Snazší železniční provoz kolem česko-polských hranic. Úřady se dohodly na spolupráci

Stanice Glucholazy. Autor: Marek Blahuš – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30538779Stanice Glucholazy. Autor: Marek Blahuš – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30538779

O obdobné dohodě jedná Drážní úřad i s Německem a Rakouskem.

Zajištění železničního provozu na česko-polském pomezí bude snazší. Drážní úřady obou zemí uzavřely dohodu o spolupráci, která dopravcům mimo jiné zjednoduší zajíždění do pohraničních stanic. Obdobnou dohodu má český Drážní úřad od února 2021 i se slovenskými kolegy.

Obsahem dohody je zajištění společného dohledu nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a stanovení pravidel pro zajíždění do pohraničních stanic obou států. V rámci dohody byly zároveň dosavadní stanice nacházející se na peážních dráhách předefinovány na příhraniční stanice.

„Hlavním smyslem dohody je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle něj se o obdobné dohodě jedná i s Německem a Rakouskem.

Uzavření dohod o spolupráci mezi drážními úřady sousedních států umožňuje směrnice Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.

Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko (nebo o něj aktuálně žádá), podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál Evropské železniční agentury One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.

Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.

Dohoda s Polskem se týká těchto úseků tratí:

Chałupki – Bohumín os. n., ChałupkiBohumín – Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou

Tagy Drážní úřad Polsko
60 komentářů