Rozhovor: Příští rok doručíme našim cestujícím rychlost 200 km/h, říká šéf ČD Michal Krapinec
Netradiční spojení, Laminátka a Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
V příštích deseti letech nakoupí České dráhy nové vlaky za 160 miliard korun.
Jakmile někdo říká „doručit kvalitu“ nebo „doručit rychlost“, rozsvítí se u mě kontrolka blbů…
Hlavně to neposlat poštou.
Tak třeba konečně dojede aspoň jeden vláček na čas… ČD si účtuje královské peníze za přeplněné a opožděné vlaky, proto mnohem radši jezdím regio.
Kam poslat fotografie displayi z Hln a jiných se zpožděním u rdenym u RegioJetu ? Msm jich slušnou sbírku .
Škoda, že se pan redaktor nechal tak odbýt po dotazu na provoz po vysokorychlostních tratích. To opravdu není o dvoustovce na kousíčku koridoru. Ale zase je fakt, že na takový dotaz je trošku brzo.
RYCHLOST je na 1. místě! Ve všem! Ale aby se mohlo jezdit 200km/h, tak se MUSÍ CO NEJRYCHLEJI papírovat, razítkovat, stavět jako o život! Ne, že se něco řekne a za 3 roky se to začne řešit. Řekne se, příští týden se začne fyzicky konat a za 1,5 roku hotovo, jezdíme. A zároveň elektrifikovat jako o život! Vyšoupnout páchnoucí pomalé soupravy a lokomotivy.
Hm, máme aktuálně nějaký úseky na 200km bez klopení? Pokud vim tak na 200 je jen 4 koridor s naklápěním. Čili pokud se neco nezmění je reálné jen pendolino do Budějovic.
Ještě 4 km v Ejpovickém tunelu, pokud už na to má SŽ připravené trakční vedení. Akorát na tak krátkém úseku to bude jen potěmkin a marketing pro ČD a SŽ, aby si mohly odškrnout, že zavedly rychlost 200 km/h, přestože reálná úspora bude pár sekund.
Přitom ale není důležité jezdit 200 jen proto, abychom jezdili 200, ale dojet z A do B spolehlivě a za konkurenceschopný čas. To může v některých případech vyžadovat jet 320 km/h a v jiných třeba 120 km/h, atp… V některých zemích už to pochopili (např. Švýcarsko), u nás pořád ne a ne.
Je to jine tema. Ale dost me to zajima. Vsechny strany mluvi o VRT a pomalu mluvi o tom, ze budeme skanzen kdyz nebudou. Mne dava vice smysl budovat/zlapsovat primestskou dopravu (ci lepe receno – oblasti bohatych a chudymi). Pokud uz budovat VRT, tak smer viden-(brno)-ostrava-polsko-pobalti. Smer vychod-zapad mi prijde zbytny. Myslim, ze clanek na tohle tema by byl velmi zajimavy.
VRT nejsou v podmínkách ČR jen o rychlosti, ale taky (a možná zejména) o další kapacitě, protože konvenční trati jsou už na mnoha místech přeplněné a brzdí další rozvoj železniční dopravy.
A přesně tu příměstskou dopravu nelze nijak dál posilovat, pokud rychlé dálkové vlaky nevyklidíme na samostatnou infrastrukturu. To je jedním z cílů VRT.
Bohužel už není ve městech prostor na zvláštní dvojkolejky, jako byl třeba na západě…
rychlost je k ničemu a nikomu nepomůže pár ušetřených minut.
zlevněte jízdné,ať lidi těma vlakama mužou jezdit!!!!
Lidé těmi vlaky jezdí čím dál víc.
Jak kde, nepaušalizujte. Okolo velkých měst v rámci IDS častěji. Mně se třeba vyplatí jet do Liberce autem za cca 30 minut, než vlakem s přestupem 1h. 26 minut až 1h. 37 minut.
Nepaušalizuju, ovšemže někde víc a někde míň, někde to i skončí. Struktura se mění, ale v celkovém součtu počet osobokilometrů stoupá.
Jak dlouho se na železnici pohybujete, já téměř 30 let a bylo období, že jsem se zabýval tržbami, složením souprav, sčítáním, výkony, analýzou plnění GVD etc. Něco jiného jsou tzv. dělnické vlaky, školní vlaky, víkendy a flamendry, rekreační sezóna. Mnohdy uškodilo cestování na jedné trati, kde se muselo přesedat nesmyslně. Pak se to po pár letech vrátilo k dálkovému provozu.
Ne všude. Dříve u nás ranní vlaky měly 8 vagónu a byly plné. Dnes se náplní sotva 2 vagóny. Mnohem více lidí dnes místo vlakem jezdí do práce autem. Aspoň teda u nás. Jinde to může být jinak
Takový krásný populistický výkřik 🙂 a povinně levnější chleba a pivo byste nechtěl? Nebo rovnou vlaky zdarma pro všechny? A nemáte tam přece jen málo vykřičníků na konci?
Já bych chtěl radši tu Plzeň zase za 35, než nějaký blbý vlaky… 🙂
Tady je 😀 😀 https://eshop.prazdroj.cz/pilsner-urquell/Magnet-Pilsner-Urquell-lahev-30019014
Slibnej směr, ale potřeboval bych to točený! 🙂
Vlastní výčep budiž vašim řešením 🙂
Říkáte to těm co spěchají v levém pruhu po dálnici ? 😂
A zaveďme opět hulení a točený pivo do každého vagónu, ne? 🙂
IV. koridor a Pendolino, jen jedno je správně? Mi to dává u 200 km/h smysl jen pohromadě…
Pan Krapinec to řekl jinak.
“Minimálně jeden z těchto dvou vašich předpokladů je správný.” – ne právě jeden, ale minimálně jeden, to je velký rozdíl…
Ejpovice.
Velmi krátký úsek a velmi líné Pendolino.
Obávám se, že ani těch 200 km/h se v ČR nedočkáme minimálně další dvacet let 🙁
Blábol.
Mašiny na to už jsou, vozy taky, některé traťové úseky to technicky umožňují, pod ETCS to lze…
Dokud se neodstraní přejezdy tak Vmax=200 km/h zůstane jen básnění 🙂
No ale ty úseky, které jsou na 200 km/h připravené už teď, žádné přejezdy nemají.
Které to jsou?
Sudoměřice-Votice, Soběslav-Doubí u Tábora.
Ejpovický tunel nepočítám, byť konstrukčně je taky na 200.
To ano, ale tyto úseky jsou jen pro klopidla, ne?
Například? Brno-Břeclav by již teď umožňovalo 200 km/h, ale na trati jsou přejezdy. Bez odstranění přejezdů dvoustovka těžko projde.
Kapitalisti na Západě jezdili do roku 1992 na výjimku 200 km/h i přes úrovňové přejezdy, takže s trochou odvahy by to šlo.
Je otázka, jestli to šlo, když tuhle možnost zrušili.
Šlo to patnáct let, takže nejde o otázku, ale fakt. Pak to zrušili, protože začali ve velkém stavět VRT (Mannheim-Stuttgart, Hannover-Würzburg, Berlín-Hannover a další) a nebylo to dále potřeba.
Konkrétně, kde se takhle jezdilo?
Viz např. https://de.wikipedia.org/wiki/Bahn%C3%BCbergang_(Deutschland)#cite_note-bt-12-8582-37, kapitola „Schnellfahrten 1977-1992“, podrobněji bych musel taktéž rešeršovat.
Ve Švédsku jezdí na pár přejezdech 200km/h dodnes. Ale jsou to lesní cesty uprostřed ničeho a hlavně Švédi nejezdí jak prasata. A na nových úsecích by to už neprošlo.
V Německu se takhle jezdilo v letech 1977-1992 na výjimku ministra dopravy, podmínkou byly celé závory a kontrola volnosti přejezdové plochy. K žádné nehodě na přejezdu vlivem vyšší rychlosti v tomto období nedošlo.
Minimálně mezi Břeclaví a Stilfriedem se už Ferdinandka na 200 km/h upravuje, hotovo má být v roce 2026. Jízdní doba z Brna do Vídně se tím zkrátí o 12 minut.
To by taky bylo na čase, protože KFNB u Vídně je opravdu vyhlídková jízda a paradoxně až u nás se to konečně rozjede…
„Opakuji, primárně bych zdroje vynaložil na elektrifikaci dalších úseků.“
No ne, že by ředitel, který automaticky nenaskakuje na módní vlny „cool rádoby pokroku“…? To je dnes málem na odvahu, tleskám.
Tak primárně je ten chlap ekonom a dráty postavené a provozované někým jiným vyjdou vždy levnějš než baterky provozované ve vlastní režii…
Zadruhé, ČD BEMU neumí a podle mně ani moc nechápe. Do severomoravského experimentu je natlačil kraj, v rámci bagrovací družby s Kupcem na to kývly, ale neumí to a bude z toho průser…
…což by bylo jedině dobře, ať se to moc nešíří.
Ta dvoustovka není utopie, na SudoVo by to smysl dávalo a mluví se o tom, že Berlinery, tedy soupravy z berlinerů by mohly nějak přejítn na Ex7, takže utopie to nneí, ale kupovat comfortjety a nechávat si Pendolina mi trochu připadá jako úlet. Mrzí mne, že se Michal nechce rozhovořit o spících zakázkách na 60x EMU 380, resp. Na až 90 EMU 400, jestli tam je nějaký progres nebo ne.
A ví se, kam se následně přesunou vozy z EX7? Na R11(potažmo nová R31), R20?
Na SuVo je to snad pro klasické soupravy jen 180.
Na trati s takovým stoupáním bude jediný efekt zvýšená spotřeba energie.
EMU 380 popř. EMU 400 – co to jsou za zakázky? Patra v PID?
Doručíme 200 km/h…
Co to je za otřesný byznys češtin?
Tam je takových výrazů víc. Po přečtení vám pravděpodobně naskočí husí kůže a postaví se chlupy. Čeština úpí.
To je manažerská novočeština. 🙂
Inu, „svezeme cestující rychlostí 200 km/h“ není dostatečně vznešené, co naplat. A taky možná jde o „odvahu dělat věci jinak“, což je floskule, kterou se tu občas obhajují různé leštěné humbuky. Ale buďme vděční za tu snahu o rychlost, za ni patří dopravci uznání. Také můžeme být rádi, že v prohlášeních odpadlo „“vracení české železnice na mapu Evropy“, „řešení pro 21.století“, případně „zákaznicky zajímavý produkt“ a další duchamorné fráze, různými činiteli tak oblíbené. Pan ředitel dokonce vynechal „udržitelnost“ a „bezemisní dopravu“, což je projevem pozoruhodné odvahy. Bude-li stejně odvážně vynechána u první jízdy dvoustovkou obvyklá železničně – byzantská pompa s… Číst vice »
To já myslím, že odjezd prvního vlaku s dvoustovkou povolenou na konkrétní trati se neobejde bez kulatých bílých stolků se šampusem a několika projevy. Předtím bude ta trať ovšem otvírána stříháním pásky sedmnácti činiteli. Nějak to do novin dostat musí.
Za vynechání uvedených frází jsem opravdu rád, pan Krapinec si u mě nahrabal hodně bodů.
Doufám, že nám to nebudou doručovat prostřednictvím České pošty. Někdo zřejmě četl jakési materiály v angličtině a nedokáže správně přeložit „deliver“. Aspoň nás ušetřil významů jako provádět/pomáhat při porodu nebo oprostit, i když by to znělo ještě zajímavěji.
Jojo, někteří si po roce v jazykovce připadají světoví a rázem adresují problémy a doručují řešení.
Taky mi to přijde jako špatně přeložené „deliver“.
Mohl se rozpovídat i o katování kostů.
Dokud mi dvoustovka nebude doručena v obálce, tak neuvěřím.
„Vlastně je to dobrý mystery shopping.“ Česky by to nešlo ,pane generální… ? Připomíná mi to rozhovory v plátku Železničář,kde téměř v každém čísle je rozhovor s některým z manažerů prošpikovaný anglickými termíny ,kterým stejně většina čtenářů nerozumí, zůstává pak podivná pachuť sebechvály jak to vše skvěle funguje…
Outsourcing, brainstorming, mystery shopping….
Navrhněte tedy pro mystery shopping český výraz, který by se vžil a netahal za uši.
Tajnokup. 😉
Neobšleh´ jste to náhodou od Jakuba Hrona Metánovského? 🙂
https://www.databazeknih.cz/vydane-knihy/jakub-hron-metanovsky-1546?orderBy=ro
Při mém klapkobřinkostroji nikolikteravěk!
garáž, volant, apanáž … jiný jazyk, jiná doba.
S mírným posunem významu „koupě věci existující jen v pověstech“? Ne? „Koupě návodů na provádění antických mystérií“ také ne? Tak „koupě tajuplnou osobou zahalenou do černého pláště a se škraboškou“?
Vaší „nabídku“ by mohla odborně posoudit Tatice česká při akademii pavěd, ať vybere to významově nejpřiléhavější řešení.
U té poslední varianty bych se nebál použít modrý plášť (samozřejmě že v Najbrtu).
Musíme respektovat plynutí času, takže Dědice česká 😀
Pokud opravdu stojíte o překlad, tak „koupě na zapřenou“. Sice to není dechberoucí, ale je to IMHO dobrý překlad.
zrovna v tomhle případě by příčetný člověk řekl, že pojede na slepo
Na schůzi správní rady, a pod. je manažerská mluva vcelku jasná, koneckonců pánové na to mají školy… Ale pokud se dělá rozhovor, nebo článek pro veřejnost, příp. zaměstnance, dá se předpokládat, že mu většina čtenářů ne zcela porozumí a zaměstnanci předkládanou ideu nevezmou za vlastní… Prostě tohle „moderní“ cpaní anglických výrazů všude není nutné. Viz. úlet když „národní dopravce“ pojmenuje vozidla pro vnitrostátní dopravu anglicky…
S tím souhlasím, ale jen částečně, to, že se tak pangenerální vyjadřujen ení chyba redaktora Zdopravy.
Tak ona je to i pana generálního chyba jen zčásti. Celý ten obor překladu komerční angličtiny je tak nějak upadlý.
A on to vlastně jen těžko může být mystery shopping když jej koná generální ředitel s režijkou. Tedy veřejně známý představitel společnosti (což vylučuje ono „mystery“) který si ani tu službu nekupuje (což vylučuje onen shopping)
Pochybuji, že více jak 5% zaměstnanců ČD dokáže poznat pana generálního ředitele, notabene když jede se synem na výlet v normálních hadrech a ne v obleku…
Nicméně má režijku na první třídu. A tu mají jen hlavouni.
Jo, jenže po kontrole už je stejně pozdě.
Pravda. 🙂
Takže se na nějakém úseku pojede pár kilometrů rychlostí 200 km/h. Hurá!
Tak asi nebude špatné mít v pravidelném provozu kus na 200. Aspoň se může dělat kontinuální „zátěžový test“ všeho možného.
Na to stačí okruh.
Jaká je čekací doba v Cerhenicích?
To právě nestačí. Ne že by byl špatný, ale jsou tam příliš laboratorrní podmínky. Například tam cestující nedoručují tekutinu obsahující amoniak, líh a aceton na podlahu, pod kterou by eventuelně mohly být konektory.
A co to má společného s rychlostí?
Provoz s cestujícími leckdy ukáže, jak jinak se některé věci pak chovají, než si inženýr představoval. A nemusí to mít něco společného konkrétně s rychlostí, ale s „inovativním“ technickým řešením v novém vlaku.
Šotóši tady slintali nad dvoustovkou z Bělehradu na sever a zatracovali ČR, že tady nikde není. Vůbec jim nevadila čtyřicítka na zbytku srbského koridoru k maďarským hranicím, prostě sousedova tráva je zelenější.
No tak na tyhle ta dvoustovka platit bude, svezou se tam a zpátky a tím budou mít splněno.
Tak čtyřicítku bychom tu měli taky.
Nechci 200 km/h, rád bych důstejné vlaky s dostatečnou kapacitou a kvalitní vozy.
Tak nečtěte jen nadpis, ale i celý článek.
Ono to s tím souvisí. Jednotky nebo lokomotivy na rychlost 200 km/hod máme. Bohužel tratě mimo úseků pro klopidla reálně nikoliv. A pak je zde fakt, že valná část trati má traťovou rychlost 160 km/hod, ale některé úseky mají rychlost sotva poloviční. To co řeší předřečník je fakt, že na jižních expresech se stane, že lokomotivy táhne vagóny, z nichž jeden má maximální rychlost 140 km/hod, takže se reálně nevyužije ani těch 160 km/hod. A druhou věci je například v regionu jižních Čech nasazování vagónů typu A, B, AB zejména na rychlících Vltava, Lužnice nebo tratí Brno – České Budějovice… Číst vice »
Tak
Pardon, sekla se mi klávesnice, chtěl jsem napsat, že lokomotiv bude dost hlavně po dodání Vectronů pro 230, ale i bez nich pokud letos dojde nějakých 8 comfortjetů, tak to bude moci přejít na Ex7, otázka je, jestli má smysl s tím koketovat na Soběslav – Doubí, což je krátký úsek, ale Sudoměřice – Votice dává smysl, záleží o kolik to zkrátí jízdní doby a zda vůbec, protože na Ex32 bude dál maximálně 160 km/h.
Sudoměřice -Votice bohužel nejsou na 200 km/h. Promarněná příležitost.
Vy ale řešíte traťovou rychlost, tj. rychlostník…
Ten ale zatím musí být max. 160 km/h.
Technické parametry některých nových tratí vyšší rychlost umožňují.
“Naše úloha teď je být developerům rovnocenným partnerem a maximalizovat zisk pro České dráhy.”
Jojo, zato veřejný zájem je mimo. Viz to obestavění hlaváku.
S tím povzdechem se ale musíte obrátit na ty strejčky, kteří smlouvy „v zájmu veřejného blaha“ v minulosti podepsali.
Stávající direktor v tomto procesu může akorát asertivně hájit zájmy ČD, k čemuž podle mně, má velmi dobré osobní dispozice.
Strejčci jsou dávno v prachu. Je potřeba řešit to teď, ne poukazovat na nezměnitelnou minulost.
No a v rozhovoru padly dvě varianty řešení, přičemž ta jedna je pouze teoretická.
„…v případě nedodržení těch závazků by nám hrozily sankce, které jsou co do výše až nedohledné.“
Ale jistě, že je to pro stát velmi nevýhodně, zato pro soukromníka velmi slušně pojištěno, proto se to taky tak podloudně dělalo. Kdyby to byla slušná a poctivá smlouva, tak je vypověditelná.
Jen obhajujte krádeže za bílého dne a ještě jim tleskejte.
Každá smlouva jde zrušit, přinejhorším se soudní dohrou. Nicméně tvářit se, že s tím nejde nic dělat, znamená se toho účastnit.
Mně by zajímaly klauzule tech smluv… co z toho probůh tihle strejci měli
Veřejný zájem mají v rámci zákonných mezí a své odbornosti hájit příslušné úřady – Městská část za občany, NPU, hygiena, odbor životního prostředí, odbor územního plánování aj. ČD naopak musí hájit svůj zájem a to je dosáhnout co nejvyššího zhodnocení svého majetku. Z tohoto úhlu pohledu pak v tomto konkrétním případě tahají za stejný provaz jako Penta a Sudop (v tomto konkrétním případě)
Najednou to není státní podnik, co má řešit ZDO a kde nevadí státní dosyp, ale přísně soukromá firma? Měníme kabáty jak se nám hodí, co?
200 km/h rutinně už příští rok.
Pohádky o mašinkách, tentokrát v podání generálního kokrhele.
Ředitele*
Kokrhele bych spíše pojmenoval Kupku a Jančuru.
Tak zrovna ty pohádky pěkně ukazují, že když si nejvyšší pan železničář něco umane, tak je možné ledacos. Akorát to pak stojí tolik, co deset obyčejných mašinek. A ještě ke všemu je to pak k ničemu.
Ono by hlavně stačilo, kdyby inženýr nelhal o svých schopnostech a uměl dodržoval normy…
Ono se to také dá chápat jako ideoligickou pohádku pro zpátečníky – buď spokojený s málem, pokrok a rozvoj není nic dobrého. Mimochodem, kdyby pro brambory jeli za stejnou cenu formani, byly by brambory doma dřív a nebyly by přemrzlé, tedy zničené, takže asi tak k ošklivé logice…
Jo? Jsem netušil, že Traxxy na 140 km/h stojí pod 10 mil. Kč.
….doručíme našim cestujícím rychlost 200 km/h….
a současně snížíme kapacitu.
Na těch úsecích 4. koridoru, kde to přichází v úvahu, to problém příliš nebude.
Přesně, pokud jde o vlaky z Prahy do Budějovic, tak tam kapacitu snižuje kus jednokolejky.
Přesně tak, tam je jen otázka, zda na Soběslav – Doubí to bude mtí nějaký smysl. Kapacitu bude mrvit možná výhradní proovz ETCS L2, kde nikdo neví, jak to bude vypadat s tou kapacitou.
Tam jistě ne. Ovšem stále se hovoří o tom 1. a tam by to kapacitu snížilo.
Čeho kapacitu?
Počtu vlaků v daném úseku, tj. omezení vlaků nákladních z důvodu rozevření rychlostních nůžek.
No, tam kde to bude možné se nějaké snížení kapacity unese. Horší to bude s ježděním pod výhradním dohledem na nejvytíženějších úsecích a ani to nemusí být 200..
Tak už si chystám poštovní schránku.
Rychlost všeho na ČD jw asi takovato. Provozní zaměstnanec potřebuje přístup do ručních aplikaci aby mohl vykonával různé úkony. Asi před třemi lety bylo požádání o přístup do aplikace a pracovník ho stále nemá i po mnoha urgenci. Tak s tou rychlostí to nebude zase tak divoké
K té zmíněné ceně nafty. Cena nafty už nějakých 20 let osciluje mezi 30-40 Kč/l, když pominu předloňský výstřelek po invazi na Ukrajinu. Takže, když udělám nějaký průměr, vezmu v úvahu inflaci, tak nafta defacto zlevnila. Nevím, jaký podíl v nákladech ČD ta nafta má, ale když jí pan ředitel zmiňuje, asi nebude bezvýznamný.
No a vedle toho tu máme elektřinu, která zdražila brutálně.
Chceme se jako společnost chovat ekologicky, ale zde máme problém. Elektřina dost zdražuje, fosilní paliva jsou dlouhodobě zhruba stejně drahá.
Ono záleží také na dodavateli té nafty.
To by mě zajímalo, kde těch 200km/h chcou příští rok jezdit. Jediný úsek je na 4.koridoru, ale tam bude výhradní provoz s ETCS až pozdeji.
Ale pokud to budou buď Pendolína, nebo to bude na 4. koridoru a 4. koridor je jediný, kde je to technicky možné, tak asi máme jasno.
V původních slibech SŽ bylo, že by se od JŘ 2025 mělo jezdit 200 i na jihu Moravy. Když řekl „minimálně jeden“, znamená to, že to nutně nemusí být obojí zároveň. A o Ejpovickém tunelu jsem už neslyšel dlouho…
Ejpovice 2022 atd) https://zdopravy.cz/video-v-tunelu-ejpovice-jel-vlak-200-km-h-v-priprave-jej-207-km-trati-pro-tuto-rychlost-63345/
Díky Honzo, na ejpovice bych zapomněl, ale tam je to méně pravděpdoboně kvůli nějakým problémům, které tam furt jsou s tím zabezepčením a s trakcí , co vím.
Podle mapy staveb by Ejpovice měly být až 2027.
Provozně jsou Ejpovice na 200 nesmysl,protože ten úsek je dlouhý 6km a z jedné strany na to navazuje 110km/h(140 pendolino) a z druhé 125km/h(155).
Jenže ani na tom 4.koridoru to nebude možné, protože se tam budou ještě pohybovat vozidla bez ETCS.
Výhradní provoz musí být na Uničovce.
O IV. Koridor se jednat bude, ale o Pendolina ne, spíš o soupravách, které jezdí na Ex5 do Berlína. Na K-reportu se spekulovalo už o nějaké variantě řazení.
Poslední 3 věty rozhovoru dost napovídají:
Šindelář:
„To jsme zpátky u těch pendolin. Úplně je vidím na IV. koridoru.“
Krapinec:
„Minimálně jeden z těchto dvou vašich předpokladů je správný.“
Závěr:
Bude se tedy jednat o 4. koridor, ale na Jížních Expresech bude jezdit část vozů z dnešního vlaku „Berliner“, které 200 kmh mohou.
Legislativa:
– viz odkaz pana „jan.amadeus.komesky“ kousek níže
Není náhodou na 4. koridoru 200 km/h jen pro klopidla?
Vypadá to, že vyjádření je ve skutečnosti zkratkou pro „pojedeme rychlostí vyšší než 160 km/h“.
Jako jediná odpověď na provoz po vysokorychlostních tratích by to ale znělo trochu trapně, ne?
Na IV. koridoru přece nic kromě pendolina jet 200 nemůže, i kdyby tam vyhlásili výhradní provoz, ať už s ETCS nebo TJVJ (tratí jedu výhradně já).
Na okruhu ..
To by byla švejkovina.
Určitý náznak bych hledal v tomto článku: https://archiv.hn.cz/c1-67318090-nejvetsi-skok-za-30-let-na-ceskych-kolejich-se-zacala-chystat-rychlost-200-km-h-kdy-a-kde-zacne-platit
Nevím, nakolik je realistický, ale snaha se objevuje:-)
Proč výhradní? Nebude třeba stačit, aby jel v plném dohledu ten dotčený vlak? Jinak jsem si taky ještě nevšimnul změny legislativy, která by umožnila jezdit rychleji než 160…
Na ten odkaz na váma od „jan.amadeus.komesky“ jste si zřejmě nekliknul…
V současném znění je tento paragraf:
§ 3a
Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Železniční dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu je dráha konvenční.
Ve znění od 1.11.2023 je ten samý: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1994-266/zneni-20231101
Nemám přístup ke starším zněním, abych uvedl kdy přesně to omezní padlo.
Ale ten odstavec je o tom, kde je legislativní hranice mezi konvenční a vysokorychlostní dráhou. Není tam nic o stanovení nějaké závazné maximální rychlosti, která nesmí být překročena.
Leda že by něco bylo v souvisejících vyhláškách.
Přesně na to ukazuju: Žádný limit už v Zákoně o drahách není. Ani na 160 km/h ani na 300 km/h.
Jediný limit 160 km/h se týká rozšíření ochranného pásma na 100 m pro rychlosti vyšší:
b) u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než 160 km/h, a u dráhy zkušební 100 m od osy krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,
To zní také dost zastarale. Koridor na 200 jistě nepotřebuje tak velké pásmo jako VRT na 320.
Ano. Zde býval limit 160 km/h, přes který nejel vlak. Už jede.
Ovšem splněny musí být ještě další podmínky.
Vyhlášky o dorpavním, resp. Stavebním a technickém řádu drah o tom mlvuí.
Pokud vím, tak je právě potřeba výhradní provoz. Ale roku do ohně bych za to nedal.
Ono jaksi nestačí zabezpečit jen ten rychle jedoucí vlak, ale je potřeba zajistit, aby mu do cesty nevjel nějaký jinačí vlak. A to současný český „zabezpečovač“ moc neumí. V případě srážky dvou vlaků se fyzika neptá, který z nich projel návěst.
To ovšem stoprocentně neumí ani ETCS…
Není (Vyhláška č. 173/1995 Sb. v platném znění): 1) Na dráze v traťových úsecích s výhradním provozem vlaků pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému, nebo provozovaných traťovou rychlostí vyšší než 160 km/h smí být použito pro jízdu vlaku pouze vedoucí drážní vozidlo vybavené aktivní mobilní částí evropského vlakového zabezpečovacího systému, která je kompatibilní s jeho traťovou částí použitou na dané dráze; to neplatí pro jízdu drážního vozidla na vyloučené koleji. 2) Nejvyšší dovolená rychlost smí být vyšší než 160 km/h pouze při jízdě pod plným dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému. Čili tam, kde není výhradní provoz a tedy nemusí mít… Číst vice »
Chybí mi tam otázka, jestli a co pan Krapinec na základě svých cest vlakem nechal dát do pořádku/změnit/vylepšit nebo rovnou jestli něco v ČD nařídil dělat jinak?
Samozřejmě, že všechny nedostatky velkoryse přehlíží a věcem nechává volný průběh. A teď vážně Nemyslím, že člověk který jezdí vlakem ty nedostatky nevidí..
Pochybuji, že cestujícím jako ČD doručíte rychlost 200 km/h, když stále jezdí na mezinárodních EC jezdí stále pomalé staré křápy A, B s rychlostí jízdy max. 140. Např. včera EC 145
A koukám spolucestující ze včerejška :))))
Cd na Ostravu kašle, byť tam má největší konkurenci, fascinující.
To kašlání se nejvíce projevuje tím, že tam nasazují ty pendolina, že?
Který? 🙂 Ty co nesmyslně jezdí do Košic? Místo toho aby ten turnus vzdali a začali jezdit alespoň v kvazitaktu Pha-Ova a zpět aby si udrželi bonitní zákazníky? a ještě měli rezervu?
Dneska panťák s omezením na 110 km/h a okolo trati šotouši, jeden i na štaflích, auto na kraji pole bylo asi jeho.
„Kde to mám podepsat? Budu první, kdo poděkuje a otevře šampaňské, když se to stane.“
Škoda že nejde o podcast, to bych chtěl vědět jak to řekl.
Pendolina nejsou jediné vozidla, co zvládnou 200 km/h. Autor zjevně zapoměl na Vectrony ve flotile ČD a spoustu moderních vozů, které za ně zapřáhnete a pro které víc jak 160km/h problém také není.
Jsou ale u nás úseky na 200 km/h bez klopení?
Ejpovický tunel a tím to končí. Teda pokud tam Správa povolí 200, je tam něco s trolejí.
Ten nebude připraven příští rok.
Ejpovický tunel je v tomto smyslu docela k ničemu. Na smysluplných 200 potřebujete úsek alespoň 10 km dlouhý, jinak je to Potěmkinova vesnice.
V aktuálním plánu je úsek Pardubice – Choceň ale jak už víme, stavět se bude až Němci dokončí další VRT…
Ještě před několika lety měl být i úsek Poříčany – Velim (teď nevím zda to bylo až do Kolína), to ale padlo.
Stavět zároveň Pardubice-Choceň a Hradec-Choceň, to by byl nápad! Má se totiž dělat ta druhá věc.
upřímně se nedivím, že ČD jsou na tom tak dobře a předseda tak sebevědomě
vlastně je jeden z první CEO v u nás, který využívá svůj produkt pravidelně, navíc ještě tráví čas s vlastními dětmi(!), věc ve vyšším managementu nevídaná
škoda, že podobní lidé nesedí i na ministerstvu a v SŽ
Poté, co ČD přicházejí v tendrech o jeden provozní soubor za druhým, jsou skutečně ve skvělé kondici.
Tak pokud se nepletu, tak těch skutečně velkých souborů zase tolik nebude jak tady píšete, ne? V dálkové rychlíky Praha – HB – Jihlava/Brno a v regionálce Ústecký kraj. Ne, že by to bylo super, ale zase taková tragédie to snad taky není. Mimo jiné když vidím jak si vede na dotovaných linkách RJ, docela mě zajímá jak to vlastně dopadne s tou linkou přes HB. Jednotky jsou zatím tak maximálně na papíře. Kvalita jde rapidně dolů u všech jeho spojů, o ETCS v jeho mašinách ani muk. Nevidíte ten rozdíl? Ani se nedivím, že Krapinec nezní úplně pesimisticky …
Já bych se držel fakt. Regiojet mimo řadu 162 (9 lokomotiv) má v ostatních lokomotivách elektrických jednotkách ETCS osazené. Na trati Ústí nad Labem – Kolín nebude dva nebo tři roky ETCS povinné, stejně jako pro spojení Košice – Čop a zpět.
Co se týče rozdílu, tak vidím, že Regiojet úspěšné rozjel linku Vídeň – Budapešť a ve většině států v okolí jezdí na vlastní osvědčení dopravce (mimo Maďarska).
Ale kromě vámi zmíněné pravobřežky a Slovenska budou všechny jeho vlaky jezdit v úsecích s výhradním provozem a doteď nic. Jednotky mají být v provozu za rok a půl jestli se nepletu a taky nic. Nicméně článek není o RJ a já jsem pouze reagoval na výše uvedené příspěvky…
Osazeného ho má, ale funkční je pouze na Vectronech, nikoliv již na Traxech 3 MS.
Ano. A žluté peršouny skončí pravděpodobně podobně neslavně jako modré Zázraky 380 kdesi daleko nebo v poolu.
Každý ztracený soubor znamená nejen ztrátu zisku, ale především nepotřebnost souboru starých šrotů bez nutnosti okamžitě investovat. Takže ano, ztráta určitého omezeného procenta trhu pro ČD znamená ozdravení financí a omlazení vozového parku jaksi samo od sebe. 😀
To tak byva v soutezich, ze nekdy vyhrajete a nekdy prohrajete. Ale jestli mate ma mysli „tendr“ v Usteckem kraji, kde Jancura totalne podstrelil cenu, aby za kazdou cenu vyhral a pak se vsichni budou divit, ze nema s cim a s kym jezdit, tak takove tendry se se fakt vyhravaji hodne spatne. Mimochodem, jsem velmi zvedav, cim budeme na Ustecku za 2 roky jezdit, kdyz Pesa nestihla zatim vyrobit a dodat vozy, ktere uz ted meli jezdit v ruznych krajich u nas.
Víte o tom, že ministr dopravy bere svůj resort vážně. Na rozdíl o předchůdce je tam zájem o zlepšení.
Ty „otázky“ kolem financování skrze daně mi přišly trochu navíc. Plus škoda, že si pan ředitel někdy hraje až na příliš těsný temný hrad v Karpatech. Každopádně děkuji za rozhovor
Jo zajímavé čtení, já bych byl raději, kdyby ČD doručili, nebo aspoň zaručili fungující klimatizaci v horkých dnech. Včera EC145 vůz 373 prasečák hadr. Díky taťko. .-)
V některých vozech je klimatizace až bizarně poddimenzovaná. Včera v Bmz226 už nestíhala, a to je jaro. Jestli by skoro nestálo za zvážení ji vyměnit za výkonnější a spolehlivější chladicí jednotku.
Kdyby jen vůz, včerejší odpolední S2/S9 by mohly vyprávět, když ze tří jednotek měly dvě velký problém s chlazením. Uvnitř bylo hůř než venku.
To samozřejmě není v pořádku, ale aspoň jste dojeli, že? Takže ČD náhradou zařadí starší vůz se sníženou kvalitou cestování, zatímco RJ na lince R8 zhusta nedodržuje nasmlouvanou kapacitu, takže ne, že tam jede něco horšího, ale náhrada tam nejede žádná, takže dost cestujících tak nějak nejede nikam a není to úplně ojedinělý jev….
Vrátí peníze a to řadě lidí stačí…
Ne trochu jinak. To jim musí stačit. Jestli máte pocit, že je tohle za správná cesta …
Já ten pocit nemám, ale zákazníků má dost.
Tak ono na té R8 nic jiného těm lidem nezbývá, jiná alternativa neexistuje..
Já jsem neplatil za to že jsem dojel, ale za to, že jsem čekal úroveň služeb jakou ČD deklarují o nefunkční wifi v tom prasečáku psát nebudu (výrobek zPRAStoZnova včetně poddimenzované klimatizace). Už se z toho i s Krapincem proberte. A u vámi vysmívaného RJ mi automaticky a bez keců při nefunkční klimě vrátí 100% jízdné. Jediné co u ČD dostanete tak konstatování průvodčího, že ta klima pořád vypadává a že četa ze 116 kde to jelo před tím nic do hlášení nedala. Takže si v tom modrém hurá šaškecu udělejte pořádek a přestaňte pindat, že to aspoň dojelo. na… Číst vice »
A sakra. Tak teď jste mě to nandal. A proč tedy jezdíte s ČD, když máte na trase svého fajn dopravce? A kdyby jednoho. Ještě taky Leoš vám tam jezdí. Klidně jedete se žlutým, nebo černým. Napsal jsem jasně, že to není v pořádku. Příště bude asi lepší postupovat stejně jako váš favorit. Prostě vás nechat na peróně a vrátit jízdné. Zajímalo by mě, jak byste to ocenil a jak dlouho by vás bavilo takto (ne)cestovat…
Protože jsem potřeboval jet vlakem místo auta a přesvědčil jsem se, že se tam nic nezměnilo. Vaše inteligentní pinda o tom, že mě měli nechat na péroně jen ukazuje střet požadavků cestujícího platícího za to co dopravce veřejně nabízí a cestující to nedostane přestože to dopravce deklaruje a vašeho šotosexuálního pohledu, že vlaky jsou od toho aby jezdili a my cestující platící dobytek si máme nechat líbit vše i ve století 21.?
Pepa jistě schytá hromadu mínusů a otázek proč nejezdí s někým jiným. Nicméně takováto kritika je důležitá, neboť bez ní se situace těžko změní. Zejména pro. nás, jenž jezdíme trasy, na nichž možnost výběru dopravce není. ČD se zlepšují, ale pořád mají dost prostoru pro, ehm, další zlepšování.
Klimatizace je problém všech dopravcu
Jiný dopravce vám vrátí 100% jízdného. Stačí takhle?
To je uz jenom na podmínkách dotyčného dopravce jaké si stanový podmínky vrácení peněz když něco nejde.
Byl vlak tak plný že Vám průvodci nemohl nabídnout jiné místo do jineho vozu z klimatizaci?
Měl jsem místenku stejně jako bych ji měl u žlutého kde mi peníze vrátí. Stačí?
a byl plný?to asi se nodozvíme…protože nechápu když jsi stěžujete na ČD tak proč jezdíte s ČD?
kdyby Vás přesadil do jiného vozu se stejnými službami tak možná tady nemáme zbytečné citové výlevy
a místenka není taký problém problokovat,pokud je volné místo ve vlaku
V tom případě požaduji vrácení peněz za místenku. Když si nekoupím místenku do Pendolina co se stane? Takže co jsou místenky u ČD? Víceplatba, nic víc, jen když se to hodí? Už to chápete? Vaše dotazy jsou zcela mimo mísu, protože dopravce nedodržel co dodržet měl a nabízel. Když vám řezník řekne, že nemá šunku s 95% masa ale místo toho vám dá to 75% dobrou leda pro bezďáka za stejnou cenu řeknete ano hurá jistě? 🙂 🙂 🙂 Neobhajujte neobhajitelný bordel ČD ve vozovém parku a neschopností se s tím na komerčních spojích vypořádat tím, že si můžete přesednout.
To je na další diskusi než tady spamovat
ten slavný RJ(linka na Prahu)má místa s povinnou rezervaci míst takže ano vrátí vám jizdne za to ze klíma nešla
EC 145 není vázán na povinnou rezervaci,takže dle SPPO pokud cestující má jenon mistenku do vozu kde ma být zarazen vůz z klimatizaci a klimatizace nejde,má nárok má odškodnění na 30 Kč,jestli může být cestujícím nabízen vůz se stejnými nebo vyššími službami tak nemá nárok na odškodnění za vybrané standardy
ale ano je to nepříjemné jak pro cestující tak i personálu vlaku kterému to též není po chuti…
a ano je furt co zlepšovat
Zajímavé čtení. Věcné otázky a v rámci možností i odpovědi. Díky 🙂👍
České dráhy mají extrémně předražené jízdné. Dnes už není možné jet občas někam na výlet, aniž by člověk pátral a různě kombinoval krajské tarify dopravních systémů, jedině pak to ještě dává nějaký smysl. Ale dát například na výlet z Plzně do Prahy a zpět přes 500 Kč včetně MHD, pokud by člověk neznal kombinace tarifů a věřím tomu, že většina lidí to nezná, je naprosto šílené. Proč platit předražené jízdné ČD, když za úplně stejnou službu můžete zaplatit o více než polovinu méně v rámci internetového systému? Co se týká úrovně vozového parku, já jsem nejspokojenější, když přijede vůz řady… Číst vice »
Hele člověče víte, že pláčete na špatném hrobě? Motáte páté přes deváté. O tom za jaký tarif se bude jezdit nerozhodují České dráhy, ani jiný dopravce, ale téměř vždy objednavatel. Dopravce si může svůj tarif nastavit jak uzná za vhodné, nicméně jestli bude na dané lince v dané oblasti platit prakticky nerozhoduje. Že vy konkrétně preferujete vozy B je vaše plné právo, ale u drtivé většiny cestujících to tak není, takže se buď musíte smířit s realitou a podřídit se, nebo přejít na vlastní auto, protože v autobusech je to nemlich to samé…
Souhlasím s pánem v tom smyslu, že cesta vlakem za cenu jen nepatrně nižší, než dám za cestu autem (a pokud bych do té cesty autem promítl všechny mé náklady a úspory, tak mi to vyjde lehce nad 2 osoby v autě) není příliš motivující pro běžné výlety na delší vzdálenosti. Zvláště když je to v drtivé většině navíc cena dotovaná.
Já bych hrozně rád jezdil vlakem, ale bohužel pro rodinné výlety prostě mínusy převažují
Cilem osobni zeleznicni dopravy je primarne neco jineho. Nejvice cestujicich to pouziva jako cestu do prace, nebo do skoly. Kdyz jezdite pravidelne, tak se dostanete na jinou cenu, vyhnete se zacpam na silnici. Nicmene ano, nekde a pro nekoho to vychazi lepe a jinde je to blbe.
Máte částečně pravdu. Skutečně je v mnoha případech výhodnější použít auto, nebo jiný způsob dopravy. U nás je systém nastaven tak, že pro automobilisty všechno, ostatní jen to nejnutnější, pak to takhle vychází. Ve Švýcarsku, kde existuje opravdová podpora železniční dopravy to vypadá docela jinak.
Ve Švýcarsku podpora železniční dopravy vypadá samozřejmě docela jinak, a to ze zcela pochopitelných důvodů:
– HDP na hlavu: (tis.USD) CH 93 – CZ 27
– Průměrná mzda: (tis.CZK) CH 157 – CZ 38
Ale to není jen o penězích. Oni by ty auta mohli na hodně míst klidně pustit, ale nepustí a šmitec. Nebo pustí, ale je to za pěknej ranec.
Tak si kupte auto, tam vás nikdo obtěžovat nebude a okno si můžete otevřít kdy chcete a jak chcete a vemte něco bez klimy, to bude za levno….
Při pohledu na silnice se zdá, že vaší radu už někteří uposlechli. 🙂
A dobře udělali, protože jezdit s ČD v prasečákem bez klimy s jedním malým okýnkem to už je vážně lepší to auto bez klimy.
Nějak zapomínáte, že u ČD je v létě zcela běžným jevem, že ve vozech typu Bmz často klimatizace vůbec nefunguje a tím se stává absolutně neobyvatelný, zatímco ve vozech typu B si otevřením okna zajistíte alespoň nějaký vzduch. Ale to se Vám asi nehodí zmínit.
Mě je jedno co je běžným jevem, mě zajímá co platím a co mi dopravce deklaruje jako standard!!!
Extrémně předražené jízdné? Koukněte se do Německa, když nekoupíte lístek s velkým předstihem, tak nejdete pod 80-90€ i na relativně mále vzdálenosti…
Praha -Koln den před odjezdem 79 EUR mě mile překvapilo. A kdybych vzal s sebou i 3 děti do 14 let, tak by to stalo stejně, max +3-8 EUR za mistenky. Jezdím tam dost často. A o jízdenku, kterou má víic jak polovina Němců, za 49 EUR na měsíc na vse včetně MHD ( kromě ICE, IC,EC) jste už slyšel ?
Ale já se bavím o dálkové vnitrostátní přepravě, nebo vy jezdíte z Mnichova do Hamburgu RE? Zkuste se podívat, kolik stojí lístek na ICE z Hamburgu do Mnichova na dnešek/zítřek. Šotoušek jako vy by možná i jel tím RE a dobrovolně se trýznil, normální člověk pojede ale ICE.
Kde jste přišel na Plzeň – Praha 500kc? když mi to ukazuje 179 Kč
Maminka autickarka, od mého synka ve třídě si koupila Praha Čakovice – Plzeň pro 2 dospěly a 2 malé děti za 750 Kč. Bylo to přes IDOS a koupila OneTicket ( více dopravců na cestě) , ještě k tomu v sobotu, kdy byla akce na skupinového za 899 Kč s 50% slevou…
Chápu reakce 1 autičkářka. 2. Neznala ženská 3. Naivní, jenže podobných nejen expertek je v populaci proste hodně .
To je prostě ostuda SJT.
To je nejnižší cena pouze v okrajových časech, jinak to stojí většinou přes 200 Kč,to si vynásobte dvěma a připočítat můžete MHD a rázem jste okolo 500 Kč. Zatímco využitím integrovaných systémů to dokážete i s MHD srazit na zhruba polovinu ceny. Bohužel to moc lidí neví a tak zbytečně dávají ČD peníze navíc.
Já minulý týden TGV Paříž – Lyon a za dobu jízdy 1:45 jsem pro 2+1 platil 1850,-. Ano je to VRT, jelo to 299 .snad se tím světu i u nás, ale neřekl bych, že máme drahé jízdné.
Můj názor je tedy opačný. Například
z Prahy do Ostravy v tom sedíte více než 3 hodiny a jízdní doba se stále prodlužuje a ceny stále stoupají. Francie má také vyšší platy.
Jsou i vázané jízdenky, flexi zvýhodnená, pokud je v čase nákupu dostupná,
zákaznícke IN 25,50 záleži ale jak kdo často cestuje..
Tento příspěvek se líbí Škoda Group. Nebo jakže se ta spolecnost bude jmenovat?
A důvod?
Pravděpodobně protože Krapinec mluví o unifikaci vozby na rychlíkových linkách a tak. Už i na tu vypsanou zakázku na EMU na 200 km/h hezky vychází InterPantery, kdyby měly pojízdné podvozky u prostředního článku. Pochybuji, že se ta zakázka odkládá z jíného důvodu než že výrobci nemají zatím výrobní kapacity
InterPantery na 200? To né… 🙁
ČD by teď hlavně měly vyvinout veškeré úsilí, aby obhájily elektrickou trakci ve Středočesku pro roky 2029 – 2059. Pokud by o tohle přišly tak by to pro firmu byl opravdu velký průšvih.
Souhlas, tohle bude hodně rozhodující pro budoucnost ČD. Ale mám pocit, že je to tak trochu na míru a ČD obhájí.