Infrastruktura Stavebnictví Železnice

SŽDC loni výrazně více investovala, do tratí dala 19 miliard korun

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC
Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Správa železniční dopravní cesty si ve výroční tiskové zprávě pochvaluje své loňské působení. Na rekonstrukce a modernizace tratí (spolu s investicemi do mechanizace) vynaložila 19 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než rok předtím. Zároveň už má SŽDC schválený fakticky celý příspěvek z evropských fondů, který na léta 2014 až 2020 činí 37 miliard.

„V průběhu loňského roku probíhalo celkem 60 staveb s investičními náklady nad 30 milionů korun, více než 300 větších staveb se připravovalo. V přípravě nebo realizaci bylo dalších 450 menších akcí zaměřených na bezpečnost na železničních přejezdech, výstavbu, rekonstrukci nebo modernizaci tratí a informačních systémů,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Nejvýznamnější investiční akce stavebně dokončené v roce 2018:

Modernizace trati Rokycany – Plzeň (včetně tunelu Ejpovice, kde se ve druhém pololetí letošního roku bude zkoušet jízda rychlostí 200 km/h),
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha Smíchov – Hostivice,
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Kuřim – Tišnov (nově rychlost až 120 km/h),
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Havlíčkův Brod – Okrouhlice (nově rychlost až 100 km/h),
Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, žst. Čelákovice.

Ministerstvo dopravy zároveň loni schválilo 55 záměrů dalších projektů pro stavby v celkové hodnotě 56 miliard korun. Mezi nejvýznamnější schválené akce se řadí především osm staveb z balíku zvaného Blending Call. Ty budou financovány kombinací evropského nástroje Connecting Europe Facility (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky. Modernizací tak projdou nejzatíženější koridorové úseky, které byly naposledy rekonstruovány v 90. letech minulého století.

Současně s přípravou předkládá SŽDC žádosti o spolufinancování staveb z evropských fondů. Ke konci roku 2018 byly schváleny příspěvky ve výši 36,6 miliardy korun, což představuje 99,5 procenta z celkové možné částky. Potřeba SŽDC ale činí 45 miliard. „To svědčí o připravenosti využít případné nevyčerpané finanční prostředky vyhrazené pro další příjemce v ČR,“ píše SŽDC ve zprávě.

SŽDC loni vynaložila téměř 750 milionů korun na opravy a rekonstrukce více než stovky výpravních budov. Cestujícím tak již slouží opravené prostory ve stanicích Kuřim, Sokolov, Turnov nebo Litoměřice horní nádraží. SŽDC se rovněž chlubí například zahájením dlouhodobého plánování výluk či napojením se na celostátní elektronický systém ztrát a nálezů.

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PeMIČ
Host
PeMIČ

SŽDC v Bohumíně dočasně 👍za částečnou opravu cedníku.Ještě za deště provést kontrolu pozink. plechových žlabů a následnou jejich výměnu.Pak nezbyde než poděkovat za standardní běžnou údržbu.

jan
Host
jan

Mě se líbí, jak u nás je sklon s megalomanismu a počátečních miliardách, ale slovo údržba a udržitelnost. Nádraží Svinov stálo tuším cca miliardu. Celkem fajn. Ale po cca roce a půl vypli topení v prosklené vstupní hale. Od té doby evidentně naprojektovaná vdzuchotechnika konstantně vypnutá. Pak po cca 4 letech přestali opravovat posouvací automatické prosklené dveře směrem na perony dělající závětří. Asi moc luxus. Ok. Pak ovšem přestali opravovat klasické dřevěné elektrizované dveře do historičtější části. A tím teplo začalo zdrhat do nevytopen prosklené části. Přitom v komerční sféře tento typ dveří normálně funguje. Ok. A nyní to převzala… Číst vice »

Ondřej
Host
Ondřej

A kdy se konečně už odstraní nesjízdné úseky? Kácov, Dobkovičky, Polná, Horní Slavkov, Mladotice?

lokodepo
Host
lokodepo

Už aby ty dotace skončily! Začalo by se konečně přemýšlet nad tím, kam ty peníze vrazit a co za ty peníze získat. Utratila se ohromná spousta peněz, ale jaký je výsledek? Žádná velká ucelená stavba, vše se rozfrofrovalo do spousty drobných staveb s hromadou modrého zábradlí, podchodů na regionálkách. Utratit peníze umí každý trouba, ale účelně vynaložit peníze je kumšt. A to se panu Svobodovi rozhodně nedaří.

Krokous
Host
Krokous

Kolik bylo postaveno podchodů na regionálkách?

jan
Host
jan

Na trati 323 dost. Frýdek, Frýdlant, Kunčice. Ostatní stanice zatím nebyly většinou rekonstruovány. Ale uznávám, že to na jiných místech sždc dělá například centralizovaným místem přecházení. Což je super. Jako tuším Šumperk.

Zesp
Host
Zesp

Přidávám něco z dokumentace některých nových staveb výše zmíněných:
Průjezd rekonstruovaným úsekem Ostrov – Žďár n. S., kde se povedlo docela dost zvýšit rychlost:
https://youtu.be/WSXJpC0fF2o

ŽST Kuřim (přestavba) – zvýšení rychlosti na 120 Km/h (ale jen přes stanici, z obou stran 100 km/h)
https://youtu.be/ZaWFwQR6HdY

Průjezd Ejpovickým tunelem:
https://youtu.be/UwNYjh3EUNA

Průjezd od Ejpovického tunelu přes žst Ejpovice směr Rokycany
https://youtu.be/NAM8EfT0SWA

Průjezd TÚ Rokycany – Ejpovice:
https://youtu.be/pDoOJvyLaU8

Průjezd stanicí Ejpovice směr Rokycany:
https://youtu.be/aFZmZIX2cHg

PeMIČ
Host
PeMIČ

Investice ok,ale pokulhává běžná údržba.Konkrétně okapové svody na nástupištích jako cedníky v Bohumíně 2x 1.nástupiště.1x 2.nástupiště.Ve Svinově taky teče za krk při nástupu a výstupu z do vlaku.Prostě chce to kontrolovat taky za deště nebo tajicího sněhu.

Zesp
Host
Zesp

Jo přesně, z toho Bohumína jsem byl taky v šoku. Taková běžná letní intenzivní bouřka a na I. nástupišti byla rázem potopa, jako by tam střecha nebyla. Zaměstnanci ČD (posunovači, průvodčí v přestávce mezi vlaky, kteří tam mají útulny) jakoby nic vytáhli košťata a vodu se jali vymetat… Prý již zcela běžná situace, mnohokrát urgovaná a bez jakékoliv nápravy… Viz pár fotek z onoho deště v Bohumíně… https://seta00121.rajce.idnes.cz/Tragicky_stav_zastreseni_I._nastupiste_v_Bohumine/ Ano, to je na první pohled tristní stav na SŽDC – sice se zainvestuje, ale už se neudržuje… Velice rychle se to pak vrátí do toho původního neutěšenného stavu před rekonstrukcí. Takže… Číst vice »

Zesp
Host
Zesp
IGCT
Host
IGCT

To jsou špatné pozůstatky správy budov Českými Dráhami 🙂

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Která přešla k SŽDC převážně i s personálem, ne?

Krokous
Host
Krokous

Perfektní by byl přehled, které tratě, stanice v ČR byly již nějakým způsobem opraveny – tzn. koleje, nástupiště, budovy atd. Člověk když projde republiku, tak si stavby tak nějak vybavuje, ale poté např. zjistí, že objevil komplet rekonstruovanou lokálku, jejíž opravu ani neregistroval.

Václav M.
Host
Václav M.

Koukám na ten úsek Kuřim-Tišnov…. Dotklo se zvýšení traťové rychlosti i reálné doby jízdy, nebo se jedná o zvýšení „do budoucna“?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kolik se tam vůbec dá uspořit – 40 sekund?

Krokous
Host
Krokous

Nj, ale pokud budeme takto uvažovat, nemá prakticky smysl zvyšovat rychlost např. z 80 na 100 … ono kdyby se zvedla rychlost o 20 km/h v celém úseku Kolín – Brno, tak by to už znát samozřejmě bylo. Problém je, že tempem, jakým se opravuje trať přes HB (a nejen ta), tak bude celá trať opravena možná za 30 – 40 let… a to bude rychlost 100 km/h (s lokálními omezeními) úplný výsměch. Jenže kde vzít stovky mld. na rekonstrukci celé sítě a další stovky mld. na VRT…

Gremli
Host
Gremli

Přesně tak…smysl má zrychlení celé trasy Brno-HB-Kolín. Každý kousek je dobrý, ale dokud nebude celek, přínos jednotlivých kousků bude malý.

Ondra
Host
Ondra

Kdy jste jel v tom úseku naposled? Asi dosti dávno, protože v posledních cca třech letech se postupně zrekonstruoval prakticky celý úsek od Čáslavi až po Tišnov, vč. kompletní výměny trakčního vedení.

Zesp
Host
Zesp

Tak to jste možná po cestě občas zklimbnul, protože rekonstruovaných je do dneška pouze několik úseků, kde se ovšem podařilo tu rychlost opravdu zvednout. Bohužel podstatná část trasy je stále v původním, dost neutěšeném stavu. To bude při našem hlemýždím tempu rekonstrukcí ještě na hóoodně dlouho…..

hoholu
Host
hoholu

čistě teoreticky, mezi Kuřimí a Čebínem by mohl být tunel který by propojil dva vcelku rovné úseky a zkrátil by trať o cca 0.7 km
víc takových menších „narovnání“ + použití NS a trať by začala konkurovat té na Třebovou

Krokous
Host
Krokous

Obdobných několik relativně krátkých tunelů by se dalo udělat také na trati ČT – Brno… SŽDC to bohužel nevidí, protože se asi není schopna podívat do obyčejné turistické mapy. ČT -Skalice nemá tak špatné parametry, myslím, že 130 – 160 by zde mohla být prakticky všude.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Při vší úctě: víte, co znamená „myslet“?
Ono „prstem po mapě“ vypadá leccos úplně jednoduché, ale ve skutečnosti to pak bývá často úplně jinak – a hlavně to „v reálu“ bývá hodně drahé.

hoholu
Host
hoholu

no zrovna úsek Skalice(od tunelu)-Č. Třebová doslova bije do očí, oblouky u Hradce nad Svitavou, jižní zahlaví žst Svitavy, Opatov… nebýt těchto propadů mohla by tam být snad i 160ka s parametry 200ky

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Neutěšený stav by byly rychlosti 30 – 50 km/h jako u severních sousedů 🙂

VRT
Host
VRT

Zlatý voči. Je jen pár úseků.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To s přimhouřením očí platí o ZR – Brno. Krom toho zatím jen Vlkaneč (mimo) – Čáslav (mimo, nepletu-li se tak i mimo žst. GJ), a nově HB – Okrouhlice.

Marek Cerman
Host
Marek Cerman

Oči se musí mhouřit hodně, protože Sklené – Vlkov a chybějící traťové úseky Tišnov – Brno tvoří víc jak třetinu. Naštěstí se postupně ke stavbám přistupuje o něco velkoryseji a z Vlkova do Křižanova dojde i úpravě směrového vedení tak, že rychlostní profil v150 bude nejméně 130 km/h, 4,5 km před Křižanovem 160 km/h a v oblouku do stanice 120 km/h. Bimbadla pak v tomto oblouku 140 km/h a do Vlkova 10kilometrový úsek 160 km/h.
Bohužel tahle stavba bude odsunuta kvůli opravám koridorů až za rok 2023, naopak Křižanov – Sklené se má stihnout dokončit do roku 2021.

Krokous
Host
Krokous

Ano, uvedené stanice jsou též mimo reko.

Radek
Host
Radek

Zrovna úsek ZR-Brno se v posledních letech rekonstruoval mnohokrát v mnoha částech. Bohužel, jediný výsledek v jízdním řádu je o minutu delší jízdní doba rychlíku na trase Brno – Ždár. V podstatě je jízdní doba totožná s tou, jaká byla v roce 1998, což v poměru s mírou výluky docela smutné.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A není to třeba i tím, že se tam nechává v jízdních dobách „vata“, protože se tam pořád ještě vždy s (postupnými) výlukami v nějakém z úseků počítá?

Krokous
Host
Krokous

Naposledy jsem jel na podzim – pochybuji, že od té doby se něco zásadně změnilo. A no, pár úseků je, ale buď je rekonstruovaná stanice nebo mezistaniční úsek. Např. není rekonstruovaná stanice Čáslav, Golčův Jeníkov, Od Vlkanče to Tišnova prošel modernizací možná úsek u HB, ze Žďáru na jih a u Kuřimi. Vše ostatní při starém. Loni se něco dělalo mezi KH a Čáslaví – nové koleje se však nepoložily. Řekl bych, že z celé trati je nových možná tak 15%

a8n
Host
a8n

Jelikož úsek Kuřim-Tíšnov=žst Kuřim a nic jiného, může to dělat leda pár sekund u rychlíků.

Newsletter