Rekordní úvěr. Češi si u EIB půjčují 24 miliard na modernizaci železnice
Železniční přejezd, Lomnice nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Peníze z úvěru mají jít na 40 různých projektů, mimo jiné na zvýšení bezpečnosti na přejezdech nebo kybernetické bezpečnosti v systémech SŽ.
Zjedný strany se miliardy půjčují a zdruhý se rozkrádají, říkám to na plno protože tak to je, jsem tedy zvědav kdo tohle vůbec splatí, minimálně 6 generací bude mít problém se zadlužením, začínám je chápak proč nechtějí makat protože to už nemá smysl, miliarda sem – miliarda tam, a vůbec kolik lidí bude potřeba pracovat aby splatila alespoň miliardu s úroky?
Miliarda skoro nejsou peníze vzhledem ke státnímu příjmu, většina toho navíc není z daní z mezd, ale zisků těch podniků.
> u EIB půjčují 24 miliard
Návrh rozpočtu na rok 2024 by nevypadal tak hezky pokud by půjčku přidali do výdajů rozpočtu kam patří…
To furt všude okolo slyším jak se musí šetřit a tady se vyhazují miliardy do luftu.
Rychlodráhu za to nepostaví, maximálně někde nově natřou oprýskané zábradlí na ještě víc oprýskaném nádražíčku…
Chtělo by to, lépe volit názvy článků. To, že si Češi něco půjčují je dost zavádějící. Mě se jako Čecha nikdo neptal a z duše nesouhlasím s financováním nesmyslných staveb státní organizací SŽ jejíž hlavní funkcí je proinvestování úvěrových peněz za stavby, u kterých se ihned po dostavbě či za několik let prokáže jejich nesmyslnost.
Máte nápady kam tedy s větším návratným efektem směrovat prachy z tohoto úvěru? Snad ne cyklostezky, další a další rozhledny. Jo a taky nezapomeňte na to, že vám na tu, podle vás, smysluplnou stavbu, musí ty prachy odsouhlasit v EU. Já si myslím, že invesice do železnice nejsou vyhozený peníze.
Ale když to použijí na modré zábradlí a nádražní budovy v místech, kde nádražní budovy vůbec být nemusí, tak to člověka trochu štve, mělo se to použít spíš „na koleje“
Ale děte už někam s tím modrým zábradlím. I když chápu, že je to zde vděčné téma sbírající od věčnejch nespojenců body.
Opravy a rozvoj železnice nikdo nezpochybňuje. To si Vy dosazujete do toho, co jsem napsal, něco jiného. A že někdo něco odsouhlasí v EU o relevantnosti a smyslu nic nevypovídá.
EU (potažmo Francie, Německo…) si sakra pohlídá kam ty jejich velké peníze vrazí. A nebylo by to poprvé co ty peníze stát musel vrátit. No a ty jednotlivé „malé“ projekty, třeba ty rozhledny, cyklostezky, kruhový objezdy, chodníky atd v obci- městě je podle mne co se týče financí pod rozlišovací úrovní EU. Stačí mít dobře zpracovaný a obhajitelný projekt a pochopitelně když má EU na účtě ještě nějaké prachy na poptávané období.
Schodek státního rozpočtu se sice opticky zmenšuje, ale je to jen zdání, jelikož si stát začal půjčovat přes své příspěvkové organizace.
Stát si sice půjčuje přes své příspěvkové organizace, ale ani ten schodek se nesnižuje. Sekera v rozpočtu za 100mld z dílny ANO+ODS+SPD tam prostě chybí a chybí každý rok a bude chybět každý rok dokud s tím někdo něco neudělá.
Ono by částečně stačilo, kdyby ti nahoře kradli prostě méně. 😀
Ať tak či tak, zasadit sekeru do státního rozpočtu aniž bych měl připravené, kde to vykompenzuji na výdajové stránce je špatně. Je hezké, že bohatší Češi mají teď více peněz v peněženkách, ale jsou to peníze na dluh.
Kalousek: „Babišova vláda zasekla přes 800 miliard. Fialova vláda do konce mandátu plánuje kolem bilionu a čtvrt. Ještě dvě tři, takhle ‚rozpočtově odpovědné‘ vlády a jsme plajte.“
Raději bych nastupoval z unibuňky do vlaku, kterým se můžu rychle přesunout z bodu A do bodu B něž bych seděl na opraveném nádraží a sledoval na ceduli narustajici zpozděn svého už tak pomalého vlaku.
No lidi, kteří těmi vlaky by s váma nesohlasily. Takovýhle řeči vedou převážně lidi, kteří znají maximálně Prahu, Brno a Ostravu… Až budu čekat někde hodinu v dešti nebo mrazu na zpoždění vlak a na záchod půjdete za tu unimobuňku, kde tak šlápnete do položení někoho jiného, tak Vás tam příště nikdo neuvidí.
to právě musí být tak, aby se hodinu nikde nečekalo, kdo tím pak má jezdit? aby pořád někde čekal…. pak se divte, že mnoho lidí raději jede autem…
Me by se misto jednoucelovy budovy libilo, pokud by tam byl treba vetsi obchod s potravinami, vydejny alzy/balikovny a dalsi veci. Parkovaci dum … jo a treba i ten zachod.
Treba v Rakousku, Nemecku ci Svycarsku to pochopily … ale tady budeme mit nejakou rekonstruovanou budovu s halou a kancely pro nadrazaky? A max automat na kafe ci nejakou nadrazni vecerku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Fale%C5%A1n%C3%A9_dilema
Škoda že vlivem nekonkurenčního prostředí mezi dodavateli SŽ skončí velká část těchto peněz v kapsách několika málo stále stejných firem, když už zadlužujeme vnuky…
po dokončení těchto modernizací budou vlaky zase o něco pomalejší
Takže to máme:
– Zdvojení koleje Branický most
– Masarykovo nádraží
– Pardubice stanice a kolejiště
– Pha-Bubny->Výstaviště
– Čelákovice -> Mstětice
– Mstětice -> Vysočany
– Havířov -> Havířov střed
– Lobzy -> Kotěrov
– Most Ústí nad Labem
– Ústí Střekov -> Ústí Západ
– Litoměřice město -> Velké Žernoseky
– Přibyslav – Pohled
– Vlkov u Tišnova (včetně stanice) – Křižanov
– Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo)
– Stanice Brno Královo Pole
– Stanice Vsetín
– Stanice Pha-Smíchov
– Pha-Hlavní nádraží
– Valašská Polanka -> Horní Lideč
+ ETCS
+ Kyberbezpečnost
+ GSMR
Díky za odkaz @Dušan.
Toho jsem se bál, takže skoro vše stavby, které už stojí nebo se staví. Takže žádná budoucnost jen splácení minulosti.
Takže si půjčujeme na rekonstrukce nádraží? Uff, to snad ne…
Krom toho si i půjčujeme na investiční akce, které jsme již dokončili: Děčín tunel+most, Plzeň – Koterov, ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov.
Máme uherák, olejovky, lososa a budeme mít smažená vajíčka. To se nám to hoduje, když nám lidi pučujou peníze.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/31974075/zz_Dokument%202%20k%20_Smlouva%20-%20%C4%8D.%20230201763_.pdf
Ten úvěr tedy pokrývá spíše již běžící a dokončené projekty: Plzeň – Koterov Náhrada mostu a sanace tunelu v Děčíně. ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov, ETCS Uhřiněves – Praha, ETCS Votice – České Budějovice, Branický most, Pardubice stanice + budova, Praha Bubny – Výstaviště, Vysočany – Mstětice – Čelákovice, Havířov, Rekonstrukce mostu v Ústí nad Labem, PHS v Litoměřicích, Vsetín, Praha – hlavní nádraží – budova + podchod na Žižkov, Náhrada přejezdu v Olomouci. Z nových projektů tam jsou tam povětšinou projekty, které jsou těsně před zahájením: Masaryčka, Přibyslav – Pohled, Vlkov – Křižanov, Karlštejn – Beroun, Brno –… Číst vice »
Do Milovic ETCS, když tam má být nová trať? Koho to furt napadá tyhle věci?
Seznam projektů – viz příloha níže:
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/32309187/SOD%203997-2023-%2019.10.2023%20redigov%C3%A1no%20.pdf?backlink=14dmy
EDIT: Tento link jsem se omylem překlikl – viz „Rekonstrukce žst.
Opatov“, to s tím EIB úvěrem nijak nesouvisí:-)
Byl bych rad, abych dojel z Olomouce do Brna za 40 min jako autem. Dockam se toho?
Ne, ale Vaši vnuci určitě. 😀
Za 40 minut to jezdil kolega z Vyškova do Králova pole. Jezdil dřív, aby se vyhnul ranní špičce, aby to nejel hodinu.
To není ani od cedule k ceduli, žejo? To je od sjezdu ke sjezdu.
https://mapy.cz/s/lesuhumago
No já určitě ne. Teď nám SŽ opět odložila částečné zdojkolejnění a rekonstrukci nádraží u nás(Pv) z 24-25 na 30-31, takže reálně na svatého nikdála. Možná přes Přerov, to jedou stihneš do hodinky, když to bude stavět jen Pr a Vy
Nejlepší je úsek M-26 (Prostějov – Nezamyslice). Mají tam zahájení 2029 a zprovoznění 2029. To bych chtěl vidět, to by nestihli ani Číňani 😀
To bude stěží na 2 lokálky…
Havlíčkovo zkrášlovací komando by to dokázalo natřít za pár stovek v rámci pracovní doby. Jenže ti by natírali i prohnilý krov, je to natřené = je to opravené.
Teď jste jim to natřel!
Z toho už se nevzpamatují.
Achjo. Tímhle stylem je VRT je sen. Vláda si bere půjčku na opravy stávajících tratí. Kde pak chce vzít peníze na stavbu nových tratí???
Takhle ta diskuse nestojí. Je nesporné, ze na VRT bude třeba částečně financovat na dluh. Například formou PPP. Půjčka od EIR představuje nejnižší dostupný úrok, takže je rozhodne třeba ji využít.
A ten dluh zaplatí kdo? Většina VRT bude ztrátových – nevydělá si ani na údržbu. Politici to ví, ale proč by říkali nepopulární věci, když nemusí.
Nezaplatí ho nikdo – případně my všichni a skončíme v chudobě a rozvráceném státě. A budeme furt stávkovat za důstojné soc. dávky či platy
🤣🤣🤣
Lepší, než za levný benzín do aut…
Nepovídejte, u nové železniční zastávky Líně jste tak kategorický nebyl. Tam jste prosazoval autobusy…
To nebude „bude třeba částečně financovat na dluh“ – to bude 100% na dluh ve 100% výši (no možná 97% výši).
Tato země si na VRT ani nevydělá, ani neušetří.
Pochybuji, že se najde někdo – kdo seberte peníze a (rozvrátí tak) už tak rozpadající se školství, zdravotnictví a 100% důchodců pošle pod hranici chudoby.
A to jsem si do priorit dali i armádu (asi se chystáme na válku)
Jak jste přišel na to, že si na sebe VRT nevydělá? Pokud jde o armádu, válka je v zemi, která je několik set km od našich hranic a vy se pohoršujete nad tím, že má vláda ambici po x letech splnit dlouhodobý závazek vůči spojencům (2% HDP do výdajů)?
Tahám to do toho, protože není možné mít tolik priorit a nehledět na to, zda na to jsou zdroje. Není možná do nekonečna – mít k dispozici 1.000 Kč a utrácet 1.500 Kč. Není možné si stanovit priority: VRT+armáda+důchody+pravidelné valorizace všech soc. dávek dle inflace. Už na tohle všechno nemáme zdroje – a přitom víme, že úroky a splátky stávajících dluhů poměrně razantně porostou (to znamená na priority bude o to méně peněz). Současně víme, že na důchody se bude dávat více a více – demografie je jasně dána (v náš neprospěch) + EU tlačí na „sociální a ekonomickou důstojnost“… Číst vice »
Jsme na webu zabývající se dopravou. takže nebudu mít ambici vám vyvracet všechny teze, ve kterých žijete, ale obecně… pokud nebudeme investovat do projektů, které nám dlouhodobě přinesou prosperitu, zůstaneme zaostalou zemí. Pokud má projekt návratnost, dává smysl jej realizovat, i když bude na dluh. Pokud by např. neexistovala možnost financovat nákup nemovitosti hypotékou, značná část populace by si nemohl pořídit vlastní bydlení. Na příkladu VRT a nákladní dopravy je vidět, že nechápete souvislosti. VRT z většiny skutečně bude jen pro osobní dopravu, nicméně vedlejším efektem bude uvolnění kapacity stávajících koridorů a tím zvýšení kapacity pro nákladní dopravu. Dalším (pro… Číst vice »
A že se něco podobného nepořádalo v případě války v bývalé Jugoslávii?
Odpověděl jste si sám. Takhle země nemá zdroje na VRT a s půjčováním bude za chvíli taky konec.
Leda by na VRT byla 100% dotace z EU a ještě vyplacená předem.
Z penzijních fondů, alespoň to v rozhovoru zmínil pan ministr.
Našich nebo amerických? 😉
To bude modrého zábradlí a opravených budov….
Myslím že stanovenému cíli „Přechodu ze silnice na železnici“ výrazně více pomohou modernizace traťových úseků, než „modernizace budov“. K čemu mi budou moderní budovy, když budou vlaky stále pomalé a zpožděné? Chtělo by to dodat seznam staveb, které úvěr podpoří, abychom věděli na co přesně se zadlužujeme.
Souhlas.
Vláda je totálně zmatená či neschopná, většina kroků co podniká, vypadá jako by prioritně bojovali proti vysoké nezaměstnanosti, přičemž nezaměstnanost je dnes už jedna z mála věcí, která Českou republiku vůbec nesužuje.
To neni vladou. Nase zeleznice je skanzenem uz od druhy svetovy valky. Jen v soucasne dobe je to doslova – ke kazde par desitek let stare stavbe se chovame jako by to byl nejmin Karlstejn.
Jaká památkové chráněná stavba vadí třeba ztrojkolejneni useku Praha- Brno… . V památkové ochraně opravdu problém není…
Zdopravy.cz ≠ Facebook
Na co seznam staveb? Tak jako tak to budou vyhozeny penize.
Nevíme, jaké konkrétní projekty budou podpořeny, ovšem z toho, co v článku zaznělo (přejezdy, kybernetická bezpečnost, Masaryčka, budovy, Karlštejn-Beroun) snad jen ta poslední položka může nějak přispět k deklarovanému cíli „přechodu ze silnice na železnici“.
Super zpráva, vzhledem k množství plánovaných staveb a omezeným možnostem rozpočtu.
Jsem dost zvědav na seznam konkrétních prejektů financovaných z těch peněz.
Asi hlavně to půjde na tunely, a ať si to každý přebere jak chce.😉
Myslíte jako že i modré zábradlí může býti tunelem..? 🙂
Na tom není tolik materiálu, aby to byl nějaký závažný tunel. To spíš ty rekonstrukce budov.