dkv-spojujeme

SŽDC loni výrazně více investovala, do tratí dala 19 miliard korun

Stavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDCStavba přesmyku domažlické trati, Plzeň. Autor: Swietelsky Rail/SŽDC

Správa železniční dopravní cesty si ve výroční tiskové zprávě pochvaluje své loňské působení. Na rekonstrukce a modernizace tratí (spolu s

Správa železniční dopravní cesty si ve výroční tiskové zprávě pochvaluje své loňské působení. Na rekonstrukce a modernizace tratí (spolu s investicemi do mechanizace) vynaložila 19 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než rok předtím. Zároveň už má SŽDC schválený fakticky celý příspěvek z evropských fondů, který na léta 2014 až 2020 činí 37 miliard.

„V průběhu loňského roku probíhalo celkem 60 staveb s investičními náklady nad 30 milionů korun, více než 300 větších staveb se připravovalo. V přípravě nebo realizaci bylo dalších 450 menších akcí zaměřených na bezpečnost na železničních přejezdech, výstavbu, rekonstrukci nebo modernizaci tratí a informačních systémů,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Nejvýznamnější investiční akce stavebně dokončené v roce 2018:

Modernizace trati Rokycany – Plzeň (včetně tunelu Ejpovice, kde se ve druhém pololetí letošního roku bude zkoušet jízda rychlostí 200 km/h),
Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha Smíchov – Hostivice,
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Kuřim – Tišnov (nově rychlost až 120 km/h),
Zvýšení traťové rychlosti v úseku Havlíčkův Brod – Okrouhlice (nově rychlost až 100 km/h),
Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany, žst. Čelákovice.

Ministerstvo dopravy zároveň loni schválilo 55 záměrů dalších projektů pro stavby v celkové hodnotě 56 miliard korun. Mezi nejvýznamnější schválené akce se řadí především osm staveb z balíku zvaného Blending Call. Ty budou financovány kombinací evropského nástroje Connecting Europe Facility (CEF) a úvěru od Evropské investiční banky. Modernizací tak projdou nejzatíženější koridorové úseky, které byly naposledy rekonstruovány v 90. letech minulého století.

Současně s přípravou předkládá SŽDC žádosti o spolufinancování staveb z evropských fondů. Ke konci roku 2018 byly schváleny příspěvky ve výši 36,6 miliardy korun, což představuje 99,5 procenta z celkové možné částky. Potřeba SŽDC ale činí 45 miliard. „To svědčí o připravenosti využít případné nevyčerpané finanční prostředky vyhrazené pro další příjemce v ČR,“ píše SŽDC ve zprávě.

SŽDC loni vynaložila téměř 750 milionů korun na opravy a rekonstrukce více než stovky výpravních budov. Cestujícím tak již slouží opravené prostory ve stanicích Kuřim, Sokolov, Turnov nebo Litoměřice horní nádraží. SŽDC se rovněž chlubí například zahájením dlouhodobého plánování výluk či napojením se na celostátní elektronický systém ztrát a nálezů.

Tagy 2018 investice SŽDC
32 komentářů