Železnice Zprávy

Jihočeši zavedou spěšný vlak Strakonice – Tábor, v plánech je i přímý spoj do Vídně

Příměstská jednotka ÖBB Cityjet. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Příměstská jednotka ÖBB Cityjet by mohla zajíždět do Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj přišel spolu s vypsáním soutěže na motorovou trakci i s několika zajímavými novinkami v jízdním řádu, který začne platit v prosinci 2019 s prvním vyjetím vítěze tendru. Zřejmě největší změnou má být zavedení spěšných vlaků z Tábora přes Písek do Strakonic, překvapením je i navýšení provozu na některých tratích oproti současnému stavu.

Spěšné vlaky zde mají podle plánů kraje jezdit v osmi párech denně ve dvouhodinovém taktu. Spolu s osobními vlaky Tábor – Ražice by na trati 201 jel nějaký spoj každou hodinu. Dnes jezdí co dvě hodiny. Podobně by se měl zahustit provoz i na trati Strakonice – Březnice nebo Blatná – Nepomuk. Vyplývá to ze zadávací dokumentace k tendru.

„Zvýšení počtu spojů v motorové trakci skutečně bude v roce 2020 oproti dnešku výrazné,“ potvrdil Martin Stach z krajské organizace JIKORD. Podle něj kraj mimo jiné požaduje na více spojích průvodčí/vlakvedoucí.

Kraj k zadávací dokumentaci na motorovou trakci přiložil i informace o plánech v trakci elektrické. Soutěž ještě nebyla vypsána, takže JIKORD plány nekomentuje, nicméně vyplývá z nich mimo jiné požadavek na elektrické vlaky pro takzvanou Bechyňku, kde dnes větší část výkonů zajišťuje Regionova. I na Bechyňce by mělo vlaků přibýt.

Pozoruhodné jsou ale především záměry s tratí 199 z Českých Budějovic do Českých Velenic. I zde jsou zakresleny nové spěšné vlaky, ve dvouhodinovém taktu by přitom měly jezdit až do Vídně. Na objednávku kraje je mají zajišťovat Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).

„Navržené jízdní řády mě velice potěšily nárůstem dopravy i využitím některých inovativních prvků, například pásmového provozu. Za tento krok je třeba Jihočeský kraj jednoznačně pochválit a doufejme, že i přes dlouhé období stagnace se podaří část cestujících přilákat zpět do veřejné dopravy,“ hodnotí novinky ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Tomáš Záruba.

Zmíněný pásmový provoz je k vidění právě v jízdním řádu pro trať do Velenic, kde spěšný vlak vynechá méně důležité zastávky u krajského města, které v mezidobí obslouží osobák. Pravidelné vlaky mezi Budějovicemi a Vídní jezdily do prosince 2009, šlo ale jen o dva páry denně. Uvažuje se o tom, že nově by spoj zajišťovaly jednotky CityJet od Siemensu.

Jihočeský kraj je jeden z mála, který se odhodlal zadávat železniční dopravu v soutěžích. O některých podmínkách soutěže na motoráky deník Zdopravy.cz psal začátkem května. Dokumentace je dostupná na profilu zadavatele.

32 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Když se to dobře poladí, tak by to mohlo být i nadějné – fandím jakémukoliv kroku, co jde naproti nápadu vyhnat lidi z aut do HD – zvlášť v Jihočeském kraji mi přijde, že v auta mají pomalu i mimina a vzduch je tam kvůli tomu mnohem víc nesnesitelný než třeba v Praze

  • Vidím zde skoro jen samé kritické komentáře.

    Ano, všichni vidíme, že Jihočeský kraj v základní obslužnosti vlaky jaksi krapet tápá…

    Ale kritizovat z principu vše, co vymyslí, mi nepřijde košer. Dejme jim šanci, třeba se časem poučí a poohlídnou se po úspěšných modelech fungování veřejné dopravy nejen v zahraničí.

  • Sliby chyby?
    Nejprve veřejnou dopravu doslova roz_ebou na mraky (příklady honvédského plánování a likvidace spojů, hlavně osobáků nemusím jistě zmiňovat) a teď náhle snaha, resp. její náznak? Nyní, když veřejnost dlouhodobě, cílevědomě a s pomocí chorobné vytrvalosti starce Žemličky odnaučili veřejnou dopravu využívat…
    Jsem sám, kdo jednání kraje nechápe?

    • Tímto duchaplným příspěvkem chcete říci, že když někdo dopravu podělal, tak to má ponechat v podělaném stavu? To je nějaká federantská dialektika, nebo proč tu nadáváte oznámené na ZLEPŠENÍ stavu a VYŠŠÍ počet spojů?

    • Milý hochu, nenadávám, jen po klauzovsku (po Vašem) „udiveně povytahuji obočí“, neboť titíž experti, kteří veřejnou dopravu celá desetiletí cíleně podělávali (s různými, víceméně přihlouplými argumenty), náhle prozřeli a zavádí jednou již zrušené (rozkradené?). Snad nepůjde o podobnou akci „mytí si rukou“, kterou nedávno předvedli zavedením t. zv. „vlaků na zkoušku“ – nechat jezdit vlak necelých 14 dnů a pak jej zrušit „protože s tím nikdo nejezdil – a my (Žemlička, Študlar) jsme přece předvídali, že to tak dopadne“ je skutečně akt do nebe volajícího hlupství, snad hodný příměru chování úřednictva, panstva z Osudů dobrého vojáka. Čtěte řádně příspěvky a přitom nehledejte nic mezi řádky. Dialektiku si, prosím do úst neberte – zřetelně nechápete o co kráčí. A Federanty (či jiné odboráře) též ne, oni totiž namísto pravicujících plků konají pro veřejnost lépe, nežli celý JIKORD (např. informováním o nehodě GWTR zatloukané). Zrušit po léta osvědčený vlak, trať, či o tom zaníceně plkat, umí každý zamindrákovaný trouba.

  • že by tímto začla slučovací fůze čd @ OBB. Začlo to linkou do vídně a ted tohle.

    • A co teprve fúze se ZSSK – ta už podle uvažování vaší žebříčkové soustavy musela dávno proběhnout.

  • Oceňuju přístup Jihočeského kraje – spěšné vlaky jsou cesta, jak právě na tratích s nic moc rychlostí z toho něco dostat – projetí pr*elních zastávek. Toť reakce na „železničáře v důchodu“.

    Držím kraji palce proti odborářsko-šoutoušské klice

    • Kott:
      „Projetí pr*elních zastávek“, které většinou stejně fungují v režimu „na znamení nebo požádání“, na trati s NTR připomínající spíše rychlost hlemýždě ušetří tak velkou část cestovní doby, že všichni automobilisté v širokém pásu obcí v okolí trati skutečně okamžitě a s voláním „HURÁ“ dojedou autem k železnici (navíc často třeba i „proti srsti“) jen proto, aby se s radostí svezli třeba do Písku bez zastavení například z Milevska …
      Ta sice velmi hezká, ale „hrbatá“ a klikatá trať nemá v současném stavu smysl pro nic jiného, než pro (nyní už bohužel nepříliš frekventovanou) místní obsluhu, kterou ovšem (rádoby) „spěšné“ vlaky ještě více omezí – kdyby se podařilo NTR zvednout aspoň na 80+ km/h a nasadit tam vozidla, která by ji byla schopna naplňovat na převážné části trasy i v tom terénu, jímž trať vede, pak by vedení skutečně „spěšných“ vlaků snad nějaký smysl mělo, ale za současné situace to rozhodně žádné „terno“ nebude.

    • Tím chcete říci, že kdybyste vzal moderní motorák a projel prdelní zastávky, tak nebudete z Písku do Tábora o 15 minut rychlejší? Milevsko je slušné sídlo a po napojení na takt R/Ex vrstvy bych to apriori neodsuzoval.

  • Pokud již pronikl Záruba-(jak je správně řečeno -železnice záhuba) v kombinaci s Jikordem je to vražedný koktejl. Pokud se uskuteční oslavy dne železnice v Č. Budějovicích můžeme to považovat za rozlučku s železniční dopravou na Jihu Čech.

    • Vy budete taky dobrá modrá guma. Nic ve zlém, ale kde z článku plyne, že Záruba působí v Jikordu. Alespoň základní čtenářské dovednosti by to chtělo získat. Poté někoho kritizovat. Mimochodem: z článku jednoznačně vyplývá, že změny budou jednoznačně k lepčímu. Bohužel zaslepenost různých šotoušků, odborářů a modrých gum je veliká. Když vidí Záruba, tak se jim zatmí před očima.

    • jan táborský:
      Co naděláte – nějak se Tomáš živit musí …

      VRT:
      A kde je v komentáři od „jana táborského“ napsáno cokoli o tom, že by Záruba snad přímo PŮSOBIL v JIKORDu? Já z toho komentáře dokáži odvodit maximálně to, že Záruba s JIKORDem možná nějak spolupracoval, ale nic víc – neměl byste ty „základní čtenářské dovednosti“ získat nejdříve raději sám, než to začnete doporučovat jiným?

    • To je neuvěřitelný, co dokáže hned vznikat za fámy. :-)) Tak pro jistotu, já s tím nic společného nemám, jen jsem to pochválil (neb v tom vidím naději na změnu nedobrého trendu).

    • Tomáš Záruba: „neb v tom vidím naději na změnu nedobrého trendu“
      Já bych nejásal předem – existuje totiž i pořekadlo, že „každá změna je k horšímu“, což v praxi také skutečně velmi často vychází: v tomto případě to může znamenat třeba i to, že značné prostředky budou vyplýtvány na zbytečnosti a na užitečná řešení jich pak dostatek nezbude – a i s tím má právě JčK zkušeností už dost.

    • A co jsou „užitečná zlepšení“ ve vztahu k osobní železniční dopravě v řídce osídleném Jihočeském kraji? Cokoliv, co vezou „brejle a pět zelenejch“ a nemá s tím nic společného Tomáš Záruba?

      Chápu, že modrogum potřebuje jezdit všude vlakem zadarmo na režijku, ale autobus IDS za stejný prachy může jezdit častěji a doveze vás mnohem blíž k cíli cesty. (Což ale zase neplatí pro modrogumy, kteří bydlí zalevno v dotovaných bytech po nádražích a vechtrovnách a z vlaku to maj domu nejblíž…)

    • „v řídce osídleném Jihočeském kraji“ – budete se divit, Pane Odborníku, ale ve Středočeském kraji jsou též oblasti, které mají osídlenost podobnou jistým oblastem JČ kraje. A spojení tam fungují. Proč nárok na veř. dopravu mají obyvatelé Suchomast i o víkendu, zatímco obyvatelé cca 2 x většího Brloha nikoli? Proč užíváte argumentace (naštětsí již mrtvého) starce Žemličky, který obyvatele Jihočeského kraje soustavně zbavoval veřejné dopravy, právě s poukazem na nějaká nesmyslná čísla (os/km2), když stanovil, že „v řídce osídleném Jihočeském kraji“ nárok na veřejnou dopravu jaksi nemají – není na čase, právě v souvislosti článkem avizovanou změnou, nechat být nesmyslná, účelová, blbá a zavádějící dogmata, mrtvá již dávno před úmrtím jejich pochybného, již zmíněného nositele? Města JČ kraje, především ČB, totálně ucpaná os.automobily výmluvně demonstrují pochybnost konání krajské representace dle starcem nastavené (a akceptované- bohužel) „koncepce“….

  • No, nevím: „spěšné“ vlaky z Tábora přes Písek do Strakonic po trati s NTR (zatím) 65 km/h a s NAD přes opravovaný červenský most, přeshraniční frekvencí jistě hojně využívané přímé vlaky relace Vídeň – České Budějovice – a navíc když ten „koncept“ chválí „dráhy záhuba“? Ale třeba se mýlím a opravdu se „blýská na lepší časy“ …

    • Rychlost se bude snižovat na 60, kvůli D3. Navíc celá oprava mostu přes Vltavu je nesmysl, pro cyklostezku by byl dostatečně únosný i v současném stavu a za peníze co bude stát pouhá oprava mostu, mohla být cyklostezka z Tábora až do Písku město, kde by byly ukončeny vlaky od Budějovic. Cyklisté si tak mohli udělat krásný okruh vlakem do Tábora, na kole do Písku a zase vlakem do Budějovic, ale bude kulové, protože vyhráli šotoušci.

    • Ultrašotoušové si léči nějaký vlastní mindrák napadáním oponenta? Styďte se a diskutujte slušně.

    • Ke stavu mostu v Červené: „aplikací normou požadovaného zatížení bylo zjištěno, že konstrukce není schopná přenášet současná normová zatížení, zejména zatížení větrem a brzdnými silami, která vyvozují enormní přídavná napětí v posuzovaných prvcích.“

      http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/prepocet-zeleznicniho-mostu-v-km-41-791-trati-tabor-pisek-cervena-nad-vltavou/

      Tzn. most by určitě mohl zůstat v současném stavu i pro cyklostezku, jen by ho to jednou sfouklo do Vltavy. Ideální by bylo, kdyby se na mostě v tu chvíli nacházel jen vášnivý cyklista Tunel, který by díky vzduchem vyplněné lebkovně nemohl utonout.

    • Mohl by prosím admin smazat tyto napadající příspěvky? Děkuji.

  • Třeba Jindrichův Hradec, téměř o víkendu neobjednávají osobní vlaky, nechávají to na MD. A když tak tam jezdí disely a spol. Místo toho, aby koupili na elektrifikovanou trať lehký stadler. Přitom ta trať je perfektní. Navíc jejich vlaky nenavazují do sousedního kraje.
    K tomu strašně soutěží, přitom neumí ani odhadnout kapacitu, ani dát ned. podmínky a ani nastavit zabezpečení dopravce – radioblok a trs.
    Krajská železnice je často pitomá a měla by být krajům částečně odejmuta, stejně jako v Rakousku. Bohužel ťok podepsal nějakou tu svou bílou knihu o financování do 2034.

  • Velice zajímavé, slibem ale nezarmoutíš…
    Nejdřív řeknou, že ČB- Vídeň nebude, protože jsou ÖBB moc drahé, pak to od nich chtěj zajišťovat každé dvě hodiny 😀

  • To je hezké, že chtějí zahustit dopravu z Blatné do Nepomuka, ale že z Písku do Březnice je v sobotu odpoledne 6 hodin, v neděli 4 hodiny díra v obou směrech nikomu nevadí… 🙁

    Jinak chtěné protažení do Strakonic náhoda, když jistý pochybný soukromník už tam z jiné strany jezdí a mohl by si tak sestavit oběh bez Sv jízd ? Proč se do okresních Strakonic nejezdí už dávno, když je to 10 min zajížďka a na obrat v Ražicích je 3/4 hodiny?

    • V provozní koncepci je na 200 dvouhodinový interval celotýdně + vožené spoje ve špičkách pracovních dní v úseku Písek – Čížová / Vráž.

Newsletter

Partneři


Výběr editora