Rekordní úvěr. Češi si u EIB půjčují 24 miliard na modernizaci železnice

Železniční přejezd, Lomnice nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční přejezd, Lomnice nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Peníze z úvěru mají jít na 40 různých projektů, mimo jiné na zvýšení bezpečnosti na přejezdech nebo kybernetické bezpečnosti v systémech SŽ.

Evropská investiční banka (EIB) a české ministerstvo financí podepsaly smlouvu o úvěru ve výši 24 miliard korun (992 milionů eur). Peníze jsou určené na modernizaci české železnice. Jde o největší úvěr, který si dosud Češi u EIB vzali. Oznámila to dnes banka v tiskové zprávě.

Podle EIB jde o podporu modernizace železničních tratí v síti TEN-T a instalace signalizačního zařízení (ERTMS). Podpora má „napomoci k přechodu na čistou dopravu“. Půjčka je prvním výsledkem memoranda o spolupráci, které obě strany podepsaly loni v listopadu.

„Očekáváme, že zvýšení kvality služeb na železnici napomůže přechodu ze silniční na železniční dopravu, což sníží negativní dopady odvětví dopravy na místní životní prostředí. Díky snížení emisí přispěje tento projekt k udržitelné dopravě v souladu s cíli EU. Posílení železničních spojení a zkvalitnění přepravy navíc usnadní přístup k prioritním regionům soudržnosti v EU, a podpoří tak regionální rozvoj,“ uvedl viceprezident EIB Kris Peeters.

Peníze z úvěru mají jít na 40 různých projektů, mimo jiné na zvýšení bezpečnosti na přejezdech nebo kybernetické bezpečnosti v systémech Správy železnic. Plány zahrnují rovněž investice do nádražních budov. „Finanční prostředky z úvěru EIB jsou klíčovou složkou portfolia financování projektů a díky nim můžeme čerpat jiné zdroje, jako je například podpora z EU. Ty využijeme například na modernizaci pražského Masarykova nádraží nebo důležité železniční tratě v blízkosti hlavního města, Karlštejn – Beroun,“ doplnil český ministr dopravy Martin Kupka.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury je využití úvěru od EIB „vzhledem k současnému schodku státního rozpočtu nejhospodárnějším a nejefektivnějším způsobem získání finančních prostředků na strategické investice“.

„Prostřednictvím výhodného úvěru od EIB s nižší úrokovou sazbou tak můžeme financovat dlouhodobé investice strategického významu, zatímco prostředky ze státního rozpočtu budeme moci využít na jiné priority, které jsou stejně důležité,“ řekl Stanjura.

Peníze jsou určené na období 2023 až 2027.

Navzdory tradiční verbální podpoře železnice ovšem vláda letos v září snížila rozpočet Správy železnic na příští rok. Výdaje na železnice mají být ve výši 57,5 miliardy korun (letos 70,4 mld.).

Tagy EIB ministerstvo financí Správa železnic úvěr od EIB
69 komentářů