Vláda nedávno schválila navýšení rozpočtu Správy železnic o 3,5 miliardy na téměř 47 miliard korun. Jde o druhou nejvyšší částku za dobu existenci SŽ(DC), více peněz měl správce kolejí k dispozici jen v roce 2015 (50 miliard), kdy se finišovalo s čerpáním starého Operačního programu Doprava.
Na investice má jít letos 24,2 miliardy korun, což je o 4,6 miliardy více než loni. Z této částky už Správa železnic letos utratila téměř sedm miliard korun, což představuje 28 procent z ročního plánu. Dnes přitom upřesnila, na co využije dodatečně přidělené peníze.
Největší část z nich (280 milionů) půjde na opravu obou traťových kolejí mezi Děčínem-Prostředním Žlebem a Dolním Žlebem, která by měla proběhnout od poloviny července do konce října. Dalších 200 milionů půjde na opravu nestabilních náspů v úseku Hájek – Dalovice, která vyjde na téměř půl miliardy korun. Zde je předpoklad zahájení prací v polovině letošního července.
Největší akcí na severovýchodě Čech bude oprava traťového úseku Mostek – Horka u Staré Paky, na kterou se využije 151 milionů při celkových nákladech 242 milionů korun.
Ve středních Čechách již probíhá oprava tratí z Kralup nad Vltavou a Středokluk do Podlešína za 98 milionů a prázdninová oprava traťového úseku z Kladna do Řevničova.
V Plzeňském kraji půjde nejvíce peněz (70 milionů) na opravu traťového úseku Horažďovice – Žichovice.
Na Vysočině vynaloží Správa železnic největší částku (72 milionů) na opravu trati z Bystřice nad Pernštejnem do Rožné (celkové náklady 100 milionů).
Na jižní Moravě půjde 70 milionů na úpravy kolejových obvodů, které jsou součástí zabezpečovacího zařízení, mezi Brnem a Vlkovem u Tišnova.
Oprava traťového úseku Hanušovice – Jeseník v Olomouckém kraji vyjde na 50 milionů korun. Práce v úseku Bystřička – Jablůnka ve Zlínském kraji vyjdou na 30 milionů. V Moravskoslezském kraji zmiňuje SŽ na prvním místě opravu trati Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město za 80 milionů.
Část finančních prostředků půjde rovněž na opravy vybraných výpravních budov. Lepšího prostředí by se tak měli dočkat cestující například na zastávce Litoměřice město a ve stanicích Hronov, Potštejn, Sedlčany či Nová Ves u Českých Budějovic. Opraví se i zastřešení nástupišť na ostravském hlavním nádraží nebo střecha a hromosvody v sídle Oblastního ředitelství Olomouc v Nerudově ulici.
Oprava nádraží Sedlčany ? opravdu ? dá se zjitit něco více? Děkuji radakci.
Žádné investice ve výčtu uvedeny nejsou. Opravy nejsou investice. A to ani když se s nimi sveze drobné vylepšení morálně zastaralých technologií.
V tomto státě je potřeba předělat tu mentalitu, že za „normálního“ stavu (rozpočtů) se jen jezdí a nic neopravuje, a na to, aby se něco opravilo, se musí šáhnout na investice, říkat tomu rekonstrukce, udělat projekt, podojit EU, a až se to rekonstruuje, tak se na to dál kašle.
Částečně souhlas, nicméně je potřeba si uvědomit, že např. kolejnice, pražce apod. nejdou opravit. Pokud vykazují poruchy, můžete měnit vadné kusy (to je ta údržba), ale při stáří ~40 let je na zralé na výměnu skoro všechno. Podobně když po 100 letech doslouží most, je vyměněn za nový. Je to oprava, nebo investice? Stejně jako když si koupíte nové auto, protože staré už vás přestalo bavit neustále opravovat a sešrotovali jste ho. Užitná hodnota stejná – pořád máte 1 auto, odvezete 5 lidí, po silnici můžete max 90… zlepšení typu bezpečnost, výbava, lepší motor, … jsou fajn, ale podobné bonusy… Číst vice »
Opět Kladno – Řevničov, dlouhá výluka. Pokolikáte už za poslední roky? Proč se tedy celý úsek Kladno – Lužná nezavře třeba na půl roku a komplexně nepřestaví, aby byl na řadu let pokoj? Proč se to tak flikuje a cestující znechucují neustálými výlukami a NAD?
Oprava Jeseník – Hanušovice za 50 mil. Kč. Kdy tam proběhla kompletní rekonstrukce? Před dvěma lety?
Jde o dokončení dříve vynechaných úseků:
Hanušovice-Jindřichov (zvýšení rychlosti z 50 na 60)
dále mělo být: kus před Lipovou – Lázněmi – Jeseník, ale za 50M to asi celé nedají…
Přístřešky už se na 4. (chceteli IV) nástupišti opravují teď.
Oni furt jen rekonstruuji. Kdy naposledy postavili treba uplne novou trat? A ze jich je potreba hodne
Tak to vám řeknu úplně přesně. V roce 1953.
A Mošnov je vzduch? 😀
Mošnov stavěl kraj.
Aha, díky za upřesnění 🙂
A co přeložky koridorových tratí. Třeba Sudoměřice – Votice je v úplně nové stopě.
Jo. U nás v Hoštejně instalovaly cedule sektorů na nástupišti. A,A,B,C,D. Aby fíra věděl kde s tím motorakem zastavit. A teď se mění prosklení na zastávce…rozpočet tipuji na? Čtvrt milionu? Vedle v Lupěném to stejné. Ale investuje se. Čísla je třeba plnit
Takové důležité cedule se objevily nedávno i na zástavce Hrubá Voda-Smilov. Asi aby ti 2 cestující za týden, co tam jedou věděli, kde Regionova zastaví.
Jako absolventa kursu účetníctví mě zaujalo, že peníze na investice se mají použít na samé opravy … samozřejmě to může být na hraně a předmětem svévole, jestli se jedná o nějaké vylepšení, a tedy investici, nebo o pouhou opravu bez vylepšení, což investice není, ale podle zvolené varianty by se to mělo nazývat.
Suchdol- Nový Jičín má snad pokračovat modernizace s cílem zvýšení traťové rychlostí ne oprava.
Rekonstrukce v minulém roce vypadá velmi zdařile, škoda jen, že jsem nezaznamenal žádné zvýšení rychlosti. Nebo se tam na nějakém úseku rychlost zvedla? Přijde mi, že to byla jen stabilizace oblouků a celková rekonstrukce… Možná že dále na N. Jičín to umožní další zvýšení rychlosti. Protože ta 40 co tam je teď je ubíjející.
Souhlas ta 40 je otrasna má tam být i 60 km/h ..jak se to dodělá bude se zvyšovat rychlost.ale i tak je to poznat na té bezstykové kolejnice to nemlátí.zatim je udělaná půlka a letos se mnel dělat zbytek tak uvidíme..
6.5. se mělo začít, vyčetl jsem z nějakých výluk a nic, ani nenavezený materiál. A ticho, možná nic nebude a zůstane navěky 40.
Kdo mi vysvětlí, proč tady, kde je nebo bude nový kolejový svršek, musí jet vlak tak hrozně pomalu? Co konkrétně je překážkou pro vyšší rychoe, k čemu by při ní mohlo dojít?
Chce to číst pozorněji ..říkám že se tam zvedne rychlost na 50-60 km/h
60 km/h v 21. století – to je fakt neskutečné… 🙁
Kde jsou poloměry oblouků 90 m, tam by více bylo riskantní i při správném naklopení kolejí. Ale jinak souhlas.
60 km/h je bohužel maximum na dané trati – řízené podle předpisu D3…
Podlešín – Kralupy 50 (místy i 40). A nejspíš to tak zůstane i po „opravě“.
ve stávající stopě víc nedáte – to máte jako silnice III. třídy někde přes kopečky, nebo v horách – výměnou asfaltu taky rychlost nezvýšíte… rozdíl je jen v tom, že na silnici to není tolik vidět – „může“ se 90, to že člověk jede 50-60 a stejně přibržďuje do každé zatáčky (!) už nikdo nevidí… takže železnice je na tom spíš „dobře“, když se dá i „výměnou asfaltu“ zvýšit rychlost, navíc ze 40 na 60 zkrátí JD o třetinu.