Snazší železniční provoz kolem česko-polských hranic. Úřady se dohodly na spolupráci
Stanice Glucholazy. Autor: Marek Blahuš – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30538779
O obdobné dohodě jedná Drážní úřad i s Německem a Rakouskem.
Jeden soused chybí. Kdy spojení přes Vlárskou dráhu (stojí to na slovenské straně) ?
A co na to MZV? Vypovědělo už konečně ty komunistické relikty o privilegované průvozní přepravě?
Proč je na konci příspěvku uveden úsek „Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou“? Podle mě se jedná pouze o úsek „Hrádek nad Nisou – Žitava“, který vede přes polské území, a není třeba zmiňovat pokračování dále ze Žitavy do Varnsdorfu, což je přechod mezi SRN a ČR a nikoli Polskem a ČR.
Ted jeste zaridit, aby to nebyly stovky firu, kdo kvuli tem kouskum potrebuji umet druhy jazyk, ale max. desitky ridicich provozu…
Prakticky pokaždé, když se v Polsku nachomýtnu k nějakému nádraží, je tam auto na nástupišti 🙂 Teď i zde na fotce. Asi nějaký národní kolorit.
Fotka je mé dílo, z roku 2011. Díky vám za zajímavý postřeh k ní a redakci za vzorné užití, které potěšilo.
Když je řeč o Polsku, mohla by redakce zjistit něco víc o tomto případu? https://www.teraz.sk/zahranicie/polsko-vysetruje-hackerske-utoky-na/737062-clanok.html
Jestli jim hackli etcs, gsm-r, nebo něco obyčejného? (TRS)
Nikdo nic nehacknul, prostě si jen někdo hrál s čínskou vysílačkou za pár stovek a vyvolával radiostop v analogovém rádiovým systému.
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-dva-polaci-ukradli-zarizeni-na-zastaveni-vlaku-zablokovali-jedenact-souprav-40441820#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=8&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Ścinawka Średnia – Broumov kdě?
Tam nejsou koleje.
https://mapy.cz/zakladni?source=muni&id=2469&ds=1&x=16.4142830&y=50.5634180&z=14
Otovice
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=muni&id=2469&pid=88646372&newest=1&yaw=4.739&fov=0.652&pitch=0.116&x=16.3878757&y=50.5604795&ds=2&z=15
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=muni&id=2469&pid=88646381&newest=1&yaw=4.371&fov=0.757&pitch=0.134&x=16.3889272&y=50.5597524&z=15
Tam byla paradoxně snaha iniciovaná z Polské strany.
Jazyková poznámka.
Poprosil bych redakci o používání zeměpisných názvů států, vypadá to líp.
Viz např. Pravidla pro jednotnou úpravu dokumentů: názvy a zkratky zemí
http://publications.europa.eu/code/cs/cs-370100.htm
„Dlouhá podoba (úřední název) se použije, je-li řeč o státu jakožto o právnické osobě.“
Děkuji.
26. 3. 2023:
Českým a polským záchranářům chybí dohoda o příhraniční spolupráci
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3574639-ceskym-a-polskym-zachranarum-chybi-dohoda-o-prihranicni-spolupraci
Nezapomeňte na zdravotní pojištění v zahraničí:
Cestovní pojištění Polsko
https://www.klik.cz/cestovni-pojisteni-do-polska/
Pokud tuto dohodu nyní EU laskavě „umožňuje“, vtírá se otázka, jak to dělali dosavadních 180 let, kdy ji ještě „neumožňovala“…
Úplně stejně jako celou dobu. Ono to sice vypadá jako nějaká senzace, ale v praxi se zřejmě nic nezmění.
Musel být buďto „mezinárodní“ dopravce, tj. defacto „schválený“ oběma státy s personálem znajícím předpisy a zvyklosti obou států, nebo se jezdilo jen do pohraniční stanice. Dnes to lze i výrazně dál do hloubi státu B, pakliže jsou takové úseky v ujednání uvedeny, a to pouze na „vnitrostátního dopravce“ státu A.
Tedy pokrok to určitě je…
A jak to je v tom případě třeba s takovým přídělem trasy danému vlaku?
Normálně, jako každému jinému.
Akorát s tím, že na „cizím“ území se může v zasmluvněných úsecích chovat „cizí“ dopravce defacto tak, jakoby měl plnohodnotné OSD i v oné „cizině“. A dokonce to platí i na schválení vozidel 😉
No vidím že strejcové z DU a UTK si udělali akci aby vypadali světově a objevili problém který neexistuje. Překvapivě na těch hranicích všechno dávno normálně funguje, dopravci si našli způsoby jak to udělat a jezdit skrz, vlaky už dávno umí přejíždět bez postávaní, přepřahů, střídání a nikomu už to ani nepřijde zvláštní, na rozdíl od doby před pár lety. Ovšem v případě Polska takovému pokroku moc nevěřím, když nejsou schopni ani dodnes uznávat české zdravotní prohlídky u strojvedoucích…
Podle těch vyjmenovaných úseků to není někam dál do hloubi druhého státu,ale jen do stávající
stávajících přechodových stanic.Není to jasně sděleno,ale je tam jakýsi náznak o přechodu z peážn
z peážního způsobu dopravy na způsob normální. Omlouvám se,že to píšu natřikrát,ale v autobusu se opravdu psát nedá.
Inu, Polsko…
Ale to zdaleka není jen o Polsku.Bohužel celá EU.
Na DU asi doteď žili v představě že vlaky přes hranice bez toho nemohly jezdit.
Ano, vlaky „vnitrostátních“ dopravců (tj. bez autorizace do jiných států) opravdu dál než do PPSky jezdit nemohly. Nově budou moci i do ve smlouvě popsaných úseků…
Ale ty popsané úseky končí v dnešních PPS. Takže kam dál by mohly jezdit? Zjednodušení spočívá zřejmě v papírování, ale co se týče jízdy na polském (nebo pro Poláky na našem) území, tak ty úseky zůstávají stejné,.
Ony nemohou ani do tech PPS, od st.hr. je formalne potreba tamni partner.
Od doby, kdy skončila D100 apod., se jezdí do PPS víceméně ze setrvačnosti v předpisové šedé zóně za podmínek, které stará dohoda stanovovala.
Nyní je pro dopravce k ničemu a řeší jen vztahy sousedních provozovatelů dráhy a zaměstnanců řídících drážní dopravu.
Správně by měl na každém vlaku být strojvedoucí s licencemi obou států a osvědčením dopravce/ů nebo pilot. Vzhledem k nedostatku personálu to řeší dopravci různě. A někdy dost přes čáru…
Tomu se říká „pokrok“. Zatímco kamionový dopravce projede bez omezení z ČR klidně až do Portugalska, na Dráze se český dopravce dostane až do první pohraniční stanice sousedního státu! Interoperabilita jak ze „Století páry“.
Nápodobně s tarify ve vlacích. Většina z nich obsahuje pokutu za překročení hranice.
Ale k věci: Varnsdorf – Hrádek nad Nisou… to ve mě vyvolává až přehnaná očekávání. 🙂
Jako obvykle, přes Německo v pohodě, přes Polsko 10 km/h…
Dokud pro polaky nebude výhodnější trať opravit a obnovit železniční zastavku, tak na to ani nešahnou dokud se nerozsype sama a budou jen pobírat peážní poplatky.
Tady by bylo nejlepší, kdybychom ten kousek tratě v Polsku odkoipili my nebo Němci. Je celkem pochopitelné, že Poláci neinvestují do něčeho, co nepotřebují.
Odkoupení bylo v minulosti několikrát navrhováno, ale nebyla politická vůle o tom začít jednat.
Ale právě za ty peážní poplatky mají udržovat, opravovat. Otázka zní trochu jinak: Jak je možné, že Česko nevyžaduje plnění smlouvy, když Česko platí peážní poplatky?
Petr Jetelina:
Ale nedostane, nebojte 🙂
Mame sice EU, dohody o spolupráci, mezinárodní ujednání, memoranda, úmluvy, bilaterální smlouvy a kdo ví covšechno ještě, ale železniční mentlita se stále nachází uprostřed hluboké normalizace.
Státní hranice tak je pro osobní vlak neprostupná a ostře střežená zeď obehnaná pomyslným „ostnatým drátem“.
Ten už ovšem dnes nevyrábějí hutníci v tažírnách drátu Králův Dvůr, ale byrokrati v Praze, Varšavě, Berlíně, Paříži…
Obávám se, že nikoliv normalizace, ale celá studená válka od roku 1948, ne-li už první světová. A dráha by si na vojáky hrála i bez nedrážních úředníků. Svět sám pro sebe: Prý to bylo skvělé, stačilo podat žádanku a drážní zaměsnanci kočárek naložili.
Nikoliv. „Dráha“ (pokud tímto názvem myslíte dopravce) si na to nehraje. To bohužel úředníci různých státních institucí napříč celou EU vytvářejí tyto podmínky, které dopravcům pouze hodně ztěžují podnikání a tím i život.
Když je neprostupná, jak potom mohou jezdit vlaky do Cieszyna i za krajský tarif ODIS?
Protože krajské tarify existují díky mnohaletému tvrdému postupu vůči unitární dráze. A to jak na úrovni EU, tak na úrovni státní a krajské a se značnou podporou voličů. Bez tohoto rozbíjení zločinného monopolu by dnes jízdenka Českého Těšína do Těšína stála tak 350 korun.
Ale prd, stála nepatrně víc než v krajském tarifu.
Ale prd. Jiný podobný příklad. Děčín- Bad Schandau (23 km).
tarif DÚK za 51,30
tarif ČD za 176 kč.
Vnitrostátně se dá za tuto cenu ujet 100-120 km.
Bohumín – Chalupki (5 km), osbním vlakem 152 Kč, Eurocity 226 Kč
Podobně Jižní Morava má výrazně výhodnější mezinárodní tarif:
Znojmo – Retz:
ČD 174Kč, IDSJMK 41Kč (37Kč v appce)
nebo Velká nad Veličkou – Vrbovce:
ČD 54Kč, IDSJMK 20Kč.
Občas je daleko hůře prostupná hranice mezi kraji, než mezinárodní hranice.
A na to si zase „hrají“ kraje.
Pokrok to je, protože s „papíry“ defacto „vnitrostátního“ dopravce státu A můžeš jet až do vnitrozemí (dle toho, jak je smlouva postavena) státu B, ne pouze do pohraniční stanice. Až dosud, když chtěl „vnitrostátní“ dopravce státu A předat vlak „vnitrostátnímu“ dopravci státu B, musel na přeshraniční úsek použít ještě nějakého „mezinárodního“ dopravce, nebo jím musel být alespoň jeden ze státu A či B. Díky těmto dohodám si mohou oba „vnitrostátní“ dopravci předávat vlaky kdekoliv v rozsahu těchto smluvních úseků bez omezení. Interoperabilitu do toho netahej, když si usmyslíš být „mezinárodní“ dopravce, to můžeš a mohl si bez ohledu na výše… Číst vice »
Proč
„na opačném konci zas z chaosu vynoří, ale bez jakýchkoliv jistot a záruk“
Třeba takový sadnitka, ta by měla mít jízdní řád, aby býl drážník spokojen. Protože nesnese pomyšlení, že by se dělalo něco bez jízdního řádu a bez schválení úřadem.
Kdybych bylo v okolo silnic v podobném rozsahu jako okolo dráhy, tak k žádnému chaosu dojít nemůže a nikdo nikam nezabloudí.
Ad první odstavce: Díky, konečně lidsky vysvětleno. Z té úřední řeči v článku jsem to nepochopil.
Co se týče kamiónu, musím výrazně nesouhlasit. I přes „chaos“ na silnicích, ten kamión dorazí rychleji, a s mnohem větší spolehlivostí dodrží plánovaný čas. A kamión na dálnici/silnici nemusí na dlouhou dobu uhýbat na odpočívadlo, aby jednotlivec ve Fabii nemusel sundat nohu z plynu. Nehoda na přejezdu obvykle zastaví jen ten jeden sestřelený kamión, zatímco v případě vlaků všechny. Přetěžování mohu jako odesílatel ovlivnit, stejně tak jako výběr spediční firmy, pro kterou nejezdí samí trotlové.
Asi tak. Jeden známý potřeboval občas přepravovat zboží mezi jihem Evropy a ČR. Spolupráce s autodopravcem byla rychlá a bezproblémová, obvykle do čtrnácti dnů od poptávky přepravy měl zboží u sebe. Nedokážu si představit, jak by to vypadalo, kdyby si to nechal přivézt vlakem. To by se měsíc řešilo, jestli to přivézt v Gbgs, Hadgs nebo Xabcdbflmpsvz, jestli to pojede přes Brenner nebo Tarvisio nebo ještě jinudy… A pak by Italové stávkovali, v Rakousku by byla výluka (jako teď)… a zboží by bylo na cestě měsíce. Ono asi má svůj důvod, proč ke každým pár metrákům salátu nebo rajčat ve… Číst vice »
Rosťo, reálně se nezmění vůbec nic, nebo snad chceš říct, že když teď bude chtít nějaký český dopravce zavést vlak do Chalupek, tak to v klidu udělá přes KADR a Compost a nebude potřebovat polský systém, tak jak je třeba to provazovat dnes?
Samozřejmě že BUDE potřebovat polský systém, ale jde o to, že nemusí mít „papíry“ a schválení vozidel pro Polsko, vystačí si s našema…
Takže se vlastně nic nemění, vlaky jezdí pořád stejně jako jezdily doposud, jen si strejcové na ouřadech odškrtli další dobrý skutek.