Dopravci Infrastruktura Železnice

Rozjeté ÖBB. Poprvé svezly přes čtvrt miliardy cestujících, míří na dvojnásobek. I v cizině

Railjet na nádraží ve Vídni. Foto: ÖBB / Harald Eisenberger

Nejvíce cestujících ve své historii zaznamenaly loni Rakouské spolkové dráhy (ÖBB). Státní dopravce na prezentaci výsledků za loňský rok oznámil, že poprvé překonal hranici čtvrt miliardy cestujících za kalendářní rok.

Počet cestujících v Rakousku loni stoupl o více než šest procent na 261 milionů. Od roku 2008 počty pasažérů stouply o více než 25 %. Postbusy, které patří pod ÖBB, loni svezly dalších 213 milionů cestujících. ÖBB v osobní dopravě dosáhly zisku 91 milionů eur. Podle výroční zprávy celá skupina dosáhla zisku před zdaněním (EBT) 151 milionů eur.

„Čísla jsou jasným důkazem toho, že plníme úkol udržet si stávající zákazníky a získat důvěru nových. Základem je vysoká kvalita služeb především díky velkým investicím do infrastruktury a nových vlaků,“ řekl předseda představenstva ÖBB Andreas Matthä. Jen loni firma investovala do nových vlaků 400 milionů eur. Firma za poslední rok oznámila nákupy nových lokomotiv nebo stovek vagónů. Pokračují také dodávky už dříve objednaných jednotek, například Talent 3.

Velké využití železnice v Rakousku je patrné například ve srovnání s Českem. V Česku žije zhruba o dva miliony lidí více, loni dopravci zaznamenali celkem 189,7 milionu cestujících.

Šéf ÖBB ve výroční zprávě naznačuje, že chce více expandovat do zahraničí. „Chceme být nejlepšími drahami v Evropě s nejspokojenějšími zákazníky. Chceme se dostat až na 500 milionů cestujících za rok. Abychom této hranice dosáhli, je jasné, že musíme růst v osobní dopravě i v zahraničí,“ uvedl Matthä.

V nákladní dopravě divize Rail Cargo Group loni skupina zaznamenala nárůst tržeb o více než 100 milionů eur, firmě se ale snížil zisk. Dopravce to vysvětluje silným konkurenčním prostředím a kurzovými ztrátami vůči forintu. I přesto je nákladní doprava ÖBB stále v zisku. Objemem přeprav je RCG druhou největší firmou v oboru.

ÖBB loni pokračovala ve velkých investicích do infrastruktury, prostavěla téměř dvě miliardy eur. Největší objem investic míří aktuálně na zrychlení spojení mezi Vídní a Štýrským Hradcem včetně nového tunelu pod Semmeringem.

Mapa investičních projektů ÖBB. Foto: výroční zpráva ÖBB
Mapa investičních projektů ÖBB. Foto: výroční zpráva ÖBB
80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pedro72

Všechny vlaky jezdí v přehledném taktu, přepravní časy se průběžně zrychlují a vlaky díky tomu mohou stíhat více obratů denně. Přibývá úseků, kde Railjety využívají svou maximálku (a já spekuluji, že West bahn výhledově Rakušané nebudou chtít být pomalejší než německé ICE, takže přijde i na nákup něčeho rychlejšího). ÖBB mají efektivně napojené největší letiště v zemi a Austrian Airlines už vzdaly boj o Linec.
Tady se prostě vyplácí chytrá dlouhodobá investiční politika.

VRT

A to se tam každý druhý jmenuje Nowak, Dvoracek, Pokorny a Stastny. I tam mají NYMBIsty i tam jsou zelení (jeden jim dělá prezidenta), taky jsou v EU, taky tam mají vzpurné sedláky, taky si tam staví/stavěli/opravují stovky km dálnic (už mají 3 kapacitní silnice skoro u CZ hranic a pšt, k tomu tisíce muslimů a mešity). Tak co je jinak?

Nekdo

Ale Ti hloupi prizemni rakousti zeleni muslimsti sedlaci a NIMBYove nemaji ani zdaleka tak krasnou cistou a ekologickou bionaftu jako my!

X 1

Nekdo
Bionaftu mají asi třikrát dražší než my ( tedy to co doplácí stát). Topení ze zásuvky taky dotují. A takové třídírny odpadů s kombinovanou spalovnou 1/3 konvenční a 2/3 bioodpad. To je teprve ekonomo/ekologo terno. Prostě Mr.Nekdo zde trollí bla, bla, bla aniž o hospodářství Rakouska vůbec něco zná.

LKB

Prijde mi fascinujici, ze OEBB na liberalizovanem trhu, kdy nektere mezinarodni spoje pres AT zacaly jezdit na vlastni riziko DB, dalsi SBB, dalsi MAV, neco jezdi cesky RJ, dokazaly jeste velmi slusne expandovat a zvysit mnozstvi cestujicich ve sve casti segmentu osobni dopravy. Dle meho je to potencialni inspirace pro CD, ktere by se mely zamerit na zvyseni sve kvality a rozsireni souteze svymi vlaky do SK, PL, HU, AT a DE. Idea, ze CD budou konzervovat soucasny stav, nad kterou uvazuji nekteri diskutujici, je zcela mylna. Lhuty liberalizace zeleznicni dopravy do 2033 jsou zcela jasne, at je chceme nebo… Číst vice »

Souprava

A to ruší lokálky? No záhada… 🙂 Vždyť právě na lokálkách podle českých šotoušků stojí a padá atraktivnost veřejné dopravy… Bez nich to přece nemůže dobře fungovat. 😀 Rakušák by měl obnovit svoje Mutěnky, Hevlínky, Pohořeličky, Mochovky, Rožmitálky, Seldčanky, Novojičínky, Švestky, Koziny, Kácovy, Bezdružičky, Blatenky a nebo takové perly jako Mladotice-Kralovice, to mu jistě pomůže dosáhnout toho dvojnásobku rychleji, než investovat do hlavních tratí. Měl by si nechat radit experty z Alternativního webu, ti tomu rozumí vůbec nejlíp, jak předvedli u svých rad k IDS JMK. Velmi se mi líbilo shrnutí od jistého MJ, kterého jsem podpořil lajkem: „Já vám… Číst vice »

František

Jestli ono to není tím, že automobilová doprava, provozovaná dnes spíše na kratší vzdálenosti, zato pro každodenní dojíždění, roste ještě o dost rychleji než zde zmiňované železnice. Měl jsem možnost loni na podzim využít v rámci příhraničních výletů párkrát i služeb Postbusu. Kromě nejvýše jednoho dalšího dospělého pouze svoz malé skupinky či pár jednotlivých školáků. Lokálky začali dle Vašeho vzoru rušit až v nedávné době, shodou okolností poté, kdy česká strana (za vlády M. Zemana) přestala mít zájem o propojení kolejí a začala prosazovat dálnici přes Mikulov. Nevím, jestli taková budoucnost veřejné dopravy (stále klesající podíl železnice, i přes rostoucí… Číst vice »

Souprava

Zavírají lokálky i na druhé straně Rakouska u hranic se Slovinskem a Itálií. 🙂 A co se teprve zavře lokálek, až přijdou automatická auta… ale taky se tím mnohonásobně zvýší bezpečnost pro nemotorové účastníky silničního provozu. Automatické auto totiž „jako prase“nepojede, pro něj bude bezpečnost priorita č.1.

jan

Novojíčinky. Několik desetitisícové obyvatel, blízko koridoru a ta trať je špatně? Expert..

MildaIV

A jel jste tím někdy? Sólo šukafón, maximální rychlost 40, delší trasa než u autobusu, míjení dúležitých zastávek …

jan

Já za to nemůžu, že se tam jezdí 40. Ale i tak je čas ještě slušný. Ten bus toho taky dost vynechá..

VRT

No na to vám odpoví, že kdyby se tam udělala fůra přeložek, rychlost byla 80+ a jezdilo tam nějaký hypotetický vozidlo (i když šukafon forever), naroste najedou počet cestujících na x-násobek. Protože potenciál lokálek!

jan

Ono to často bývá, že by se dalo často jezdit 80 i bez přeložek.. A na jiných tratích třeba na Boleslav 120 bez přeložek, být to v Německu. Ale u téhle tratě to zas tak o rychlosti není. Jízdní doba není tak špatná.

VRT

Sorry, jak si představujete trať na 120 do Boleslavi? Resp odkud? Od Nymburka je spíš důležité zdvojkolejnění, protože Škoda a Nymburský ranžír. Pokud byste chtěl něco na Prahu musí být nová trať. Snění o 5. koridoru je nesmysl. Jistě, propojení Lysé, Milovic a Boleslavi by mělo smysl pro dojíždění do automobilky ze zmíněných měst. Ovšem pro spojení Prahy a Boleslavi narážíme na kapacitu tratě, nemožnost postavit další koleje a nekonkurenceschopnou jízdní dobu.

jan

Nový Jičín, Hranice, Přerov, Ostrava, Olomouc..

dopravak

Mezi NJ a Opavou máme tři kraťoučké lokálky (Suchdol-NJ, Suchdol-Fulnek a Opava-Hradec). Na nich pendlují tři jednotky, které za den více prostojí, než projedou. Za cenu těchle tří lokálek můžeme mít půlhodinový interval autobusů mezi Opavou a NJ a ještě zbude něco na zahuštění intervalu na koridoru. Může mi někdo z místních vysvětlit, v čem jsou tři separátní linky lepší, než přímé spojení busem?

Permonik

Příme spojení mezi čím?

dopravak

Přímé spojení Opavy a Nového Jičína s přestupem v Suchdole na rychlíky.

železničář v důchodu

Tohle pro Opavu asi velký význam mít nebude, pro tu je zajímavější možnost většího výběru spojů při přestupech v Ostravě-Svinově – a je dost silná relace Opava + mezilehlé obce až po Suchdol nad Odrou, aby vůbec takovou přímou (autobusovou) linku „uživila“?

dopravak

tady nejde ani tak o to, že by Opava potřebovala nutně přímé a časté spojení s Novým Jičínem, ale o to, že kraj platí tři krátké lokálky, které jsou provozně daleko efektivněji nahradit jednou, přímou autobusovou linkou. Vlak je zde totiž neefektivní zejména proto, že jezdí na příliš krátkém rameni. Podle IDOSu tady vlak z hodiny 24 min jede a 36 min stojí, protože je navázaný na rychlíky, což dává oběhovou rychlost závratných 20km/h. Nutno dodat, že mezilehlé vesnice jako Březová vlak neobslouží vůbec a musí být stejně obsloužený autobusem. Proto se z provozních důvodů vyloženě nabízí tři separátní lokálky… Číst vice »

Permonik

Těžko říct. Jedna věc geografie, protože to by cesta vedla přes vítkovské vrchy(Lokalky jsou ve vyšce nějaký 230 mnm, a vrchy jsou cca 600m). Což když se divám do idosu tak NJ-Opava – vlak 3x přestup přes svinov 1h 8min – 1h 45min, bus přes Fulnek jak navrhujete 1x přestup 1h 12min. Pak jsou spádové oblasti měst kam dojiždi studenti, zaměstnánci atd. U toho hradce jsou to turisti převažně. Vím, že jezdí dost studentu NJ – Odry, Fulnek – Odry. Otázka jak by to vyšlo co počtu kdy byl jen Bus NJ – Opava a návaznost na vlak Suchdol –… Číst vice »

dopravak

Tak když můžou busy vyjet na Červenohorské sedlo, tak zvládnou (a již zvládají ) i toto.

Nechci tady do detailu rozebírat konkrétní spoje, ale pointa je v tom, že návoz na rychlíky do Suchdola zvládnou busy lépe, než vlaky, protože mohou na rozdíl od nich jet dále a nejsou tak omezeny onými krátkými úseky lokálek. Jako bonus by bylo přímé spojení Opavy, Hradce s Novým Jíčínem, které se dá zajet i se závlekem přes Suchdol za nějakou 1:10 bez přestupu na rozdíl od krkolomné jízdy přes Ostravu.

Permonik

Výjedou, ale jel jste tou cestou? Po I/57 ikdyž je to mimo obec, je to serpetina a bus bude rád když povali průměrně 50km/h… což časově vyjde ten usek stejně jako oblikou přes Ostravu. Je to stejné jako tahát vlak z Ostravy do Žiliny kolem šance a lysé hory.

Nechápu vlak z NJ do suchdola jede 14min, bus 16-18min v čem by byl rychlejší?

Kam dalé by ty busy jely?

dopravak

Chcete mi tvrdit, že v zájmu zachování lokálek raději pošlete lidi z Fulneku, Kunína, Březové… do Brana v Hradci přes Ostravu? Že z Fulneku do Kunína je to ideální s přestupem v Suchdole? Když budete chtít z NJ do Hradce na výlet, tak to raději vezmete s třemi přestupy přes Ostravu. To snad nemůžete myslet vážně ani náhodou.

Permonik

Ne. Já jsem řešil jen lokálky a jejich nahrazení busy. Však Bus Z NJ, Fulneku, Březové kolem Brana jezdí. Fulnek Kunín jezdí bus… Mate strašně rozvinuty dotaz. Cestovat na trase NJ – Opava mate cca kolem 80 spoju denně. 1, Trasa NJ – Opava je rychlejší přes ostravu protože jedete po rychle trase, které objiždi vrchy 2, NJ – Hradec jede bus s jednim přstupem ve Fulneku 3, Fulnek – Kunin jede bus přímy spoj… Je to uplně stejně jako bych chtěl mít příme spojení Fýdek – Slavkov u Brna. Trošku mi vrtá hlavou, že někdo chce spojení z NJ… Číst vice »

dopravak

No a vidíte, teď jste krásně popsal stav, kdy stejně většinu spojů a obsluhu oblasti tvoří autobusy. Ty musí jezdit tak jako tak, protože vlak jede jenom kousek.
Proto se nabízí základní otázka. Má smysl tím pádem platit paralelně tři lokálky, když obsluhu území zajistí v pohodě stávající autobusové linky?

Permonik

A jak dostanete do busu 150 lidi?

dopravak

A kde jste přišel na 150 lidí? Na Zmiňovaných tratích jezdí řady 810/814 s kapacitou 55/84 cestujících a silně pochybuji, že se přes den naplní aspoň tahle kapacita. To jde naprosto s přehledem nahradit 13, případně 15m busem. Takže kde je v těchto relacích přidaná hodnota vlaku?

Permonik

Příme spojení NJ – Vizovice, NJ- mosty u Jablunková taky nemáte a je to cca stejná vzdálenost jako NJ – Opava…..

dopravak

nemáte a ani není možné mít všechny spoje přímé. Pointa je jenom v tom, že na trase NJ-Opava platíte vedle hromady autobusových linek tři separátní lokálky po 10km, které jsou bez problémů zfouknout jednou linkou busu, obsloužit území mezi tím a jako bonus nabídnout přímé spojení zmiňovaných měst.

Proto mi vrtá hlavou, proč musí za každou cenu lidi z Fulneku, nebo NJ jezdit do Suchdola vlakem, když je tam za stejný čas a pro kraj mnohem levněji může hodit bus.

Permonik

Trasu projedete za 1h a něco, plus přestavka, takže hodinový tak bus nestihne, tj. musite mít dva busy. Lokálka jsou tři a kapacitně více jak busy. Takže každa lokálka musí být nahrazená dvěma busy místo tři lokálek s hodinovým taktem nahradite 6 busy. kraj zaplati za lokálky 24km * 2 takty * dejme 140,- za km= 6720, 6 busu 45km * 45,- za km = 12150…. tak proto.

Z mého pohledu není důvod přímého spojení je ten že obě města jsou na tom podobně a není poptávka jezdít do Opavy za tímhle a naopak do NJ za tímhle….

VRT

Tož velmi pěkné. Především to efektivní investování do infrastruktury. Jsou bohužel stále míle před námi.

Ušatá

Ono je to tím, že není definován záměr zvyšování přeprav jak osob, tak nákladů na železnici a že na to není ani nějaký koncepční program – záměr. Politici i MD na to byly opakovaně upozorňování a nic se neděje. Jen snaha železnici likvidovat a podporovat silniční dopravu. Ono by stačilo ,aby už jen vedení MD, ČD, SŽDC byli odměňováni podle výše přeprava tržeb. A hned by to asi vypadalo jinak.

Souprava

Mohl byste tu vaší konspirační teorii o tom, že je snaha železnici likvidovat vysvětlit? Nebo jen máte zase hysterák? Kdo a proč se snaží železnici ničit? Co by z toho měl? To nedává žádný smysl. Možná byste si měl trochu odzoomovat mapu a všimnout si, že zeleznice se spíše rozvíjí, než upadá. Alespoň v Evropě. Co je podpora silniční dopravy? Normální lidé žijou normální život a dělají normální věci, pokud chtějí auto a mají na něj peníze, koupí si ho. Nikdo je k tomu nenutí, rozhodují se sami. Že stát investuje do silnic je dané tím, že stát je tu… Číst vice »

František

Většina lidí se chová podle nastavených podmínek, kteréžto pochopitelně neřeší, a také je ovlivňována svým okolím. Takže ono to může být i obráceně – někdo chce, aby lidé jezdili raději auty. Jen tupec to bere jako hotovou věc a nehledí napravo ani nalevo. Mimochodem, ono to zvyšování podílu kolejí bylo na evropské úrovni dokonce i odsouhlaseno, a to nejen zelenými. Takže taková je možná i vůle většiny. Že se v provedení děje spíše opak, je jiná věc, a viděl bych za tím právě ony zájmové skupiny, které ten záměr rozmělňují a přetvářejí. Nebo si myslíte, že i unavený a nervózní… Číst vice »

Obtloustlý Travolta

… A pak takový tupec, prý prozíravý a déle nežli ostatní vidící zvěstovatel „hotových věcí“ koordinuje dopravu na příslušném KÚ. Už jsem to zde psal – zajeďte se podívat, kterak pytlikují regionálku – bus a vlak okolo Č. Budějovic. Aby ji nikdo nepoužíval a došlo na „poučky“? Město, sebelépe seřizující světla na křižovatkách, řešící záchytné parkingy a linky MHD zdarma přece nemůže suplovat kraj! Tam nemají „potenciál“ ani hlavní tratě. V této souvislosti – kdy už začneme probírat „potenciál“ silnic III tříd? Když je zde tolik šikovných expertů na „prázdné 40cítkou jedoucí 810 vezoucí 1 režistu a vzduch“, mohli by… Číst vice »

Georg

vy jste asi poznamenany dlouhymi lety zamestnani na draze. zadne zajmove skupiny neexistuji, auto vas kdykoliv a pohodlne preveze presne odtud, kde jste, tam, kam potrebujete, v aute mate klimatizaci i oteviraci okno, mate tam svoji hudbu a svoje prostredi… nemusite se nikam harcovat, prestupovat, behem jizdy stat, potkavat ruzne zjevy a vaguse, cekat v zime nebo desti na vybydlenych zastavkach, koukat se na hodinky kdy to jede atd. priste muzete vymyslet konspiracni teorii o tom, proc lidi zerou zmrzlinu… ne protoze jim chutna, ale proto ze se o jeji popularitu stara tajna zmrzlinova mafie, ktera „ma svoje lidi na… Číst vice »

Obtloustlý Travolta

To nikomu neberu. Ale nastane li situace, že město je stále více auty zacpáno, protože Vaše myšlenka je zkrátka masově bolševicko většinově rozšířená (na co vlaky, busy, když VŠICHNI mají auta), tak zkrátka restrikce přijít MUSÍ. A přichází, levitovat zatím auta (naštěstí) nemůžou. Ve městech také žijí lidé a sobectví zpohodlnělců má své meze….

Souprava

Snažit se někomu vysvětlit rozdíl mezi autem a sockou (vhd) je jako snažit se vysvětlit rozdíl mezi bydlením v nájemním bytě a bydlením ve vlastním domě se zahradou a bazénem. Někteří to zřejmě nedokážou pochopit a přiznat si, že jsou socky a potřebují v tom vidět zájmové skupiny. 🙂

Oponent

Socka je zkratka sousloví sociální deb*l. Takových je většina mastných volantů, protože nejsou schopni se chovat sociálně mezi normálními lidmi. Část z nich neumí veřejnou dopravu efektivně používat a tvrdí, že autem je cesta rychlejší. Část z nich neumí počítat a tvrdí, že autem je vyjde cesta levněji. Souhlasím, že socky tohoto typu nejsou schopny si přiznat, že jsou socky. Nakonec kdo jiný má pořád pocit, že mu stát (město, obec) musí zajistit parkovací místo na obecním majetku zadarmo a když tomu tak není, tak se můžou pominout. Místo aby si takové místo zajistili normálně za tržní cenu.

dopravak

Já tedy nevím, jak to máte do práce daleko, ale spousta lidí volí auto právě proto, že je to nejrychlejší. Pokud jezdíte denně do práce hodinu autem, nebo 2h VHD, tak se logicky rozhodnete pro auto, i když to není nic levného. takže soudit někoho za to, že nechce půl dne strávit na cestě, je opravdu trochu mimo.

Máte ale pravdu, že za parkování by se mělo platit. Pokud někdo v centru města stojí na mordé zóně za korunu na den, tak je něco špatně.

Souprava

Unavený člověk je obvykle rád za cokoliv, bere i bus či taxi. Nikdo normální si neřekne „jsem tak unavený, že nechci řídit, ale do busu mě nedostanou ani kdyby mě na nože brali, pokud není vlak, pojedu autem, úava neúnava.“ To si řekne tak akorát šotoušek jako vy. Pokud tomu normálnímu člověku žádný bus nejede a nebydlí na samotě u lesa, tak je to obvykle proto, že se někde plýtvá za nesmyslné lokálky vozící 3 lidi a na busy nezbylo. Nic víc za tím není. Kdyby se zítra zrušila polovina lokálek, ušetří se tolik peněz, že busy do každé vesnice… Číst vice »

Souprava

Další konspirátor? Pořád jsem se nedozvěděl, kdo za tím je. … Jaké zájmové skupiny, proč to dělají, kdo chce aby lidi jezdily auty? Co z toho mají? Možná myslíte automobilky, ale reklamy na auta jsou asi jako reklamy na mobil, prací prášek, kolu, cokoliv…. snaží se vás upozornit na to, že existuje nějaký výrobek a přesvědčit vás, že konkrétní firma ho má lepší než konkurence. Nic víc za tím nehledejte… reklama na Citroen se jen snaží odlákat zákazníky od jiných automobilek, nějaké vlaky nikoho nezajímají. To není žádná konkurence pro automobilky. To je jako byste v dnešní době chtěl za… Číst vice »

František

Pozor, zvyšování objemů přeprav jako takové – byť tento záměr tu právě je – není úplně žádoucí. Dobré by bylo zvyšovat podíl přeprav po kolejích, což se neděje – a zájmové skupiny v tomto směru tu pochopitelně jsou, zatímco na železnici se obdobné skupiny nepochopitelně snaží o totéž (tedy zvyšování podílu silnic).

VRT

O zájmových skupinách silniční mafie jsem už četl dost, ale zkuste si někdy jako podnikatel poslat zboží po dráze. Ano, pokud byste byl naše největší automobilka, není to problém. Všude jinde však ano. Kromě toho, že vlečka nevede ke každé továrně a supermarketu, nebylo by to asi úplně efektivní. Na druhou stranu, ano. Je třeba zvýšit podíl železnice. Ale co se udělalo? Vždyť ještě není ani ten pitomý přesmyk v Libni! A to je úplné minimum.

Souprava

Normální lidi nezajímá, kde jezdí a nejezdí vlak. Proč by to řešili? Auto mají pokud se jim vyplatí či nemají, pokud se jim nevyplatí. žádné zájmové skupiny za tím nestojí. Znám řadu lidí, co auto nemají. Jde obykle o lidi do 35 let bez rodiny, často o ženy. Znám i člověka, programátora s velmi slušným platem (bavíme se o platové kategorii 70+, ne o nějaké socce), co auto prodal, když se mu narodilo dítě. Ač finančně je pro něj auto detail, tak protože teď s malým děckem kolem 1 roku moc necestuje, spočítal si, že se mu víc vyplatí si… Číst vice »

jan

A kam ten člověk bude jezdit, když budou jen koridorové tratě? Jo koupí si zas to auto..

VRT

To přeci nikdo netvrdí. O existenci a nutnosti kvalitní rekonstrukce/výstavba nové trati Ústí-Mělník-Lysá-Velký Osek-Choceň tu alespoň já sem tam píšu. To není žádný (dnešní) koridor, ani VRT, přesto velmi důležité spojení.

Jan Prachař

> Normální lidi nezajímá, kde jezdí a nejezdí vlak.

Jak víte, že příběh vašeho známeho je „normální“? Můj kamarád je taky programátor s velmi slušným platem, má dvě děti (7 a 9 let), nikdy auto neměl a zajímá ho, kde jezdí vlak. Často jezdí s dětma na výlety a za prarodičema a je rozdíl cestovat s dětma ve vlaku a v autobuse (když je máte nějak zabavit, nakrmit, nechat vyčůrat, jet s kočárkem, když byly malé). Navíc děti teď chodí do junáka, jejichž dopravním prostředkem na výpravy je také jedině vlak. Kdo je tedy víc normální?

VRT

Nojo, jenže když vezmete všechny cesty (kamkoliv), zjistíte, že většina jich je pracovních/do práce/školy. A tady prostě narážíme na nesmlouvavé zákony lidské přirozenosti. Prostě pokud člověk není fanatik, nebude jezdit do práce tak, že půjde 5 km pěšky na nádraží, pak pojede 30 minut někam a pak půjde 2 km od nádraží do práce. Odpoledne zpět. Prostě ten vlak/autobus/kolo/nohy/auto použije tehdy, když je to pro něj výhodné. Což třeba znamená, že pro skupinu junáků je vlak výhodný skoro vždy, že ano. Nebo kolem Prahy příměstská doprava taky roste. Naopak v řídce osídlených oblastech to auto vede skoro vždy. To se… Číst vice »

Jan Prachař

> v řídce osídlených oblastech auto vede skoro vždy.

To bezpochyby, ale není mi jasné, co z toho má plynout a jak to odporuje tomu, co jsem napsal.

Robert-Antonio

To je zajímavé. Proč se skauti nemůžou na výlet přepravit busem?
Jako ano, banda 20 děcek s bágly a kytarami není v buse žádná hitparáda, ale v (regio)šuku nebo spajdrovi snad ano?

Souprava

Zvyšování podílu na evropské úrovni probíhá, vidím spousty investic do smyslupných tratí v Evropě. Že se neinvestuje do lokálek je logické – zavádět vlaky pro pár vybraných vesnic, kde náhodou před 150 lety postavily koleje, to nic systémového neřeší. A o úplné novostavby lokálek dneska nikdo nestojí, tam vám nepomůže ani pytel s penězi, lidé dneska nestojí o to, aby jim někdo boural vesnice a stavěl jim tam lokálky, ani nestojí o to, aby jim něco takového stavěl za vesnicí. Nežijeme v 19. století, lidé mají i jiné možnosti jak cestovat, než lokálky. Zkuste se zeptat normálních lidí, ne kámošů… Číst vice »

Oponent

K „neinvesticím“ do „lokálek“ doporučuji dostudovat si informace např. o lokálkách Haag – Rotterdam Hofplein nebo Schiedam Centrum – Hoek van Holland a pak teprve začít vypouštět moudra.

jan

Nebýt TEZ, tak koridor má má mnohem méně zákazníků, kteří přestoupí na tez. Autobusem by tam nikdo nejel.
Tatry by měly méně návštěvníků. Smrdělo by tam více aut, které by se tam ani nevešly. Navíc z toho mohou profitovat menší ubytovatelé mimo hlavní centrum Tater.

Georg

do smokovce i lomnice je autobus z popradu mnohem rychlejsi. a co s tim ma spolecneho oebb?

jan

omlouvám se, špatný článek

Iva D.

Kdyby ČD byli akční, tak založí s OBB dceru a jdou do všech soutěží u nás.

Haha

To jsou víceméně railjety… Jenže člověk, který to dojednal, byl za zásluhy posléze odejit.

MildaIV

Jo lobing Škodivky je jeden z dúvodú, proč ČD tak zaostávají za OBB.

Roman Svačina

ÖBB jako další dopravce v ČR? Nebo jak to s tou expanzí do zahraničí myslí? Jako sousední stát jsme první na ráně. Ve své podstatě NJ Wien-Ostrava-Wroclaw-Berlin vidim jako první vlaštovku. Teď si ještě udělat názor. ÖBB jako takový Flixbus na železnici?

Petr

OBB se svými cenami se nikdy Flixbusu ani nepřiblíží, takže fakt nechápu, odkud tohle berete 😀

Roman Svačina

Nemyslel jsem cenovou politiku. Ale vemte si ten NJ. Na území ČR je dopravcem ČD. Ale vlak je na komerční riziko. To si fakt ten NJ na území ČD na sebe vydělá? Nebo jak to funguje? Takže mě to přijde takový nějaký…

Honza

Nemusí si na sebe vydělat čistě na úžemí ČR. Ale výdělek je na trasách např. Vídeň-Něměcko, Vídeň-Polsko, ČR-Polsko, ČR-Německo nebo Polsko-Německo. Kdyby nebyl výdělečný, tak nejspíš nejezdí… Každopádně síť NJ je velice rychle rozvíjející-se síť, která přišla v době kdy naopak ostatní noční vlaky končí, a se svou kvalitou má dle mě rozhodně šanci na úspěch a slušný výdělek.

Radek Janata

Všechny Nightjety jsou na komerční riziko a podle trvzení ÖBB si na sebe vydělají.

Já nevidím, důvod proč by si zrovna Nighjet Wien-Berlin na sebe nevydělal, když si na sebe vydělá např. Wien-Düsseldorf.

Že to jede čístečně přes ČR a přes Polsko je spíš výhoda – předpokládám, že jsou u nás nižší poplatky za dopravní cestu, než v Německu a Rakousku. A nějaké tržby z ČR vás tolik nezajímají, protože většina cetájících u nočních vlaků jede trasu celou.

Roman Svačina

Takže si ÖBB rozdělí zisk s kooperujicimi dopravci?

Jan Pytela

Zaplatí jim. Za mašinu. Provozovatel lůžkového vozu se na hranici nemění.

IGCT

Výhodou trasování nightjetů je nikoliv nižší cena za dopravní cestu, ale možnost využívání těchto spojů českými cestujícími.

Radek Janata

Výhoda oproti čemu? Český cestujcící není žádná výhra, protože má malou kupní sílu a cokoliv dražší než akční jízdné 29 EUR mu připadá moc. Pokud by ten vlak projížděl přes Rakousko a Německo, tak by to bylo z tohoto hlediska jistě lepší.

Ale jak jsem napsal, je to celkem jedno, protože většina cestujcí jsou u nočních vlaků ti, co jedou celou cestu, a to jsou stejně Rakušané a Němci.

Jen tak

Nesudte podle sebe.

Radek Janata

O mě nemějte starost – mám vlaky rád a výrazně nadprůměrné příjmy.

Já píšu jak to je. Navíc Morava, kudy ten noční vlak jede, je o čtvrtinu chudší než např. Praha.

Ne, zde ÖBB opravdu nepotřebuje tržby z ČR.

Permonik

JJ češi jsou malá kupní sila. Ono asi největši nevýhoda je tady automobilová doprava. Když vezmu trasu Ostrava – Berlín mimo placené useky cca 550km, čas 7,5h. A za benzin dám cca 1500,- (55 eura), při dvou lidech je to 27,5 eura na osobu, při 4 lidech je to 13,75,- (cca 370,-), vlak pak stojí nějakých 950-2000,- za lístek přes den,…..
Pozn.: nevím kolik vyjde jízda přes placený usek v Polsku, nezjištovál jsem to…

Petr

Přesně tak,díky nighjetům se otevírají i moční spokemí po Česku,která do té doby byla v tuto noční dobu nedostupná-Super jsou např např na návraty z.Brna do Ostravy,díky přestupu z rj v Břeclavi,drív jste se z Brna po deváté,kdy jel poslední rychlík,nedostali

Jméno

Co je to „moční spokemí“? Nějaká urologická nemoc?

Skinheads & Punks united

Je to tak dva roky zpět, co psali, že se soutěže na trať Bratislava-Komárno účastnit určitě nechtějí..

Tronda

OBB u nás prostřednictvím své dcery jako dopravce funguje už řadu let.

aldik

OEBB? Čí dcery? Dceru tu mají DB- což je Arriva. Kdo patří pod OEBB? :O

Tronda

Rail Cargo Carrier CR.

LKB

Roman Svacina: Opravdu nejsme prvni stat expanze OEBB. Prvni stat, kam uz expanze probehla, bylo, pokud vim, Nemecko. Nektere vlaky jedouci z Rakouska jsou cele (do nemecke cilove stanice) provozovane OEBB, dalsi SBB, dokonce nektere MAV. Podivejte se na provozovatele spojeni z Vidne do Bavorska.

železničář v důchodu

A jakýsi konglomerát Němců a Rakušanů provozuje expresy mezi Německem a Itálií přes Brenner.