Railjety ČD čeká už třetí ozdravná kúra v Rakousku, mají najeto přes 3,5 milionu kilometrů

Railjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRailjet Českých drah v pohraniční stanici Summerau. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Přeprava railjetů určených k revizi probíhá na pravidelných spojích mezi Prahou a Vídní, což představuje mimořádné spojení dvou netrakčních jednotek.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Pendolino dostalo po 12 letech nový interier. RailJet je přeci jen taky něco víc a až přijde na řadu příští R3, mohlo by se to potkat. Ale tam je asi těžkě zjistit, zda o tom.třeba někdo kompetentní vůbec uvažuje, nebo jsou nějaké informace?

PetrN

Hlavně by mohli něco udělat s internetem. Pokud se potřebujete pro cestě připojit na internet, což je v dnešní době naprostá samozřejmost, je railjet asi to nejhorší na české železnici. WiFi katastrofální, a data zase konstrukce vozidla téměř nepropouští, takže většinu cesty si ani neotevřete mail. Pro cloveka jezdícího služebně dost problém, takže rovnou prosím exoty a sotouse, aby si odpustili kecy typu „vlak není internetová kavárna“ a podobně, díky :). To i v béčku je ve výsledku připojení lepší, protože daleko lépe propouští datový signál. A v jiných moderních vozech zase aspoň dobře funguje WiFi, když už je horší… Číst vice »

tarten

Rakouský standard asi.

Radim

Furt lepší, jak Polský. Tam není wifi vůbec

Marana_CZE

U RailJetů ČD probíhá instalace opakovače signálu, takže signál se tam vysoce zlepší. U RailJetů ÖBB se nejspíš nic nezlepší a bude to furt stejná příšerná bída se signálem… :((

PetrN

To rád slyším, díky za info 🙂 Aspoň v těch českých zlepšení určitě potěší. Osobně mám na ty české štěstí, takže když jedu railjetem, z 90 procent je to ten český. Ale asi jich i tu trasy PHA-BNO a dál do Rakouska jezdí víc, než těch rakouských.

Berhof

Jestli jede railjet ČD či OBB poznáte snadno z plánku – Railjet OBB má 2 vozy 1. třídy, ČD jen 1+ kousek jedničky je teda i v bistrovoze.

Když jsem jel naposledy OBB Railjetem, tak mi přišlo, že u něj byla dostupnost signálu znatelně lepší proti tomu českému. Že by i OBB instalovalo opakovače?

Martin Chovanec

Mám s rakouským railjetem stejnou zkušenost. V Bezpráví 4G/5G. Za celou cestu Brno – Praha mi kromě tunelů nevypadlo připojení na notebooku přes hotspot. Naopak to jelo velmi svižně.

Lapil Z.

Pokud vím, tak Rakušané k nám jezdí jednou denně. Bylo pravda v minulém jízdním řadu, ale nevím, proč by se to mělo měnit.

M@trixX

Rakuske jazdia prve tri odchody rano z Viedne do Prahy, a posledne tri vecer do Viedne.

Tonda Sehnal

Ten opakovač, o němž jsme v železničáři četli na začátku roku 2022 ??? 😃😃🤦🏻

Dos22

V českém railjetu nebývá problém připojit se k WiFi třeba i s mobilem, v rakouských to je docela boj, se připojit (notebook bývá v pohodě, ale mobil, tablet zlobí).
A s tím, že WiFi je pomalá, nenačítá atd…, zato spíš mohou spolucestující, kteří si na tom pouští filmy, či cokoliv stahují, případně třeba hrají online hry.

Jiří Kocurek

Však k tomu wifi je, aby po ní tekly data. Jen teda nevím o nikom, kdo by stahoval filmy ve vlaku namísto vklidu doma, kde mu to nepadá. Spíš naopak bych na film ve vlaku čuměl _offline_.

Radim

Většina lidí už filmy nestahuje ale kouká (nebo hraje) online. To je ten problém. Navíc nezáleží až tak na rychlosti „wifi“ jako na rychlosti přenosu zvenku sítě. Což naráží na naše tragické mobilní sítě. Mi se naposledy sekalo i rádio (160kb/s), byť síla signálu wifi byla na max. Ale pomohlo mi wifi vypnout a jet na data, můj telefon je i tak chytal obstojně

Zdeněk

To je fakt tragédie….

PetrN

Ano, je, světe div se, když jedu na sluzebku do Brna 3 hodiny tam a pak 3 zpět, chci něco po ceste udělat, třeba. Když nemáte nic k tématu, příště se raději nevyjadřujte.

Low cost

Že se dá cesta vlakem využít k práci a někdo se pro ní rozhodne i když pak jede déle než autem, pokud tam jsou odpovídající služby, ovšem lidi od pásu nikdy nepochopí…

Radim

Musíte všechny ostatní „donutit“ ať se odpojí 🙂 Protože tohle fakt nesouvisí s tím, jak kvalitní je wifi síť, ale jak kvalitní je mobilní síť venku. Což je u nás fakt tragické. Když se na jednu „buňku“ připojí 160 lidí, tak to prostě ani při 100Mb/s nemůže fungovat. Opakovače podle mne nepomohou leda by ve vozech byly tragické síťové prvky, které by ten provoz nedávaly samy o sobě

highway

Také jsem kdysi využíval cestu vlakem k práci, ale dnes to to vzdávám. Kvalita signálu i kapacita cdwifi je většinou cesty dobrá, ale, dle mého názoru, má cdwifi silně omezené určité internetové služby (QoS) a nastavení se liší vlak od vlaku. Pracovní notebook, např. cesta Plzeň – Praha až do Berouna, dá se pracovat i při dost plném vlaku. Podél Berounky je bídný signál, tam to nemá smysl. V Praze po přestupu do RailJetu bych očekával výborné připojení, ono je, ale pracovat se nedá. Nejde o kapacitu sítě, v Praze je dostatečná, na cdwifi lze sledovat youtube videa naprosto bez… Číst vice »

Olin

Já to z nějakou prací na noťasu ve vlaku vzdal. Za a) nejsem úplně zdatný v PC, zvláště protokoly, přenosy, problémy s připojením atp. a za b) když mi „ajťák“ suše konstatoval, že mi (rozuměj všem v práci) tam natáhl něco co podporuje E2EE, tak jsem pochopil, že ve vlaku je třeba popíjet kafe a balit spolucestující, protože VPN se šifrováním to fakt téměř nikde mimo firmu a dům (přijeli ajťáci a cosi smolili s modemem) nejede.

55p

ČD mají 6 taurusů: 902, 903, 951 až 954.

Rudolf Tuček

Ty ale nejezdí s RailJety.

melm

Řeč byla o rychlosti 230 km/h

Marana_CZE

Nemají České dráhy 6 lokomotiv řady 1216 než jen v článku uváděné 2 (902 a 903)? 902 a 903 a pak z druhého nákupu 951, 952, 953 a 954.

krteček

Stále jsem přesvědčen, že nevyužití celé opce (15 souprav) byla chyba.

Jan Sůra

Hlavní viníci: Dalibor Zelený a Zdeněk Žák.

Oldřich Sládek

Řekl bych, Honzo, že tomu Daliborovi ani nic jiného nezbývalo….

Jan Sůra

Zbývalo. Rezignovat a říct, že příkazy obecního blba Žáka nebude plnit.

Danny

ano, byla… nicméně s ohledem na tehdejší úřednickou vládu a tím, co tam bylo za exoty, se nešlo divit.

tarten

Jj, jsem rád, že prošly aspoň ty co prošly, i u těch se prohlašovalo že nebudou.

Dan

To už potvrdily samy ČD tím, že je nakonec de facto (s trochu jinou konfigurací interiéru a názvem) stejně objednaly, ale vysoutežily si je nanovo a dráž a trvalo to řadu let. A ještě nadvakrát….

VTT

Já si naopak myslím, že celá koncepce Railjetů je slepá ulička a místo nich se měly pořídit jednotky, jako třeba má WESTBahn.

Dan

Když se na to podíváme trochu víc z nadhledu, tak ano. Ostatně OBB k tomu postupně došly také a nejnovější railjety už takové budou. Snad se ČD inspirují…

VTT

To je právě ono, na české železnici se dělá to, co udělaly německé nebo rakouské železnice před pár lety. I když to bylo šlápnutí vedle.

tarten

Railjety nebyly šlápnutí vedle, ale vhodná doba na jejich další objednávání už skončila.

krteček

V tomto se neshodneme, ale to nevadí. Dle mého názoru je Railjet perfektní na mezinárodní vlaky, jen pokud by to záleželo na mě byl by vůz č.7 s kupíčky, aby každý si na své. Úplně živě ho vidím na Ex6 místo InterJetů, Taurusem k Praze a z Chebu do/z Nürmberg by to vzaly dva Herkulesy. Nebo na Ex 7 do Linz a rozšíření Ex7 na dvouhodinovku do Linz, kdy by se každou sudou sjeli v Č.B. Ex do/z Linz a R do/z Plzně.

Pitrys

Dejme tomu, že z jiných pohledů je fakt RailJet dobrý, ale ta infrastruktura, ta dostává. Naštěstí u nás aspoň nejezdí 230…

VTT

Vnitřní uspořádání je to nejmenší. Podle mě mu chybí aspoň jeden nízkopodlažní vstup (vozíčkáři, kočárky, kola), jako má Giruno, pak samozřejmě jednotka může mít lepší rozložení výkonu (více hnaných náprav) a může mít nižší hmotnost na nápravu. Zlé jazyky tvrdily, že Railjety si ÖBB pořídily proto, že trohu přepískly objednávku taurusů a pak k nim něco potřebovaly. Ale jak vidno, už i ty ÖBB od koncepce netrakčních jednotek ustupují – railjet nové generace bude jednotka. Do Lince dvouhodina v Railjetech by bylo moc. Do Norimberka nevím, ale tam si jednak DB vystačí s řadou 612, která díky naklápění dosahuje kratších… Číst vice »

tarten

Čili vás napadlo přesně to co teď dělá ÖBB, když za 3. generaci railjetů prohlašuje Stadler KISS…

Lapil Z.

Jestli se nebáli kontroly. Vím, že při nákupu těch prvních bylo velké pozdvižení skrz nějakou nekorektní veřejnou soutěž. Kupovali je spolu s Rakušany (vetsi objednávka čili snáší lepší podminky) a nekdo he snad žaloval či co.
Takže bych se nedivil, jestli se jim do toho podruhé nechtělo.

Augusto Pinochet

…hlavně se měly vyrábět na Zličíně a s českou specifikací…už jsme měl na stole výkresy…

Jirka

Netušíte náhodou někdo, jaké mají ČD s Railjety plány, poté co se na jejich trasu začne nasazovat Comfortjet?

Jaaa

Na jejich trasu by se Comfortjet nasazovat neměl, ne? To by Rakušákům rozbilo jejich koncept rj s řídícím vozem. Nebo se pletu?

Danny

On Graz mezi uváděnými destinacemi figuruje, ale je to vždy takové vágní. Dle mého 20 souprav pokryje Berlín (9 souprav) a Budapešť (cca také tak). Na Graz toho moc nezbývá, ale kdoví jak to bude… třeba s ohledem na stav trati do Budapešti přestanou přímé vlaky časem jezdit úplně. Já bych tam to nejlepší rozhodně neposílal.

X 1

Comfortjety budou do Rakouska jako doplnění prodloženého vozebního ramene, po dostavbě Koralmbahn. Z Grazu budou pokračovat do Klagenfurtu a Villachu.

tarten

Souhlasím. Raději bych viděl doplnění na hodinový takt do Berlína nebo Ostravy (SC), a do Brna klidně i na půlhodinu. Na Budapešť by mohlo celkem dobře stačit to, co teď posílají do Hamburku, tratě tam nijak rychlé nejsou.

tarten

Naopak by to znamenalo jeho vhodné posílení. ComfortJet je přece totéž jako zmodernizovaný Railjet kapacitnější o dva vagóny. Já se jen divím, že ČD neobjednaly také nízkopodlažní verzi jako Rakušáci, to ten jejich koncept naruší nejvíc.

Lukáš

A v ComfortJetech ještě nebude oddíl s business class. To mě také dost mrzí. Líbí se mi řešení jako v již zmíněném ÖBB Railjetu nové generace kde business oddíly budou. A kombinace kupé /velkoprostor je také super. Každý si vybere.

Erik85

Není to nízkopodlažní, protože MD na vybraných Ex linkách vyžaduje plnou vnitřní bezbariérovost bez schodů.

Twix

Jaký koncept, to že to bude jezdit do Grazu jako posila těch ostatních rovněž vysokopodlažních railjetů?

M@trixX

Nove rakuske railjety su urcene na linku Mnichov-Innsbruck-Taliansko, tymto smerom jazdit nemaju.

tarten

Pokud vím, tak o tom ČD zatím nic neřekly. Jistě by bylo logické posílit linku do Grazu nebo aspoň do Brna a/nebo na Ostravu, ale všechno závisí na domluvách s MD a ÖBB, takže ani není divu, že se o tom nešíří.

Kaisler S.

Dobrý den, může mi někdo jako laikovi vysvětlit, z čeho pochází ten výraz „Vyvazovací oprava“? Jak to vzniklo, podle čeho?

Leech

Je potřeba vyvázat podvozky…

bakiy

Tak to bych se toho jako laik dověděl… Jakž takž odpověděl Jindřich (viz níže).
Zjednodušeně se vozidlo (a je jedno, jestli to je vůz, lokomotiva nebo třeba el. jednotka) zvedne na zvedákách, podvozky se odtlačí pryč a opraví (třeba výměna dvojkolí, tlumičů…). Mám-li sadu dalších podvozků, mohu takovou opravu urychlit tím, že použiju tyto a repasi původních provedu až za provozu.
Samozřejmě, že při této opravě udělám i kontrolu skříně vozidla, interiéru apod. Při vyvazovací opravě (dieselových) lokomotiv (Brejlovců apod.) se i rozebere motor, el. generátor, u el. lokomotiv se kontroluje trafo… Záleží, co je (nejen) výrobcem předepsáno.

Jindřich

Sem odborníci evidentně nechodí, takže vám teď odpoví také laik – skříň kolejového vozidla se vyváže z podvozků a zvedáky ji vyzvednou do výše. Prostě je to oprava většího rozsahu, která se provádí po ujetí předepsaného počtu kilometrů.

tarten

To jste sem dal, aby bylo vidět, že u vyvázat ze služby a vyvázat z daňové povinnosti tam chybí vyvázat z podvozků?

Erik

Velka skoda, ze se zrusila dalsi dodavka rj. Skvele vlaky na cr.

Anonym

Přesně tak. Ještě štěstí že to nedostala tenkrát škodovka, to by nebyly ani prachy (a že by to stálo klidně jednou tolik), ani pojízdné soupravy.

tarten

ČD si dost dobře nemůže dovolit kupovat vlaky jen tak. A tak kupuje vlaky ke konkrétnímu účelu na konkrétní linky, tyto ComfortJety, neboli Railjety 2. generace jsou pro známé linky Berlineru, Metropolitanu a Vindobony. Další dodávky by šly jen na základě nějaké smlouvy s objednavatelem.

Vesper

ČD „jen tak“ nakoupily InterJety. Na linku kde jezdí teď běží výběrko. Co když ČD o linku přijdou?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Nasadí je jinde. Už od minulého JŘ jezdí na Ostravanech, letos 140/141.

Radim

A jako protiklad jezdí na 142/143 151+2xBee+4xB249 😀

tarten

Nebylo to „jen tak“, ale pro Budapešť. Jenže to tehdy koupili špatně, proto to teď jezdí na Cheb.

Jiří Kocurek

To bude těžké, vybrat linku, kde jezdí „co se našlo v kopřivách“, takových linek je totiž hodně při současné vozové krizi.

Pitrys

Půjdou tam kam patří, na důležitější výkony. Částečně už tam koneckonců jezdí.