod nohy,… proste prece nam tu nebudou projektovat nejaci francouzi, co oni umi, ze?
Stanice vlaků v polích, redukce kolejové sítě a stávky za levný benzín do aut? 🙂
No puvodne mela vest VRT mimo Usti, cedop ji zmenil pres Usti…
Ale podivejte na VRT Polabi a pokracovani na Brno, uplne mimo hlavni sidla… a to jeste vyskrtli stanici u Bitese, trat vedou mimo Jihlavu a H.Brod se zastavkou u Svetle pak uplne mimo sidla (Kolin, K.Hora, Caslav) az do Nehvizd, kde ale neni sjezd z dalnice, ten je u Jiren…
Nejak mi neco nesedi…
Nejak Sudop to projektuje podobne 🙂
Vyměnili byste lokálku do Nemotic za VRT Praha-Brno? NIKDY! To by zničilo železniční síť v ČR!
Tak tak. Takové věci je třeba sabotovat. Jednak nevyhrál Jediný Správný Projektant no a potom takové věci prostě nechceme. Moc práce a tak. To raději zmodernizujeme nějakou užitečnou lokálku.
Ja uz se lekl, ze chteji planovat VRT Liberec – Praha.
Která lokálka se modernizovala co to meleš ludane táhni.
Do Lužce nad Vltavou. Zvedacím mostem.
Francouzi nedodržujou termíny? To mě nijak nepřekvapuje.
Proc? Docela sikovny kdyz chtej. Urcite 40let pred cechy. Koukni na RSD za posledni 20let nic na cas
Když tedy panuje birokraticko – zkorumpovaný bordel tak se vrt nedočkáme nikdy.
Pekne no, tak hlavne ze koronavirus u SZ nebyl a ani nic nezpozdil…
Tenhle problém byl už před koronavirem.
Napr. vypovezeni akreditaci francouzum kvuli cestine ze strany CKAIT?
Nebo zmena trasovani?
Koronavirus to těžko mohl zdržet o 2 roky
To ano, souhlasim, ale udelat to ted, kdyz se musi posouvat trasa u Prahy, po koronaviru a pri 95% pripravenosti… to uz fakt pul roku nepocka?
A co CKAIT a akreditace? To take zpozdilo prace… Neni to tajemstvi, ze sudop ziskava zakazky dost pochybne a dokonce take miva zpozdeni … dokonce umi i pekne i zmanipulovat cisla…
Nechci se zastavat cedopu, ale sudop uz u me duveru nema… a s projektovanim VRT maji podle me lepsi zkusenosti prave francouzi z Egisu…
A kdo říká, že je 95% hotovo?
Cedop v clanku… nevim jestli tomu mam verit, ale trsovani az na usek u Prahy pry je uz hotove, vcetne napojeni na stavajici trate…
Ta studie neresi jen samotnou VRT, ale i propojeni s ostatnimi tratemi a nove regionalni trate…
Zatim co jsem videl u SZDC to malo co je, tak mi to prijde velmi siroce pojate,… a to povazuji za spravne…
Napojení do Prahy je hotové. Už před časem mi to ukazoval kolega z IPRu
Proste mi to pride nejake divne, nerozporuji zpozdeni na strane cedopu, ale to, ze smlouva je vypovezena ted, nedava mi moc smysl nechat 2 roky pracovat smlouvu s dilcimi terminy a kdy chybi poslednich par kroku, tak to vypovim kvuli zpozdeni…
A proč o 2? Tady se píše o jednom.
Ano 1 rok, termin byl cerven 2019..
Protože je z nějakého mlhavého důvodu důležité ukázat, že jsou špatnější než ve skutečnosti.
Jste moc vtipný. Leden 2019 je „jen“ rok a půl zpátky, omlouvám se. Ale ten červen 2019 nevidím, kde to najdu?