Reportáže Železnice Železniční průmysl Zprávy

Bombardier a rakouské ÖBB ukázaly první jednotky Talent 3. Skříně se vyrábí v Česku

Innotrans 2018, Bombardier Talent 3 pro ÖBB, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Innotrans 2018, Bombardier Talent 3 pro ÖBB, zdroj: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Bombardier Transportation vystavuje na železničním veletrhu Innotrans v Berlíně novou  jednotku Talent 3. Třetí generace regionálních vlaků zamíří od příštího roku na západ Rakouska. Nová víceúčelová zóna dovoluje jednoduchou změnu výbavy z letní na zimní. V Berlíně se prezentuje jak možnost přepravy většího počtu kol, tak většího počtu lyží. Skříně jednotek se vyrábí v České Lípě.

Prvních 21 jednotek vyjede počátkem příštího roku ve Vorarlbersku. Následovat je bude dalších 25 kusů pro Tyrolsko. Šest z nich výrobce slíbil schválit bez omezení v Itálii, aby ÖBB mohly s Talenty 3 zajíždět do italského Jižního Tyrolska přes Brennerský průsmyk.

Obě série poskytnout přes 300 sedadel, ve Vorarlbersku až 53 míst pro kola, v Tyrolsku polovinu. Vlak by měl působit prostorně. ÖBB slibují pohodlná stavitelná sedadla s dostatečným prostorem pro nohy. Informace zajistí palubní portál přes wifi a informační displeje. Vlak je nízkopodlažní a interiér je rozdělený do různých zón tak, aby například individuální cestující a skupiny našli optimální místo pro svou cestu.

Bombardier na představení zmínil, že vývoj zvládl za méně než 21 měsíců. I díky možnosti otestovat spolehlivost komponent na předchozí generaci vlaků dodávaných DB Regio.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Czhunter
Host
Czhunter

Před pár dny tu někdo hatoval Pantera, protože je hnusný, když nemá zakryté bedny na střeše. Podívejte se prosím pečlivě na Talent 3 … taky na střeše žádný krasevec. Jinak zajímavé je to poměrně extrémní zaoblení bočnice (i proti Talentu 1 a 2), zajímalo by mě, kolik místa na šířku tím získali … To je bohužel slabost českých vozidel … že ploché bočnice nevyplňují ideálně prostor obrysu vozidla (on je sice ten obrys také svislý, ale vozidlo se do něj musí vejít ve všech náklonech a vypruženích, takže idelně ho na maximum vyplňuje poměrně obecná plocha) … takže jsou kvůli… Číst vice »

ondřej
Host
ondřej

Siemens Desiro Mainline ÖBB se mi teda líbí více.Bombardier teda ti jejich jednotky se mi nelíbí.

Asdf
Host
Asdf

Takhle vypadá skutečně moderní vlak, ne ta parodie na moderní vlak s názvem „něco“ Panter.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak šup s nimi i na koleje v Česku.

Milan
Host
Milan

Proč jsou sedačky posunuté mimo okna? Ještě by to šlo tolerovat u přestavěných motoráků 810, ale nikoli u nově navrženého vlaku.

Petr.R
Host
Petr.R

asi pro kapacitu.

X 1
Host
X 1

Protože jsou polohovací. Proto se patrně sáhlo ke kompromisu.

Petr.R
Host
Petr.R

určitě všechny nejsou a sedadla na sloupku má i RJ u starších talentů, tak je to tou kapacitou.

Micky
Host
Micky

Vždycky existuje více variant uspořádání interiéru a vlavní důraz na tohle opravdu není kladen. A mj. objednavatel si klade velké nároky, jaký musí být interiér (kapacita, umístění 1. třídy, přeprava kol, …)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nesvádějte ten lapsus na kapacitu: i pro stejnou kapacitu lze obvykle sedadla „přeskládat“ tak, aby aspoň nějak proti oknům byla většina z nich – jenže to musí někdo chtít a dá to práci, takže když to je objednateli „buřt“, tak proč by se konstruktéři a výrobci namáhali …
A to platí i pro naše „regiokřápy“ a nově i pro ty děsivé rekonstrukce interiérů „šukafónů“: jen s velkým sebezapřením tady nejmenuji toho, kdo to v případě těch „regionálních myší“ vymyslel a obhajuje to jako úžasný nápad, aby se jej snad někdo nevydal lynčovat (což by pochopitelně zasloužil měrou nevídanou) …

dopravak
Host
dopravak

Hmm, odborník na konstrukci se ozval. Prosím vás, kolik projektů jste už zkonstrouval, že tady takhle chytračíte? Já myslím, že kontruktéři Bomardieru nejsou úplně pitomí, aby dávali okna schválně vedle sloupků. Ano, objednatel si může specifikovat, že chce mít 100% sedadel u okna. Což ale poněkud snižuje kapacitu a podstatně zvyšuje cenu na sedadlo. Ono 100% pokrytí jde udělat tak možná u klasického vagónu pouze se čtyřkama. Nízkopodlažní jednotku s velkým množstvím dveří, záchody, koly atd. tak udělat sice jde, ale jedině s výrazně nižší kapacitou. Proto objednatelé částečné překrytí tolerují.

X 1
Host
X 1

Ad. Okna přes sedačky.
Někde jsem četl, že ve Švýcarsku u SBB mají sedačky jen u oken. Nějaký vnitřní předpis.
Prozatím co jsem ve Švajcu vyzkoušel, tak to tak fakt bylo. Ale možná má někdo jiné postřehy.

dopravak
Host
dopravak

Je to možné, ale pak je nutné si uvědomit, že to snižuje kapacitu a komplikuje vozidlo. Třeba místo méně velkých oken je potřeba použít vice menších, přičemž cena menšího a většího okna je skoro stejná. Pak to vyžaduje skoro výhradní použití čtyřek, které velká většina běžných cestujících kvůli okopaným nohám bytostně nesnáší.

X 1
Host
X 1

Dopravak
Holt Bank of Switzerland.
Někdo na to má, jinej ne. A potom holt čučí do zdi.

Apropo, co stojí takové okno? Noplatilo by se tam už za tu cenu dát nějakej displej a ven kameru a pouštět si krajinu?
Nebo si pustit cokoliv jiného. Jo, já vím. Třeba Péčko si pouštět ve vlaku na vokno by nebylo vono, ale něco jiného jo. 🙂

dopravak
Host
dopravak

Nevěřím, že by tam bylo sedadlo, které má 100% sloupku. Kdo chce vyloženě sedět u okna, tak si podle toho vybere místo. Kdo chce čučet do počítače, tomu je to stejně jedno. Ve tmě to může být jedno všem :-). Ne, teď vážně. Švýcaři mají přece jenom jiné jízdné, takže si mohou dovolit dělat některé věci jinak. I když zrovna extrémní poměr čtyřek zrovna jako nějaké terno pro cestující nevidím.

Iva D.
Host
Iva D.

Pěkné, ale není to že Škodovky, takže smůla. Tohle nepotřebujeme, to by moc jezdilo a správkárna pana Lupce by neměla práci.
V čem dělají na západě chybu, že ty pantery nechtějí.

Matěj Vondřička
Host
Matěj Vondřička

National express je chtěl do Bavorska, jenže DB nechtěly National express.

Rado
Host
Rado

Ano. National express je chtěl, protože cena. Ale také si National Express dokáže ohlídat smlouvy. Nezaměstnává jediného mechanika. Požaduje 100% provozuschopnost. Vše je na dodavateli.
Možna je to znamení, že ro pro Škodovku nevyšlo. Tak jak se podělávají pantery u nás, tak v Německu by se nedoplatily na opravách a ještě by si trhly ostudu.
National express v Německu platí za toho jednoho z horších dopravců.
Prostě Malá, Velká Británie.

Petr.R
Host
Petr.R

položme si otázku kolik stojí panter a kolik stojí talent3. Kdyby panter jezdil v německu, tak by to bylo ok, kdyby přestal jezdit, tak zjistí proč nejezdí jestli za to může fíra nebo mechanik.

X 1
Host
X 1

Milý Péťo.
Jestli za to může fíra nebo mechanik.
Teď jsi určitě pobavil nejen mě. 🙂
Spíše bych přícinu poruchovosti Panterů viděl u pánů majitelů a tedy i základního principu podnikání. Tedy, minimalitovat náklady a maximalizovat zisk. Což se zcela jistě povedlo.