Přehledně: Přejezdy, budovy i muvky aneb kde skončí miliarda eur z rekordní půjčky

Modernizace stanice Vsetín. Pramen: Správa železnicModernizace stanice Vsetín. Pramen: Správa železnic

Vedle staveb budoucích nebo probíhajících zahrnuje seznam i stavby dokončené.

Evropská investiční banka (EIB) a české ministerstvo financí minulý týden oznámily podpis smlouvy o úvěru ve výši 24 miliard korun (992 milionů eur). Peníze jsou určené na modernizaci české železnice. Jde o největší úvěr, který si dosud Češi u EIB vzali.

Deník Zdopravy.cz nyní přináší přehled staveb, na které Správa železnic peníze z půjčky potřebuje. Vedle staveb budoucích nebo probíhajících zahrnuje seznam i stavby dokončené, například plzeňský úsek Lobzy – Koterov, výměnu mostu v Ústí nad Labem nebo podchody v Praze na hlavním nádraží.

Odkazy vedou na podrobnější údaje z interaktivní mapy Správy železnic, kde je u některých staveb k dispozici informační leták.

Peníze jsou určené na období 2023 až 2027 a mají „pomoci k přechodu ze silniční na železniční dopravu, což sníží negativní dopady odvětví dopravy na místní životní prostředí“. Navzdory tradiční verbální podpoře železnice ovšem vláda letos v září snížila rozpočet Správy železnic na příští rok. Výdaje na železnice mají být ve výši 57,5 miliardy korun (letos 70,4 mld.).

Smlouva o úvěru je k dispozici zde.

1. modernizace tratí sítě TEN-T
1.1 Zdvoukolejnění a modernizace tratě Branický most – Praha-Krč – Spořilov
1.2 Modernizace Masarykova nádraží
1.3.1 Modernizace železničního uzlu Pardubice
1.3.2 Oprava nádražní budovy stanice Pardubice hl. n.
1.4 Modernizace tratě Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně)
1.5.1 Optimalizace traťového úseku Čelákovice (mimo) – Mstětice (včetně)
1.5.2 Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha Vysočany (včetně)
1.6 Optimalizace traťového úseku Havířov (včetně) – Havířov střed (mimo)
1.7 Přestavba železničního uzlu Plzeň, 5. stavba Lobzy – Koterov
1.8 Rekonstrukce mostu na km 18,582 trati Ústí nad Labem – Most
1.9 Rekonstrukce mostu na km 3,040 trati Ústí nad Labem-Střekov – Ústí nad Labem Západ
1.10 Rekonstrukce trati (včetně protihlukových opatření) Litoměřice město – Velké Žernoseky
1.11 Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled
1.12.1 Rekonstrukce traťového úseku Vlkov u Tišnova (mimo) – Křižanov (mimo)
1.12.2 Rekonstrukce stanice Vlkov u Tišnova
1.13 Optimalizace trati Karlštejn (mimo) – Beroun (mimo)
1.14 Rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole
1.15 Rekonstrukce stanice Vsetín
1.16 Modernizace stanice Praha-Smíchov
1.17.1 Rekonstrukce výpravní budovy Praha hl. n.
1.17.2 Rekonstrukce podchodů ve stanici Praha hl. n.
1.18 Zajištění nestabilního traťového úseku Valašská Polanka – Horní Lideč

2. Rozšíření systému ERTMS a vylepšení kybernetické bezpečnosti Správy železnic
2.1 Vybavení 50 vozidel MUV 75 Správy železnic systémem ETCS
2.2 ETCS v úseku Ústí nad Orlicí – Lichkov
2.3 ETCS v úseku Praha-Uhříněves – Praha hl. n. (mimo)
2.4 ETCS v úseku Milovice – Praha hl. n. (mimo)
2.5 ETCS v úseku Pardubice (mimo) – Hradec Králové (mimo)
2.6 ETCS v úseku Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna
2.7 ETCS v úseku Votice – České Budějovice
2.8 ETCS v úseku státní hranice ČR/SRN – Dolní Žleb – Kralupy nad Vltavou
2.9 Optimalizace traťového úseku Děčín Východ (mimo) – Děčín-Prostřední Žleb (mimo)
2.10 ETCS a GSM-R v úseku Hranice na Moravě – Horní Lideč – Střelná
2.11 GSM-R v úseku Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř
2.12 Zvýšení kybernetické bezpečnosti Správy železnic

3. Zvýšení bezpečnosti na úrovňových přejezdech
3.1.
– Zbudování nového úrovňového přejezdu v km 7.914 v úseku Újezdec u Luhačovic – Luhačovice
– Zrušení zhruba 30 úrovňových přejezdů
– Zlepšení zabezpečení na 220 úrovňových přejezdech (instalace výstražných světel a závor)
– Zlepšení zabezpečení na 30 úrovňových přejezdech (instalace výstražných světel)
– Modernizace pěti úrovňových přejezdů se závorami
– Vylepšení pasivních zabezpečovacích prvků na 20 přejezdech

3.2 Náhrada úrovňového přejezdu P6532 na km 204,392 (Olomouc Holice) tratě Přerov – Olomouc silničním nadjezdem

Tagy EIB ministerstvo financí Správa železnic úvěr od EIB
31 komentářů