Dopravci Železnice Železniční průmysl

Dráhy dnes poslaly do provozu i druhý Taurus

Lokomotiva 1216.902 Taurus. Pramen: České dráhy
Lokomotiva 1216-902 Taurus. Pramen: České dráhy

České dráhy mají ode dneška v provozu obě dvě lokomotivy Taurus, které koupily loni v srpnu v Rakousku.
Stroje řady 1216 (Siemens ES64U4) zatím jezdí v rámci mimořádných „koronavirových“ oběhů mezi Bohumínem a Břeclaví, po epidemii budou jezdit až do Vídně.

První lokomotiva (1216.903) vyjela do služby u ČD minulý týden ve čtvrtek, druhá (1216.902) dnes. Jejím premiérovým výkonem je vlak EC105 Porta Moravica. Jde o nejrychlejší stroje ve vozovém parku českého státního dopravce.

České dráhy zakoupily stroje, známé pod obchodní značkou Rakouských spolkových drah (ÖBB) Taurus, od společnosti Swietelsky Baugesellschaft za zhruba 140 milionů korun. Jejich úpravy pro český provoz zahrnovaly například dosazení jiných hlav (smykadel) sběračů a přenastavení softwaru.

Oba stroje jsou přiděleny do Oblastního centra údržby Východ, Střediska údržby Bohumín. Lokomotivy se v běžném provozu objeví mezi Bohumínem a Vídní v čele vlaků EC 100/101 Moravia Vídeň – Katovice, EC 102/103 Polonia Vídeň – Varšava a EC 106/107 Sobieski Vídeň – Gdyně. Po dobu mimořádného stavu budou jezdit mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory.

Dvojice lokomotiv dosáhla při technicko-bezpečnostních zkouškách rychlosti 250 km/h. Stroj 1216.903 vyvinul dokonce rychlost 253 km/h a je tak nejrychlejším vozidlem v držení českého dopravce. Do provozu vyjel už minulý týden. Zkoušky i rekordy ale dělal v zahraničí pro předchozí majitele. Tuzemské pendolino vyvinulo v roce 2004 na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlost 237 km/h. Jako maximální konstrukční rychlost se u něj uvádí 230 km/h.

České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů. Stroje ale nejsou jejich, patří ÖBB a ČD je používají v rámci vyrovnání přeshraničních výkonů.

Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dalibor

Když už máme několik moderních lokomotiv, kdy budeme mít i k nim dostatek vozů které „umí“ 230 km/h a kdy budeme mít alespoň nějakou trať, která dovolí 230 km/h? Ano vím, zase zbytečně rejpu….

Já, kdo jiný

Budeme

Dalibor

To jo, jen se neví kdy a která budoucí generace se toho slavnostního okamžiku dožije…..

medvěd

Nerejpeš, jsi jen ………..realista. S tvým jmenovcem jsem projel vlakem z Vídně až na nejzápadnější část Evropy. Byl fíra jezdící obyč 810 a jeho slova – tak aňi za 80 let to nedoženeme. Má pravdu. O mašinách a vagonech rozhodují …………(jsem slušný) ti, co s tím každý den nejezdí. Potom jezdí tramvaje s 1 WC nebo uhřátý žralok nebo drncací štrůdl. Za 20 let cca 50 km tratě. Traťová rychlost je u nás podle typu vlaku. Proto se mi ježí srst , když se říká 160 km/hod. ovšem… jen pro naklápěcí soupravy ! A ruku na srdce, kolik firem to… Číst vice »

Jiří Kocurek

Stavební firma vám postaví, co si zaplatíte. A ne že si zaplatíte rekonstrukci dvojkolejky, naplánujete rekonstruovanou dovjkolejku, firma postaví dvojkolejku (zjevně proto, že to čtyřkolejku neumí, ŽEÁNO!!) a je za to bitá, protože nepostavila čtyřkolejku.
Touhle logikou to Švýcarsko Dráha nedožene NIKDY, když za všechno bude vinit ty okolo.

Lemmy

Já mám auto, co umí jet 190 km/h a nějak mi nebrání jezdit ním v běžném provozu 130/90/50. Jinými slovy, není to jen o rychlosti…

dada

problém je to, že tahle mašina bude ve šrotu dřív, než v ČR bude první trať s rychlostí 200km/h. Tzn. na svůj výkon/rychlost si sáhně tak někde v zahraničí.

...

To by nebylo špatné, do Brna by se jezdilo lůžkem a člověk by ušetřil za Voroněž… 🙂

bohyn

To by snad tak dlouho trvat nemelo, kolem Sobeslavi a Votic se ted upravuje projekt na 200 (myslim, ze jeste pocitaji jestli to ma byt 200 pro naklapecky a 180 pro nenaklapeci, ci 200 pro vsechny). Pravda ale je, ze tyto lokomotivy se tam na pravidelnych linkach asi neprojedou, na teto trati ale jezdi lokomotivy 380 a uz i vagony se nasazuji nove na 200 km/h

Jiří Kocurek

No před půl rokem byl nesmysl zrychlovat trať do Českých Budějovic nad 160 km/h. Před půl rokem na to totiž nebyly lokomotivy.

A kdyby tuto logiku uplatňovali i naši předkové, tak se jezdí 40 km/h, protože je nesmysl zrychlovat železnici, když nejsou lokomotivy a je nesmysl zrychlovat lokomotivy, když na to nesjou tratě. Mohli jsme teďka nadávat, že to Švýcarsko nedoženeme ani za 250 roků. A ne na to, že Švýcarsko nedoženem ani za 80 roků.

jirka

takže se v blízkém budoucnu využije jejich rychlost pouze na dokončeném 4. koridoru kde bude nespíše v několika úsecích povolena 200 Km/h ?

ythomas_ct

…spíš bych se zeptal, jestli to má OBU ETCS? Pokud ne, tak bude zajímavé sledovat, jakým postupem a za jaké prachy ČD vybaví tyto dva kousky. A bez ETCS nad 160 km/h u nás určitě ne-e…

Dušan

OBU ETCS to nemá.

Hasler

Jestli se nemýlím, tak je bez ETCS dokonce max. 100 Km/h

Petr Šimral

Mýlíte se. Národní zabezpečovač lokomotiva má, takže max. 160 km/h.

Papoušek 477.0

Hezká ta fotka, ta z haly, jak tam vykukuje ta Bobina E499.004 , krásné setkání generací. Na Bobinách jsem kdysi v LD Ostrava jezdil. Ale je to dlouho. Výkony Žilina, Přerov, Olomouc……

Honza D.

Umí si tyto Taurusy povídat s Railjetem když nejsou od ÖBB?

Jiří 2

I když nejsou od ÖBB, tak ano, umí, protože jsou od Siemensu. Funguje i komunikace s Vectrony (dokonce se na několika spojích tuším dokonce Praha – Ostrava takto Vectron + railjet objevili). Teoreticky by fungovala komunikace s lokomotivami Eurorunner (tzv. Herkules) třeba i DLB (vozí Ex Schwandorf – Domažlice – Plzeň), byť to je samozřejmě již velké scifi.

Dušan

Tyhle právě asi bohužel ne, protože mají starý SW verze D a ty co si „povídají“ s Raijety mají SW verze G, či spíše dneska už i H:-)). Takže z řídícího vozu se ovládat nedají a tlačit nemohu, ale mohou táhnout – tomu žádný SW naštěstí nevadí:-))

Vbb

To jako že mohou táhnout i bez jakéhokoliv softwaru? 🙂 🙂 🙂

Dušan

Možná, že když se tomu ve strojovně šikovně „podloží relátka“, tak možná i bez jakéhokoliv softwaru, normálně ale ta verze D je na táhnutí čehokoliv dostatečná:-))

K.S.

Railjet s Albatrosem bych chtěl vidět. 🙂

Leinad

Stejný výrobce si neumí udělat zpětně kompatibilní software?

Dušan

Výrobce dodá, co si zákazník objedná – ČD upgrade SW nepožadovaly. Tečka.

Honza D.

Zde bych ještě dodal že nejen co si zákazník objedná, ale i zaplatí. 🙂

Osel

Jedině 1216 zatim nic lepšího ,spolehlivého a jenodušiho neznám.Umí vše jen ne AVV. Ješťé více těchto strojû🚦👍

Roman

ČD v roce 2004 posloužily pouze jako dojná kráva pro politický nákup. Navíc jsem neslyšel, že by ČD za tuto smlouvu někoho postihly.

Já, kdo jiný

Lokomotivy MRCE se hromadí ve Vídni v Donauuferbahnhof. BR 193, 182, 189. Třeba budou časem na prodej za pár šupů. Třeba budou na prodej další 1216 od jiných dopravců.

MildaIV

Vzhledem k množství vyrobených kusú je docela veliká šance, že se ještě nějaké budou prodávat.

Pitrys

Ovšem aby to byla verze 1216.2

Martin Hanzal

A těch je, upřímně, jak šafránu!

Tom

Když jich za hranicema ještě pár dalších za přijatelnou cenu posbíraj, já se zlobit nebudu…

Pitrys

Od těchhle soukromníků možná ale OBB mají verze 1216.2 sami málo.

JiP

Otazka spis zni, kde ty 2 lokomotivy budou servisovat?

Já, kdo jiný

TS Werk Linz

Já, kdo jiný

Nebo při obratech ve Vídni.

Martin Hanzal

Běžná údržba na Matzleinsdorf, velké akce v Linz

Já, kdo jiný

Dráhy poslaly do provozu třetí Taurus, Dráhy poslaly do provozu čtvrtý Taurus, Dráhy poslaly do provozu pátý Taurus…..
Není o čem psát? O záchraně nezáchraně SMARTWINGS už tu bylo, co třeba o záchraně nezáchraně Regiojetu?

MildaIV

Číst to nemusíte. Reagovat v diskuzi už vúbec ne.

_Pavel_

Když by tu byla v následujícím týdnu zpráva „Dráhy poslaly do provozu třetí Taurus“, tak celkem budu valit oči. 😀

Lemmy

Přesně 🙂

Tonda Sehnal

Ach jo… Proč tehdejší politická garnitura ve vedení Českých drah nerozhodla v roce 2004 zrovna pro tento typ… Mohli nám všem ušetřit MNOHO peněz, dopravce mohl mít ihned k dispozici kvalitní, spolehlivé stroje schopné panevropského provozu. A mohl tehdy mít dvě lokomotivy Siemens za cenu jedné Škoda. Škoda…

Jiří Kocurek

Jenže kdo měl tehdy tušit.

Petr

Vedení Českých drah. Od toho vedení ve firmách bývá:-)

Martin z topírny

To že Škoda už dávno nenabízí kvalitu…? To už se přeci roky ví… 🙂 stačí se podívat všude kolem…PorscheTRAM, Panteři – krám kde se podíváš…
Výběrová řízení vyhrává snad jen proto, že Dopravce chce lacinost, tak vyrobíme lacinost…

Ale umí i veledrahé věcičky… třeba 380 🙂

Filip

T14 i panteři přišli až po 380

Vbb

Další, co neví, jaká byla cena 380-ek.
Nebo když vás chytí v šalině revizor, tak budete doma na vsi říkat, že lístek na MHD stojí 1000 korun?

Jiří Kocurek

No právě. V roce 2004 měl každý vědět… protootyp 14T vyjel v roce 2005 …. Martin z Topírny to ovšem dodeška neví.

a8n

Ihned asi ne. V té době existovali jen jejich střídaví bratříčci.

Tonda Sehnal

Siemens se přihlásil s typem U4 😉

Vbb

Asi po tisící sedmé: první soutěž byla zrušena, ve druhé „Konkurenční Siemens nesplnil všechny podmínky soutěže.“, takže vyhrát nemohl.
Za normální cenu mohly ČD mít i Škodovky, stačilo neuzavírat blbé rozhodčí doložky a nezadržovat svévolně platby.
TO MÁTE VŠICHNI SKLERÓZU NEBO JSTE TAK BLBÍ? (pardon že to píšu takhle na plnou hubu, ale na neustálé omílání „mohli jsme mít Siemensy za skvělou cenu“ se asi nedá reagovat jinak 🙁 🙁 🙁 )

MildaIV

Blbý jste asi vy. Nenapsal jste nic, co by vyvracelo tvrzení, že jsme mohli mít Siemensy za skvělou cenu.

Vbb

No a vy tu jen píšete, jak jsme je mít mohli a taky to nepodkládáte ničím, co by to potvrzovalo.

MildaIV

A to že se v současné době ty Taurusy prohánějí po našich kolejích pro Vás dúkaz není? Jediný dúvod proč to nešlo dřív byl ten, že se nechtělo.

Vbb

A víte, že není? Jednalo se o výhodný nákup ojetých vozidel, nikoliv o systémovou objednávku za plnou cenu.
Třeba Duewagy ř. 628 se nakupují ve velkém, ale nevím, jestli by v roce 1995 splnily kritéria pro nové motoráky.

Tonda Sehnal

Nikdy a nikdo neřekl, proč byl Siemens vyřazen. Nikdo nikdy. Fakt celá věc působí tak, že si kluci od modrejch sedli s klukama z Plzně a kapříci připluli. Vyřazení Siemensu bylo podle mě jen politické rozhodnutí bez reálného technického základu. Působí to stejně jako výběrka na Pantery skrze šířku dveří.

Rypal

Co sem zaslechl, tak v překladu z DE do CZ jazyka byla chyba v datumu. Jednalo se o nějaký důležitý certifikát. Najatá advokátní firma se to chytla a z tohoto důvodu označili Siemens za firmu neschopnou vyrábět lokomotivy, jelikož „CZ“ certifikát už byl propadlý. Dle českého práva. Pár měsíců před vstupem do EU.

Takto zpětně to zní jako povídka z Dikobrazu 🙁

Původní Pražák

Jelikož tehdejší ČD fungovaly jako dceřiná společnost Škody, tak kecy o tom, jak stačilo neuzavírat rozhodčí doložky si nechte právě pro někoho, kdo tu sklerózu má. Předražené vlaky pro ČD a tramvaje pro Prahu, to byl nejpíš už od počátku geniální plán, se kterým hoši z Mostecké uhelné Škodovku koupili.

Cestovatelix

Někdy jsem viděl i návrh Bombardieru pro ČD