Rekordní rozestavěnost není zatím finančně kryta. Stát jedná o úvěru od EIB

Stavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba tunelu Pohůrka, domíchávač betonu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

První pomoc nicméně představuje chystaná půjčka od EIB ve výši jedné miliardy eur.

Stát zatím nemá pro letošek pokryt rekordní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který byl schválen ve výši téměř 151 miliard korun. Stále chybí přes 30 miliard, které stát z většiny hodlá získat půjčkou od Evropské investiční banky (EIB), doplněné případně státními dluhopisy. Ustupuje tak od financování prostřednictvím dluhopisů samotného fondu, pro které zatím chybí legislativní základ; podle ministra dopravy Martina Kupky by navíc byly zhruba o procentní bod méně výhodné než státní fondy.

„Od začátku hledáme nejvýhodnější model financování a půjčka od EIB a státní dluhopisy mají navrch nad dluhopisy SFDI. Ty představují spíše jednu z možností do budoucna, proto není takový tlak na rychlou legislativní změnu,“ řekl Kupka deníku Zdopravy.cz. Vydávání dluhopisů SFDI má umožnit novela zákona, která ještě neprošla ani prvním čtením ve sněmovně. Vůbec nejvýhodnějším nástrojem na dofinancování dopravních staveb by přitom podle Kupky mohl být úvěr od Evropské unie skrze Národní plán obnovy. Polsko si takto půjčilo deset miliard eur za čtyřprocentní úrok, Česká republika by mohla mít podle ministra podmínky ještě výhodnější.

První pomoc nicméně představuje chystaná půjčka od EIB ve výši jedné miliardy eur. Její schválení vrcholnými orgány banky předpokládá ministerstvo dopravy 3. května. Pak bude materiál schvalovat vláda, převod peněz do SFDI by mohl nastat v červnu. Příjemcem úvěru bude ministerstvo financí. „V současné době finišují jednání s EIB o úvěrovém rámci na následující léta,“ doplnil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Ministerstvo se chlubí rekordní rozestavěností především u dálnic a silnic I. třídy. Aktuálně je rozestavěno 158 nových kilometrů dálnic a 107 kilometrů silnic I. třídy. MD chce ještě letos předložit vládě desetiletý plán výstavby včetně financování, který by měl zaručit nynější tempo i v dalších letech. Jisté je, že bez nárůstu zadlužení státu se rekordní investice neobejdou.

Tagy EIB Ministerstvo dopravy SFDI
27 komentářů