Infrastruktura Železnice

Příprava rychlovlaků do Drážďan nabírá zpoždění. Státu se nelíbí čísla Francouzů

Vizualizace trasy vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. Foto: YouTube
Vizualizace trasy vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. Foto: YouTube

Studie proveditelnosti, která má zjistit, zda a kudy se vyplatí vést novou vysokorychlostní železnici z Prahy do Drážďan, začíná nabírat zpoždění. Důvodem jsou výtky ministerstva dopravy vůči výstupům jednoho z dodavatelů studie, francouzské společnosti Egis Rail.

Připomínky se týkají dopravního modelu, podle kterého se vypočítávají například budoucí počty přepravených cestujících nebo zboží. „Probíhá intenzivní komunikace mezi ministerstvem dopravy a zhotovitelem, připomínky byly zhotovitelem akceptovány. Současně se zapracovávají i připomínky všech dotčených krajů, předpokládáme zdržení tři měsíce,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Zakázku na studii získalo sdružení Cedop a francouzského projekčního obra Egis Rail, který připravoval řadu vysokorychlostních tratí LGV ve Francii. Samotný dopravní model má na starosti Egis a Cedop se na něm nepodílí. „Snažíme se zpoždění zkrátit na co nejkratší dobu,“ řekl Tomáš Záruba z Cedopu. Egis do uzávěrky neodpověděl. 

Ministerstvo dopravy má svůj vlastní dopravní model, který ale Egis výrazně pozměnil. Výsledky však na ministerstvu vzbudily značný rozruch, úřad přikázal jeho předělání.

Už loni SŽDC vítězné sdružení pokutovala za první zpoždění. První představené plány ale chválil například Ústecký kraj nebo nákladní dopravci.

Spojení do Drážďan by mělo být první vysokorychlostní tratí u nás, s projektem počítá i německá strana, která ho zařadila do seznamu staveb s nejvyšší prioritou. 

39
Diskuze

avatar
14 Komentáře
25 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
27 Autoři komentářů
KofolytikMartinAlibabaMilanMichal Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Tunel Prosek?! To jako VRT na západ nepovede kolem letiště Ruzyně? To se nedivím, že jim tam něco nevychází, když se vyhýbají atraktivním cílům s potenciálem milionů cestujících za rok… Nebo se prověřuje i tato varianta? Jako cestujícího mě právě nejvíc oslovují takovéto vazby. Nedávno jsem měl např. jednání u Brug. Přímo z letiště v Bruselu (v podzemí přímo pod příletovou halou, stačí sjet výtahem na nástupiště) tam jezdí EC vlak cca jednou za hodinu, který navíc staví v centru Bruselu (Central) i v hlavním přestupním bodě (Midi). To se pak lze snadno vyhnout autopůjčovně, častým zácpám na dálnici a… Číst vice »

Alibaba
Host
Alibaba

Letiště se tu už řešilo. Problém je, že okolo letiště není trasa v územním plánu a její projednání by to stavbu odložilo zase o nějaký ten rok. A ani z letiště není nic rychlého do centra z Prahy, buď máte možnost po Semmeringu nebo „Rychlo(pomalo)dráze“ na Masaryčku.
Oproti tomu letiště Brusel je na cestě z Antverp(Rotterdamu) a tu VRTku postavili doprostřed dálnice. To se nedá srovnávat.

Martin
Host
Martin

No, to letisne ma i nevhodnou polohu obecne, tedy na trati Kladno-Praha, ktera neni ani na koridoru a ani na dalkovych vlacich, pricemz je to nejvetsi mesto ve strednich Cechach…
Regionalka mezi Kladnem a Prahou je jedine co tam vede, celkem me napada, zda by krom regiotrate nemela vzniknout jeste klasicka trat pro dalkove vlaky, ktere dnes bezne konci v Praze a mohli by byt protazeny na Letiste a pripadne az na Kladno (pak by nebyl problem tam odklonit nejaky vlak z VRTky… Jenze kudy…

Poirot12345 T
Host
Poirot12345 T

Toho bychom se mohli i dožít 😀

Martin
Host
Martin

Jak je to s tou zalobou Egisu proti CKAIT?
CKAIT totiz odebrala zahranicnim odbornikum licenci pro cesky trh… zajimave je, ze clenove CKAIT pusobi ve firmach co se tendru uchazeji jako konkurence Egisu a jsou ve stretu zajmu…

Martin
Host
Martin

Kdo to dela na ministerstvu?

Milan
Host
Milan

Lze z použitého „dopravního modelu“ vyčíst plánovanou výši jízdného, např. Praha-Ústí za dosavadní 109Kč, bez slevy?

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Pro vás, co skřípí nad současnými cenami jízdného to nebude, hold máte smolíka.
Ale řada ostatních si rychlost zaplatí.

Milan
Host
Milan

S ohledem na fakt, že právě díky cenové válce a snížení cen jízdného došlo k přílivu cestujících do vlaků v čr, troufám si tvrdit, že těch, co si „za rychlost“ budou chtít připlatit bude slabší menšina.

Pangea
Host
Pangea

MD má model, který mu dělal SUDOP v rámci DSS2. Je možné, že Sudopí model protěžuje IAD. Nevím. Možné také je, že Egisí model nevyhovuje panu Sosnovi (který v SUDOPu pracoval), že na vrtce vychází víc cestujících než by si přál…

Martin
Host
Martin

No, a jeste lepsi je to, ze nakladni dopravci i ustecky kraj to chvali, … (viz clanek)

Martin1
Host
Martin1

„Výsledky však na ministerstvu vzbudily značný rozruch“ – nedivím se. Konečně třeba dostaly reálný čísla, v naší malý kotlině se to dělá spíše tak, aby to vyhovovalo kombinaci lobbistických zájmů a politických prohlášení.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Pokud odhadujete počet cestujících na 30 let dopředu, tak se nikdy nejedná o „reálný čísla“, ale vždy o formu vaření z vody.

Ve skutečnosti výrazně (desítky procent ročně!, viz Praha-Ostrava, Praha-Brno nebo Praha-Ústí) ovlivňuje počet cestujících i takové věci, jako oprava D1, častější interval, trochu reklamy a kafe zdarma, slevy pro studenty …. a to jsou jen věci, co ovlivňujeme my Češi, už vůbec nevíte, zda nepřijde další světová ropná krize a nebude benzín za dvojnásobek.

Dušan
Host
Dušan

ad Radek Janata: To je vidět, že jste nikdy žádnou predikci přepravní poptávky v nějaké studii neviděl natož dělal, jinak by jste z pera nikdy nemohl vypustit takový totální blábol. Ona totiž jaksi přepravní predikce i na 30 let je vždy poměrně komplexní materiál, který počítá i s takovými kravinami jako je růst HDP, struktura populace, průměrná mzda, spotřební koš, počet obyvatel a já nevím s čím vším ještě. Z toho všeho pak vznikne nějaká spojnice trendu, která ovšem počítá i s nejhorším možným a nejlepším možným scénářem, resp. odchylkou od trendu a dokonce to jde tak daleko, že se… Číst vice »

Radek Janata
Host
Radek Janata

Právě že viděl a proto jsem uvedl důvody, co tam nejsou. Vliv rozkopané D1, řada lidí zkusila vlak, zjistila, že to nejsou „zpožděný zaplivaný béčka“, jak všichni říkali, a ve vlaku už zůstanou, tam není. A přitom to je důvod, proč tolik roste Praha-Brno. Parametry, terý by šlo racionálně matematicky podchytit (jízdní doba, počet spojů), se tolik nezměnily. Změnil se image železnice v hlavách lidí. Tj. neracionání parametr. Rovněž jsem neviděl, že by se tam uvažoval vliv konkurence, reklamy a „káviček“. Všechno je to o výhledovém počtu spojů, cestujících apod. Nikoliv, „detaily“ jako kolik bude dopravců nebo jestli budou jízdenky… Číst vice »

a8n
Host
a8n

A to jsou ještě celkem predikovatelné věci, v porovnání se zásadními technickými objevy, ke kterým v dané době může taky dojít.

Démon
Host
Démon

Jak by to mohlo vyjít, když už dnes tam vedou 4 koleje 🙂

Lochneska versus tuleň
Host
Lochneska versus tuleň

Démon:
…když už tam vedou 4 koleje…

Které by mohly zůstat nákladce a vymetákům.

Jestli Frantíci neupozornili na to, že je ten dlouhý tunel pod Krušnými horami, který se staví jako úlitba ND trochu drahá hračka?

Když by stačilo udělat levnější VRT lochnesku pro expresy…

Josef Kubeš
Host

Nevedou

Lochneska versus tuleň
Host
Lochneska versus tuleň

Do Ústí vedou 2 koleje od Lovosic + 2 od Litoměřic.

Poirot12345 T
Host
Poirot12345 T

Zde bych rád upozornil na to, že trať 072/073 byla zvojkolejněna pouze jako záložní za trať 090, koridor…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Termín „záložní“ bych ovšem v tomto případě rozhodně nepoužil – ta trať sice jako určitá „záloha“ při problémech na levobřežní trati sloužila a slouží, ale tlaky na její zdvoukolejnění se objevovaly už za Rakousko-Uherska a zdvoukolejnění celého (zbývajícího) pravobřežního úseku podél Labe nakonec nebylo vyvoláno ani tak potřebou „zálohy“ za levobřežní trať, ale potřebou získání nové další kapacity dopravní cesty pro nákladní dopravu (především pro umožnění odvozu velkého množství uhlí ze severozápadu Čech směrem na východ): na levém břehu Labe + Vltavy přitom zásadní problém tvořil hlavně průjezd Prahou (který částečně vyřešila až Holešovická přeložka), takže nebýt potřeby odvozu velkého… Číst vice »

Viktor Nárožný
Host
Viktor Nárožný

Že by česká stavební lobby (mafie) byla jiného názoru než francouzská agentura ?

Martin
Host
Martin

Prece nam do toho nebudou mluvit nejaci francouzi, co ty o tom vedi,… 🙂

X 1
Host
X 1

Takový Korsičani, nebo maníci z Marseille, ti by mohly něco vědět.
Ale pochybuju, že něco řeknou. 😉

Tomas
Host
Tomas

V článku chybí zásadní informace, kterým směrem to nevychází resp. jestli to podle MD tedy má vyjít, nebo ne.

jan
Host
jan

Že by se zjistilo, že to opět nevychází? 🙂 Málo cestujících? Že tam nejsou žádné velké města?:-) Je třeba kouzlit?
Bez Carga je to podle mě tímto směrem scifi.

Dušan
Host
Dušan

ad jan:
Jako KORDIS dělal svého času studii potenciálu VRT Brno – Praha a vyšlo mu, že při nulové ceně jízdenky by to mělo potenciál na 20 000 PAX denně (= 7,3 mega ročně), jenže EU trvá u VRT projektů na min. 9 mega PAX ročně. No a pokud se za to mělo platit, tak ten počet celkem dost klesal úměrně ceně jízdenky. To jen pro ilustraci….

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

A nedělal to KORDIS jenom na úrovni „mode choice“? Tedy mám současné cestující Praha – Brno, pouze počítám změnu módu, neřeším změnu trasování relací (Ostrava, Prostějov, Zlín apod. přes Brno). Dále neřeším změnu cílů cest (trip distribution). A stejně tak nepočítám s vývojem demografie. Nemáte nějaký odkaz na tu studii?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Podobně bych si tipnul, že ta studie počítala jen s úsekem Praha-Brno. Přičemž VRT má větší význam na delší vzdálenosti, a třeba koridor Dresden-PRG-BRQ-WIE/BVA už přinese další pasažéry..

Dušan
Host
Dušan
mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Díky. Jestli jsem to pochopil, tak se ptali současných cestujících (a to ještě celkem malého vzorku) na to, zda by přesedlali na VRT a za jakých podmínek.

Takže nijak nezjišťovali, kolik NOVÝCH cestujících by možnost dostat se z Prahy do Brna či naopak během hodiny přilákala – kolik lidí by VRT nově přiměla cestovat.

Martin K.
Host
Martin K.

Vtípky o tom, že MD bylo překvapeno rychlostí větší než 200km/h nechme stranou. Když někdo, kdo pár tratí pro VRT postavil, prý něco v české kotlině udělal špatně, tak bych moc rád věděl, co to bylo. Formulace v článku jsou dílem autora, nikoliv MD, ale mě vedou k myšlence, že Egis šlápl někomu na MD na palec. Taková malá konspirace… 😀

Dedek
Host
Dedek

Jak to bude za 100 let vi u nas na hrade. Kanal doveda zpracoval, urcite si poradi i s vlakem.

bkp
Host
bkp

Jejda, na rozdíl od domažlické studie si někdo v Egidu všiml, že kromě s (budoucí) tratí bezprostředně sousedících silnic daným směrem vedou i dálnice…

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Dálnice není náhradou VRT, v mnoha ohledech.

Proč si třeba myslíte, že v Německu staví spoustu VRT právě paralelně s dálnicemi? (má to 2 důvody)?

Newsletter

Výběr editora