Railjety ČD čeká už třetí ozdravná kúra v Rakousku, mají najeto přes 3,5 milionu kilometrů

Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRailjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přeprava railjetů určených k revizi probíhá na pravidelných spojích mezi Prahou a Vídní, což představuje mimořádné spojení dvou netrakčních jednotek.

Sedmička netrakčních jednotek railjet, kterou České dráhy provozují od roku 2014, musí být opět přistavena k údržbě vyššího stupně (R2) do dílen rakouských ÖBB ve vídeňské čtvrti Simmering. Ta se dělá vždy po dosažení kilometrického proběhu 1 200 000 kilometrů.

Českodrážní railjety míří do vídeňských dílen už potřetí, každý má najeto 3,5 milionu kilometrů, takže letos podmínky pro velkou vyvazovací opravu naplní. Na přelomu let 2020 a 2021 se dělala údržba R3 (příští bude znovu R3). První netrakční jednotka se po ozdravné kúře R2 už vrátila domů v pondělí.

„Každá jednotka ujede denně v průměru přes tisíc kilometrů. Není tedy žádným překvapením, že po zhruba devíti letech od uvedení do pravidelného provozu má každá z našich jednotek najeto zhruba 3,5 milionu kilometrů,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.

Vyvazovací oprava je zaměřena na obnovu cyklicky namáhaných částí vozidel a částí, u kterých je výrobcem přesně předepsaná životnost. Jde především o revizi a výměnu předepsaných součástek pojezdu, výměnu celistvých kol (monobloků), výměnu tyčového spřáhla a dalších prvků souvisejících s bezpečností.

Probíhají také opravy interiéru a zevrubné prohlídky včetně předepsaných servisních úkonů na dalších konstrukčních celcích, jako jsou centrální zdroj energie, klimatizace, dveře nebo uzavřený systém WC. Vyvazovací obnova R2 celého sedmivozového railjetu v Rakousku včetně přepravy vlaku do a z dílen trvá přibližně tři týdny.

Přeprava jednotek určených k revizi probíhá na pravidelných spojích railjet mezi Prahou a Vídní, což představuje mimořádné spojení dvou netrakčních jednotek s jednou lokomotivou Taurus do jednoho vlaku o délce skoro 400 metrů a hmotnosti přibližně 750 tun. Zbylých šest jednotek projde obnovou během prvního pololetí.

Na závěr celé opravy a před předáním zpět Českým drahám podstupují jednotky railjet zkušební jízdu. Souprava při ní musí dosáhnout rychlost o 10 procent vyšší, než je výrobcem udávaná maximální provozní rychlost. Ta je u railjetů 230 km/h. Tyto netrakční jednotky jsou tak s dvojicí Taurusů ČD u českých dopravců v současnosti vozidly s nejvyšší dosaženou rychlostí, která je při zkouškách nejméně 253 km/h. Při zkušební jízdě se mimo jiné kontroluje činnost zabezpečovacích zařízení, celková těsnost skříně a také se provádí zábrzdné zkoušky (zkoušky správné činnosti brzdy).

Railjety ČD (v prokladu s railjety ÖBB) zajišťují linku (Berlín) – Praha – Štýrský Hradec. Jde o push-pull soupravy, táhne (nebo tlačí) je lokomotiva ÖBB Taurus (1216).

Tagy České dráhy railjet
67 komentářů