Rakušané představili velkolepý plán rozvoje železnice. Za šest let investují půl bilionu

Vlak ÖBB IC 600 „Bosruck“ na Pyhrnbahn. Von Liberaler Humanist - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73460952Vlak ÖBB IC 600 „Bosruck“ na Pyhrnbahn. Von Liberaler Humanist - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=73460952

Nádraží, čtyřkolejky i nákladové terminály. Rakousko chystá vlnu železničních investic.

Rakousko v pátek zveřejnilo plán rozvoje železnice na příštích šest let, který je nevídaný i na poměry této alpské republiky. V letech 2021 až 2026 investuje vláda spolu s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) do infrastruktury rekordních 17,5 miliardy eur (cca 480 miliard korun).

Plán společně představili generální ředitel ÖBB Andreas Matthä a ministryně pro klima, životní prostředí, energetiku a mobilitu Leonore Gewesslerová. Má čtyři základní pilíře: posílení kapacity S-Bahn ve velkých městech a jejich okolí, modernizace regionálních drah a jejich elektrifikace, zvýšení kapacity pro nákladní dopravu a digitalizace (zabezpečení a systémy řízení dopravy).

„Toto je největší železniční balíček, jaký kdy tato republika zažila. Jde o jasný směr v boji proti klimatické krizi,“ uvedla Gewesslerová, kterou do úřadu vyslala strana zelených. „Zejména ve špičkách je kapacita v kritických úsecích již plně využita, což má nepříznivý vliv na osobní i nákladní dopravu. Musíme být připraveni na dobu po koronakrizi,“ doplnil Matthä.

Například vídeňská S-Bahn mezi Meidlingem a Floridsdorfem se dočká delších nástupišť a dalších úprav, které zvýší kapacitu ze 700 na 900 delších vlaků denně. Modernizací a rozšířením na čtyři koleje projde i příměstská trať z Meidlingu do Mödlingu či část takzvané Westbahn mezi Lincem a Welsem. Vylepšení se dočká i Pyhrnbahn, která spojuje Horní Rakousy a Štýrsko. Řada staveb přitom výrazně přesáhne horizont roku 2026, velká část peněz je proto určena na přípravu.

Z nádraží chtějí ÖBB vybudovat takzvané uzly mobility, zřídí stovky nových parkovacích míst pro auta i kola. Myslí ale i na nákladní železniční dopravu, která už nyní v Rakousku drží nadstandardní třicetiprocentní podíl na trhu (průměr EU je 17 procent). Velkorysého rozšíření se dočká například terminál Wien Süd. Značná část peněz přitom půjde na další odhlučnění terminálů.

Podle Rakušanů každé investované euro do železnice přinese národnímu hospodářství dvě eura zpět, každá miliarda zajistí 15 tisíc pracovních míst. Rakouská železnice patří k nejvyužívanějším v Evropě. Za loňský rok přepravily ÖBB 266,7 milionu cestujících (ČD 182 mil.). I přes letošní propad kvůli covidu (do září o 37 pct.) je Matthä do budoucna optimistou. Pro rok 2026 očekává překonání hranice 290 milionů cestujících.

Česká Správa železnic má příští rok hospodařit s 54 miliardami korun, z toho na investice jde zhruba polovina. Rozpočtové výhledy, které jsou obvykle nastalé realitě značně vzdálené, se v tuzemsku dělají na dva roky dopředu.

Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB

Plán investic ÖBB na léta 2021 až 2026. Pramen: ÖBB

Tagy investice ÖBB-Infrastruktur Rakousko Top
335 komentářů