Noční kobkou napříč Rakouskem za 40 eur. Na vlastní kůži novou soupravou Nightjet

Kajuty odděluje prostor pro zavazadla a boty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKajuty odděluje prostor pro zavazadla a boty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kajuty na kolejích jsou úplnou novinkou. Otestovali jsme jejich pohodlí.

Rakouské spolkové dráhy ÖBB již několik měsíců nasazují na vybrané spoje nové soupravy nočních vlaků Nightjet. Jednou ze zásadních novinek v nich je i možnost ubytování v kapsulích, které nazývá dopravce Mini Cabin. Na železnici jde v segmentu nočních vlaků o malou revoluci.

Pokud jste dosud chtěli soukromí, museli jste si výrazně připlatit za celé kupé a nebo doufat, že nikdo jiný nepojede. S Mini Cabin máte jistotu, že pojedete skutečně sami. Tedy spíše virtuálně. Od spolunocležníků vás bude dělit jen malá tenká posuvná stěna.

Vlak jsem využil při své cestě ze Švýcarska. ÖBB nedávno začaly nasazovat nové vlaky na noční vlak Bregenz – Vídeň. Vzhledem k tomu, že jde o vlak v objednávce státu, ceny tu jsou výrazně nižší než třeba u spoje Vídeň – Hamburk, takže za jízdenku Bregenz – Vídeň při nákupu tři týdny dopředu platím 39,90 eur včetně ubytování v kajutě. Jen 12 minut po příjezdu do Vídně pak odjíždí railjet do Prahy, při nákupu dopředu se tak bez problémů dostanete za celou cestu z Bregenz do Prahy na cenu kolem 1400 Kč a ještě přijedete vyspalí.

ÖBB nasadily novou generaci nočních vlaků na další trasu. Jezdí na nejdelší vnitrostátní lince

Pokud máte obavy z přípoje, riziko zpoždění nočního vlaku je malé: jeho jízdní řád má velké rezervy, takže i když krátce po odjezdu nabral půl hodiny zpoždění, ve Vídni jsme byli o pár minut dříve, než stanoví grafikon. Stejně jde dobře vlak využít pro cesty do Švýcarska, zejména pro obyvatele Moravy jde o nejrychlejší, nejpohodlnější a nejlevnější cestu. Z Bregenz či Feldkirchu jezdí v pravidelném taktu vlaky do Švýcarska, jde o přejezd na zhruba čtvrt hodiny.

Nový noční vlak jako zjevení na kolejích

První dojmy po přistavení vlaku v Bregenz jsou pozitivní. Vlak ještě „voní“ novotou, je čistý, nic opotřebovaného. Ano, v noční dopravě po evropských kolejích s vozy často starými desítky let už v podstatě nevídané. Stevardka mi krátce vysvětlí, jak vše funguje: základem je karta, kterou se kajuta zamyká. Ke každému místu náleží úložný prostor na menší zavazadlo (na větší je na konci vozu). Velikostí se tam vejde přesně batoh, který splňuje parametry nezpoplatněných zavazadel na paluby většiny leteckých společností (40 x 55 x 23 cm). K tomu ještě přihrádka na boty. Obě přihrádky se zamykají kartou.

Obrazem: ÖBB představily Nightjet nové generace. Podívejte se na budoucnost nočních vlaků

Ubytování je možné v horní nebo spodní kabině. Volím spodní kajutu. Kromě malé lahve vody je tu povlečený polštář, deka a prostěradlo. Povlečení lehátka si musím udělat již sám, což v tomto prostoru není úplně jednoduché. Matrace je ale vyjímatelná, takže se nakonec jako nejrychlejší ukáže povléct ji na chodbičce.

188 cm na délku

Na první pohled prostor nevypadá příliš velký, v podstatě připomíná větší rakev nebo kobku. Se svými 192 cm jsem zvědav, jak se vtěsnám do prostoru, který má délku 188 cm. Nakonec jsem řešení našel. Stačí si lehnout úhlopříčně a nemusel jsem ani krčit nohy. Neznám rozměr kabiny na šířku, nicméně jsem se vešel.

Pocit většího prostoru mám u okna, kde je malý odkládací prostor a posuvná stěna. Tu lze zcela odtáhnout a dostat se do vedlejší kajuty. Zástěna je zamykatelná.

Kabina je dostatečně vybavená: zásuvky na dobíjení, zrcadlo, stoleček pro občerstvení. Ovládací panel osvětlení je dobře dostupný. wifi běží naprosto bez problémů.

Dámské a pánské toalety (oddělené) jsou na konci vozu, nechybí ani malý prostor s umyvadlem. Vlak vypadá zpočátku prázdný, od Feldkirchu jede ale v podstatě již plný.

Usnutí mi netrvalo dlouho. Budím se až kolem půl šesté a dobře vyspalý. Vlak je tichý. V ceně je i snídaně, kterou už krátce po nástupu velkoryse odmítám, radši ji vyměním za hodinu spánku navíc. Nevyměnil. Snídají všichni a bez špuntů do uší to slyšíte velmi dobře.

Do Vídně jsme nakonec dorazili asi o tři minuty napřed oproti jízdnímu řádu. Celkové dojmy? Každý den bych takto spát nechtěl, ale kajuta poskytuje dostatek soukromí a pohodlí na jednu noc. A když k tomu započítám i nízkou cenu, není co řešit a pokud se naskytne taková možnost, pojedu znovu.

Důkladnější recenzi očekávejte na konci dubna, kdy tento produkt vyzkouší Aleš Petrovský.

Pohled do kajut Nightjetu zvenčí. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNightjet v Bregenz. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrvní dojmy z kajuty. Rakev, kobka nebo Mini Cabin? Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do jedné z kajut. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKajuty odděluje prostor pro zavazadla a boty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do "botníku". Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czKajuty dole i nahoře propojuje tenká stěna, kterou lze zamknout. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPři otevření vzniká společný prostor. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPři otevření vzniká společný prostor. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPři vhodně nastavené ohniskové vzdálenosti dokáže kajuta působit i jako poměrně velká. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled směrem ke vstupu od uličky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPřihrádka pro zavazadlo. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz"Umývárna". Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPohled do části na větší zavazadla a s místy k sezení. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czToalety a  umývárna jsou na jednom z konců vozu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czToaleta v Nightjetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPřed Vídní po probuzení, pohled do kabiny za denního světla. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPříjezd do Vídně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Na vlastní kůži nightjet ÖBB
138 komentářů