Správa železnic vypověděla smlouvu firmám Cedop a Egis k rychlotrati do Drážďan
Příprava vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany se komplikuje. Správa železnic vypověděla smlouvu se zhotovitelem studie proveditelnosti, kterým je česko-francouzské sdružení
Příprava vysokorychlostní tratě Praha – Drážďany se komplikuje. Správa železnic vypověděla smlouvu se zhotovitelem studie proveditelnosti, kterým je česko-francouzské sdružení Cedop/Egis Rail. Studie je těsně před dokončením. Informaci přinesl server iDnes.cz.
Podle mluvčí Správy železnic jde o částečné odstoupení od smlouvy, která byla uzavřena v březnu 2017. „Zhotovitel v průběhu zpracování díla opakovaně neplnil řádně povinnosti vyplývající ze smlouvy, zejména pak smluvní termíny a smluvní rozsah prací. O těchto porušeních byla vedena korespondence,“ uvedla Friebová. Správa železnic bude podle ní vymáhat i smluvní pokutu, její výše se bude teprve upřesňovat. „Odstoupením není ohrožena spolupráce s Deutsche Bahn. Potřebné podklady a materiály zajistí Správa železnic vlastními silami,“ dodala mluvčí.
V lednu přitom státní správce železnic slavnostně ukončil zpracování první etapy studie a uvedl, že zpracování podkladů pro další přípravy mnohamiliardové stavby bude hotové letos v červnu. Z první etapy studie mimo jiné vyplynulo vedení trati skrze Ústí nad Labem, s čímž se původně nepočítalo. Podle původních plánů měla VRT procházet západně od města u Chabařovic a fakticky tak kopírovat dálnici D8.
„Ano, můžu potvrdit, že projekt má bohužel zpoždění. Primárně vzniklo skoro půlročním přerušením prací na pokyn ministerstva dopravy,“ reagoval pro iDnes.cz Petr Šlegr z Cedopu. Stále přitom věří, že existuje prostor pro dohodu a že sdružení bude bude moci studii dokončit. Podle Cedopu je totiž už z 95 procent hotová. Jakákoliv jiná varianta by podle Šlegra vedla k dalším průtahům.
Podle Správy železnic se ukončení spolupráce s Cedopem neprojeví na zpoždění nejsledovanější části projektu rychlotrati, kterou je 26 kilometrů dlouhý tunel pod Krušnými horami. Jak ale píše iDnes.cz, u ostatních částí svazuje odklad resortu dopravy ruce. To se týká například úseku přiléhajícího k hlavnímu městu, kde je problém s dostatečnou šířkou území pro plánovanou trať.
Plánovaná stavba totiž dělá čáru přes rozpočet obcím, které se v blízkosti budoucí stavby nacházejí, případně které plánovaly vlastní výstavbu. Nejpalčivější problém je v okolí Hovorčovic a Líbeznic, kde rezerva pro železniční spojení vede zastavěným územím – tam bude nutné koridor posouvat.